Kaasupolkimen potentiometri....

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
sampi
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Marras 2006, 17:31

Kaasupolkimen potentiometri....

Viesti Kirjoittaja sampi »

No niin, päätti alfasta irtisanoutua toi potikka ja just ennen joulua. Onnex sain testeriin ja siellä ilmoitettiin vika. Vika ilmeni ajossa siten että ei oikein vastannut meno tahtomaani ja polkemaani kaasua. Tänään soitti sieltä korjaamolta että pitäs tilata se potikka ja kertopa siinä samalla hinnankin --> 748€ :crazyeyes: :crazyeyes:

Aikani huokailin ja soitin autoliikkeeseen (vasta ostanut alfan) että kävipä tämmönen juttu. Myyjä antoi T. Muukkosen numeron ja soitin sinne ja kysäsinpä samalla potikan hintaa, jäis johonkin n. 600€ :crazyeyes: eikä sais ku joskus 3-4 viikon päästä osan. Niin ja sano kaveri siellä muukkosella että uudemmissa bensa ja dieseli alfoissa sama potikka, mutta näissä vanhemmissa oma laite. Kele.

Taas soitin myyjälle ja sanoin miten kävi. Ehotteli siinä jostain kolari/romusta vaihto potikkaa ja lupas etsiä ja soitella sitten miten kävi. Puhelisoittoa odotellessa ajattelin vaan kirjotella tänne ja kummastella osan hintaa!!!! Ei maha joka päivä poksahella potikat, vieläkin, voi ..ttu mikä HINTA!!

Samalla näytti muuten testeri että mahdollisesti joku hehku myös pimeenä. Sekin vielä. Laitan kyllä myyjän piikkiin noi rempat. Kele että ottaa pattiin..

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kysypä myös heikalta hintaa.
Mielenkiintoista, miten se potikka nyt yhtäkkiä hajoo, ettei vaan olisi jokin muu vika, johdoissa tms. Eikö se potikan metallipinta korkeintaan kulu ja vois jollain kaasun asennon kohdalla nykäistä.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
heus
Viestit: 59
Liittynyt: 24 Syys 2004, 02:13
Paikkakunta: lahti

potikasta

Viesti Kirjoittaja heus »

se potikka on ihan kuluva osa, sen kun avaa niin siellä on 4kpl. jousto kärkiä jossa jokaisessa on neljä pientä liuskaa jotka hankaa sellaassee kulumis pintaa vasten.. ja ajan myötä ne pinnat kuluu liian syviks ja niissä ei kärjissä ei riitä enää painoa hangata.. itellä tuli samoja ongelmia ettei vastannut enää kaasuu ja suutin valo palo taulussa koko ajan.. otat sen pikku montin sielt irti ja merkkat niitten ruuvien kohan koska ne reijät on soikeat eli siin on säätö.. purat sen perän auki mihin menee johot ja taitat niit kärkiä hiukan sivulle päin ja alas päin et painuu paremmin.. ja takas nippuu.. liitin olis siel hanskalokeron takana tai päällä.. ihan helppo homma aikaa kuluu noin. 30min ja säästö 700e.. mulla toiminu sen jälkee ku uus ei mitää oikkuja.. kuvia en muistanu ottaa.. jos tarvit llisä neuvoja niin kysele...
*156 v6*

Avatar
heus
Viestit: 59
Liittynyt: 24 Syys 2004, 02:13
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja heus »

Jarama kirjoitti:Kysypä myös heikalta hintaa.
Mielenkiintoista, miten se potikka nyt yhtäkkiä hajoo, ettei vaan olisi jokin muu vika, johdoissa tms. Eikö se potikan metallipinta korkeintaan kulu ja vois jollain kaasun asennon kohdalla nykäistä.
silloin kun se vastine pinta kuluu niin ettei saa kosketusta niin suuttimen vika valo syttyy heti tauluu ja auto ei enää vastaa kunnolla kasuu.. ja noollaantuu ehkä kun sammutat auton ja käytät hetken..
*156 v6*

sampi
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Marras 2006, 17:31

Viesti Kirjoittaja sampi »

Katoha, pitää vissiin kokeilla säätää ite tota lootaa ja kärkiä. Eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka sais toimimaan!

