Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 25 Syys 2020, 22:14



Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Koneliikkeen aikaan 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Viestit: 18
Auto: Giulia 1.6
ex: Giulietta
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
En tiedä onko tästä ollut juttua jossain ja joskus aiemminkin, mutta ehkä jotkut sattuvat muistamaan 70-luvulta sen punaisen Spiderin, joka seisoi pitkän aikaa Vattuniemenkadun korjaamon pihalla yksinäisen ja hylätyn näköisenä asiakkaiden ja ohikulkijoiden ihmeteltävänä. Ainakin muistiin on syöpynyt kauan, en ole varma oliko kyse päivistä, viikoista vai kuukausista. Sisällä tiedettiin kertoa, että auto oli jäänyt ikään kuin pantiksi maksamattoman huoltolaskun takia. Omistaja, varakkaan lääkäriperheen poika oli kuulemma saanut sen vanhemmiltaan lahjaksi sillä ehdolla, että vastaa itse auton kuluista. En edes muista vuotta tarkkaan, mutta joskus 70-luvun jälkipuoliskolla.


14 Heinä 2020, 15:47
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27
Viestit: 465
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Päin vastoin kuin nykyään, tuo oli silloin aikamoinen poikkeus, jokainen yleensä hankki ja ylläpiti autoaan omilla rahoillaan. Muistan kuitenkin vuoden-parin takaa jonkun Hesarin tai Moblan jutun. Jossain itäisessä Suomessa rikkaan suvun toivolle oli luvattu 70-luvulla lahjaksi uusi 2000 GTV, jos poika onnistuu selviytymään ylioppilaaksi. Siinäpä motivaatiota kerrakseen. Yo-kirjoituksia ei kai silloinkaan voinut läpäistä pelkällä lahjonnalla, kun kokeet menivät lautakunnan tarkistettaviksi. Noita Spidereita oli ennestään jokunen, mahtaakohan tuo olla vielä hengissä?


22 Heinä 2020, 15:19
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Viestit: 29
Auto: Giulia 1300 Super
Bora
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
^^ Tuo taisi olla se 1600 Spider, en tiedä oliko muuttoauto vai maahantuojan toimittama. Jossakin vaiheessa poika sai säästettyä viikkorahoista sen verran, että sai laskut maksettua. Onhan se ihan opettavaista, jos aikuiseksi tultuaan oppii kantapään kautta, ettei "pappa betalar" enää päde. Jotkut elävät vielä nelikymppisenäkin isäpappansa rahoilla.

Koneliikkeen maahantuoma 2000 GTV oli äskettäin myynnissä ja linkkinä toisessa ketjussa. Taisi mennä kaupaksi, kun on poistunut liikkeen sivulta. Vähän ihmetyttää, kun aikamoinen määrä oli ehtinyt olla omistajia alkuvuosina. Vaikuttaisi jonkinlaiselta kiertopalkinnolta, kunnes rauhoittunut 40 vuotta sitten.

routasydän kirjoitti:
Auto kuulemma tärisee satasen vauhdissa, ei alle ei yli, syynä kardaanin donitsi/tukikumi. Uuden osan saa mukaan. Onkohan työläs vaihtaa? Toisaalta tuossa hintaluokassa ei olettaisi olevan tiedossa olevia vikoja...

Kun siellä kerrotaan, että myyjän mukaan autosta kuuluu jotain ylimääräistä ääntä ajaessa, juolahtaa heti mieleen, että onko sitä kuulunut suurinpiirtein alusta saakka ja voisiko olla syynä monille omistajanvaihdoksille?

_________________
Uno per tutti, tutti per uno


23 Heinä 2020, 10:37
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27
Viestit: 465
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Ei kuitenkaan tainnut olla "harrastajalla", kun ei ollut kerhotarraa näkyvissä? Tätä jotkut jobbarit käyttävät usein jonkinlaisena lupauksena auton kunnnosta. Museorekisteröintikään ei takaa sitä, että auto läpäisee edes pienin korjailuin seuraavan katsastuksen. Auton papereista, kuten huolto- ja omistajan käsikirjasta yms ei näkynyt mainintaa.

