Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 28 Tammi 2020, 22:53



Vastaa viestiin  [ 136 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
159 vaihdelaatikko paskana (?) 
Kirjoittaja Viesti

Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Viestit: 24
Paikkakunta: tampere
Auto: 159 2.2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti 159 vaihdelaatikko paskana (?)
moro,

kävin autokeskuksessa remppaamassa autoa ja samalla kysyin että mikä mättää kun viitos- ja kuutosvaihteella kuuluu kohinaa / kahisee tietyillä nopeuksilla. Tuo ääni alkoi kuulua jonkun aikaa siten, varsinkin kun vauhtia on n 80 km/h ja auto lämmennyt.

vastauksena oli että laakerit ääntelee, vaihdelaatikon laakerointi uusiksi. ennusteena 12 tuntiä töitä ja maksaa n 1700 - 2000 €.
meinasin tipahtaa perseelleni kun kuulin tuomion. Varsinkin kun siihen autoon tehtiin just nokkaketjuremontti joka kustansi 1100€. :bad-words:

ideoita tai vinkkejä? kestääkö loota miten pitkään ennenkuin menee atomeiksi? voisiko öljyt vaihtamalla auttaa asiaa? vai olla käyttämättä 5 ja 6 vaihteita? :silly:

VITUTTAA varsinkin kun autolla on ajettu vain 75 tkm. takuita ei luonnollisesti enää ole.


02 Syys 2011, 20:13
Profiili

Liittynyt: 13 Syys 2009, 11:32
Viestit: 815
Paikkakunta: Helsinki
Auto: Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Vastaa lainaamalla
Viesti 
tjaa, eikös tuo olisi jo halvempi viedä rakkine nyrkkipajalle ja vaihdattaa "uusi" käytetty laatikko?

Minä kyllä melkein ajelisin kaikessa rauhassa ja kyttäilisin jostain sen laatikon ja etsiskelisin samalla edullisempaa korjaamoa...

Ensihätään tosin kannattaa vaihtaa varmaan ne öljyt jos siellä lootassa niitä enää paljoa on?!!?


02 Syys 2011, 20:34
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Viestit: 7448
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Auto: 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Ensimmäinen minun tietooni tullut 159 manuaaliaskin rikkoutuminen, huonoa tuuria sulla.

12 tuntia työtä tuntuu aika hurjalta suoritukselta. Aski irti, osiksi, laakerin vaihto, kasaan ja kiinni. Aika seppä saa olla joka ton tekee 12 tuntiin. Heittäisin arviolta että tohon menee ~20h


02 Syys 2011, 20:42
Profiili WWW

Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Viestit: 24
Paikkakunta: tampere
Auto: 159 2.2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti 
hmm, paljonkohan tommonen vaihtoaski + työt maksaa? Noh, pitää koittaa ensin rauhoittua (=muutama olut) ja sitten alkaa miettiä asiaa.


02 Syys 2011, 20:47
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Viestit: 4527
Paikkakunta: Lahti
Auto: 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti 
http://www.hellsteno.se/Vaihdelaatikoita-Alfa-Romeo.php

Tuolta voisi kysellä. Irrotus ja asennus... öh... 8h?

Edit: Noi on tietysti korjattuja ja kusnnostettuja, joten vielä halvemmalla saa käytettyjä, suoraan autosta purettuja... jos sellaisia löytää

_________________
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean


02 Syys 2011, 21:02
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Viestit: 2795
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Ei mikään ensimmäinen rohiseva 159!!! Joka ainoa tähän mennessä ajettu yksilö rohisee. Jos tuomio on laakerien vaihto, niin DELTA maksaa (taas)


03 Syys 2011, 00:47
Profiili
Avatar

Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Viestit: 3056
Paikkakunta: Hausjärvi
Auto: Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Vastaa lainaamalla
Viesti 
No jollei öljyn seassa ole metallihohtoa, niin en olisi huolestunut.


03 Syys 2011, 07:52
Profiili

Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Viestit: 24
Paikkakunta: tampere
Auto: 159 2.2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti 
alfista kirjoitti:
Ei mikään ensimmäinen rohiseva 159!!! Joka ainoa tähän mennessä ajettu yksilö rohisee. Jos tuomio on laakerien vaihto, niin DELTA maksaa (taas)


Onko vastaavaa tapausta sattunut kenellekkään / miten Deltaa saisi nohin (mahdollisiin) korjauksiin mukaan?
Takuita ei ole, koska a) auto vuodelta 2006 (sopivasti) b) käynyt liikkeellä yhdessä välissä.

BTW, kiitoksia kommenteista. Koitan laittaa päivitystä miten asia etenee.


03 Syys 2011, 09:53
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Viestit: 13428
Paikkakunta: Kerava
Auto: 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Olikos tuossa askissa samalla tavalla tuo öljynlisäys/tarkistus kuin TS:n askissa? Jos oli, niin helppo kattoa öljytaso. Ekana itse varmaankin tsekkaisin, onko siellä öljyä (jos ei tarkistettua), sitten vasta ihmettelisin muuta...