Avatar
155156
Viestit: 2080
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo Giulia Veloce Q4 2.0T vm. 2018
Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Tuo hinta on järjettömän korkea :shock:. Hinnasta päätellen potikka kaiverrettu suuresta timantista ja kaikki hukkapalat on heitetty roskiin.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Omassa ehdottivat potikan vaihtoa myös. Kuitenkin riitti että irrotti polkimelta tulevan piuhan, töräytti crc:tä ja tökkäs takas... 1½v toiminut senjälkeen ilman ko.vikavaloa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös tuon potikan saisi jostain Boschin nikaleita myyvältä pajalta vähän järkevämpään hintaan? Boschin kilkkeethän siellä patahuoneessa lymyää, ei Alfa niitä moottorinohjauksen hiluja itse tee.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Eikös tuon potikan saisi jostain Boschin nikaleita myyvältä pajalta vähän järkevämpään hintaan? Boschin kilkkeethän siellä patahuoneessa lymyää, ei Alfa niitä moottorinohjauksen hiluja itse tee.
Boschin tekemä se on, mutta ainakaan V6seen siihen ei saa Boschilta vastaavaa kapinetta. Boschin mukaan Alfaan on väännetty oma spesiaali tuplapotikka, joka antaa kaasupolkimen asennosta kahta eri signaalia. En tiedä onko kyseessä vyö ja henkselit vai miksi näin on. Usessa autossa kai tulee vain yksi info kaasupolkimelta. Aikoinaan yritin hankkia korvaavaa muttei siis onnistunut. En onneksi tilannut alkuperäisosaakaan, sen olisi saanut ostettua 350 euron hintaan, netistä tilaamalla ehkä jopa alle 300 euron. DA:ssa kai lähemmäs 500 euroa. Tuo JTD:n potikan hinta kuulostaa aika huimalta.

Myös minulla vikakoodit poistuivat kun kävin läpi ecun ja potikan välisten johtojen liittimet.

sampi
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Marras 2006, 17:31

Viesti Kirjoittaja sampi »

no eipä tota potikka laatikkoo saa purettua. käytin pajalla autoo ja siellä yritettiin purkaa sitä, sehän on sellanen umpiloota eikä johdossa ollut minkäänlaista liitintä. uusi on tilattava, napsautettava johto poikki ja uusi liitos. silleen kerrottiin jostain asiantuntijalta jolle asentaja soitti. testerissä näki kaikki arvot että paskana on.

hieno homma, nyt tässä käydään pientä sotaa myyjän kanssa. lupasivat tulla 100€ vastaan remontissa :lol: soitin kuluttaja-asiamiehelle joka oli toista mieltä. käyvät nyt keskenään "keskustelua" mitä tulee käymään. on nimittäin just mun tuuria tää homma.

sampi
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Marras 2006, 17:31

Viesti Kirjoittaja sampi »

no eipä sitten autoliikkeestä saanu ku rupia persiiseen, vittu 150€ suostuvat "tulemaan vastaan" remontissa. kyllä on rrkele kumma että niillä ei ole mitään vastuuta/takuuta käytetyissä autoissa. kuluttajaneuvoja kyllä sanoi että puoli vuotta on sellanen aika että myyjän pitäisi korvata vikoja mitä ei ole "odotettavissa". ei hirveesti myyjiä kiinnostanu, väittivät vaan vastaan että kyseessä on vanha auto ja vikakin jo odotettavissa.... mistä helevetistä tollasta vikaa jossain potikassa voi tietää autoa ostaessa?? ihan valmista karpo tavaraa...

valituksen vois tehä vielä helsinkiin jonnekii kuluttaja-asiamiehelle tai jonnekkii. paikallinen vaan neuvoo ja yrittää sopia = ei mitään apua. on melekonen paperisota siinä ja mietin että kannattaako edes.

kele että korpee :evil:


eehehe, ja kaiken huipux yrittäävät myydä meikääläisen entistä bemua vielä ihan mahottomaan hintaan. sain siitä sen mitä itekin maksoin, 4400€ pyytäävät 6900€ :crazyeyes: no eihän se ole hullu kuka pyytää vaan se joka maksaa..

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

eiku kuluttaja asiamiehelle vaa.
Loppujenlopuksi ei siinä hirveesti paperisotaa ole.
Kohtuu helposti täytettävä lomake vaan menemään runoillen tarinat.
Ja sitten pitkää odottelua...

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Vaikuttaa asiantuntevalta pajalta! Kerro lisää.

Laitoin galleriaani kuvan siitä potentiometristä. On liitin. Älä anna missään tapauksessa asentaa uutta potentiometriä niin, että siitä katkaistaan aluksi johto ja laitetaan rosvoliittimillä paikalleen. Odotettavissa nimittäin suuria harmeja sellaisen tempun jälkeen...

