Tuplapakoputki yksinkertaisen tilalle 2,0 JTDM 159:iin?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
petcast
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Tuplapakoputki yksinkertaisen tilalle 2,0 JTDM 159:iin?

Viesti Kirjoittaja petcast »

Pientä virittelyä olis suunnitteilla. Alfani on varusteltu yhdellä pakoputkella. Ulkonäön kannalta tuplaputki olisi huomattavasti tyylikkäämpi. Mitähän tässä pitäis huomioida jos lähtisin vaihtamaan tuplapakoputkea yksinkertaisen alkuperäisen tilalle? Auton takapäästähän löytyy valmiiksi kannatinkoukut myös oikean puolen putkelle, ja helmamuovissa ääriviivat jonka mukaan puskuriin voi leikata aukon toiselle putkelle. Tuplaputkia vaimentimineen on netissä tarjolla moneen lähtöön. Sitä vain rupesin pohtimaan kun eräskin myyjä tarjoaa tähän 2,0 JTDM 159:iin 90mm halkaisijaltaan olevaa tuplaputkea. Alkuperäisen putken ulkohalkaisija kun on noin 56mm. Eli ei ihan suoraan istu tuo 90mm viritelmä, jos on koko putki tämän paksuinen koko matkalta (vai onko tuo ilmoitettu putken paksuus yleensä pakoputken suuaukkoa kuvaava mitta?) Ja moottorinohjaustakin pohdiskelen. Muuttuuko jokin niin paljon, että autoa pitää käyttää säädöissä putken vaihdon yhteydessä? Kiitokset neuvoista.

Avatar
Polforea
Viestit: 11160
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tuplapakoputki yksinkertaisen tilalle 2,0 JTDM 159:iin?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Moottorinohjaukseen ei häntäputkia vaihdellessa tartte koskea.

Käytännössä se paksumpi putki ei juuri haittaa tee, mutta pitää toki hankkia myös muutospala että isomman putken saa sovitettua - helpommalla pääsee, jos löytää suoraan sopivan kokoisen putken. Varmista myyjältä, että puhuuko hän itse putken vai ulostulon halkaisijasta.

Virittely voi aina välillä vaatia vähän custom-työtä, mutta tässä yhteydessä sen ei pitäisi olla kovinkaan erikoinen rasti :)
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
smppa
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Loka 2020, 21:41
Car(s): 159 2.2 JTS Berlina
Paikkakunta: Lahti

Re: Tuplapakoputki yksinkertaisen tilalle 2,0 JTDM 159:iin?

Viesti Kirjoittaja smppa »

Eiköhän se 90mm ole ulostulon koko.
Jos kerran mallikohtaisena myydään, niin silloin pitäisi istua kivuttomasti alkuperäiseen putkeen. Tai sitten mukana tulee tarvittavat sovitepalat.

petcast
Viestit: 51
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 15:11
Car(s): Alfa Romeo 159 2,0 JTDM vm. 2009
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tuplapakoputki yksinkertaisen tilalle 2,0 JTDM 159:iin?

Viesti Kirjoittaja petcast »

Ok. Kiitokset. Selvittelen nyt alkuun onko liitoskohta tässä kyseisessä tuplaputkessa suoraan sopiva, vai vaatiiko se liitoskappaleen. Ja jos vaatii, niin onko tarjolla suoraan sopivia putkia liitoksineen.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tuplapakoputki yksinkertaisen tilalle 2,0 JTDM 159:iin?

Viesti Kirjoittaja jazma »

Tein omaan kaksilitraiseen tämän tuplaröörityksen vuosi sitten. Aika suoraviivainen homma. Vanhan takapöntön irroitukseen kannattaa varata aikaa, koska tilanpuutteen takia se ei poterostaan helpolla irtoa. Uusien pönttöjen ja haaraputken keskinäiseen sovitukseen saa myös kulutettua yllättävän paljon aikaa, jotta putkenpäät saa istumaan siististi. Liitoskohta vanhaan putkeen taitaa valmistajasta riippumatta vaatia vanhan putken katkaisua jostain kardaanitunnelin vaiheilta, jos uusi putkisto on alunperin tarkoitettu 2.4 jtdm:ään. Mitä eri vaihtoehtoja katselin, niin yhdessäkään haaraputki ei ollut täyspitkää mallia.

Tämän setin laitoin omaani:
https://www.ebay.de/itm/MTS-Auspuff-SET ... Sww-tfvi83

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: Tuplapakoputki yksinkertaisen tilalle 2,0 JTDM 159:iin?

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Mulla vaihtui vakio yksiputkinen imasaffin tuplaan: http://www.ebay.com/itm/401111079426?_t ... EBIDX%3AIT


Foorumin avustuksella löytyi vieläpä tuo oikeanpuolen kaaripalakin. Äänissä ei oikeastaan eroa vakioon, ainoastaan kun suodattimen poltto käynnistyy niin ääni mörenee...

Asennusta hieman haittasi vetokoukun pultit pönttöjen kohdalla.

Vastaa Viestiin