Nimikirjaimien perusteella tunnistin noista vain yhden henkilön. 1. omistajakaan ei ole se, jonka sen soisi nimikirjaimien perusteella olevan. Myyjäjobbarin puheisiin eikä välttämättä edes tekstiin en ihan sokeasti luottaisi.


24 Heinä 2020, 09:31
Profiili
Avatar

Liittynyt: 13 Syys 2017, 09:33
Viestit: 85
Paikkakunta: Ascona
Auto: ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
^
^
AnonimoAlfapiloti kirjoitti:
routasydän kirjoitti:
Totta. Mol ilmeisen hyvällä historialla ja siistejä. Nahkasisustus vaan miellyttää enemmän. Auto kuulemma tärisee satasen vauhdissa, ei alle ei yli, syynä kardaanin donitsi/tukikumi. Uuden osan saa mukaan. Onkohan työläs vaihtaa? Toisaalta tuossa hintaluokassa ei olettaisi olevan tiedossa olevia vikoja...

Ei iso homma vaihtaa donitsin ja kannatin kumin vaihto, ovat siis eri osat, mutta tuleeko sillä kuntoon onkin sitten eri asia, Voi olla myös muita syitä värinään. Epätasapaino, nivelet, liuku, väärin kasattu, donitsi, kannatin laakeri ja kannatin kumi.

Alfistipohjoosesta kirjoitti:
Mulla on tuota värinää juurikin n.100 vauhdissa. Ei mahdoton tai pelottava. Itsellä kyllä ajatus että tulee lukkoperästä. Kun se on halkaistua mallia. Pyöränlaakerointi+perä mielestäni voi hyvinkin alkaa väristä kun lamellit kuluneet. Minulla on takapyörissä suht selvä klappi mikä mielestäni voi tulla vain perästä. n.10v pitänyt avata ko.laitos....

AnonimoAlfapiloti kirjoitti:
Tuu sekin on yksi lähde vaihtoehto, kuin myös renkaat vanteet yms.

Lainaukset ovat toisesta ketjusta, jossa oli linkki myynnissä olleesta 2000 GTV:sta. Katsoin tuota hardylevyn vaihtoa Giulian korjaamokäsikirjasta. En ihan lonkalta lähtisi kuvaamaan "homman" helppoutta, jos ei ole itseni tavoin omaa kokemusta sen vaihtamisesta. Varmasti kerran tehneelle yksinkertaista, muttei välttämättä ensikertalaiselle. Edellä lueteltiiin monia teoreettisia mahdollisuuksia, vika saattaa myös löytyä istuimen ja ohjauspyörän välistä tai sitten siitä legendaarisesta apusimpukasta. Ehkei ole mielekästä heitellä kaikkea mahdollista vailla minkäänlaista omaa kokemusta. Tuolla projetipuolella näyttää olevan useita, jotka ihan oikeasti ja kokemusperäisesti tietävät paljon näistä asioista muunkin autotekniikan lisäksi. Minulta analysointi ei ainakaan noilla tiedoilla onnistu.

Tuossa kerrotaan tärinästä satasen vauhdissa. Yllä on yksi erittäin todennäköinen omaan kokemukseen pohjautuva vaihtoehto henkilöltä, joka oikeasti näyttää tuntevan asioita. Jos auto "tärisee" tai "värisee" vain tietyllä nopeudella, onko se samanlaista tärinää kuin ajettaessa pitkin "nimismiehen kiharoita" vaiko sittenkin resonanssista johtuva ujellus, jollainen muistaakseni itsellänikin oli uudessa 1750:ssa 3000 rpm:n kohdalla - ajettaessa +/- 500 rpm sitä ei kuulunut. Jos muistan oikein, samaa moitittiin jonkun lehden testissä jostakin 105-sarjalaisesta (tai sitten se oli muu merkki) ja ratkaisu oli ajaa yli tai alle ko kierrosluvun. Jos kyse on ihan oikeasta tärinästä, sen ei luulisi rajoittuvan tiettyyn vauhtiin, vaan pahenevan nopeuden ja/ tai kierrosten kasvaessa.

Siitä kaikki ovat varmasti yhtä mieltä - kuten edelläkin todetaan - että tuollaisella hintapyynnöllä auton pitäisi olla moitteettomassa kunnossa vailla vikoja. Olisihan hardylevy voitu vaihtaa, jos vian tiedetään olevan siinä, eikä jaaritella ostajalle puhelimessa typeriä selityksiä. Ehkeivät liikkeen taidot ole riittäneet sen vaihtoon tai sitten vain on peitelty jotain muuta ongelmaa.