Siitä ei kylläkään valitettavasti päästä mihinkään, että potentiometrissä on ilmeisesti ollut suunnitteluvirhe. Osa on päivittynyt uudelle varaosanumerolle. Ja tuollaiset mokkulat maksaa yleensä juuri lähemmäs 1000e.

sampi
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Marras 2006, 17:31

Viesti Kirjoittaja sampi »

kyllä se vakuutti siellä pajalla että liitintä ei löytynyt, hanskalokeron taakse oli seurannut johtoja ja siellä vissiin yhdistyneet isompaan liittimeen missä paaljon erilaisia johtoja. toi boksi ei ole samanlainen dieseli ja bensa alfoissa. varmaan siitä johtuen erilaiset liitäntä ja potikka. se asentaja soitti silloin samalla jollekin henkilölle (maahantuoja tai muuten paljon tietävä) ja sieltäkin kerrottiin ettei ole muuta mahdollisuutta kuin uusi liitos johtoon. kai se on pakko uskoa?? onhan toi kumminkin "merkkiliike" missä käytin autoa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Tuo tarkoittaisi sitä, että potikka olisi osa johtosarjaa, eiväthän ne tehtaallakaan mitään ala kolvailemaan vaan pulttaavat valmiita komponentteja kiinni. Vähän kyllä vaikea uskoa, ei olisi ensimmäinen kerta kun merkkiliike ei tunne vehkeitään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Tuo kuva galleriassani on nimenomaan dieselalfasta... Olisiko sittenkin pitänyt olla bensakoneinen? No ePER:in mukaan sama (täsmälleen sama osa) sopii sekä bensa- että dieselkoneisiin 156:iin. Varaosanumerolla 46800065 ja on muuten käytössä Fiat Bravossa ja Mareassakin! Ilman sinun valmistenumeroa ei kuitenkaan voi olla varma. Jos auto on versiota M2, silloin varaosanumero on 46512475. Tämä on käytössä vain dieseleissä, mutta myös diesel Mareassakin. Ja kaikissa näkyy selvä johtoliitin, johdon pituus on epäselvä.

Tietenkin voi olla mahdollista, että jokin auton edellisistä omistajista on tuskaillut saman ongelman kanssa kuin sinä nyt. On sitten päättänyt vähentää yhden mahdollisen vikakohdan, ja korvannut kyseisen liittimen juotosliitoksella... Tätä konstia käytetään usein vähentämään AirBag-ongelmia kuljettajan istuimen alla olevissa liittimissä. En kyllä ole kuullut että olisi kukaan tehnyt vastaavaa kaasupolkimen asentotunnistimelle. Ja jos autosi on tällä hetkellä pajalla, joka osaa käyttää kolvia ja kutistesukkaa, niin sitten ei ole hätää. Jos se liitin löytyy kuitenkin johtojen katkaisun jälkeen, olisin huolissani.

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

No mikä tuossa osassa nyt on, ettei löydy..?

Tai ehkä löytyykin ja maksaa varmasti, mutta laitetaanhan tähän nyt
ainakin aivan alkuperäinen osa, jota näyttää olevan saatavilla:

Alfa 156 2.4 JTD -98

BOSCH

Tunnistin, kaasupolkimen asentokulma

Vuosimalli: 10.97 - 09.00

Numero: 0 281 002 203.

- - - - - -

Eli ainakin on vielä tuotannossa.. Heh! :wink:

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

Ja tuohon 166:n V6 malleihin ainakin löytyy tietoa..

BOSCH Osanumero: 0 280 752 005.

Hintaa en kyllä saanut selville.. mutta on saatavana! :mrgreen:

sampi
Viestit: 52
Liittynyt: 24 Marras 2006, 17:31

Viesti Kirjoittaja sampi »

no kyllähän se osa löyty ja on laitettu paikalleenkin. potikan hinta tingittynä 670 egee + työt päälle. oli sieltä kumminkin löytynyt liitin kun se asentaja oli etsiny kunnolla hanskalokeron takaa. entistä johtoa ei saanut pois, eli se jäi sinne uuden johdon kaveriksi.

Avatar
Pata Sydän
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Marras 2004, 22:51
Paikkakunta: Pori

156 potentiometri...

Viesti Kirjoittaja Pata Sydän »

Löytyykö vm99 156 V6 osanumeroa Boschin kaasuläpän potentimetriin?? Delta auton viiminen tarjous oli 815€ JUMALAUTA...
Eiku pajalle jos sais ite katottua...
Forzaa....

