Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Mitä kaikkea kannattaa samalla vaihtaa kun jakohinan vaihtaa?

Jakopäällä ajettu n.50tkm ja viides vuosi menossa. Joku kiristin tai ohjainrulla jo rallattelee että alkaa pian olla kiirus.

http://ricambi.alfisti.net/product_info.php?info=p6391" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;{9}10{17}14{16}9_Drive-belt---Rip-belt-Alfa-147-156-166-GTV-Spider--GTA--V6-24V.html
Tuosta varmaan kaikkine optioineen.

Entäs vesipumppu? Ei hajua koska on vaihdettu? Onko tuossa oikea?
http://ricambi.alfisti.net/product_info ... 6-24V.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitäs muuta kannattaa pakettiin pistää?

Joltain pitäisi saada vuokralle/lainalle/ostaa omaksi ne nokkien lukituspalat.
Viimeksi muokannut Mandeprkl, 08 Touko 2012, 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Busson jakopäästä taas..

Viesti Kirjoittaja Finest »

Apulaitehihna ja ehkä rullat (ovat hintavia, turhaan en vaihtaisi)?

Avatar
willez
Viestit: 5247
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): BMW 335ia e92
MB c350ia
ex - 156 GTA
ex - 156 2.5 V6
ex - 155 2.0TS

Re: Busson jakopäästä taas..

Viesti Kirjoittaja willez »

Oma mielipide että vaihdat kaikki uuteen mikä liittyy jakopäähän. On meenaan halpa vaihtaa ne nyt,eikä sitten kun joku vanha osa hajoaa ja kone paskaksi.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Busson jakopäästä taas..

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

jakopäähän tietty kaikki mitä siä on eli hihna,ohjainrullat (2kpl) ja kiristin. Vesipumppu on kans siä jakopään keskellä,joten sekin kannattais vaihtaa samalla. Tosin jos on edellisellä kerralla vaihdettu ja pumpun siipipyörä on metallinen niin se todennäköisesti kestää toisenkin välin (mielenrauhan saa kun vaihtaa jokatapauksessa).tulpat vois vaihtaa myös samalla kun nekin tulee hyvin esille,jos käytät niitä nokkien lukituspaloja. Apuhihnan rullat tarpeen mukaan,jos meinaat auton pitää niin rullat vaihtoon (maksaa n.70e yht.2 rullaa),apuhihnan kiristin taitaa olla pitkäikäisempi mitä noi ohjainrullat. Apuhihnan vaihtaisin,kun maksaakin vain n.20e. Sit tapauskohtaisesti: stefat,venttiilikoppien tiivisteet,nokkapyörät/kampiakselinpyörä jos kuluneet,apulaitehihnapyörä kampiakselille,jos vulkanointi alkanut pettään,jos kytkin alkaa oleen lopussa niin tiputtaa koko tekniikan pöydälle,niin ei tarvi äheltää ahtaissa väleissä.sit jos meinaa tekniikan pudottaa niin tarkastus/vaihtolista alkaa oleen loputon. Ite oon tilannu kaikki Heikalta ja yleensä orkkisosia/vastaavia saanut ja hinta on kohdillaan.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7786
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Busson jakopäästä taas..

Viesti Kirjoittaja Rolle »

willez kirjoitti:Oma mielipide että vaihdat kaikki uuteen mikä liittyy jakopäähän. On meenaan halpa vaihtaa ne nyt,eikä sitten kun joku vanha osa hajoaa ja kone paskaksi.
Just näin. Yllättävän moni haluaisi vaihtaa sen vesipumpun vain joka toinen kerta, mutta on niin halpa ja tärkeä, että ehdottomasti samalla vaihtoon.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Busson jakopäästä taas..

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Caijo-Romeo kirjoitti:Apuhihnan rullat tarpeen mukaan,jos meinaat auton pitää niin rullat vaihtoon (maksaa n.70e yht.2 rullaa),apuhihnan kiristin taitaa olla pitkäikäisempi mitä noi ohjainrullat.
Kiristimeen voi toki vaihtaa pelkän rullankin, se on samanlainen kuin isompi niistä ohjainrullista.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Busson jakopäästä taas..

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jäähdytin nesteet vaihtuvat siinä pumpun vaihdon yhteydessä siinä määrin helposti ettei ole mitään syytä laittaa vanhoja takasin.