Nimimerkillä: Ihmeteltiin rutinaa, ajettiin, käytiin tarkistamassa ja 2.2litran öljytilavuudesta oli jäljellä 1,5desiä mömmöä. Nyt k.o laatikko on entinen ja joutu hommaamaan vaihtoaskin - sanomattakin selvää, että ihan ilmaista lystiä ei ollut kun kytkinremppa siihen päälle :)


03 Syys 2011, 12:59
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Viestit: 2795
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Öljyt on joienkin mielestä vaikuttaneet, täytyy myös tutkia.


03 Syys 2011, 14:44
Profiili

Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Viestit: 194
Auto: Alfa 159 Tbi, ex 9 Alfaa
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Korjataankohan tässä ainakin osittain satoa siitä, kun lootan öljyjä ei vaihdeta. Huolto-ohjelmassahan on vain tarkastuksia! Suomen oloissahan vettä muodostuu öljyn sekaan kondensoituminen myötä. Kaikkiin Alfoihin olen vaihdattanut öljyt 20-40 tkm kohdalla.


03 Syys 2011, 17:56
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Kesä 2005, 19:11
Viestit: 735
Paikkakunta: Joensuu
Auto: Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Kannattaa kokeilla näitä tuotteita auttavat ongelmassa (eivät korjaa tietenkään mekaanista vauriota, jos sellainen on päässyt jo syntymään):

http://www.rvs-tec.com/Finnish/product. ... _treatment

http://www.roadmachine.fi/gearoil.html

_________________
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"


03 Syys 2011, 18:19
Profiili

Liittynyt: 13 Syys 2009, 11:32
Viestit: 815
Paikkakunta: Helsinki
Auto: Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Niin no, ei missään autossa voi laatikko pettää 75tkm kohdalla. Oli takuuta tai ei niin pitäisi maahantuojan olla korjauskustannuksissa mukana. Jos loota on huolto-ohjelman mukaan tarkastettu, että siis ei ilman öljyjä ole ajettu (mihin se muka sitä hukkkaisi?).


03 Syys 2011, 19:43
Profiili
Avatar

Liittynyt: 08 Kesä 2005, 19:11
Viestit: 735
Paikkakunta: Joensuu
Auto: Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Vastaa lainaamalla
Viesti 
RVS:n testituloksia:

http://www.rvs-tec.com/Finnish/test.htm

_________________
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"


04 Syys 2011, 07:54
Profiili

Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
Viestit: 194
Auto: Alfa 159 Tbi, ex 9 Alfaa
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Kannattaa mainita maahantuojalle tuotevastuusta. Jos ohjelman mukaiset huollot on tehty noilla kilsoilla olisi kohtuullista maksattaa asiakkaalla enintään puolet kustannuksista. Kannattaa olla yhteydessä kuluttajaviranomaiseen, jos asia ei etene. Ja maahatuojan puolelta kannattaa olla yhteydessä huoltopäällikköön tai johonkin korkeampaan viskaaliin..


04 Syys 2011, 09:49
Profiili

Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Viestit: 24
Paikkakunta: tampere
Auto: 159 2.2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti 
jaa-a, mitenkähän tuo maahatuojan vaihtuminen vaikuttaa asiaan? (ei varmaan helpota). Kumpi tuossa on vastuussa Delta vai Aro? Veikkauksia? :-D


05 Syys 2011, 21:06
Profiili
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Viestit: 264
Paikkakunta: Raahe
Auto: Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Merkillistä, ettei vaihteistoöljyn vaihto näytä kuuluvan huoltoohjelmaan pelkkää tarkistus lukuunottamatta.
Itse pyrin vaihdattamaan öjyt ja nesteet kemikaalin valmistajan suositusten mukaisesti, joka manuaali askillakin on 60 000km.
Taksien olen kuullut vaihdattavan jopa joka moottoriöljyn vaihdon yhteydessä vaihteisto öljyt.
Öljyn vaihto on paljon edullisempi vaihtoehto, kuin korjauttaminen. Vaikka RVS -käsittelynkin väitetään korjaavan alkaneita kulumia. Minulla vasta moottorissa RVSää ja tuntuu tiukemmalta ja hiljaisemmalsta. :wink:

_________________
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa


06 Syys 2011, 16:42
Profiili

Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Viestit: 24
Paikkakunta: tampere
Auto: 159 2.2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Tuotevastuusta Delta:
"Auto takuu, auton uutena myyneen Delta Auton ja myös auton maahantuonneen Delta Motor Groupin takuut ja vastuut ovat kaikilta osin päättyneet, koska auto ei ole enää ensiomistajalla.