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Voiskohan johtua ko. osasta mun JTSssä oleva vaiva...
Kaasupolkimessa on ~1cm tyhjää liikettä yläpäässä... eli reagoi painallukseen vasta kun kaasupoljinta on painanut noin 1cm alas :?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kauhistuttavaa luettavaa. Kuka on Boshilla saanut tämän älynväläyksen... "korvataan 50€ vaijeri 1000€ potikalla joo"

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11213
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^ Minusta kysymys pitäisi muotoilla näin: Kuka on Deltalla saanut tämän älynväläyksen; "Laitetaan kahdenkympin potikalle hinnaksi tuhat euroa".

Valmistus maksanee jotain viisi euroa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Noni, nyt ois sit tästäkin 300tkm ajetusta JTD:stä kaasupoljin menny. Oireet just samat..

Taidan koittaa ensiks purkaa mokoman häkkyrän ja korjailla. Ei raaski noin kallista ostaa uutta. SAIRAS HINTA!

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=7356

tämmönen taitaa olla ylimääräisenä tallissa, mutta ei taida käydä nakuun

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

JTD:nkin (-98) kaasupotikan saa itse avattua ja korjattua vaikka aluks näyttäiskin, että on umpinainen mutikka. Potikan takaosassa on sellanen kuminen rengas joka kiertää koko potikkaa. Sen repii irti ja alta paljastuu pari klipsua joita painamalla ja takaosaa vetämällä irtoaa suojus. Suojuksen alla on sit jollain liimatöhnällä kiinni pyöreä levy, jossa itse kontaktit ovat. Levy lähtee irti vääntämällä talttapäällä varovasti. Sit vaan pikkasen niitä hyvin ohuita "laahaajia" (vai mitä ovatkaan) vääntää ylöspäin ja kasaa potikan.

Tulipahan taas säästettyä :)

Tässä vielä potikan kyljestä varaosanumero: BOSCH VAE 0 281 002 203

mikkotheking
Viestit: 60
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja mikkotheking »

missähän tuo potikka mahtaa sijaita ??!!??!!?!?!
tyyli menee käytännöllisyyden edelle!

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

mikkotheking kirjoitti:missähän tuo potikka mahtaa sijaita ??!!??!!?!?!
Aika lähellä kaasupoljinta. Ja tuo minun ylimääräinen tässä työpöydällä :)

mikkotheking
Viestit: 60
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja mikkotheking »

Joksa kirjoitti:
mikkotheking kirjoitti:missähän tuo potikka mahtaa sijaita ??!!??!!?!?!
Aika lähellä kaasupoljinta. Ja tuo minun ylimääräinen tässä työpöydällä :)
selvä:D sain toimimaa kiitän ohjeista...
tyyli menee käytännöllisyyden edelle!

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Vielä on tuossa itelläni ärsyttävä pieni nykäisy pintakaasulla. Sellanen pieni kuollut alue ennen kuin tapahtuu mitään.

Joksa: joutaisko tuo sun potikka? Voisin kokeilla onko se yhteensopiva JTD:n kanssa :)

Avatar
Kotter
Viestit: 87
Liittynyt: 19 Touko 2007, 22:16
Car(s): 166 3.0 & 2.5 -99
Paikkakunta: Pornainen

Viesti Kirjoittaja Kotter »

Onko kukaan onnistunut vaihtamaan asentoanturia 166:een?

Potikka on onnistuttu sijoittamaan TODELLA huoltoystävälliseen paikkaan. Oikein kunnolla ronkkimalla sormet juuri ja juuri ylettävät hipaisemaan mötikkää, mistä on vielä jokunen matka itse vaihto-operaatioon.

Huolto-CD:n mukaan pitäisi irroittaa ratti, ohjausakseli, koko poljinasetelma jne., mikä kuulostaa aika työläältä.

Tai onko tietoa mistä potikan johdon liitin löytyy? Jos vaikka pelkkä kosketushäiriö...

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

Kotter kirjoitti:Onko kukaan onnistunut vaihtamaan asentoanturia 166:een?

Potikka on onnistuttu sijoittamaan TODELLA huoltoystävälliseen paikkaan. Oikein kunnolla ronkkimalla sormet juuri ja juuri ylettävät hipaisemaan mötikkää, mistä on vielä jokunen matka itse vaihto-operaatioon.

Huolto-CD:n mukaan pitäisi irroittaa ratti, ohjausakseli, koko poljinasetelma jne., mikä kuulostaa aika työläältä.

Tai onko tietoa mistä potikan johdon liitin löytyy? Jos vaikka pelkkä kosketushäiriö...
Ainakin 156:ssa korjaantunut ihan liittimen pinnejä kiristämällä, liitin on 156:ssa hanskalokeron takana (ks. pari kuvaa albumissa)

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja seppo »

Niin, ja jos liittimen rassaaminen ei auta, kannattaa tarkastaa liikerata testerillä (pohjaanpainettuna), ko autossa on ongelma poljinasetelman taipuminen, joka saattaa aiheuttaa polkimen menemisen yli max liikematkan ja sen seurauksena hätäkäynnille (max 2500 rpm). Se tapahtuu tietysti ohitustilanteessa!

Avatar
MKT
Viestit: 680
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): Stelvio Veloce+
Giulietta QV TCT
147 2.0 T.Spark
ex. 156/159/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Kotter kirjoitti:Onko kukaan onnistunut vaihtamaan asentoanturia 166:een?

Potikka on onnistuttu sijoittamaan TODELLA huoltoystävälliseen paikkaan. Oikein kunnolla ronkkimalla sormet juuri ja juuri ylettävät hipaisemaan mötikkää, mistä on vielä jokunen matka itse vaihto-operaatioon.

Huolto-CD:n mukaan pitäisi irroittaa ratti, ohjausakseli, koko poljinasetelma jne., mikä kuulostaa aika työläältä.

Tai onko tietoa mistä potikan johdon liitin löytyy? Jos vaikka pelkkä kosketushäiriö...
Itsellä oli sama ongelma muutamia vuosia sitten. Totesin että vaihto-operaatio on aivan mieletön. Ja onneksi en sitä alkanut tekemään sillä vika poistui kun kävin läpi potikan liittimen jossain sähköaivojen läheisyydessä. Ota auki vänkärin jalkatilassa oleva muovi niin pääset käsiksi liittimiin.

kamarko
Viestit: 38
Liittynyt: 29 Elo 2018, 20:55
Car(s): Alfa Romeo 166 2,5 V6 2000

Re: Kaasupolkimen potentiometri....

Viesti Kirjoittaja kamarko »

Tämä olis ajankohtainen tossa projekti 166 V6 2,5 vm -00. Mutta...missä tämän johdot ja missä tämä potikka oikeasti sijaitsee? 156 mallissa hansikaslokeron takana, ymmärsin. Mutta 166 en ole vielä löytänyt. Mitä pitää purkaa ja mistä? Olisko joku ystävällinen ja kertoisi?

Paikalla
Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5368
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: Ampera, X5
harrasteet: Spider 2000, QP V 4.7S + 3200 GTA + Integrale 16v + 75 3.0 V6
Paikkakunta: Keuruu

Re: Kaasupolkimen potentiometri....

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

kamarko kirjoitti:Tämä olis ajankohtainen tossa projekti 166 V6 2,5 vm -00. Mutta...missä tämän johdot ja missä tämä potikka oikeasti sijaitsee? 156 mallissa hansikaslokeron takana, ymmärsin. Mutta 166 en ole vielä löytänyt. Mitä pitää purkaa ja mistä? Olisko joku ystävällinen ja kertoisi?
Kaasupolkimen yläpuolella on tämä potikka.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaasupolkimen potentiometri....

Viesti Kirjoittaja seppo »

...ja liitin pienen matkan päässä maton reunan alla, ellei ole siirretty! Sen potikan irroitus on vanhassa mallissa aika työläs toimenpide, joten kannattaa tutkia muut vaihtoehdot ensin. Miksi sen irroittamiseen olet ylipäätään päätynyt, miten se oikreilee?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Kaasupolkimen potentiometri....

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Just huomasin tämän ketjun. Pitääkö mun nyt kaivaa tallin uumenia kun siellä pitäisi olla 156 V6 kaasupolkimen potikka tehtaan pakkauksessa. Mulla ei enää ole autoakaan eikä se siellä laatikossa ketään lämmitä. Siellä on aika paljon muitakin V6 osia joita en ole jaksanut kaupitella kun niistä ei kukaan tunnu haluavan rahaakaan antaa kun joskus foorumilla yritin. En lupaa tänään jaksaa, ja huomenna lähden työmatkalle mutta kaivan sen esiin joka tänään illalla tai sitten myöhemmin ja laitan tänne vaikka kuvan kera jos tulisi jollekulle tarpeeseen :)

EDIT: vieraat on myöhässä ja kävin tallissa möyrimässä. Osanumerolla 60659531 oleva potentiometri löytyy. En ole Eperin käytössä expertti mutta sen mukaan "substituted" numeroita löytyy lisäksi 46800065 ja 60816463 ja vielä 46750234 Onko nuo kaikki nyt sitten yhteensopivia eli sama osa. Yksi varaosa putka saksasta tunnisti 46800065 numeron ja arpoi hinnaksi 1182.40 EUR :crazyeyes:
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin