Auton tuonnin kustannuksista

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
JRA
Viestit: 144
Liittynyt: 18 Elo 2004, 17:52
Paikkakunta: PK-seutu

Auton tuonnin kustannuksista

Viesti Kirjoittaja JRA »

Veropäätöskin tipahti postilaatikkoon tässä kuluvalla viikolla (ajoaikaakin olisi ollut jäljellä vielä viikko), joten kun kesällä lupasin vähän summata kustannuksia, nyt olisi vähän faktaa niille, joita asia kiinnostaa.

Itse auto on toiminut koko ajan moitteettomasti (niinkuin ikänsä ja kuntonsa puolesta pitäisikin).

Saksassa 2002-vuosimallin (ajettu 13tkm) GTV:n hinta (pyyntö jonkin verran yli 20k) putosi 1.500 euroa tinkimällä. Maksettavaa jäi vielä himpun verran yli 20.000 euroa.

Agentuurille meni tuontipalkkiona + rahtimaksuna 1.800 euroa.
Koko auton ruostesuojaus (Espoon Autosuojaus) maksoi 580 euroa.
Lohkolämmitin + sisäpistoke asennuksineen (AD Autopaikka Olarinluoma) maksoi 340 euroa.
Ensimmäinen huolto (15.000 km) Konalan Deltassa 280 euroa.
Talvirenkaat vanteilla 1.200 euroa.

Eli auton tuonti ja Suomi-kuntoon laitto maksoi 4.200 euroa ja lisäksi joitakin ropoja (rekisteröintimaksu, tullin ajolupamaksu jne...)

Tässä siis osviittaa tuontia harkisteville. En kaipaa edellisiin lukuihin jälkiviisaita kommentteja tyyliin "Nakkilan konepajalta olisi saanut tuon ruostesuojauksen 45 eurolla ja huollonkin kaupan päälle", paitsi rakentavassa hengessä, josta saattaa olla hyötyä tuleville polville.

Veron määrää en tässä kerro, mutta en näe todellakaan aiheelliseksi valitaa veropäätöksestä. Eiköhän kaikki sen sitten näe kun Tulli julkaisee taulukon lokakuun päätöksistä. Kaiken kaikkiaan laskin säästäneeni noin 5.000 euroa JOS ko. auto samoin varustein olisi myynnissä Suomessa.

Ja taas kerran ne muutamat johtopäätökset:

1) Osta/ostata auto Saksassa suurehkosta autoliikkeestä
2) Valitse kolaroimaton auto (Umfallfrei)
3) Jos olet tuomassa uudehkoa autoa, valitse sellainen jolla on ollut yksi omistaja (Erste Hand)
4) Käytä tuonnissa siihen erikoistunutta liikettä

Tuo viimeinenkin kohta on erittäin tärkeä. Itse olen kokenut sen niin, että vaikka auton hakisikin itse ja säästäisi sillä tavoin muutamia satasia, saattaa siinä sitten veron määrässä hävitä vielä paljon enemmän...

Avatar
Savo
Viestit: 2115
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Ja mikä on tämä firma/agentuuri johon olet tyytyväinen?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Veropäätöksestähän kannattaa aina valittaa vaikkei siihen aihetta mielestään olisikaan. Lisää ne ei tietääkseni voi ottaa ja takaisin tulee rahaa hyvällä korolla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

dera
Viestit: 27
Liittynyt: 18 Maalis 2004, 00:29

Viesti Kirjoittaja dera »

käsittääkseni virkamiesmenettelyn vai mikähän se taas olikaan ideana on se että ne voivat virheensä todettuaan myös lätkäistä lisää veroa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

No pertskules, noinko se meneekin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Auton tuonnin kustannuksista

Viesti Kirjoittaja MKT »

JRA kirjoitti: 4) Käytä tuonnissa siihen erikoistunutta liikettä

Tuo viimeinenkin kohta on erittäin tärkeä. Itse olen kokenut sen niin, että vaikka auton hakisikin itse ja säästäisi sillä tavoin muutamia satasia, saattaa siinä sitten veron määrässä hävitä vielä paljon enemmän...
Mikä on se logiikka millä veron määrässä säästää jos käyttää välittäjää?

Avatar
Grendel
Viestit: 596
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Hyviä vihjeitä kaikki.

Eräs asia jonka itse teksin ja olen tehnytkin erilailla on että kun auton hakee itse (ja niistä jotainvähän ymmärtää) niin iso liike ei ole välttämätön.

Pikkupuljuja vältän kun tautia mutta yksityishenkiö on aivan samanlainen saksassa kuin suomessakin. Eli maalaisjärkeä ja tiettyä harkintaa käyttäen yksityiseltä ostaminen ei ole sen kummallisempaa kuin kotimaassakaan.

Nimim. 9 autoa saksasta ostanut.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Entä takuu? Oletko päässyt koettelaan Deltan joustavuutta siinä asiassa?

JRA
Viestit: 144
Liittynyt: 18 Elo 2004, 17:52
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Auton tuonnin kustannuksista

Viesti Kirjoittaja JRA »

MKT kirjoitti:
JRA kirjoitti: 4) Käytä tuonnissa siihen erikoistunutta liikettä

Tuo viimeinenkin kohta on erittäin tärkeä. Itse olen kokenut sen niin, että vaikka auton hakisikin itse ja säästäisi sillä tavoin muutamia satasia, saattaa siinä sitten veron määrässä hävitä vielä paljon enemmän...
Mikä on se logiikka millä veron määrässä säästää jos käyttää välittäjää?
En voi sitä valitettavasti ruveta tässä avaamaan, mutta meikäläisen kohdalla näin ainakin oli (hyvin todennäköisesti).