Apulaitehihna tai sen kiristimet ja rullat voi minun mielestä jättää myöhemmälle jos ei mitään havaittavaa vikaa, samalla tulee vähän jaettua kuluja tasasemmin ettei kerralla tarvitse tiliä tyhjentää
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Busson jakopäästä taas..

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Venttiilikopan tiivisteet tarviit.

soundstream
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 22:12
Car(s): alfa 156 v6 -98, volvo amazon -67, nissan king cab 4x4 -87
Paikkakunta: Porvoo/Sipoo

Re: Busson jakopäästä taas..

Viesti Kirjoittaja soundstream »

Jos vaihdat sen pumpun, muista vaihtaa ne pumpusta lähtevän putken o-renkaat.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4138
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Busson jakopäästä taas..

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Itse vaihdatin ensimmäisellä kerralla ilman pumppua ja toisella kerralla pumpun myös. Oli aika finaalissa vaikka kestikin. Pyörä oli jo alkanut murtua akselilta. Näillä tiedoilla vaihdattaisin itse muovirattaisen joka kerta, varmuudeksi. Mutta jos vaihtaa metallipyöräisen pumpun niin voi jättää seuraavalla kerralla väliin? Vai kuinka?
Ayrton Senna da Silva forever

KimmoKo
Viestit: 199
Liittynyt: 18 Elo 2010, 09:03
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 Jtdm Qtronic -07
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Busson jakopäästä taas..

Viesti Kirjoittaja KimmoKo »

Käyttämätön vesipumppu löytys, edullisesti lähtee!

EDIT: Myyty.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Busson jakopäästä taas..

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Nyt on pian lukituspalat hyppysissä joten ohjeita ja vinkkejä vielä mihin varautua? Ei ne ohjeet pahitteeksi olisi 24V jakopään vaihdosta..

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Moroja
Elearnista löydät aika hyvät ohjeet.... olethan tehnyt vastaavan homman joskus aikaisemminkin... meinaan Alfan kone ei liene
helpoimpia opetella asiaa. Vinkkinä kohtuullisen osaavasta ja edullisesta huoltamosta näihin hommiin ehdotan Ilmajoen Nestettä
67-varressa.
Pojan Mitsussa juuri vastaavat hommelit kuin Alfassasi ( 2 yläpuolista nokkaa ) niin työt olivat siinä 350 euroa,
ja niihin sisältyivät vielä iridiumtulppien vaihto, öljynvaihto sekä kesärenkaiden vaihto plus tasapainotus.

JT
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

On mulla aikamoinen huoltotukijoukkue tässä kokoajan hollilla. Jakopäitä on vaihdeltu, mutta ensimmäinen Busso taitaa olla nyt. Eipä nuo lukituspalat ollutkaan vielä tämän päivän kuormassa..

Itsetekemällä mukavampi tutustua omiin vehkeisiin. :mrgreen: Ja jotenkin luottaa omaan tekemiseen paremmin vaikka olisikin ensimmäinen kerta.

Mites tuollasta elearnia käytetään? Aivan uusi juttu mulle..?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Finest »

^^Toihan ei ole kovin kallis jos Mitsu oli V6:lla

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Mandeprkl kirjoitti:On mulla aikamoinen huoltotukijoukkue tässä kokoajan hollilla. Jakopäitä on vaihdeltu, mutta ensimmäinen Busso taitaa olla nyt. Eipä nuo lukituspalat ollutkaan vielä tämän päivän kuormassa..

Itsetekemällä mukavampi tutustua omiin vehkeisiin. :mrgreen: Ja jotenkin luottaa omaan tekemiseen paremmin vaikka olisikin ensimmäinen kerta.

Mites tuollasta elearnia käytetään? Aivan uusi juttu mulle..?
Tuolla infoa :http://www.autopodaci.com/opisi/E-Learn ... _useng.php

ja haulla löydät downloadsaitin. Imuroit tiedoston ( olikohan .rar pakattuna) , ja avaat ja
kopiot CD:lle. Sitten vaan avaat tietokannan ja rupeat opiskelemaan 156:sta.
Jos ei onnistu saat minulta cd:n lainaan. Pistä YV:tä.

