159 3.2jts hankinta mielessä.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Vkdkdlkd
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Elo 2020, 19:58

159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja Vkdkdlkd »

Otsikon mukainen alfa mietinnässä.
Onko kellään omakohtaista kokemusta kyseisestä koneesta?
Jakoketjun venyminen on tiedossa kyllä.
Mutta onko muuta?
Onko samanlainen öljylinko kuin pikkuveljensäkkin :crazyeyes: ?
Puhutaan alle 180tkm ajetusta koneesta.

Kiitos jo etukäteen avusta 8)

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuolla koneellahan ei ole muuta samaa kuin nimi, jos 156/GT JTS:ään vertaa.
Kulutushan tuossa on aika huikea - auto on raskas, mutta toisaalta tuo tuskin on issue jos tuon kokoista konetta ajattelee :wink:
Taitaa olla enempi 159:n vakio-ongelmat suurempi huolenaihe, jos koneessa ei ketjuvaivaa ole.

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, soppa kelpaa ja tosiaan se jakopää on huoltoystävällinen venyketjumalli. Jotkut on näihin virittäneet alkuperäistä huonompia huohotusratkaisuja, toki joku on saattanut onnistua parantamaankin.

Mutta ehjänä mukava kone ajaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^mitäs sille huohotukselle on tehty ja miksi?
öljynkulutus on ollu luokkaa 0,5l /10000km, joka on hyväksyttävä tälle moottorille, tosin jotkut ei vie tuotakaan.
"puhun niin totta kuin osaan"

Vkdkdlkd
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Elo 2020, 19:58

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja Vkdkdlkd »

Tämä öljyn kulutus kiinnostaa eniten.
Oli 2.0jts ja saman laista öljysyöppöä en jaksa, että tankataan öljyä ja lisätään bensaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2841
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ei se öljynkulutus ole mikään ominaisuus tuossa moottorissa. 0,5-1L/10tkm.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
dnapekko
Viestit: 550
Liittynyt: 10 Helmi 2017, 15:02
Car(s): 147 2,0 TS; Thesis 3,2 -03; ex 156 SW JTS 2,0, ex Brera 3,2 -06

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja dnapekko »

Joo, ei ole öljynkulutus samanlaista kuin sataviiskutosen Jötsissä. Bensa kyllä kelpaa, mutta jos laskee kulutuksen iskutilavuuksien suhteessa (jollainhan tuon omistaminen on perusteltava), ei vie yhtään enempää :D . Mutta maanantaisen Tampereenreissun perusteella täytyy vain sanoa, että on mahtava kone pitkille siirtymille, jos vaikka haluaa kovempaakin joskus ohitella.
Pekka Kajaanista
Chevyt Corvair-61 + Vega-74
Hondat VF1000F2 + V65 Sabre-85
Aprilia RST Futura 2001

harde
Viestit: 347
Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
Paikkakunta: Kuopio

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja harde »

Seinäjoella näyttäis olevan siisti Tbi..

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

palkus kirjoitti:^mitäs sille huohotukselle on tehty ja miksi?
Taaemman kannen huohotinreikiä porukka jossain vaiheessa innostui porailemaan isommiksi. Ilmeisesti siksi, että ne on pienemmät kuin etukannessa - joskin ne on tarkoituksella kuristettu, kun etukannen huohotus on imuputkessa ennen kaasuläppää ja takakannen imusarjassa kaasuläpän jälkeen. Avarrettuna rupee virtaamaan se taaemman kannen huohotus vissiin vähän liiankin hyvin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

rausku
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Touko 2011, 13:53
Car(s): Ex:
159 1.9JTDm SW
159 3.2 Q4 SW
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja rausku »

Itsellä oli neljä vuotta. Moottori oli ongelmaton. Ongelmat eivät ihan jokaiseen yksilöön näköjään osu.

Kulutus on ihan jees. Mökkimatkan (500 km uskalsi ajaa tankillisella) eli ehkä 11-12 litraa sadalla kilometrillä moottori- ja maantietä. Talviautona kyllä tosi hyvä. Mulla ei ollut lämmitintä siinä joten aina käyntiin kylmänä. Sen vuoksi hyvä, että lämpenee nopeasti.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

harde kirjoitti:Seinäjoella näyttäis olevan siisti Tbi..
Sitä olen itsekin kuolannut. Onneksi ei ole vihreää taskussa...

Vkdkdlkd
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Elo 2020, 19:58

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja Vkdkdlkd »

Tuossa kahtelin myös varaosa saatavuutta.
Aika heikkoa näistä yleisistä paikoista.
MM. Vetoakseleitten suhteen yms.
Onko joku paikka josta löytyy hyvin tarjontaa?

Vkdkdlkd
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Elo 2020, 19:58

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja Vkdkdlkd »

Ja onko totta että q4 kardaani ei ole katkastava että pystys tukilaakerin vaihtamaan?? :crazyeyes:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

2.4JTDm:ssä on paria kardaania. En enää muista 3.2:n osanumeroista, mutta mielikuva olisi että siinäkin on kahta versiota?
Uudempi on katkaistava, ainakin 2.4:ssä.

Mulla esim. on bemarin kardaani nyt tuolla, kun vanhasta meni tukilaakerit sököksi :lol: ja se toki oli sitä vanhempaa, "yhtä puuta" olevaa versiota.
Tehdaskunnostettu olis ollut 2k€ ja tehdasuusi 3k€. Eli kyllä niitä saa - ne vaan maksaa.

Jostain vuosimallista eteenpäin kardaanin pitäisi olla katkaistava. Toisaalta eipä ne tukilaakeritkaan ihan helpolla miksikään mene, jos ristikot ei pääse ruostumaan...
Vetoakseleita ei saa oikein mistään - niveliä kylläkin. Marmori/eBay on varmin valinta, mutta hinta on kova - 400€+ on hyvin tyypillistä. Toisaalta, eipä nekään kovin herkästi mene.

Vkdkdlkd
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Elo 2020, 19:58

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja Vkdkdlkd »

Eipä niitä itse vetareita mene mutta niveliä. Ulkopään niveliä oli saatavilla mutta sisäpäähän en löytäny mutta saa Kait niitä marmorilta. Kukas muuten on alfan virallinen jälleen myyjä mistä osaa osia kysellä??

Heräsi kyllä mielenkiinto että minkä bemarin kardaani sulla on sinne modattuna?? Kerro tämä salaisuus het :shock:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
En tiedä.

Ko-Met Oy Espoosta sen laittoi. Päädyt on alkuperäiset kuluneet, koska tietenkään biimeristä ne ei käynyt. Ja tuokin oli kuulemma viimeinen käytetty setti, mitä oli tarjolla - lienee tulevaisuudessa sitten vaihtoehtona tuo biimerin kardaani uutena ja vanhat päädyt tai sitten vaihtoehtoisesti vaan tehdaskunnostettua/uutta orggisosaa :drinking:

Ja sit noi kardaanit menee hauskasti. Olikohan näin, että 939:ssä on yksinään kuutta (!) eri mallia moottorista ja korista riippuen, eikä ne ole keskenään yhteensopivia edes...

939 Brerassa omansa (ja tämän taisi saada vain 3.2JTS:n kanssa?)
939 159 2.4JTDm:ssä 2 vaihtoehtoa (vanha ja uusi, nämä eri kuin Brera)
939 159 3.2JTS 2 vaihtoehtoa (vanha ja uusi, nämäkin eri kuin 159 2.4, ehkä myös Brera :D)

En nyt jaksa ePeristä kaivaa osanumeroita, mutta abouttirallaa noin nämä meni. Käytännössä koko voimalinja on sama noissa autoissa (3.2JTS minkä keulalla tahansa, 2.4JTDm minkä keulalla tahansa) - silti siitä eteenpäin onkin eroja. Hämmentäviä moisia vieläpä.

Marmoreita löytyy sieltä täältä. Itse suosin Järvenpäässä Mäkelän Konetta, koska lähellä - ja hyvä palvelu. Hinnat on aivan kammottavia kyllä...

jamper
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja jamper »

Aquatica kirjoitti:^

Ja sit noi kardaanit menee hauskasti. Olikohan näin, että 939:ssä on yksinään kuutta (!) eri mallia moottorista ja korista riippuen, eikä ne ole keskenään yhteensopivia edes...

939 Brerassa omansa (ja tämän taisi saada vain 3.2JTS:n kanssa?)
939 159 2.4JTDm:ssä 2 vaihtoehtoa (vanha ja uusi, nämä eri kuin Brera)
939 159 3.2JTS 2 vaihtoehtoa (vanha ja uusi, nämäkin eri kuin 159 2.4, ehkä myös Brera :D)

En nyt jaksa ePeristä kaivaa osanumeroita, mutta abouttirallaa noin nämä meni. Käytännössä koko voimalinja on sama noissa autoissa (3.2JTS minkä keulalla tahansa, 2.4JTDm minkä keulalla tahansa) - silti siitä eteenpäin onkin eroja. Hämmentäviä moisia vieläpä.
Metsään meni (taaskin). Kardaaneja on 939:ssa kolme eri mallia. Bredassa oma kun akseliväli on lyhyempi. 159 2.4JTDm ->15.2.07 asti ja kaikki 3.2:set sama, sitten kun dieselin perään tuli jotain muutoksia niin noissa uudemmissa 2.4JTDm:ssä uudempi versio kardaanista.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja palkus »

juu, katoin piruuttani oman auton kartaanin ja se oli 55556674. Sama numero tulee sitten myös tupaöljyihin x3, x9, x8, eli kaikki versiot. Sitten on se toinen tupaöljyn kartaani 55211757, jota ei ole saatavilla enää (erään toimittajan mukaan). Mitään korjausosia eperi ei näytä. Breran ja spiderin on lyhkäsempi 55560136. Eperi on sentään rehellinen "3.2 V6 petrol 4x4 Holden" :-D

edit: hätäsesti katottu, taas. 55211757 näyttää uudempiin rieseleihin, kuten jamper totesi.
Viimeksi muokannut palkus, 15 Elo 2020, 11:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

jamper kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^

Ja sit noi kardaanit menee hauskasti. Olikohan näin, että 939:ssä on yksinään kuutta (!) eri mallia moottorista ja korista riippuen, eikä ne ole keskenään yhteensopivia edes...

939 Brerassa omansa (ja tämän taisi saada vain 3.2JTS:n kanssa?)
939 159 2.4JTDm:ssä 2 vaihtoehtoa (vanha ja uusi, nämä eri kuin Brera)
939 159 3.2JTS 2 vaihtoehtoa (vanha ja uusi, nämäkin eri kuin 159 2.4, ehkä myös Brera :D)

En nyt jaksa ePeristä kaivaa osanumeroita, mutta abouttirallaa noin nämä meni. Käytännössä koko voimalinja on sama noissa autoissa (3.2JTS minkä keulalla tahansa, 2.4JTDm minkä keulalla tahansa) - silti siitä eteenpäin onkin eroja. Hämmentäviä moisia vieläpä.
Metsään meni (taaskin). Kardaaneja on 939:ssa kolme eri mallia. Bredassa oma kun akseliväli on lyhyempi. 159 2.4JTDm ->15.2.07 asti ja kaikki 3.2:set sama, sitten kun dieselin perään tuli jotain muutoksia niin noissa uudemmissa 2.4JTDm:ssä uudempi versio kardaanista.
Häkellyttävää - kiitos korjauksesta! Piti ihan nyt kaivella itsekin vähän. Ekana irkkilogit :lol:
55556674 on vain 159 3.2
Myös 55211757 on vain 159 3.2
55560136 puolestaan on Brera ja Spider
Nuo ei siis ollut mun kaivamia numeroita, vaan toisen foorumilaisen.

Samassa logissa toki huomasin itse todenneen olevan neljää eri versiota pelkästään viisysissä, mutta siinä on selvästi oltava joku feelu - koska ei noita tosiaan ole kuin 2 viisysin versiota ja sitten tuo pätkitty malli.

Juuri tarkastin ePeristä oman numeroni:
55211757 - ja tämä on ainoastaan 2.4JTDm 4x4 - tiedolla "NEW DRIVESHAFT REAR, AND FUEL TANK DIFFERENTIAL (DAT 15/02/2007)" D11635
Tämä on ilmoitettu eperissä painavan 100grammaa enemmän, kuin tuo 55556674.

55556674 on 3.2 Petr, (X8 ja X9-versioita. X3-versiossa (vanhin sarja) myös 2.4 JTDm)
55560136 on vain 3.2 Petr, Brera ja Spider. Eli kuten sanoit, omansa on.

Nyt itse oon hyvin hämmästynyt, kun löysin neljä osanumeroa pelkästään 159 kardaanille eperistä aiemmin kun katsoin - nyt tainnu mennä puurot ja vellit sekaisin eper-sähläyksessä, pahoittelut...

Sitä mä vaan mietin, että miten voi olla 20.06.2007 valmistuneessa autossa mukamas vanhan mallinen kardaani, mihin ei laakereita saa vaihdettua - ja uudemman osan pitäisi olla vaihdettavissa (ja tämä tieto tullut monesta paikasta, mm. korjaamolta jossa kardaani vaihdettiin). Vai onko mua kerrankin kusetettu niin hyvin, että läpi meni notta heilahti. Väitän kardaanin olevan fyysisesti eri, kuin mikä autossa alunperin oli...

Avatar
Moritz
Viestit: 200
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
Car(s): Vollswagen Passat GTE -17, 166 3.0 V6 -99
Ex. 159 sw 3.2 Q4, 33 QV -88, 75 turbo -87.
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 159 3.2jts hankinta mielessä.

Viesti Kirjoittaja Moritz »

Vkdkdlkd kirjoitti:Otsikon mukainen alfa mietinnässä.
Onko kellään omakohtaista kokemusta kyseisestä koneesta?
Jakoketjun venyminen on tiedossa kyllä.
Mutta onko muuta?
Onko samanlainen öljylinko kuin pikkuveljensäkkin :crazyeyes: ?
Puhutaan alle 180tkm ajetusta koneesta.

Kiitos jo etukäteen avusta 8)
Pahoittelut kun vastaan kysymykseen enkä ala lässyttämään jostain kardaaneista, dieseleistä tai muista mitä ei kysytty!
Ketju kuulemma venyy, mutta ei niin herkkä venymään ku pikkulohko sisarillaan. Omalla ajettu 164 tkm ja ketjua ei (vielä) ole vaihdettu. Öljyä saa joo kerran lisätä öljynvaihdon välillä. Ja kohta neljä vuotta kokemusta ko. kikottimesta ja yksi parhaista ja luotettavimmista autoista mitä olen omistanut! Varsinkin talvella on hieno peli. Ennen omistin Audi A4 tfsi quattron, mutta kyllä Alfa pesee sen mennen tullen.
Jarru on vauhdin surma...

Vastaa Viestiin