Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 12 Elo 2020, 03:15



Vastaa viestiin  [ 56 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Koneliikkeen aikaan 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Viestit: 16
Auto: Giulia 1.6
ex: Giulietta
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
En tiedä onko tästä ollut juttua jossain ja joskus aiemminkin, mutta ehkä jotkut sattuvat muistamaan 70-luvulta sen punaisen Spiderin, joka seisoi pitkän aikaa Vattuniemenkadun korjaamon pihalla yksinäisen ja hylätyn näköisenä asiakkaiden ja ohikulkijoiden ihmeteltävänä. Ainakin muistiin on syöpynyt kauan, en ole varma oliko kyse päivistä, viikoista vai kuukausista. Sisällä tiedettiin kertoa, että auto oli jäänyt ikään kuin pantiksi maksamattoman huoltolaskun takia. Omistaja, varakkaan lääkäriperheen poika oli kuulemma saanut sen vanhemmiltaan lahjaksi sillä ehdolla, että vastaa itse auton kuluista. En edes muista vuotta tarkkaan, mutta joskus 70-luvun jälkipuoliskolla.


14 Heinä 2020, 15:47
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27
Viestit: 450
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Päin vastoin kuin nykyään, tuo oli silloin aikamoinen poikkeus, jokainen yleensä hankki ja ylläpiti autoaan omilla rahoillaan. Muistan kuitenkin vuoden-parin takaa jonkun Hesarin tai Moblan jutun. Jossain itäisessä Suomessa rikkaan suvun toivolle oli luvattu 70-luvulla lahjaksi uusi 2000 GTV, jos poika onnistuu selviytymään ylioppilaaksi. Siinäpä motivaatiota kerrakseen. Yo-kirjoituksia ei kai silloinkaan voinut läpäistä pelkällä lahjonnalla, kun kokeet menivät lautakunnan tarkistettaviksi. Noita Spidereita oli ennestään jokunen, mahtaakohan tuo olla vielä hengissä?


22 Heinä 2020, 15:19
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Viestit: 25
Auto: Giulia 1300 Super
Bora
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
^^ Tuo taisi olla se 1600 Spider, en tiedä oliko muuttoauto vai maahantuojan toimittama. Jossakin vaiheessa poika sai säästettyä viikkorahoista sen verran, että sai laskut maksettua. Onhan se ihan opettavaista, jos aikuiseksi tultuaan oppii kantapään kautta, ettei "pappa betalar" enää päde. Jotkut elävät vielä nelikymppisenäkin isäpappansa rahoilla.

Koneliikkeen maahantuoma 2000 GTV oli äskettäin myynnissä ja linkkinä toisessa ketjussa. Taisi mennä kaupaksi, kun on poistunut liikkeen sivulta. Vähän ihmetyttää, kun aikamoinen määrä oli ehtinyt olla omistajia alkuvuosina. Vaikuttaisi jonkinlaiselta kiertopalkinnolta, kunnes rauhoittunut 40 vuotta sitten.

routasydän kirjoitti:
Auto kuulemma tärisee satasen vauhdissa, ei alle ei yli, syynä kardaanin donitsi/tukikumi. Uuden osan saa mukaan. Onkohan työläs vaihtaa? Toisaalta tuossa hintaluokassa ei olettaisi olevan tiedossa olevia vikoja...

Kun siellä kerrotaan, että myyjän mukaan autosta kuuluu jotain ylimääräistä ääntä ajaessa, juolahtaa heti mieleen, että onko sitä kuulunut suurinpiirtein alusta saakka ja voisiko olla syynä monille omistajanvaihdoksille?

_________________
Uno per tutti, tutti per uno


23 Heinä 2020, 10:37
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27
Viestit: 450
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Ei kuitenkaan tainnut olla "harrastajalla", kun ei ollut kerhotarraa näkyvissä? Tätä jotkut jobbarit käyttävät usein jonkinlaisena lupauksena auton kunnnosta. Museorekisteröintikään ei takaa sitä, että auto läpäisee edes pienin korjailuin seuraavan katsastuksen. Auton papereista, kuten huolto- ja omistajan käsikirjasta yms ei näkynyt mainintaa.

Nimikirjaimien perusteella tunnistin noista vain yhden henkilön. 1. omistajakaan ei ole se, jonka sen soisi nimikirjaimien perusteella olevan. Myyjäjobbarin puheisiin eikä välttämättä edes tekstiin en ihan sokeasti luottaisi.


24 Heinä 2020, 09:31
Profiili
Avatar

Liittynyt: 13 Syys 2017, 09:33
Viestit: 83
Paikkakunta: Ascona
Auto: ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
^
^
AnonimoAlfapiloti kirjoitti:
routasydän kirjoitti:
Totta. Mol ilmeisen hyvällä historialla ja siistejä. Nahkasisustus vaan miellyttää enemmän. Auto kuulemma tärisee satasen vauhdissa, ei alle ei yli, syynä kardaanin donitsi/tukikumi. Uuden osan saa mukaan. Onkohan työläs vaihtaa? Toisaalta tuossa hintaluokassa ei olettaisi olevan tiedossa olevia vikoja...

Ei iso homma vaihtaa donitsin ja kannatin kumin vaihto, ovat siis eri osat, mutta tuleeko sillä kuntoon onkin sitten eri asia, Voi olla myös muita syitä värinään. Epätasapaino, nivelet, liuku, väärin kasattu, donitsi, kannatin laakeri ja kannatin kumi.

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Mulla on tuota värinää juurikin n.100 vauhdissa. Ei mahdoton tai pelottava. Itsellä kyllä ajatus että tulee lukkoperästä. Kun se on halkaistua mallia. Pyöränlaakerointi+perä mielestäni voi hyvinkin alkaa väristä kun lamellit kuluneet. Minulla on takapyörissä suht selvä klappi mikä mielestäni voi tulla vain perästä. n.10v pitänyt avata ko.laitos....

AnonimoAlfapiloti kirjoitti:
Tuu sekin on yksi lähde vaihtoehto, kuin myös renkaat vanteet yms.

Lainaukset ovat toisesta ketjusta, jossa oli linkki myynnissä olleesta 2000 GTV:sta. Katsoin tuota hardylevyn vaihtoa Giulian korjaamokäsikirjasta. En ihan lonkalta lähtisi kuvaamaan "homman" helppoutta, jos ei ole itseni tavoin omaa kokemusta sen vaihtamisesta. Varmasti kerran tehneelle yksinkertaista, muttei välttämättä ensikertalaiselle. Edellä lueteltiiin monia teoreettisia mahdollisuuksia, vika saattaa myös löytyä istuimen ja ohjauspyörän välistä tai sitten siitä legendaarisesta apusimpukasta. Ehkei ole mielekästä heitellä kaikkea mahdollista vailla minkäänlaista omaa kokemusta. Tuolla projetipuolella näyttää olevan useita, jotka ihan oikeasti ja kokemusperäisesti tietävät paljon näistä asioista muunkin autotekniikan lisäksi. Minulta analysointi ei ainakaan noilla tiedoilla onnistu.

Tuossa kerrotaan tärinästä satasen vauhdissa. Yllä on yksi erittäin todennäköinen omaan kokemukseen pohjautuva vaihtoehto henkilöltä, joka oikeasti näyttää tuntevan asioita. Jos auto "tärisee" tai "värisee" vain tietyllä nopeudella, onko se samanlaista tärinää kuin ajettaessa pitkin "nimismiehen kiharoita" vaiko sittenkin resonanssista johtuva ujellus, jollainen muistaakseni itsellänikin oli uudessa 1750:ssa 3000 rpm:n kohdalla - ajettaessa +/- 500 rpm sitä ei kuulunut. Jos muistan oikein, samaa moitittiin jonkun lehden testissä jostakin 105-sarjalaisesta (tai sitten se oli muu merkki) ja ratkaisu oli ajaa yli tai alle ko kierrosluvun. Jos kyse on ihan oikeasta tärinästä, sen ei luulisi rajoittuvan tiettyyn vauhtiin, vaan pahenevan nopeuden ja/ tai kierrosten kasvaessa.

Siitä kaikki ovat varmasti yhtä mieltä - kuten edelläkin todetaan - että tuollaisella hintapyynnöllä auton pitäisi olla moitteettomassa kunnossa vailla vikoja. Olisihan hardylevy voitu vaihtaa, jos vian tiedetään olevan siinä, eikä jaaritella ostajalle puhelimessa typeriä selityksiä. Ehkeivät liikkeen taidot ole riittäneet sen vaihtoon tai sitten vain on peitelty jotain muuta ongelmaa.


27 Heinä 2020, 10:21
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Viestit: 25
Auto: Giulia 1300 Super
Bora
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Näistä tärinöistä, värinöistä, kilinöistä ja kolinoista on paljon hauskoja juttuja. Yhdestä Berlinasta alkoi kuulua niin vähäistä vinkumista, että sen kuuli ainoastaan etumatkustaja, ei kuljettaja eivätkä lapset takana. Seuraavana päivänä korjaamopäällikkö teki sillä pienen lenkin Lauttasaaressa kuulematta mitään. Ja parin päivän kuluttua uudelleen sama juttu - vain etumatkustaja erotti äänen. Korjaanolla sitten tutkittiin oikeaa etupyörää - paljastui kai laakerivika. Useinmitenhan jarruihin on joutunut pieni kivi tai oksankappale.

_________________
Uno per tutti, tutti per uno


27 Heinä 2020, 15:58
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 56 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com