Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 31 Maalis 2020, 16:15



Vastaa viestiin  [ 27 viestiä ] 
GT 3.2 käyntihäiriö 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Viestit: 64
Paikkakunta: Lappeenranta
Auto: Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Vastaa lainaamalla
Viesti GT 3.2 käyntihäiriö
Busso GT käy kylmänä oikein nätisti, mutta lämmetessä alkaa tyhjäkäynnillä röpeltämään. Kuitenkin jäähdyttimen puhaltimien lyödessä päälle käynti tasaantuu. Usein lämpimänä tyhjäkäynnillä heittää mittaristoon MCSF ja moottorivikavalon vähäksi aikaa, mutta ei jätä vikavaloa päälle. Välillä nuo pomppaavat jo muutaman sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen ja välillä voi mennä pari minuuttia. Jos nostaa kierroksia hieman, niin ei valita mitään. Konehuoneen puolella en mielestäni kuule mitään omituista.

Vikakoodeina tarjoaa;
P0300 - Ignition failure (generic)
P0301 - Cylinder 1 ignition failures
P0302 - Cylinder 2 ignition failures
P0303 - Cylinder 3 ignition failures

Sylinterit 123 taitavatkin olla tulipellin puolen sylinterit. Kaikki neljä koodia lävähtää aina tietokoneeseen heti kun MCSF ja vikavalo ilmestyvät tyhjäkäynnillä. Kerran ennen lukijan hankkimista oli about vuorokauden pysyvä vikavalo mittaristossa, mutta tietokoneessa oli sen verta vanhoja koodeja muistissa ettei pystynyt sanoa mikä niistä tuo olisi voinut olla. Ei ole vikakoodien poistamisen jälkeen enää esiintynyt.

Imuputkessa oli aiemmin paha repeämä haitarissa, joka toistaiseksi korjattu vulkanoituvalla teipillä. Korjaus poisti nykimisen kylmänä ja poisti kierrosten "roikkumisen" kun päästi kaasusta. Tähän vikaan ei kuitenkaan ollut korjauksella vaikutusta. Tuo kumimutka ei ollut kyllä kummoisessa kunnossa muutenkaan, kummassakin päässäkin halkeamaa ja kaasuläpän puolelta puuttui päältä tuo toinen "korva". Uusi imuputki pitäisi tulla lähipäivinä.

ECU resettiä yritin MES:llä tehdä pari kertaa, mutta ei ilmeisesti kuitenkaan nollannut itseopittuja arvoja tai tehnyt mitään muutakaan, kun self learning yms oli silti pois päältä, enkä huomannut mitään eroa missään kun oli tuon tehnyt. Akkua irroittamalla en ole resettiä vielä tehnyt. Luulisi kuitenkin ECU:n pikkuhiljaa jo oppivan tavoille, jos tuo imuvuoto olisi heittänyt seokset pahasti sekaisin ja oireet johtuisivat siitä.

Mistä kannattaisi alkaa tutkimaan mikä vaivaa?


27 Tammi 2020, 21:32
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 8117
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Vaiha tulpat ekana ja swappaa varuiksi puolat edestä taakse ja takaa eteen samalla. Ei olisi eka kerta, kun plenumin irrotus on ollut niin kova homma, ettei niitä taaempia tulppia tarvi vaihtaa.

Ja sitten jos ne takimmaiset puolat alkaa olla entisiä, on ne helpompi vaihtaa kun tulevat tuolla venkslauksella etupuolelle samalla.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


27 Tammi 2020, 21:37
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Viestit: 8078
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Auto: Arkeen -
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Tässä kohti tarvii pelotella jakopäästä. Ei tarvi olla pal pielessä, että antaa juuri nuo koodit. Yhden yksilön olen avannut uusiksi, kun lukkopalat ei olleetkaan täysin sopivat. Vika ei ollut valitettavasti missään vähemmän työläistä vaihtoehdoista.

_________________
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.


27 Tammi 2020, 21:45
Profiili
Avatar

Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Viestit: 2135
Paikkakunta: Turenki
Auto: GT 3.2 Q2
159 3.2 Q4
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Kyllä se valitettavasti siltä vaikuttaa että jako on aavistuksen pielessä.