Tuotevastuukysymyksissä pyydämme kääntymään nykyisen virallisen Alfa Romeo-maahantuojan puoleen = Autofennica Oy. Heillä on yhteydet valmistajatehtaalle ja voivat reklamoida ongelmasta sinne. "

ja Aro:
Ei ole heidän maahantuoma, ei heiltä ostettu, ota yhteyttä Deltaan. Kun sitten kerroin että Delta oli kehottanut ottaa yhteyttä heille, tiivistettynä palaute oli että: "meillä ei ole rahoja/intressejä maksella tollasia"

Deadlock? noo, pitää koittaa ottaa yhteyttä vielä kuluttajaviranomaisiin, mutta ei ne yleensä mitään järkevää tälläsissä auta. Tämä sama rumba käytiin sen nokkaketjun yhteydessä ja tulos oli nolla.
:( :(


07 Syys 2011, 09:16
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Viestit: 2795
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Auton ylipitkä takuu sitoi kuluttajaa kohtuuttomasti

lähde: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/050208/

Delta auto markkinoi viime vuonna uusia autojaan lupaamalla ennätyspitkän 5 vuoden takuun. Takuulupaukseen sisältyi kuitenkin ehto huollattaa auto määrätyissä huoltamoissa. Kuluttajavirasto puuttui takuun sopimusehtoihin, sillä kuluttajansuojalain periaate on, että takuun tulee olla kuluttajalle vastikkeeton lisäetu. Kohtuuttomuuden lisäksi tällainen käytäntö toimisi vastoin avoimen kilpailun periaatteita. Kuluttajan on pystyttävä tekemään valintoja ilman sitoutumista pitkäksi aikaa tiettyihin palveluihin.

Kuluttajaviraston ja autoalan yhteistyössä laatimat mallitakuuehdot noudattavat EU:n linjauksia, joiden mukaan auton valmistaja ei voi rajoittaa myöntämäänsä takuuta määrittelemällä ennalta auton huoltopaikan sille tehtäviä määräaikaishuoltoja varten. Tämän nk. ryhmäpoikkeusasetuksen tavoitteena on ollut avata kilpailua niin, että entistä useampi korjaamo pääsee tekemään määräaikaishuoltoja ilman, että kuluttajalle myönnetty takuu tällaisen työn takia lakkaa.

Edellä mainittu asetus koskee nimenomaan autovalmistajia. Muita takuunmyöntäjiä, kuten autojen myyjäliikkeitä, arvioidaan kuluttajansuojalain perusteella. Yksi perusperiaatteista on se, että takuun tulee olla kuluttajalle vastikkeeton lisäetu.
Huoltosopimus reilumpi kuin sitova takuu

Vaatimus takuun vastikkeettomuudesta ei tarkoita täyttä maksuttomuutta, jos tuote on sellainen, jolle tällaiset aika ajoin toistuvat kustannukset ovat luonteenomaisia. Auton hankkivan kuluttajan tulee luonnollisesti varautua siihen, että riippumatta takuun voimassaolosta auton asianmukainen käyttö edellyttää asiantuntevaa huoltamista määräajoin. Merkittävää takuuehtojen kohtuullisuuden arvioinnissa kuitenkin on kuluttajan sitominen tietyn palveluntarjoajan palveluihin. Takuusta tehty sopimus ei voi rajoittaa kuluttajan oikeutta valita itselleen sopivaa ja kustannuksiltaan edullista huoltopaikkaa.

Markkinoilla on myös erilaisia huoltosopimuksia, joissa kuluttaja maksaa esimerkiksi tietyn kuukausierän, jota vastaan hän saa autolleen kaikki tarvittavat huollot. Nämä huoltosopimukset ovat selkeästi ja avoimesti kuluttajalle maksullisia, jonka takia niistä ei voi käyttää takuu-ilmaisua. Teoriassa samaan tulokseen kuitenkin päästäisiin myös takuuseen liitetyllä huoltopaikkavelvoitteella: kuluttaja maksaa tietylle toimijalle, joka huolehtii auton toimivuudesta. Markkinoinnin kannalta huoltosopimus on kuitenkin läpinäkyvämpi, sillä huoltosopimuksen tehnyt asiakas voi ennakoida hänelle tulevina vuosina kertyviä kustannuksia, kun taas takuun yhteydessä huoltopaikkavelvoitettu asiakas on sidottu tiettyyn toimijaan, muttei välttämättä tiedä mihin rahallisesti on sitoutunut.
Pitkä takuu markkinointikeinona

Delta-Auton myymissä uusissa autoissa oli voimassa normaali valmistajan (esim.) kahden vuoden takuu, jonka jälkeen pidennetty takuu jatkui, mikäli kuluttaja käytti autoaan Deltan osoittamissa huoltopaikoissa. Tätä pidennettyä takuuta käytettiin markkinointikeinona uusien autojen markkinoinnissa. Takuu on tunnetusti hyvä markkinointikeino. Kuitenkin tällaisessa tilanteessa, kuluttajan valinnan vapauden turvaamiseksi, kaikkien kaupan ehtojen tulisi olla helposti vertailtavia eli läpinäkyviä. Yrityksen lupaamassa takuussa kuluttajalla oli toki mahdollisuus aina ”irtisanoutua” sopimuksesta käyttämällä vapaasti valitsemaansa huoltamoa. Tämä mahdollisuus on kuitenkin aina jälkikäteinen, eikä korjaa sitä tosiasiaa, että kuluttajan ostopäätökseen tämä pitkä takuuaika aikanaan saattoi vaikuttaa merkittävästikin.

Maahantuojalla tai tietyn automerkin edustajalla on oikeus mainostaa ja suositella tiettyjä huoltopaikkoja asiantuntevina ja kuluttajan kannalta turvallisina määräaikaishuoltojen tekijöinä, mutta oikeutta tehdä näitä huoltoja ei takuuehdoilla voi rajoittaa vain näihin huoltamoihin. Delta-Auto muutti markkinointiaan siten, ettei käytä enää ”takuu”-termiä tilanteissa, joissa on kyse kuluttajalle tarjottavasta palvelusta. Nyt yritys markkinoi palvelua nimeltä huoltoturva. 2006/43/3974


07 Syys 2011, 12:19
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Viestit: 2795
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Tiivis takuuoppi

lähde: http://www.taloussanomat.fi/raha/2008/0 ... 822218/139

Kuluttajilla on usein hutera käsitys, siitä mitä he saavat takuun nimissä. Taloussanomat koosti Kuluttajaviraston ohjeesta tiivistelmän kuluttajan oikeuksista. Jutun lopussa on linkki, josta pääset katsomaan lisää ohjeita.

Myyjällä on näyttövelvollisuus
Takuuaikana laiteviat korjataan kyselemättä syytä. Jos myyjä epäilee, että vika johtuu kuluttajan virheestä, hänen velvollisuutena on näyttää se toteen. Muulloin näyttövelvollisuus virheestä on kuluttajalla.

Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Jos takuun päättymisestä on lyhyehkö aika, myyjä ei voi kiertää virhevastuustaan vain "Kuule, takuu on nyt päättynyt" -perustelulla.

Omistajanvaihdos ei vie takuuta
Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan.

Kestoikä
Kuluttajalla on oikeus odottaa laitteen kestävän normaalissa käytössä realistisen kestoikänsä ajan.

Kuljetuksesta ei laskuteta
Kuljetuskuluista takuuhuoltoon ei voida laskuttaa. Korjauksen pitää olla maksutonta.

Kohtuullinen korjausaika
Kohtuullinen takuukorjausaika on noin kaksi viikkoa. Jos korjausaika venyy kohtuuttomasti, kuluttajalla on viimeistään kahden viikon jälkeen oikeus vaatia sijaislaitetta käyttöönsä.


07 Syys 2011, 12:22
Profiili
Avatar

Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Viestit: 2795
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Perään lisäisin vielä, että on tässä saat**a joutunut Deltan kanssa näitä harjoittelemaan.


07 Syys 2011, 12:25
Profiili

Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Viestit: 24
Paikkakunta: tampere
Auto: 159 2.2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti 
soittelin kuluttajaneuvojalle ja ne linjasi asian näin:

ostettu yksityishenkilöltä, joten jos haluaa jostain korvauksia niin niitä pitäisi perätä sieltä.

Miten h3lvetissä se että se menee moiden käsien kautta vaikuttaa siihen että valmistaja ei ole vastuussa? ei mitään järkeä. :crazyeyes:

Nyt jos jollain on jotain hyviä ideoita mitä tehdä ton asian suhteen niin otetaan vastaan. Saa vääntää rautalangasta.

+:
"Uudistettu vaihtovaihdelaatikko maksaa € 2.715 euro, edestakainen rahti € 250 euro. Uudistettu vaihtovaihdelaatikko on täyskorjattu vaihdelaatikko, jonka saat ostaa meiltä kun annat vaihdossa vanhan vaihdelaatikkosi. Takuu 12 kuukautta tai korkeintaan 40.000km."


08 Syys 2011, 09:36
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Heinä 2005, 16:40
Viestit: 759
Paikkakunta: Oulu
Auto: 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Heitä kuluttajaneuvontaan takaisin tuo heidän omasta ohjeistuksesta tehty tiivistelmä.

Eritoten nämä:

"
Takuuaika ei päätä virhevastuuta
Jos takuun päättymisestä on lyhyehkö aika, myyjä ei voi kiertää virhevastuustaan vain "Kuule, takuu on nyt päättynyt" -perustelulla.

Omistajanvaihdos ei vie takuuta
Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan.

Kestoikä
Kuluttajalla on oikeus odottaa laitteen kestävän normaalissa käytössä realistisen kestoikänsä ajan.
"

Ei kai ne voi useampaa totuutta samalla suulla puhua. Ehkä se virkailija on ymmärtänyt väärin että olisit myyjältä takuuta vailla, tjsp.

Yhteystietojen vaihto alfistan kanssa saattaa myös olla hyödyllistä jos kerran hän on vääntänyt samoista asioista ja se on kuluttajan eduksi ratkennut. Tästä väännöstä varmaankin on merkinnät heidän systeemeissä.


08 Syys 2011, 10:16
Profiili

Liittynyt: 08 Loka 2003, 17:31
Viestit: 959
Paikkakunta: Billnäs
Auto: Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm
Vastaa lainaamalla
Viesti 
http://www.ebay.de/itm/Alfa-Romeo-159-B ... 563e904eb9

Olisiko tosta apua?