Juha
Viimeksi muokannut Jiitee, 10 Kesä 2012, 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Kiitoksia paljon Jiiteelle avusta jo etukäteen! Koitan saada eLearnin toimimaan ja katsellaan sitten enemmän. Ja onhan ne lukituspalat jo postissa odottamassa noutoa. Kunhan vaan saa autonosturille tilaa. Isännän "romut" pois.. :mrgreen:

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Busson jakopäästä taas..

Viesti Kirjoittaja Sape »

Mandeprkl kirjoitti:Nyt on pian lukituspalat hyppysissä
Mistäs tilasit lukituspalat? Entä muut jakopään osat?

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Jakopäänosat: http://ricambi.alfisti.net/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Lukituspalat Iso-Britanniasta. Niistä voidaan varmaan käydä kauppaa kunhan olen ne itse korkannut. :wink:

edit: No prkl nythän tuola Myydään-osastolla on lukituspalat myynnissä. Kyllä niitä odoteltiinkin ja sitten kun ei näkynyt niin tilasin ulkomailta...

soundstream
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 22:12
Car(s): alfa 156 v6 -98, volvo amazon -67, nissan king cab 4x4 -87
Paikkakunta: Porvoo/Sipoo

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja soundstream »

Siinä sarjassa siis pelkät lukkopalat? Itsellä oli serkulta lainassa KLANNin sarja ja siinä oli myös kiristäjälle tuleva työkalu, on meinaan aika nafti päästä millään isoilla työkaluilla sitä kiristämään.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

soundstream kirjoitti:Siinä sarjassa siis pelkät lukkopalat? Itsellä oli serkulta lainassa KLANNin sarja ja siinä oli myös kiristäjälle tuleva työkalu, on meinaan aika nafti päästä millään isoilla työkaluilla sitä kiristämään.
Olen myös kuullut noista täydellisistä sarjoista missä tulee muitakin työkaluja. Hinnat taitaa vaan olla kolme- tai nejäkertaiset.. Mutta eiköhän sinne jonkun työkalun keksi. Vaikka tekee jostain..

soundstream
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 22:12
Car(s): alfa 156 v6 -98, volvo amazon -67, nissan king cab 4x4 -87
Paikkakunta: Porvoo/Sipoo

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja soundstream »

^Tuo KLANNin sarja tais maksaa jotain 400e mutta on myös todella laadukas, yhteen 156 TSään vaihtaneena "halpis" paloilla niin huomasi kyllä mistä tuo hintaero tulee, siinä nimittäin ne palat ei istunut ihan täydellisesti mutta kyllähän niilläkin sai työn tehtyä.Ja kyllä sille kiristäjälle jotain keksii, jos on kaveri mukana vielä niin auttaa kyllä paljon.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Aika vittumainen homma tuo vaan on.. :silent: Kampiakselin mutteri on sen verran lujassa että pitää huomenna jatkaa ja tehdä siihen itse joku lukitustyökalu.. Mitään kiirusta ei tarvitse pitää. Ei ole mitään kisoja huomenna.. :roll:

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itse sain kampiakselin mutterin auki startilla. Muistaakseni kolmannella yrittämällä fiksumpi antoi periksi.
VMP

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Startilla minäkin jouduin ottamaan... lukitustyökalu on varmaan fiksumpi/turvallisempi tapa

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Ei ollut moksiskaan startista... Ei enempää viitsi starttia rääkätä. Eikös tuo jenkakin ole ihan oikeinpäin...? Toivottavasti ei kovin paljon paisu tämä homma. Apulaitehihna ja yksi rullakin meni tilaukseen. Kiirus ei ole, mutta tili alkaa huutaa hoosiannaa..
Viimeksi muokannut Mandeprkl, 14 Touko 2012, 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1730
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Jep, jenka on normikierteellä. Tiukassa oli, jarrua vasten kun yritti pitkällä varrella kääntää niin kytkin alkoi luistaa, pulttipyssystä loppui teho ( on kyllä aikas "lelu" mulla), useamman "iskun" mullakin tarvi startilla että aukes. Vielä silleen että jätti vähän rakoa työkalun varren ja lattian väliin että sai startilla vähän vauhtia :shock:

soundstream
Viestit: 20
Liittynyt: 27 Joulu 2011, 22:12
Car(s): alfa 156 v6 -98, volvo amazon -67, nissan king cab 4x4 -87
Paikkakunta: Porvoo/Sipoo

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja soundstream »