JRA
Viestit: 144
Liittynyt: 18 Elo 2004, 17:52
Paikkakunta: PK-seutu

Viesti Kirjoittaja JRA »

alfista kirjoitti:Entä takuu? Oletko päässyt koettelaan Deltan joustavuutta siinä asiassa?
Ei ole (onneksi) ollut vielä tarvetta.

Agentuuri oli AutoMonteCarlo, josta oli jo kesäisessäkin ketjussa. Muistaakseni olivat aikaisemmin tuoneet mm. Rasviksen GTV:n ja siinä oli ollut jotain ongelmia, mutta sitten oli monia, jotka olivat tyytyväisiä.

Itse voin myös suositella.

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Re: Auton tuonnin kustannuksista

Viesti Kirjoittaja MKT »

JRA kirjoitti:
MKT kirjoitti:Mikä on se logiikka millä veron määrässä säästää jos käyttää välittäjää?
En voi sitä valitettavasti ruveta tässä avaamaan, mutta meikäläisen kohdalla näin ainakin oli (hyvin todennäköisesti).
Korkeampaa matematiikkaa.

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja glideslope »

dera kirjoitti:käsittääkseni virkamiesmenettelyn vai mikähän se taas olikaan ideana on se että ne voivat virheensä todettuaan myös lätkäistä lisää veroa.
Jos verovalituksen tekee, ei ole pelkoa, että lätkäisisivät lisää veroa.

Esim. jos vero on laskettu yleisen 29%:n mukaan ja tämän jälkeen kyseisen automallin tarkennettu veroprosentti onkin vaikka 22, saat hyvitystä. Jos taas tarkennettu % onkin vaikka 33, et joudu lisää maksamaan.

Avatar
Hamil
Viestit: 460
Liittynyt: 20 Marras 2003, 17:51
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Hamil »

Onko kellään tuttuja /tutuntuttuja joka tuonut GTA:n saksasta. Kokemukset, kustannukset, suositukset ym...
Kaikki tieto otetaan kiitollisena vastaan!

Kuten olette ehkä huomanneet Deltan pyynnit käytetyistä 156 GTA:sta lähestulkoon uudenveroinen ja ei ole järkeä maksaa yli 20.000km ajetusta vuoden vanhasta autosta muutamaa tonnia vähempää kuin kokonaan uudesta.
On kivaa kun on kivaa

Avatar
glideslope
Viestit: 1477
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Enyaq 80x, A4 3,0 TDI Quattro.
Ex: 164 Super 3,0 V6-24, Giulietta T-jet 120.
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Näyttäisi siltä, ettei kukaan ole vielä moiseen urotekoon ryhtynyt.
Ainakaan yhtään veropäätöstä ei GTA:sta ole syyskuun loppuun mennessä tehty.
Veropäätöshaku löytyy täältä:
http://www.ottoauto.de/cgi-bin/verotilasto.php

l151726
Viestit: 92
Liittynyt: 12 Maalis 2004, 15:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja l151726 »

Liittyisikäö säästö veroissa ALViin? Et siis maksanut ALVia Saksaan ja meinaat saada sen suomessa kilpiin ilman ALVn maksua. Siinä kyllä säästäisi. Toisaalta ei tod. näk. onistu ja Saksassa ALV on 16 ja suomessa 22% jolloin tulee kalliimmaksi.

Alfa 166:n 2.0 Turbo koneella muuten näyttäisi Saksasta saavan reilulla 8000 Eurolla, eikä ole vielä paljon ajettuja ja nahat tms on tietenkin. Suomessa vastaavan hinta 25000. Kyllä on suomi ihana paikka. Jos ko. auton hakisi, niin varmaan 5000 EUR säästäisi

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tullin syyskuun taulukossa on näköjään mätkäisty -98 166 2.0T:lle veroa 6400 euroa, joten säästö on nopealla matematiikalla 10 tonnia miinus tuontikustannukset. Halpaa sanon minä :shock: , vaikkei moiseen varaa olekaan :( .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Alleggerita
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Loka 2004, 02:17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Alleggerita »

Mielenkiinnolla odotan tilastotietoja siitä 166 GTA:sta, jonka perässä viime lauantaina ajelin. Ennen en edes tiennyt semmoisia olevankaan.

Joo, niin oli. Ihan tylsän näköinen pirssi...

Avatar
Jappe
Viestit: 1714
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS . Tesla M3P
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Jaahas, kotoisin automilanosta. GTA=Grand Tourismo Automatic
vai olisko turismo.. :mrgreen:
- Alfaholic -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Niin tarkkasilmäisemmät huomaa että se on GT A. Asiallisen näköinen laitos sanon minä..

Ihmetyttää miksi niin harva on tuonut JTD:n kun niiden perään niin usein kysytään..?

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Rolle kirjoitti:Niin tarkkasilmäisemmät huomaa että se on GT A. Asiallisen näköinen laitos sanon minä..

Ihmetyttää miksi niin harva on tuonut JTD:n kun niiden perään niin usein kysytään..?
Oikea kirjoitusasu on todella GT A. Eli harvinaisen hyvällä maulla rakennettu (ei voi sanoa että tuunattu...) 166 3.0 Sportronic.

Itsekin pohdin tuota JTD:n tuontia mutta tunne voitti järjen. Eikös se ole aika tuttua näin Alfa-piireissä? :wink: Ehkä sitten ensi kerralla kiisseli

Vastaa Viestiin