08 Syys 2011, 11:41
Profiili

Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Viestit: 24
Paikkakunta: tampere
Auto: 159 2.2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti 
dodii, tämmöset terveiset tuli kuluttajaoikeusneuvojalta:

"Lähtökohta on, että kun tavaralle myönnetään takuu, siirtyy takuu omistajanvaihdoksessa uudelle omistajalle. Takuun antaminen on vapaaehtoista ja takuun antaja määrittelee itse mitä takuun piiriin sisältyy. Autojen takuiden / takuuehdoissa mainitaan usein auton takuun raukeavan, mikäli auton omistus siirtyy ensiomistajalta autoliikkeelle. Jos taas auton omistus siirtyy ensiomistajalta toiselle yksityiselle henkilölle, ei takuu pääty omistajanvaihdokseen.

Maininta Taloussanomisen sivuilla siitä, että myyjän virhevastuu ei pääty takuun päättymiseen, pitää paikkansa. Kyseessä oleva artikkeli on kuitenkin kirjoitettu kuluttajansuojalain säännösten perusteella. Sinun tapauksessasi myyjän ja ostajan väliseen sopimukseen sovelletaan kauppalakia. Kuluttajansuojalain ja kauppalain virhesäännökset ovat melko samanlaisia mutta kauppalaissa ostajan suoja ei virhetilanteessa ole yhtä vahva kuin kuluttajansuojalaissa.

Alfa Romeon maahantuojan nettisivuilla mainitaan, että Alfa Romeoiden perustakuu on " Myyjä myöntää autolle valmistusvirheiden varalta takuun, joka on voimassa 24 kuukautta takuutodistukseen merkitystä luovutuspäivämäärästä ilman kilometrirajoitusta. Tämän lisäksi auton myyjä antaa autolle 36 kk:n tai 100 000 km:n lisätakuun (ensin saavutettu raja katkaisee takuun)" Jos maahantuojan / myyjän antama takuu on yhä voimassa voit vedota siihen ja vaatia takuun mukaista korjausta. Koska kuitenkin vaikuttaa siltä, että maahantuojan antama takuu on päättynyt, voit ainoastaan vedota myyjän kauppalain mukaiseen virhevastuuseen. Eli sinun pitäisi reklamoida myyjää ja vaatia häneltä hinnanalennusta joka vastaisi virhettä. Kuluttajaneuvonta ei kahden yksityisen väliseen kauppaan voi ottaa kantaa."

En ny taida kuitenkaan käydä edellistä omistajaa tästä rankasemaan. Ei tunnu reilulta sekään. ja lakimiesten kanssa puljaaminen hyödyttää vaan niitä. :x


08 Syys 2011, 14:14
Profiili

Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Viestit: 24
Paikkakunta: tampere
Auto: 159 2.2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti 
vaihdettiin öljyt lootaan; vanhat ihan ok, ja määräkin normaali, 2.5 L. ihan samat kohinat sieltä kuuluu vieläkin :(


09 Syys 2011, 09:21
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Viestit: 4527
Paikkakunta: Lahti
Auto: 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti 
nyt kun on tuoreet öljyt, voisi kokeilla tuota RVS:ää tai sivulta Xado.fi saatavaa vaihteiston elvyttäjää (löytyy oma möhnä käsivaihteistolle), mulla ei toi sivu aukea, mutta viimeeksi kun edelliseen tilasin moottorin käsittelyn, niin tuli reiluun hintaan ja nopeahkosti. Jos antaa edes puolet siitä, mitä lupaa, niin sehän on jo älytön suoritus

_________________
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean


09 Syys 2011, 16:40
Profiili

Liittynyt: 19 Loka 2004, 19:20
Viestit: 2309
Paikkakunta: Lahti
Auto: Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. Mitsubishi 3000gt -94. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. PRKL EX. Alfa/Lanciaz
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Tärkeä pointti on että paljonko tuli metallihilettä ulos laatikosta öljynvaihdossa.

_________________
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D


09 Syys 2011, 16:46
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Viestit: 1153
Paikkakunta: Kempele
Auto: .
159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Vastaa lainaamalla
Viesti 
^Tai sitten ne hileet on tulleet jo edellisessä öljynvaihdossa laatikosta ulos, jonka jälkeen on todettu että parempi panna vahinko kiertämään :?

_________________
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-


09 Syys 2011, 19:28
Profiili
Avatar

Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Viestit: 3056
Paikkakunta: Hausjärvi
Auto: Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Voihan se kahina olla ominaisuus, eikä vika. Pitäähän sitä ääntä lähteä jos rattaat pyörii, muutenhan se on rikki.


09 Syys 2011, 21:18
Profiili

Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Viestit: 24
Paikkakunta: tampere
Auto: 159 2.2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti 
hehe,

yltiöpositiivista porukkaa täällä forumilla :D no, ajellaan ny vähän aikaa ihan normaalisti. ilmottelen sitten kun loota räjähtää 8)


09 Syys 2011, 21:34
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Viestit: 4527
Paikkakunta: Lahti
Auto: 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti 
kuinka vomakas kahina muuten? peittyykö radiolla? vai onko enemmänkin jyrsin?

_________________
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean


09 Syys 2011, 21:58
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Viestit: 439
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta
Auto: Kia Cee'd SW 1.6 -14
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Jaa-a, ainakin mulla kahisi vaihdelaatikko 147:ssa, kahdessa 159:ssä ja nyt tässä Giuliettassa. Tokkopa ne kaikki paskana olivat.

Ääni oli/on nimenomaan kahinaa, eikä sellaista metallin jyrsimisestä lähtevää ääntä. Kahinan kuulee kyllä kun radio sammutettuna ajaa hyväpintaista kestopäällystettä.


10 Syys 2011, 09:49
Profiili
Avatar

Liittynyt: 23 Syys 2006, 10:27
Viestit: 384
Paikkakunta: Jyväskylä
Auto: Giulietta 1.4 ma Speciale
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. 156 V6 -01
ex.166 V6 -04
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Minullakin kuuluu hyväpintaisella tiellä pientä kahinaa jos ajaa 50-60km/h vitosella tai kutosella, oletan sen johtuvan liian alhaisista kierroksista jolloin laatikon voitelu ei toimi kunnolla. Ääni on niin hiljainen että helposti hukkuu radion tai puhaltimen äänen alle.
Vältän ajamasta alle 1500rpm että laatikko saisi voitelua..
Auto siis 156 v6

_________________
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi


10 Syys 2011, 10:06
Profiili
Avatar

Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Viestit: 4527
Paikkakunta: Lahti
Auto: 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Piti ihan omaakin käydä ajamassa ilman radiota, kuuluu sielläkin pieni rahina pintakaasulla ilman radiota. säännöllinen, ei nopeus tunnu vaikuttavan, eikä vaihde liiemmin (joka taas pistää epäilemään pyörän laakereita).

_________________
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean


10 Syys 2011, 12:59
Profiili

Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Viestit: 24
Paikkakunta: tampere
Auto: 159 2.2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti 
- kohina/kahina on uutta, sitä ei vielä ollut keväällä. nopeuden kun nostaa 110km/h-> ni ei kuule enää. esmes nelosella ei tule samaa ääntä..
- ei ollu metallia nesteissä.

ajellaan ja katotaan ny miten asia etenee..


10 Syys 2011, 20:15
Profiili

Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:23
Viestit: 1553
Paikkakunta: Järvenpää
Auto: Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Lainaa:
Minullakin kuuluu hyväpintaisella tiellä pientä kahinaa jos ajaa 50-60km/h vitosella tai kutosella, oletan sen johtuvan liian alhaisista kierroksista jolloin laatikon voitelu ei toimi kunnolla. Ääni on niin hiljainen että helposti hukkuu radion tai puhaltimen äänen alle.
Vältän ajamasta alle 1500rpm että laatikko saisi voitelua..
Auto siis 156 v6


Voitko valaista lisää tätä? En ymmärrä miten miten moottorin pyörintänopeus voisi vaikuttaa vaihteiston voiteluun?
Liittyisikö tämä kuitenkin laatikon rattaiden pyörimisnopeuteen, eikö ne saa liian hitaasti pyöriessään riittävää voitelua? Voiko joidenkin rattaiden hampailta "veto päällä" esim öljykalvo katketa jos ne pyörivät liian hitaasti? Onko tämä vain Alfan 6 lovisen ongelma/ominaisuus vai kaikkien laatikoiden ominaisuus?
Mites kun on saatavissa erilaisia välityksiä tasauspyörästöön, nämähän sitten tietysti vaikuttavat laatikon rattiden pyörimisnopeuksiinkin. Onkos tiheä/harvat välitykset laatikon voitelulle parempia/huonompia?

Ja hei, ei herneitä tästä. Mua ihan oikeesti kiinostaa voiko tämän tyyppinen voitelu ongelma pitää paikkansa ja miten se teknisesti on selitettävissä?


11 Syys 2011, 16:28
Profiili
Avatar

Liittynyt: 23 Syys 2006, 10:27
Viestit: 384
Paikkakunta: Jyväskylä
Auto: Giulietta 1.4 ma Speciale
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. 156 V6 -01
ex.166 V6 -04
Vastaa lainaamalla
Viesti 
fahlsjy kirjoitti:
Lainaa:
Minullakin kuuluu hyväpintaisella tiellä pientä kahinaa jos ajaa 50-60km/h vitosella tai kutosella, oletan sen johtuvan liian alhaisista kierroksista jolloin laatikon voitelu ei toimi kunnolla. Ääni on niin hiljainen että helposti hukkuu radion tai puhaltimen äänen alle.
Vältän ajamasta alle 1500rpm että laatikko saisi voitelua..
Auto siis 156 v6


Voitko valaista lisää tätä? En ymmärrä miten miten moottorin pyörintänopeus voisi vaikuttaa vaihteiston voiteluun?
Liittyisikö tämä kuitenkin laatikon rattaiden pyörimisnopeuteen, eikö ne saa liian hitaasti pyöriessään riittävää voitelua? Voiko joidenkin rattaiden hampailta "veto päällä" esim öljykalvo katketa jos ne pyörivät liian hitaasti? Onko tämä vain Alfan 6 lovisen ongelma/ominaisuus vai kaikkien laatikoiden ominaisuus?
Mites kun on saatavissa erilaisia välityksiä tasauspyörästöön, nämähän sitten tietysti vaikuttavat laatikon rattiden pyörimisnopeuksiinkin. Onkos tiheä/harvat välitykset laatikon voitelulle parempia/huonompia?