_________________
ex. 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta


27 Tammi 2020, 22:18
Profiili
Avatar

Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Viestit: 64
Paikkakunta: Lappeenranta
Auto: Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
No jahas. Tulpat muistaakseni vaihdettu 160t kohdalla ja puoliakin epäilen kun antaa kaikille kolmelle samaan aikaan vikakoodin.

Pitääkin ruveta selvittämään kuka korjais jaon kohilleen. Hihnanvaihdosta 1,5v ja varmaan 10tkm, ei sikäli vielä tarvetta tehä koko rumbaa.


28 Tammi 2020, 12:17
Profiili
Avatar

Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Viestit: 1658
Paikkakunta: Toijala
Auto: Thesis
Ducato
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Ja kampiakselin hammaspyörä/kiilaura erityiseen tarkastukseen myös!!!!!


29 Tammi 2020, 07:01
Profiili

Liittynyt: 30 Kesä 2008, 13:27
Viestit: 1140
Paikkakunta: Vantaa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Sama veikkaus, kiila ja/tai hammaspyörä rikkoutunut, epäonnistuneen asennuksen johdosta, vaikkakin asennuksesta on kulunut jo tovi. Hammaspyörä elää tämän johdosta hiukan, ja on syytä avata pika pikaa suuremman vaurien varalta!! Kaikki vikaa antavat sylinterit samalla puolella kertoo sen lähes varmasti. "Rumba" käyntiin! Tämä antaa synkronointi-vian nokka-akselin ja k-akselin välille, koska ajoitustunnistin on juuri takimmaisessa kannessa vian jatkuessa. Jos vika on tunnistimessa, joka on myös mahdollista, se antaa eri vian. Sytytysviat ovat veikkauksen mukaan vain seurausta.


29 Tammi 2020, 07:25
Profiili
Avatar

Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Viestit: 64
Paikkakunta: Lappeenranta
Auto: Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Tuli eilen soitettua Tiippanalle. Valitettavasti hänellä ei ole verstaan tulipalon jäljiltä lukituspaloja tuohon koneeseen tällä hetkellä.

Joten, sattuisko kenelläkään olemaan lainaan noita? Onko 2.5, 3.0 ja 3.2 koneiden paloilla eroa? Kun kattelin netistä, niin jossain taisi olla 3.2 palat kalliimmat kuin 2.5/3.0. Tai kenties sitä voisi ehkä harkita ostamaan jostain, jos ei löydy keltään.


30 Tammi 2020, 19:32
Profiili
Avatar

Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Viestit: 2135
Paikkakunta: Turenki
Auto: GT 3.2 Q2
159 3.2 Q4
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
3.2 on omat palat johtuen rajummista nokista. Multa sellaiset saattaisi joutaa lainaan riippuen vähän aikataulusta. Voi olla että tarvitsen niitä myös itse nyt kevään aikana. Laita vaikka yksityisviestiä jos kiinnostaa.

Lisäksi tarvitsee heittokellon ja adapterin jolla sen saa sytytystulpan tilalle. Ne nyt varmaan tiippanalta löytyy.

_________________
ex. 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta


30 Tammi 2020, 20:32
Profiili
Avatar

Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Viestit: 64
Paikkakunta: Lappeenranta
Auto: Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
GT kotiutettu tänään Tiippanalta. Ajoitus olikin tismalleen kohdillaan ja jakopuoli muutenkin kunnossa. Ainoat huomiot olivat, että yksi tulppa oli käytännössä irti ja yhdestä nokan laakeripukista kierre oli korkattu. Aluksi vaikutti, että käyntihäiriö olisi kadonnut mystisesti tämän myötä, mutta tunnin kotiinajo reissun jälkeen iski jälleen vikavalon tiskiin kun antoi käydä tyhjää jonkin aikaa.

En ole vielä lukenut onko vikakoodeissa nyt mitään eroa, mutta kerta valon käyttäytyminen on edelleen sama, niin eiköhän nuo samat 4 siellä taas ole. Mitä ihmettä tässä arvaisi seuraavaksi alkaa tutkimaan? Tiippana ei juuri uudempien autojen käyntihäiriöistä tiedä, mutta arveli jos kokeilisi suuttimenpuhdistusainetta parin tankillisen ajan.


22 Helmi 2020, 17:19
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Viestit: 8078
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Auto: Arkeen -
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Alfissimo kirjoitti:
Tässä kohti tarvii pelotella jakopäästä. Ei tarvi olla pal pielessä, että antaa juuri nuo koodit. Yhden yksilön olen avannut uusiksi, kun lukkopalat ei olleetkaan täysin sopivat. Vika ei ollut valitettavasti missään vähemmän työläistä vaihtoehdoista.

Tässäkin tapauksessa koodi tuli vasta kunnolla lämpimänä ja hetken tyhjäkäynnillä.

Mikähän mystisyys siellä sitten kiusaa, jos jako ja muutkin siellä Tiippanan mukaan kunnossa.

_________________
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.


22 Helmi 2020, 17:52
Profiili

Liittynyt: 13 Huhti 2013, 07:06
Viestit: 202
Auto: Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Minulla NGK tulpilla tuli käyntihäiriöitä, kun vaihdoin Denso IK16 tulpat käyntihäiriöt loppuivat, paitsi kun kokeilin toista sytytys puola yksikköä. Olen käyttänyt Denso IK16 ja nyt Denso IK16 TT tulppia ja olen niihin tyytyväinen. Tosin minulla on 2,2 JTS


23 Helmi 2020, 08:04
Profiili
Avatar

Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Viestit: 64
Paikkakunta: Lappeenranta
Auto: Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Tänään irroitin ECU:n ja suihkin reilusti CRC elektroniikan puhdistusainetta liittimiin. Kokeilin vielä samaan syssyyn ECU resettiä, kun akku oli irti. Tällä kertaa ei heittänyt herjaa kertaakaan noin 20 minuutin tyhjäkäytön aikana, eikä myöskään parissa liikennevaloissa jossa sai istua pidemmän aikaa.

Siltikin tyhjäkäynti kuullosta kovin epätasaiselta kylmään verrattuna, vaikkei tyhjäkäyntinopeudella ole juuri eroa. Ylempi video tyhjäkäynnistä kylmähkönä ja alempi lämpötilan ollessa 80 tienoilla.

https://youtu.be/khBOMsyDRD4

https://youtu.be/44j7rMQyHVM

Voisiko lambdoissa olla vikaa, vaikkea annakkaan vikakoodia niille?

Mitä liittimiä tuossa mustassa boxissa imusarjan kupeessa ECU:n vasemmalla puolella? En käynyt tällä kertaa noita läpi, mutta yhdessä liittimessä näytti olevan jonkin sortin sähköteippi viritelmä.


26 Helmi 2020, 18:23
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Viestit: 8078
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Auto: Arkeen -
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Mustan boksin sisällä 2kpl lambdan liittimiä, musta ja harmaa. Pientä mustaa ja sitä leveää en osaa kylmiltään johtoa seuraamatta sanoa.

_________________
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.


26 Helmi 2020, 23:39
Profiili
Avatar

Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Viestit: 2135
Paikkakunta: Turenki
Auto: GT 3.2 Q2
159 3.2 Q4
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
JarHei kirjoitti:
Mitä liittimiä tuossa mustassa boxissa imusarjan kupeessa ECU:n vasemmalla puolella? En käynyt tällä kertaa noita läpi, mutta yhdessä liittimessä näytti olevan jonkin sortin sähköteippi viritelmä.

Siellä on tosiaan taempien lambdojen liittimet ja joku muu mitä en myöskään muista mihin liittyi. Taemmat lambdat tarkkailevat ainoastaan katalysaattoreiden toimintaa. Eivät osallistu varsinaisesti seoksen säätämiseen. Etummaisten lambdojen liittimistä toinen ainakin taisi olla termostaatin lähistöllä. Ne löytyy johtoja seuraamalla.

Ei tosiaan käy kuten kuuluu. Onko kaikki imuvuotojen mahdollisuudet tutkittu?

_________________
ex. 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta


27 Helmi 2020, 11:21
Profiili
Avatar

Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Viestit: 64
Paikkakunta: Lappeenranta
Auto: Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Tiige kirjoitti:
Siellä on tosiaan taempien lambdojen liittimet ja joku muu mitä en myöskään muista mihin liittyi. Taemmat lambdat tarkkailevat ainoastaan katalysaattoreiden toimintaa. Eivät osallistu varsinaisesti seoksen säätämiseen. Etummaisten lambdojen liittimistä toinen ainakin taisi olla termostaatin lähistöllä. Ne löytyy johtoja seuraamalla.