27 Heinä 2020, 10:21
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Viestit: 29
Auto: Giulia 1300 Super
Bora
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Näistä tärinöistä, värinöistä, kilinöistä ja kolinoista on paljon hauskoja juttuja. Yhdestä Berlinasta alkoi kuulua niin vähäistä vinkumista, että sen kuuli ainoastaan etumatkustaja, ei kuljettaja eivätkä lapset takana. Seuraavana päivänä korjaamopäällikkö teki sillä pienen lenkin Lauttasaaressa kuulematta mitään. Ja parin päivän kuluttua uudelleen sama juttu - vain etumatkustaja erotti äänen. Korjaanolla sitten tutkittiin oikeaa etupyörää - paljastui kai laakerivika. Useinmitenhan jarruihin on joutunut pieni kivi tai oksankappale.

_________________
Uno per tutti, tutti per uno


27 Heinä 2020, 15:58
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27
Viestit: 465
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/gtv/11198275
Tässä se toinen samanlainen. Kovin on niukasti tietoja. Väitetään olevan hitsaamaton. Alkuperäiset vanteet. Alkuperäinen väri joku muu kuin punainen? Ei tietoa kilometreistä eikä aiemmista omistajista eli kaiken mahdollisen joutuu kysymään puhelimessa, eikä myyjällä välttämättä sittenkään ole vastausta. Kun autosta pyydetään näinkin paljon, on kohtuullista olettaa, että sen omistus- ja huoltohistoria löytyisi dokumentoituna.

Tuo jo myyty oli alunperin vihreä ja sitä oli entisöity.


18 Elo 2020, 10:51
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Huhti 2004, 20:12
Viestit: 2002
Paikkakunta: Oulu
Auto: Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Miten helvetissä minusta tuntuu että nämä vanhemmat Alfat on aina foorumin perusteella erittäin epäluotettavalla historialla varustettuja ja kaikki on järkiään jotain tekniikanvaihtoja, eri värillä ylimaalattuja tai muutoin mystisiä seliseli -pelejä :-D

_________________
Alfa Romeo 155 V6 1992


18 Elo 2020, 13:27
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27
Viestit: 465
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
^ En oikein ymmärrä kommenttiasi. Tuo yllä oleva näyttää kuvassa ihan asialliselle, ihmettelen vain miksei siitä voida kertoa ilmoituksessa enempää. Ennen nettiä noita myytiin lehtien parin rivin myynti-ilmoituksissa, silloin ei ollut oikein tilaa muulle kuin myyjän puhelinnumerolle.


18 Elo 2020, 17:00
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Huhti 2004, 20:12
Viestit: 2002
Paikkakunta: Oulu
Auto: Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Ei millään pahalla todellakaan, mutta kyllähän niitä erikoisia prototyyppi voittaja-autoja ja sun muita korin/tekniikanvaihto viritelmiä vaikuttaa olleen jokseenkin paljon. Ja foorumilla niistä tiedetään. On hassua ja toki kiinnostavaa, että oli auto lähes mikä hyvänsä, niin siitä löytyy jotain mystistä :) Johtunee siitä että autoja on sen verran vähän ja historiat on tosiaan tiedossa.

_________________
Alfa Romeo 155 V6 1992


18 Elo 2020, 17:36
Profiili
Avatar

Liittynyt: 24 Heinä 2005, 19:50
Viestit: 808
Paikkakunta: Kärkölä
Auto: Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Harvemmin on kyllä tullut vastaa myynti-ilmoituksia, joissa on mainittu edelliset omistajat. Ja tohtisi olettaa että huoltohistoriakin on kunnossa, jos tuon ikäinen auto on tuossa kunnossa. Luuri kouraan ja kyselemään lisätietoja, eikös niin tehty ennenmuinoinkin eikä vain ihmetelty internetin palstoilla.


