Starttimoottori kysymys yleisesti.
Valvoja: Moderators
Starttimoottori kysymys yleisesti.
Oliko täällä tietoa sähköhommista?
Pojalla on starttimoottori ongelma, ei lähde solenoidi liikkeelle.
Siihen tulee virta, käämit on ehjät, solenoidi putsattu nyt kolme kertaa ja pitäisi olla ehjäkin. Toimi ennen startin paikaltaan pois ottoa, muttei sen jälkeen kun on laitettu paikalle.
Startissa on hyvät hiilet ja puslat.
Osaako joku sanoa, mistä etsiä vikaa. Tämä on sitten traktori Fiat 18.
Pojalla on starttimoottori ongelma, ei lähde solenoidi liikkeelle.
Siihen tulee virta, käämit on ehjät, solenoidi putsattu nyt kolme kertaa ja pitäisi olla ehjäkin. Toimi ennen startin paikaltaan pois ottoa, muttei sen jälkeen kun on laitettu paikalle.
Startissa on hyvät hiilet ja puslat.
Osaako joku sanoa, mistä etsiä vikaa. Tämä on sitten traktori Fiat 18.
Re: Starttimoottori kysymys yleisesti.
Kannattaa tarkistaa esim. virtakynällä maadoitus , jos solenoidiin tulee virta ja maadoitus toimii niin sitten solenoidi on viallinen .rautu kirjoitti:Oliko täällä tietoa sähköhommista?
Pojalla on starttimoottori ongelma, ei lähde solenoidi liikkeelle.
Siihen tulee virta, käämit on ehjät, solenoidi putsattu nyt kolme kertaa ja pitäisi olla ehjäkin. Toimi ennen startin paikaltaan pois ottoa, muttei sen jälkeen kun on laitettu paikalle.
Startissa on hyvät hiilet ja puslat.
Osaako joku sanoa, mistä etsiä vikaa. Tämä on sitten traktori Fiat 18.
- Polforea
- Viestit: 11171
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Starttimoottori kysymys yleisesti.
Tuleeko vallan virtaa vai pelkkä jännite? Heikko liitos kummalla puolen solenoidia/starttia tahansa tekee helposti sen, että "vapaana" mitatessa jännite on kyllä paikalla, mutta virtaa ei pääse kulkemaan tarpeeksi. Yleisimpänä näihin on selvästi yllä mainitut maadoitusongelmat.rautu kirjoitti:Siihen tulee virta, käämit on ehjät, solenoidi putsattu nyt kolme kertaa ja pitäisi olla ehjäkin.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.
- mutt
- Viestit: 5436
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60
Re: Starttimoottori kysymys yleisesti.
Joissain starttityypeissä solenoidi virroittuu startin hiilien läpi, eli huono kontakti hiilissä pimentää solenoidinkin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Starttimoottori kysymys yleisesti.
Yllä jo mainittu suunnilleen kaikki mahdollinen, joten tarkennuksella päästään pitkälle, eli:
- Millä laitteella 'virta' on mitattu? (vai sittenkin jännite?)
- Mitä maapistettä vasten mitattu ja mistä?
- Mikä auto ja malli kyseessä?
- Millä laitteella 'virta' on mitattu? (vai sittenkin jännite?)
- Mitä maapistettä vasten mitattu ja mistä?
- Mikä auto ja malli kyseessä?
- jyrkip
- Viestit: 818
- Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
- Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04 - Paikkakunta: Nummela
Re: Starttimoottori kysymys yleisesti.
Viimeisen parin vuoden aikana törmännyt tuollaisiin jo useasti. Mikähän tämän kytkennän ideana on? Tuossa mun sprintterissä on nyt paikallaan versio josta solenoidin maadoitus hiilien läpi on ohitettu jo jonkin aiemman omistajan toimesta, toimii hyvin. Alunperin paikallaan ollut ja sen korvannut eivät aina lähteneet starttaamaan, avattuna hiilet ok ja muutenkin ihan ehjän oloisia. Ohitin jo virtalukonkin joksikin aikaa kun luulin vian olevan siellä. Kolmas kappale romikselta oli tämä jossa on tuo ohitus, aina on startannut.mutt kirjoitti:Joissain starttityypeissä solenoidi virroittuu startin hiilien läpi, eli huono kontakti hiilissä pimentää solenoidinkin.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72
-
- Viestit: 588
- Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
- Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18 - Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä
Re: Starttimoottori kysymys yleisesti.
Saattaa olla sellainen starttityyppi, jonka solenoidissa on kaksi käämiä. Pitokäämi, joka maadoittuu "normaalisti" ja vetokäämi, joka maadoittuu hiilien kautta. Startatessa molemmat käämit vetävät solenoidin asemaansa ja samalla ehkä startti jo haluaa pyöriä hiukan helpottaakseen hammaskosketusta. Solenoidin kytkiessä ison virran kontaktit, vetokäämin "startin puolelle" tulee positiivinen jännite joten virta lakkaa kulkemasta. pitokäämi jaksaa pitää solenoidin vetäneenä.[/quote]jyrkip kirjoitti:Mikähän tämän kytkennän ideana on?mutt kirjoitti:Joissain starttityypeissä solenoidi virroittuu startin hiilien läpi, eli huono kontakti hiilissä pimentää solenoidinkin.
On saattanut pitokäämi mennä rikki ja vetokäämiin on otettu maadoitus rungosta; vetokäämi vie aika lailla virtaa ja jos ei relettä ole, saattaa virtalukon pohja olla kovilla.jyrkip kirjoitti:Tuossa mun sprintterissä on nyt paikallaan versio josta solenoidin maadoitus hiilien läpi on ohitettu jo jonkin aiemman omistajan toimesta, toimii hyvin. Alunperin paikallaan ollut ja sen korvannut eivät aina lähteneet starttaamaan, avattuna hiilet ok ja muutenkin ihan ehjän oloisia. Ohitin jo virtalukonkin joksikin aikaa kun luulin vian olevan siellä. Kolmas kappale romikselta oli tämä jossa on tuo ohitus, aina on startannut.