Kyllä tuo aukeaa kunnon pulttipyssyllä, ainakin itse sain hyvin aukeamaan.Minä jättäisin kyllä tuon startilla hakkaamisen tekemättä.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Tänään eteni homma taas aika hyvin. Kampiakselin pyörään tehtiin itse lukituspala jolla saatiin metrin varrella väännettyä pultti auki. Auto on onneksi nosturilla niin on tilaa työskennellä. Moottorin kannakkeet otettiin kokonaan pois ja "kipsilevynostimella" saa nosteltua ja laskettua moottoria sen verran että pääsee jokaiselle rullalle ja kiristimelle käsiksi. Vesipumppu oli ihan hyvä mutta vaihtoon sekin.
Ja taisi olla taaemman kannen imunokka hampaan huti.

Yhdessä suuttimessa näkyi pieni "valuvika" päässä josta polttoaine pitäisi suihkuta. Ei ole rööri auki ihan kokonaan. Voikohan tuo vaikuttaa johonkin?


Onkos nokkapyörät kiilalla nokissa vai? voiko nokkapyörien asento muuttua jos irroittaa?


Alla vielä kuva selventämässä tuosta suuttimen kärjestä.
Liitteet
ERITTÄIN selventävä kuva.
ERITTÄIN selventävä kuva.
Suutin.jpg (42.11 KiB) Katsottu 5503 kertaa

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mandeprkl kirjoitti:Onkos nokkapyörät kiilalla nokissa vai? voiko nokkapyörien asento muuttua jos irroittaa?
Ei ole kiilaa, vain kartio. Kun teet työn oikeaoppisesti lukkopaloilla niin nokkapyörät pitääkin löysätä.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Epezi kirjoitti:
Mandeprkl kirjoitti:Onkos nokkapyörät kiilalla nokissa vai? voiko nokkapyörien asento muuttua jos irroittaa?
Ei ole kiilaa, vain kartio. Kun teet työn oikeaoppisesti lukkopaloilla niin nokkapyörät pitääkin löysätä.
Juu nokkapyörät oli irti ja ja lukkopaloilla lukittu nokat. On sitte maailman parhaat apuvälineet. Yläkuolokohta tarkistettiin kolme kertaa että varmasti osuu. Nyt on muutama kierros moottoria pyöritetty ja ei ainakaan mikään ottanut vastaan. :roll: Ihan hyvältä tämä vaikuttaa. Hitaasti mutta varmasti.. Ei oltu edellisellä kerralla taidettu käyttää lukituspaloja..

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Busso taas kasassa ja kehrää kauniimmin kuin koskaan!

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Sape »

Miten muut on saanut nokkapyörät irti? Siis pultit sain kyllä pois mutta pyörät ei suostu irtoamaan kartiosta.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Tarvitset ulosvetäjän, sellaisen joka vetää navoista, eikä pyörän kehältä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7510
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^aika jänskä ulosvetäjä saa olla että mahtuu sinne nokkapyörän ja rungon väliin.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Sitten on otettava nokka-akselit irti, ja painettava prässissä pyörät irti. Onko pyörät alumiinia vai terästä?Jos on terästä voi koittaa ulosvetäjällä kehältä.

Avatar
Mandeprkl
Viestit: 1541
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
Car(s): Alfa GT 3.2 V6 -07, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EcoBoost -12
Paikkakunta: Espoo

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Mandeprkl »

Omasta irtosi nokkapyörät erittäin helposti kun napsautti vähän vasaralla. En suosittele mutta tälläkertaa onnistui hyvin.

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Sape »

Lähti ne lopulta kun puukalikalla ja vasaralla vähän suostutteli. Pääsee vihdoin kasaamaan :wink:

Avatar
toolman
Viestit: 1486
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja toolman »

Epezi kirjoitti:^aika jänskä ulosvetäjä saa olla että mahtuu sinne nokkapyörän ja rungon väliin.
Minä tein ainakin ihan itse lattaraudasta ja parista pultista/mutterista. Ahdastahan se on mutta aina on irronnut. Totally alfalla taisi olla jokin valmis ulosvetäjäkin myynnissä?

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Sape »

^ Totally alfalla näkyi tosiaan olevan tuohon ulosvetäjä.