Ei tosiaan käy kuten kuuluu. Onko kaikki imuvuotojen mahdollisuudet tutkittu?


No en taida sitten koskea ton mustan boxin liittimiin.

Jaa-a. Kumihaitari ja muoviputki on vasta vaihdettu uusiin, oisinkohan vaihtanut vielä kumisovitteen muoviputken ja ilmin välistä. Ei kai ilmin etupuolella mikään vaikuta käyntiin? Huohottimen haaraan en ole koskenut, mutta ei siinä ainankaan silmiinpistävää vikaa ole näkynyt.


27 Helmi 2020, 19:10
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Loka 2007, 09:33
Viestit: 388
Paikkakunta: Helsinki
Auto: Alfa-Romeo 156 GTA Q2 3.2 v. 2003
Seat Leon FR 200 TFSI Turbo v. 2007
Seat Ibiza FR 1.8 T v. 2006
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Mites ilmamassamittari onko vanha, onko Bosch, toimiiko oikein, oisko seonnu kun ollut imuvuotoakin.


28 Helmi 2020, 17:28
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Viestit: 2135
Paikkakunta: Turenki
Auto: GT 3.2 Q2
159 3.2 Q4
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Antaako se nyt mitään vikakoodia näiden kaikkien toimenpiteiden jälkeen? Vai edelleen samat misfiret sylintereissä 1-3?

_________________
ex. 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta


28 Helmi 2020, 18:14
Profiili
Avatar

Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Viestit: 64
Paikkakunta: Lappeenranta
Auto: Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
GTA ROSSO kirjoitti:
Mites ilmamassamittari onko vanha, onko Bosch, toimiiko oikein, oisko seonnu kun ollut imuvuotoakin.


Ilmi lienee alkuperäinen, ei ainankaan huoltokirjassa kerrottu vaihdosta, merkistä ei tietoa, toiminnasta ei varmuutta ja imuvuoto lienee ollut läsnä jonkin aikaa, joten kai mahdollista.

Tiige kirjoitti:
Antaako se nyt mitään vikakoodia näiden kaikkien toimenpiteiden jälkeen? Vai edelleen samat misfiret sylintereissä 1-3?


Vähän vaikuttais kuin ei antaisi niin herkästi vikakoodia, nimittäin ei ole toimenpiteiden jälkeen esiintynyt kertaakaan. Muutama pidempi tyhjäkäyntijakso tullut liikennevaloissa, mutta en ole varsinaisesti testannut käyttäytymistä ihan vaan odottamalla tyhjäkäynnillä. Tänään tulee seurattua, kun pitää käydä rajan takana ja tullissa saa varmaan istuskella rauhassa.

Jos oireet edelleen läsnä, niin tulee varmaan mitattua puristukset kunhan kerkiän ja samalla heitän puolat toiselle puolelle varmuuden vuoksi.


28 Helmi 2020, 18:39
Profiili
Avatar

Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Viestit: 2135
Paikkakunta: Turenki
Auto: GT 3.2 Q2
159 3.2 Q4
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Tämän perusteella misfire tunnistettaisiin niin että ecu ampuu kipinän sylinteriin x. Tämän jälkeen jos ei havaita haluttua kiihtyvyyttä kampiakselin asentoanturin kautta tulkitaan tilanne misfireksi sylinterissä x. Jos sieltä edelleen tulee misfireä kaikista sylintereistä toisen lohkon osalta niin tuskin on kaikki 3 puolaa/tulppaa. Tuskin olisi puristukset hukassa vain toisesta lohkosta jne.

Epätasainen tyhjäkäynti nyt itsessään voi johtua monesta asiasta. Imuvuoto, ilmi, lamda(t), suuttimet jne.

Miten se kierroksilla toimii? Kiertääkö kiihdyttäessä herkästi ja empimättä koko kierrosalueen?

_________________
ex. 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta


28 Helmi 2020, 19:33
Profiili

Liittynyt: 20 Kesä 2006, 16:57
Viestit: 814
Paikkakunta: Hollola
Auto: Alfa 75
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Kerrohan vielä tuoreimmat vikakoodit mitä tulee, luulisi että kohta puoliin jotain tulisi? Jos edelleen tulee 1,2,3 misfire niin vika lienee niillä tienoilla. Imuvuoto? Jos tasan noi koodit niin epäilisin edelleen jakoa/nokka-akseleita. omassa 3,2 oli noiden pakonokka 1/2 hammasta pielessä niin teki ihan samaa ajoittain. Ei pätenyt saksalainen tarkkuus jakohihnan ajoituksessa. :lol:


29 Helmi 2020, 00:15
Profiili
Avatar

Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Viestit: 64
Paikkakunta: Lappeenranta
Auto: Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Tiige kirjoitti:
Tämän perusteella misfire tunnistettaisiin niin että ecu ampuu kipinän sylinteriin x. Tämän jälkeen jos ei havaita haluttua kiihtyvyyttä kampiakselin asentoanturin kautta tulkitaan tilanne misfireksi sylinterissä x. Jos sieltä edelleen tulee misfireä kaikista sylintereistä toisen lohkon osalta niin tuskin on kaikki 3 puolaa/tulppaa. Tuskin olisi puristukset hukassa vain toisesta lohkosta jne.

Epätasainen tyhjäkäynti nyt itsessään voi johtua monesta asiasta. Imuvuoto, ilmi, lamda(t), suuttimet jne.

Miten se kierroksilla toimii? Kiertääkö kiihdyttäessä herkästi ja empimättä koko kierrosalueen?


legza kirjoitti:
Kerrohan vielä tuoreimmat vikakoodit mitä tulee, luulisi että kohta puoliin jotain tulisi? Jos edelleen tulee 1,2,3 misfire niin vika lienee niillä tienoilla. Imuvuoto? Jos tasan noi koodit niin epäilisin edelleen jakoa/nokka-akseleita. omassa 3,2 oli noiden pakonokka 1/2 hammasta pielessä niin teki ihan samaa ajoittain. Ei pätenyt saksalainen tarkkuus jakohihnan ajoituksessa. :lol:


Viikonloppuna Helsingissä käydessä samat vikakoodit palasivat. Jotenkin kuitenkin outoa, että ei erityisen herkästi alkanut herjaamaan (ei siis herjannut ennen reissua kertaakaan vaikka jonkin aikaa tyhjäkäytti, kävi silti epätasaisesti) ennen kuin Helsingissä joutui seisomaan monta kertaa kauan valoissa ja nyt taas herjailee entiseen tahtiin. Tuolloin tein havainnon kun tuon epätasaisen tyhjäkäynnin tuntee persauksissa, että kun liikkestä pysähtyy ja pudottaa tyhjäkäynnille, niin käynti tuntuu tasaiselta vajaa sekunnin jonka jälkeen alkaa tuntua selvästi epätasaisuus.

Kierroksilla toimii oikein nätisti. Matkassa kulkee vakkari päällä niin nätisti ja kiihdyttäessä vetää tasaisesti koko kierrosalueen. Esimerkiksi kolmosella about satasen vauhdissa nykäisee samantien reippaasti kun iskee lämän lattiaan.

En oikein usko jaon olevan enää pielessä. Vahvasti uskon Tiippanan osaavan hommansa. Palat lainasin Tiigeltä, joten palojen luulisi olevan tarkat, jollei hän jotain salaa. :roll: (niin, ja koitan saada aikaiseksi palauttaa palat tämän viikon aikana)

Joku alfaowner foorumilla epäilikin jo kampiakselin asentotunnistinta. Siellä kanssa joku selitti, että 100t mailin kohdilla alkaa takakansipahvit menemään, ilmeisesti koska taaempi kansi ei saa yhtälailla jäähdytystä kuin etummainen ja pakosarjan katti paistaa alapuolella. Omituiselta kuullostaa, mutta joku epäili kanssa bensapumppua. Asiakkaan 3.0 166 oireili samoin ja ymmärtääkseni bensapumpun kansi vuoti ja tämän korjattua ongelma oli tiessään.


02 Maalis 2020, 22:44
Profiili
Avatar

Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Viestit: 2135
Paikkakunta: Turenki
Auto: GT 3.2 Q2
159 3.2 Q4
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Palat on ostettu alfaworshopista. Niillä tein omaani jakopään reilun 3v sitten. Käy ja kulkee kuten kuuluu. Misfireä ei myöskään ole koskaan tullut.

Kampiakselin asentoanturi yleensä kuolee niin että lämpinä sammuu koko laitos eikä lähde käyntiin ennen kun jäähtynyt. Se nyt on kyllä halpa homma kokeilla ja suhteellisen helppo vaihtaa. Osa maksaa muistaakseni 20-40e. Bensapumpun nyt voi tietysti katsoa. Luulisi kyllä äkkiseltään että kierroksilla loppuisi veto kesken jos vuotaa.

Kokeile ottaa ilmin piuha irti ja kokeile miten se käy varakartoilla. Lisäksi voisi käydessä suihkia bräkleeniä kaikkiin imupuolen liitoksiin jos siellä joku vuoto vaikka olisi. Imuputkien juuriin, suuttimien juuriin, jarrutehostajan ja huohotuksen letkut ja liitokset.

_________________
ex. 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta


03 Maalis 2020, 09:48
Profiili
Avatar

Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Viestit: 64
Paikkakunta: Lappeenranta
Auto: Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Jonkin aikaa sai tapella ennen kuin tajusi miten ilmin piuha irtoaa, eikä senkään jälkeen helposti. Ei lämmin jäähdytinneste letku ja ahdas tila ainankaan helpottanut asiaa. Siinä jonkin aikaa tappelin ja löin käyntiin, vaikutti käyvän paljon nätimmin, mutta kun annoin vähän kaasua niin epätasainen käynti palasi. Tämän jälkeen löin piuhan takaisin kiinni ja käytin vielä kerran irti, en huomannut juurikaan vaikutusta.

Lopuksi suihkin bräkleenillä (tai vastaavalla oikeastaan) vielä kaikki imuputken liitokset, imukäyrien liitokset, huohottimen liitokset, kaasuläpän ympäristön, suuttimien juuret, kaikki mahdolliset liitokset kansien ja ilmin välillä mitä keksin, mutta kone ei noihin reagoinut.

Jos sitä viikonloppuna tutkisi vielä vähän tarkemmin. Ilmaputsarin laatikko lienee irti tai ainankin melkein. Heilui aika reilusti samalla kun yritin ilmin johtoa irroittaa. Tuskin vaikuttaa käyntiin, mutta ettei jatkossa riko mitään. Nyt pari päivää auto maalarilla, tulee takapuskuri, oikea takakaari ja etuvalot kuntoon.


04 Maalis 2020, 20:28
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Viestit: 5015
Paikkakunta: Vantaa
Auto: harmaa tojota
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Jos vikakoodit on sylintereistä 1-3, niin eikö tällä voi rajata kaikki ne vikapaikat pois, mitkä vaikuttavat kaikkiin sylintereihin?

Tämän jälkeen voi alkaa haarukoimaan todennäköisyyksiä:
Hajoaisiko kolme tulppaa samaan aikaan?
Hajoaisiko kolme puolaa samaan aikaan?
Hajoaisiko kolme suutinta samaan aikaan?
Hajoaisiko kannentiiviste kolmen sylinterin kohdalta?

Voisiko jako olla kuitenkin pielessä tavalla tai toisella?

_________________
VMP


04 Maalis 2020, 22:12
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Viestit: 1295
Paikkakunta: Oulu
Auto: .
164 TS
164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Jako hypännyt joskus takimmaisessa kannessa ja venttiilit ottanut hieman osumaa?


04 Maalis 2020, 22:39
Profiili
Avatar

Liittynyt: 24 Marras 2019, 20:30
Viestit: 64
Paikkakunta: Lappeenranta
Auto: Alfa GT 3.2
ex: Fiat Coupe 1.8
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: GT 3.2 käyntihäiriö
Tässä ei ole nyt ehtinyt sen enempää tutkia asiaa syvemmälle, kun ei ole muutenkaan paljoa kerennyt edes ajamaan. Mutta liekö käynti kuinka herkkä akun kunnon suhteen? Vaikuttaisi lataavan varsin hyvin 14,2-14,3V, mutta lepojännite on kovin matala 11,8V. Ei auto mitenkään herjaa akkua, eikä käynnistyksen kanssa ole ollut ongelmia.

Kävin tänään Akku-Arkassa testaamassa akun, ihmetteli hieman tuota lepojännitettä ja starttivirta oli pudonnut akun arvoista. Epäili että akku jokseenkin väsynyt mutta varsinaisesti ei vielä ole tarvetta vaihtaa jos ei synny ongelmia.


20 Maalis 2020, 17:48
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 27 viestiä ] 

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: puolapek ja 17 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com