18 Elo 2020, 19:04
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27
Viestit: 465
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Suunnilleen 80/90-luvun taitteesta on olemassa hyvä esimerkki niukasta tiedon jakamisesta, kun Hesarissa tms lehdessä oli myynnissä Giulia Sprint GTV. Malli oli useimmille silloin täysin tuntematon - huhuttiin olevan 2 kpl Suomessa. Suurin osa sotki sen nelioviseen Giuliaan, vaikka se oli oikeastaan samanlainen kuin 1300-2000 GTJ/GTV. Niitä myytiin noin 100.000:lla markalla (n. 17000 eurolla). Ilmoituksesta puuttui hinta, ja mallin tuntevat olettivat sen olevan samaa suuruusluokkaa. Myöhemmin sitten selvisi, että auto oli myyty noin 20.000:lla markalla eli viidesosalla oletetusta. Henkisen vahingon kärsivät ostajaehdokkaat, kun eivät soittaneet ja kysyneet, mutta taloudellisen vahingon koki myyjä. Pari henkilöä aikanaan kommentoikin, että tyhmyydestä saa aina maksaa. Auto oli alun perin ihan hyvä, meni sitten huonokuntoiseksi ratakilpurina. Toivottavasti on myöhemmin päätynyt hyvään kotiin. Tokihan tämä ei myyjää isommin rasittanut, kun auto oli hankittu sillä parhaalla ja edullisimmalla eli pappa betalar-rahoitusvaihtoehdolla.


21 Elo 2020, 16:21
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 5405
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
alum kirjoitti:
Suunnilleen 80/90-luvun taitteesta [...] Niitä myytiin noin 100.000:lla markalla (n. 17000 eurolla).

tilastokeskus kirjoitti:
Vuoden 1990 rahamäärää 100 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2019 oli 26 518,79 euroa.


Taisi unohtua inflaatio.


30 Elo 2020, 00:07
Profiili

Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11
Viestit: 2064
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Tuomas K kirjoitti:
alum kirjoitti:
Suunnilleen 80/90-luvun taitteesta [...] Niitä myytiin noin 100.000:lla markalla (n. 17000 eurolla).

tilastokeskus kirjoitti:
Vuoden 1990 rahamäärää 100 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2019 oli 26 518,79 euroa.


Taisi unohtua inflaatio.


Olemme eläneet pitkään poikkeuksellisen matalan (virallisen) inflaation aikoja joten inflaation vaikutus on yllättävän pieni.

https://www.stat.fi/tup/laskurit/rahanarvonmuunnin.html

"Laskennan tulos
Vuoden 1990 rahamäärää 100 000,00 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2019 oli 26 518,79 euroa.
Elinkustannusindeksi vuonna 1990 oli 151 246.
Elinkustannusindeksi vuonna 2019 oli 238 475.
Muutos vuodesta 1990 vuoteen 2019 oli 1,58-kertainen eli +57,67 %.
Keskimääräinen vuotuinen inflaatioprosentti tällä aikavälillä oli 1,58."


30 Elo 2020, 20:04
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27
Viestit: 465
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Inflaatio ei unohtunut, koska tässä vertailtiin kahden eri mallin hintatasoa, ja ajankohtakaan ei ollut tarkka. Ei siis tuon ajan hintoja nykytasoon. Euro-markka suhde oli tarkoitettu niille, jotka eivät tiedä mikä se markka oli. Jos ruvetaan arvioimaan, olivatko GTV:t silloin halvempia vai kalliimpia kuin nykyään, pitää toki huomioida inflaatiokin.


31 Elo 2020, 16:38
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 5405
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
alum kirjoitti:
Euro-markka suhde oli tarkoitettu niille, jotka eivät tiedä mikä se markka oli.

Ei sitä suhdetta siihen kannata laittaa jos se menee kymmeniä prosentteja huti. Eiköhän jokainen ajokortti-ikäinen tiedä mikä markka oli :mrgreen:


31 Elo 2020, 18:00
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Viestit: 29
Auto: Giulia 1300 Super
Bora
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Hienoa, jos autonomitkin tuntevat markan googlaamatta. :)

Näitä ei ole ollut monta myynnissä tänä vuonna ja tästäkin tehtiin kaupat aika pikaisesti. Kuvien mukaan siisti ulkoa ja sisältä, hienot lisävarusteena tarjotut alumiinivanteet eikä ihan loppuunajettukaan. Rekisteritunnuksesta voisi arvailla, ettei uutena Helkama-Auton maahantuoma, vaan olisi myöhäisempi jälkituonti. Olikohan viimeinen oikea (takavetoinen) GT pl. SZ. Näiden valmistus loppui samoihin aikoihin, kun Alfa myytiin Fiatille. Toivottavasti löysi hyvän kodin.

_________________
Uno per tutti, tutti per uno


03 Syys 2020, 16:21
Profiili
Avatar

Liittynyt: 11 Loka 2011, 16:29
Viestit: 3207
Paikkakunta: Pohojammaa
Auto: (N1) '03 FL- 156 SW JTD M-JET16 , Giulia ´17 2.0 T sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Giselda kirjoitti:
Hienoa, jos autonomitkin tuntevat markan googlaamatta. :)

Näitä ei ole ollut monta myynnissä tänä vuonna ja tästäkin tehtiin kaupat aika pikaisesti. Kuvien mukaan siisti ulkoa ja sisältä, hienot lisävarusteena tarjotut alumiinivanteet eikä ihan loppuunajettukaan. Rekisteritunnuksesta voisi arvailla, ettei uutena Helkama-Auton maahantuoma, vaan olisi myöhäisempi jälkituonti. Olikohan viimeinen oikea (takavetoinen) GT pl. SZ. Näiden valmistus loppui samoihin aikoihin, kun Alfa myytiin Fiatille. Toivottavasti löysi hyvän kodin.


Jep, timmin näköinen coupe tuo. Eikös 115-sarjan Spideriä valmistettu jopa vuoteen 1994 asti takavetona?

_________________
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too


03 Syys 2020, 16:38
Profiili
Avatar

Liittynyt: 12 Elo 2012, 22:44
Viestit: 1858
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Auto: Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Giselda kirjoitti:
Hienoa, jos autonomitkin tuntevat markan googlaamatta. :)

Näitä ei ole ollut monta myynnissä tänä vuonna ja tästäkin tehtiin kaupat aika pikaisesti. Kuvien mukaan siisti ulkoa ja sisältä, hienot lisävarusteena tarjotut alumiinivanteet eikä ihan loppuunajettukaan. Rekisteritunnuksesta voisi arvailla, ettei uutena Helkama-Auton maahantuoma, vaan olisi myöhäisempi jälkituonti. Olikohan viimeinen oikea (takavetoinen) GT pl. SZ. Näiden valmistus loppui samoihin aikoihin, kun Alfa myytiin Fiatille. Toivottavasti löysi hyvän kodin.




Tuommoisen omistamisesta on tullut aina välillä haaveiltua, olisi sitä ylipäätään takavetoinen Alfa joskus kiva omistaa.

Ps. En teidä mahtavatko autonomit markkaa tuntea, mutta liiran varmaankin.

_________________
Suoraan vaan suoraa


03 Syys 2020, 18:12
Profiili
Avatar

Liittynyt: 28 Joulu 2019, 15:20
Viestit: 18
Auto: Giulia 1.6
ex: Giulietta
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Alfetta GTV:sta tulee aina mieleen mukava muisto miellyttävästä lauttasaarelaisesta pariskunnasta, joka 80-luvulla osti uuden hopeanvärisen auton. Pitivät sitä sitten vuosikymmeniä. En tiedä onko se heillä vielä vai ovatko mahdollisesti noudattaneet geneveläisen arvokellon periaatetta "Jamais vous ne posséderez complètement une. Vous en serez juste le gardien pour les générations futures". :)


06 Syys 2020, 10:10
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27
Viestit: 465
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Spider vm. -76 muhkealla hintapyynnöllä. Mahdollisimman niukasti kuvia ja tietoja. Näissä on varmaankin täysin myyjän markkinat. Kerrotaan laitetun kuntoon isolla rahalla, muttei tietoa kilometreistä. Ei museokatsastettu eikä edes katsastus voimassa. Vasen niskatuki näyttäisi olevan vinossa, mutta ehkä se on optinen harha. Ei oikein houkuttele lähtemään ainakaan Helsingistä asti Jakobstadiin. Ainahan voi kuitenkin soitella ja jaaritella myyjän kanssa puhelimessa uskoen, että hänellä sattuisi olemaan auton paperit saatavilla. Tämä ei nähtävästi ole ensirekisteröity Suomessa, toivottavasti ei sentään ole niitä Reilu-Reiskan korinvaihtorakennelmia.


09 Syys 2020, 13:50
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Tammi 2016, 16:27
Viestit: 465
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
alum kirjoitti:
Suunnilleen 80/90-luvun taitteesta on olemassa hyvä esimerkki niukasta tiedon jakamisesta, kun Hesarissa tms lehdessä oli myynnissä Giulia Sprint GTV. Malli oli useimmille silloin täysin tuntematon - huhuttiin olevan 2 kpl Suomessa. Suurin osa sotki sen nelioviseen Giuliaan, vaikka se oli oikeastaan samanlainen kuin 1300-2000 GTJ/GTV. Niitä myytiin noin 100.000:lla markalla (n. 17000 eurolla). Ilmoituksesta puuttui hinta, ja mallin tuntevat olettivat sen olevan samaa suuruusluokkaa. Myöhemmin sitten selvisi, että auto oli myyty noin 20.000:lla markalla eli viidesosalla oletetusta. Henkisen vahingon kärsivät ostajaehdokkaat, kun eivät soittaneet ja kysyneet, mutta taloudellisen vahingon koki myyjä. Pari henkilöä aikanaan kommentoikin, että tyhmyydestä saa aina maksaa. Auto oli alun perin ihan hyvä, meni sitten huonokuntoiseksi ratakilpurina. Toivottavasti on myöhemmin päätynyt hyvään kotiin. Tokihan tämä ei myyjää isommin rasittanut, kun auto oli hankittu sillä parhaalla ja edullisimmalla eli pappa betalar-rahoitusvaihtoehdolla.

Tämä on "vain" GT, mutta hintapyynnöt ovat nykyään kovaa luokkaa. Tuollainen löytyy myös tullin tilastosta, onkohan sama auto? Myyjäliike jatkaa uskollisella linjalla, kaiken mahdollisen saa kysyä, mahtavatko osata vastata.


15 Syys 2020, 16:54
Profiili
Avatar

Liittynyt: 13 Syys 2017, 09:33
Viestit: 85
Paikkakunta: Ascona
Auto: ALFA Giulia
Ex: 2000, 1750, Sprint
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Tästä sitten "tyylikkäät" vanteet alle noiden vanhanaikaisten alkuperäisten tilalle. En tosin tiedä, onko joku Espanjan Saharan sivuliikkeen maahantuoja aikanaan laittanut näitä ensiasennuksena?


Liitteet:
tyylivanne.jpg
tyylivanne.jpg [ 46.96 KiB | Katsottu 297 kertaa ]
17 Syys 2020, 14:05
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Joulu 2019, 18:47
Viestit: 29
Auto: Giulia 1300 Super
Bora
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Koneliikkeen aikaan
Tämä Alfa Giulia löysi nopeasti ostajan - vai vedettiinkö myynnistä? Päässyt huonoon kuntoon. Hienoa tietysti, että tuo on edes jäljellä, eikä sitä ole tuhottu korinvaihdon yhteydessä. Kun auto on noin paljon osina, on vähän uskon asia ja vaatii kovaa luottoa myyjään, että kaikki luvattu on mukana, ja mitä sitten puuttuukaan? Yksi vastaavanlainen oli ilman vaihdelaatikkoa - tai ainakin sen sisuskaluja, minkä myyjä oli sopivasti "unohtanut" kertoa. Tässä ei sentään ollut legendaarisia korulauseita "pientä laittoa", "helpolla museokilpiin" ja "lievä projekti". Istuinverhoilu on mennyt pilalle. Giulian kangasverhoilu onkin onneton, likaantuu helposti ja kuluu herkästi puhki. Keinonahkaa - tai "muoviksikin" sitä kutsuttiin - haukuttiin aikanaan lehdissä, kun se oli jääkylmä talvella ja tulikuuma kesällä auringonpaisteessa. Kuitenkin nahkaa ja kangasta kestävämpi. Jos joku tuon kunnostaa, sekin olisi eräänlainen kulttuuriteko, koska taloudellisesti ei varmaan ole mielekästä.

_________________
Uno per tutti, tutti per uno


23 Syys 2020, 17:03
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bird, Google [Bot], Hiihtäjä, UU-PEE ja 20 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com