Sitten, mistä löytyisi momentit nokkapyörille ja pukeille? Jostain löysin näille momentit mutta yllättäen ei nyt satu silmään kun sattuisi tarvitsemaan...

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1058
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

Tessussa ainakin nämä. Eipä noissa eroja pitäisi olla v6 nähden.


Crankshaft pulley bolts 21-26 Nm 15-19 lb.ft

Timing belt tensioner nut 24-29 Nm 18-21 lb.ft

Balance belt nut 12 Nm 9 lb.ft

Inlet camshaft pulley bolts 12 Nm 9 lb.ft

Exhaust camshaft pulley bolt 100-124 Nm 74-91 lb.ft

Camshaft bearing cap bolts 13-16 Nm 10-12 lb.ft

Valve cover and timing belt cover bolts 9 Nm 7 lb.ft

Water pump bolts 17-21 Nm 13-15 lb.ft

Variator solenoid bolts 14-20 Nm 10-15 lb.ft

E: Eli siis pakonokkien hihnapyörän pultti 100-124 Nm, Imunokkien hihnapyörän pultit 12 Nm, pukeille 13-16 Nm näin suomennettuna.
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
Sape
Viestit: 1394
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Sape »

^ Kiitos!

Fromi
Viestit: 224
Liittynyt: 31 Loka 2021, 21:09
Car(s): Alfa 156 GTA SW
Paikkakunta: Pori

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Fromi »

Exhaust camshaft pulley bolt 100-124 Nm 74-91 lb.ft
Inlet camshaft pulley bolts 12 Nm 9 lb.ft

Erikoisia lukemia. Alfan ohje 68-84nm näille nokan rattaan pulteille. Onko mikä ajatus tuossa?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tessun imunokalla on VVT, joten siinä ei lie tarvetta vapaasti säätyvälle nokkapyörälle. Busson pyörät on kiinni kartiolla ja siis täysin säädettävissä, joten niitä ei kannata liian löysälle jättää eikä seurata nyrkkisääntöjä tai oikotienä minkään muun moottorin momentteja - etenkään sellaisten, joissa nokkapyörän asento nokka-akseliin nähden on lukittu.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Paikalla
Avatar
mattijus
Viestit: 5251
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ei ole tuo 12Nm Bussoon käypä lukema.
VMP

FinPat
Viestit: 7221
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Eikö tuossa juuri Fromin GTA:n projektiketjussa ollut eLearn linkki aiheeseen? Taisi olla jäsen Maunu laittanut jakoon?


https://aftersales.fiat.com/elearnsecti ... sExaminer=

Kuva

Ja yksiköt siis daNm koska kuinkas muuten.

Fromi
Viestit: 224
Liittynyt: 31 Loka 2021, 21:09
Car(s): Alfa 156 GTA SW
Paikkakunta: Pori

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Fromi »

Tuolla 72-88nm tai 68-84nm. 72-88nm speksattu 3.2:lle, mutta tuo pienempi kelpuutettaen molemmille. Tuon suuremman momentin ymmärtänee pultin koosta. Mistä toi yli 100nm vedetään?

Mulla on nyt tosiaan 80nm ja sininen Permatex välissä.

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja palkus »

^kuulostaa hyvältä jos pultti m10. Näitten momenttien ja taulukoiden kanssa pitää olla tarkkana ja miettiä hetki. Ei m10 pulttiloista vedetä 120Nm ja M12 kova jää vähän liian venymättömäksi (löysäksi)70Nm momentilla. Tähän ketjuun on myös sotkettu suottas tessun momentteja.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
palkus
Viestit: 5464
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja palkus »

Polforea kirjoitti:
16 Kesä 2023, 12:06
Tessun imunokalla on VVT, joten siinä ei lie tarvetta vapaasti säätyvälle nokkapyörälle. Busson pyörät on kiinni kartiolla ja siis täysin säädettävissä, joten niitä ei kannata liian löysälle jättää eikä seurata nyrkkisääntöjä tai oikotienä minkään muun moottorin momentteja - etenkään sellaisten, joissa nokkapyörän asento nokka-akseliin nähden on lukittu.
On niissä tessunkin nokkapyörissä säätö, ei jakoa muuten kohilleen saisi.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Busson jakopäästä taas.. Vaihto-ohjeet?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ja silti 12Nm? :shock:

Melko hennolta kuulostaa, mutta kai se sitten pitää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin