Syökö myös Giulia etupään niveliä?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Syökö myös Giulia etupään niveliä?

Viesti Kirjoittaja alfista »

Onko Giulia kuskeilla kokemusta nivelten kestosta. Ainakin jenkkikuskit näyttävät kohdanneen tämän ominaisuuden.

https://www.giuliaforums.com/threads/fr ... 946/page-3

Avatar
Jiitee
Viestit: 4305
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

alfista kirjoitti:Onko Giulia kuskeilla kokemusta nivelten kestosta. Ainakin jenkkikuskit näyttävät kohdanneen tämän ominaisuuden.

https://www.giuliaforums.com/threads/fr ... 946/page-3
160 tkm ja ei mitään ongelmia toistaiseksi. Tuon ym. säikeen kolisevan etupään selitys oli jäähdyttimen
kiinnikkeet tai niiden puslat.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Melo
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Tammi 2020, 18:25
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super 2.2
BMW E46 M3
BMW Z4M
Ducati 749

Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?

Viesti Kirjoittaja Melo »

Itselläni on juuri tuota ärsyttävää kolinaa, mutta enemmän takapäästä. Siellä ei ole jäähdytintä. Epäilen kallistuksen vakaajan tankoja, klappia iskarin yläpäässä tai muuta vastaavaa. Outoa tuossa kolinassa on että tämä vaatii sen että nopeutta on alle 40 km/h ja pyörät ovat kääntyneet/auto sivuttaisvoimien rasittama. Suoraan ajaessa täysin hiljainen myös kuopissa. Selvästi jossain on pieni välys mikä aiheuttaa äänen.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jiitee kirjoitti:160 tkm ja ei mitään ongelmia toistaiseksi. Tuon ym. säikeen kolisevan etupään selitys oli jäähdyttimen
kiinnikkeet tai niiden puslat.
Niinhän korjaamo tosiaan selitti vian syyksi. Itse kiinnitin huomiota siihen, että ketjun vastaajilla oli monella selittämättömiä kolinoita käännettäessä onjauspyörää hitaassa vauhdissa tai paikallaan. Tämä oire oli omissa Alfoissa liiankin tuttu. Joskus auttoi yläkolmion ulommaisen mutterin varovainen kiristys, jonka takia pidin 17 millistä aina kuljettajan ovitaskussa. Itellä neljä Alfaa, vaimolla kolme. Giuliettassa ei tuota vikaa ollut.

Avatar
alfista
Viestit: 2806
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?

Viesti Kirjoittaja alfista »

Melo kirjoitti:Itselläni on juuri tuota ärsyttävää kolinaa...
Onko paljon kilometrejä? Koiranluut olisi helppo vaihtaa, mutta kolina tulisi toispuoleisissa heitoissa esiin.

Siksi tätä kyselen, koska nivelten jatkuvaan uusimiseen tuli mitta täyteen. Ainoa keino, jolla sai kulmat ohjearvoihin.

Avatar
mutt
Viestit: 5437
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?

Viesti Kirjoittaja mutt »

Raidetangonpäät osaa myös kolista sopivassa tilanteessa. Samoin kallistuksenvaimentimen runkopuslat.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?

Viesti Kirjoittaja V6 »

alfista kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: Itse kiinnitin huomiota siihen, että ketjun vastaajilla oli monella selittämättömiä kolinoita käännettäessä onjauspyörää hitaassa vauhdissa tai paikallaan. Tämä oire oli omissa Alfoissa liiankin tuttu. Joskus auttoi yläkolmion ulommaisen mutterin varovainen kiristys, jonka takia pidin 17 millistä aina kuljettajan ovitaskussa. Itellä neljä Alfaa, vaimolla kolme. Giuliettassa ei tuota vikaa ollut.
tuossahan on se narina vai kolina juuri käännettäessä, joka ei ole vika vaan johtuu ohjausgeometrista, tätä samaa on useilla merkeillä-

https://www.alfaowner.com/threads/stran ... v.1141274/
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Rauta
Viestit: 432
Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
Car(s): Hyundai Kona Electric ja Peugeot e2008 (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
Paikkakunta: Lohja

Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Juu tämä on ominaisuus eikä vika.

Melo
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Tammi 2020, 18:25
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super 2.2
BMW E46 M3
BMW Z4M
Ducati 749

Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?

Viesti Kirjoittaja Melo »

Tyypillistä tuntuu olevan että tämä kolina selitetään Ackermanin ohjausgeometrialla. Ei, kyseessä ei ole siitä. Ackermanin huomaa kyllä hitaissa vauhdeissa kun kääntää ohjauksen tappiin mutta tässä tapauksessa etupyörä sortaa, eli kolise. Kun saan jostain sopivasti aikaa niin irrotan koiranluut toiselta puolelta ja testaan onko tällä vaikutusta kolahteluun. Jos ääni katoaa niin syyksi tiedetään linkkujen pallonivelet tai runkokumit. Kolina on sen verran ikävä että siitä haluaisi kyllä eroon.

Melo
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Tammi 2020, 18:25
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super 2.2
BMW E46 M3
BMW Z4M
Ducati 749

Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?

Viesti Kirjoittaja Melo »

Onko paljon kilometrejä?
Kolina alkoi 30tkm kohdalla. Nyt 42tkm mittarissa.

JanV
Viestit: 940
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Syökö myös Giulia etupään niveliä?

Viesti Kirjoittaja JanV »

Melo kirjoitti:Tyypillistä tuntuu olevan että tämä kolina selitetään Ackermanin ohjausgeometrialla. Ei, kyseessä ei ole siitä. Ackermanin huomaa kyllä hitaissa vauhdeissa kun kääntää ohjauksen tappiin mutta tässä tapauksessa etupyörä sortaa, eli kolise. Kun saan jostain sopivasti aikaa niin irrotan koiranluut toiselta puolelta ja testaan onko tällä vaikutusta kolahteluun. Jos ääni katoaa niin syyksi tiedetään linkkujen pallonivelet tai runkokumit. Kolina on sen verran ikävä että siitä haluaisi kyllä eroon.
Nimenomaan näin. Normaalin sortamisen erottaa kyllä selkeästi kolinasta joka on jo sit ihan vika.

Vastaa Viestiin