Ja hei, ei herneitä tästä. Mua ihan oikeesti kiinostaa voiko tämän tyyppinen voitelu ongelma pitää paikkansa ja miten se teknisesti on selitettävissä?


Vaihteiston pääakseli pyörii samalla nopeudella kuin moottori (jos kytkin kiinni) ja käsittääkseni vaikuttaa öljyn kiertoon. Siis liian alhaisilla rattaistojen kierrosnopeudella voitelu ei ole aina riittävää. Näin olen ymmärtänyt, joku viisaampi korjatkoon jos olen väärässä. Laatikoiden rakenteissakin on varmaan eroja.
Erityisesti Alfan laatikoista ja esim. eri perävälityksistä minulla ei ole tarkempaa tietoa. Olen varmuuden vuoksi välttänyt vedättämistä hyvin alhaisilla kierroksilla vaikka tuo kutonen mukisematta vetäisikin.

Esim. Toyota Hiacella varoitetaan ajamasta liian suurella vaihteella vaikka moottorin puolesta vetäisikin aivan mainiosti (<40km/h vitosella) ja Mitsun Pajeroissa taitaa olla joku vastaava ohjeistus. Tähän hätään en löytänyt tarkkoja tietoja em. ohjeista.

_________________
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi


11 Syys 2011, 18:17
Profiili
Spiderman
Avatar

Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Viestit: 12143
Paikkakunta: Nurmijärvi
Auto: Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Eikös kytkinakseli pyöri aina samalla nopeudella kuin kampiakseli, sivuakseli tietyssä suhteessa kytkinakseliin ja pääakseli tietyssä suhteessa vetäviin pyöriin? Eli pääakselin pyörintänopeus riippuu sisällä olevasta vaihteesta.

_________________
- Epäkelpokeräilijä -


11 Syys 2011, 18:49
Profiili
Avatar

Liittynyt: 23 Syys 2006, 10:27
Viestit: 384
Paikkakunta: Jyväskylä
Auto: Giulietta 1.4 ma Speciale
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. 156 V6 -01
ex.166 V6 -04
Vastaa lainaamalla
Viesti 
^Aivan juuri noin, näin flunssaisena ei ajatus ollut aivan kirkas :oops:
Suurella vaihteella alhaisella nopeudella pääakselin pyörintänopeus jää pieneksi jne. mutta ei suorassa suhteessa moottorin kierroksiin...
...josta saattaa tulla voiteluongelmia? :shock:

_________________
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi


11 Syys 2011, 18:59
Profiili

Liittynyt: 23 Touko 2010, 19:23
Viestit: 161
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Auto: 156 1.6
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Ei ole yksi eikä kaksi vaihdelaatikkoa jotka on rikottu vedettämällä suurella vaihteella alhaisissa nopeuksissa. Esim. vanhemmille Ducatoille tuo on ollut myrkkyä, tuon voin varmuudella sanoa lähipiirin kokemuksista, joskus auttaa kun ylitäyttää vaihdelaatikon...


12 Syys 2011, 17:39
Profiili

Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Viestit: 530
Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Auto: 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Meillä oli joskus Pajeron pätkä. Alle 80n vauhdissa ei kehotettu ajelemaan 5s vaihteella.

_________________
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."


12 Syys 2011, 17:41
Profiili
Avatar

Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Viestit: 2523
Auto: 2.0, 2,0, 5.7.
Vastaa lainaamalla
Viesti 
JMV kirjoitti:
Ei ole yksi eikä kaksi vaihdelaatikkoa jotka on rikottu vedettämällä suurella vaihteella alhaisissa nopeuksissa. Esim. vanhemmille Ducatoille tuo on ollut myrkkyä, tuon voin varmuudella sanoa lähipiirin kokemuksista, joskus auttaa kun ylitäyttää vaihdelaatikon...


TH 700:sia porukka rikkoi urakalla Chevy Vaneista ja Pick-upeista vetämällä trailereita ja kärryjä isolla-Deellä (ei Danny) alle 80 km/h.
Yksikin kaveri kirosi Detroitin tekeleet, kun ei laatikko kestä. Harrasti rallia ja veti ykköskoppasta Eskoa trailerilla. 55 tkm, 2 lodjua paskaksi.
Eteenpäin ajaessaan käytti vain loikkaria.

Manuaalissahan ohjeet oli, mutta ei niitä kukaan lukenut. Auton kun sai Metro-Autosta HKL:n kuukausikorttia vilauttamalla. ja monelle se oli ensikokemus automaateista.

_________________
Ride on!


12 Syys 2011, 18:21
Profiili
Avatar

Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
Viestit: 276
Auto: Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta
Vastaa lainaamalla
Viesti 
Itse en ajaisi edelleenkään liian suurella vaihteella nopeuteen ja kierroksiin nähden. Kulukoot hivenen enemmän bensaa, viis siitä. On luonnotonta jurnuttaa isolla vaihteella joku reilut tonni kierroksia, ajaessa pyrin pitämään kiekat minimissään reilussa parissatonnissa ja usein kierrätän koneen käyntilämpöisenä punarajalle. Edellisissä dsg-volkkareissa oikein hirvitti miten alhaalla loota pakotti pitämään kierrokset. Siihen kun yhdistää vielä long life-öljynvaihtovälit niin koneen karstakin tukkii öljyn imusiivilän. Loota ei varmasti tykkää alikierroksilla vedätyksestä varsinkaan nykyisissä vääntävissä turboautoissa. Isäukolla oli 80-luvulla Hiace kakkosautona ja siinä kiellettiin 5-vaihde alle 80:n nopeudessa ja näin toimittiin. Ei ollut vaihteistomurheita. Vaikka oli toki sitä "kasaria" eikä moni asia enää nykyisin päde, niin tuo asia iskostui myös itselleni mieleen vaihteiden käyttöalueesta. Öljyt kannattaisi maamme oloissa myös vaihdattaa lootaan vaikkapa 60 tkm:n kohdalla, ei ole iso kustannus.

Tässä nykyvehkeessäni kuuluu parilla alimmalla vaihteella sellainen vollotus mutta kun olen asiaa muistellut taaksepäin autohistoriassani, niin samantyyppinen ääni kuului aikoinaan mm. Corolloissa ja 205-Pösössä. Joten en asian suhteen vaivaa tässä vaiheessa enempää päätäni.

_________________
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."


13 Syys 2011, 06:50
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:41
Viestit: 11
Auto: Alfa Romeo 159 2.2jts sw - 07
Ex: 156 - 05
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Terve,

Olen nyt ollut alfa 159:n omistaja parisen viikkoa.

Auto: Alfa 159 2.2 JTS manuaali. (2007)

Alan olla huolestunut, että vaihdelaatikko on rikki.
Oireita:
Vaihdekeppi nykii kun pistää vedon päälle/pois (etenkin vaihteet 1 ja 5).
Kakkosvaihteella moottorijarrutuksessa kuuluu "ulinaa".
Hieman kovemmilla nopeuksilla/isommalla vaihteella selvästi kuultavissa olevaa sirinää (ääni kuuluu vaikka kytkin olisi pohjassa mutta voimistuu kun veto menee päälle).

Onko teillä ollut vastaavia ongelmia?
Mistä nämä voisi johtua ja mitä korjausehdotuksia on?
Lisäksi jos on arvioita korjauksen hinnasta, niin olisin kiitollinen tiedoista.

Eilen vaihdoin sekä moottori-, että vaihteisto-öljyt, mutta ei huomattavaa parannusta.


15 Syys 2015, 09:32
Profiili

Liittynyt: 06 Kesä 2003, 07:14
Viestit: 2452
Paikkakunta: Keuruu
Auto: ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Jos liikkeestä ostit niin heti yhteyttä sinne. Kyllä se luultavasti on korjauksen tarpeessa. Sulla on tuossa se M32-vaihteisto ja se ei ole kovin hyvässä maineessa. Laita vaikka Googleen M32-gearbox (tai transmission) problems. Alkaa löytyä Opel-foorumeita myös.. Suomalaiselta Opel-foorumilta löytyy myös paljon juttua. On noita korjattukin mutta työtä on paljon enemmän kuin uudessa laatikon asentamisessa eli hinta teetettynä on varmaan sama.

_________________
Abarth 500 Esseesse


15 Syys 2015, 10:49
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Maalis 2015, 08:41
Viestit: 11
Auto: Alfa Romeo 159 2.2jts sw - 07
Ex: 156 - 05
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Kokeillaan googletella hieman lisää.

Yksityiseltä ostin, niin ei oikein itku auta.

Katselin, että jollain vaihdettu laakerit ym. joten jos sillä pääsis niin ei tarvitsisi kokonaan uusia.
Pari tarjousta sain kunnostetuista vaihdelaatikoista ja näiden hinnat vaihtelivat välillä 2000-3000€ eivätkä sisällä vielä asennusta...


15 Syys 2015, 11:32
Profiili

Liittynyt: 13 Helmi 2011, 19:55
Viestit: 24
Paikkakunta: tampere
Auto: 159 2.2 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
itte kävin virossa laakeroittamassa laatikon uusiksi (se onkin pitkä tarina se..). Toinen vaihtoehto on ostaa ebaystä käytetty loota ja lykätä se tilalle.


15 Syys 2015, 12:05
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Viestit: 4993
Paikkakunta: Vantaa
Auto: harmaa tojota
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Liekö huono idea vaihtaa/vaihdattaa laakerit ja simmaukset tuohon käytettyyn laatikkoon ennen asennusta?

_________________
VMP


15 Syys 2015, 12:06
Profiili

Liittynyt: 06 Kesä 2003, 07:14
Viestit: 2452
Paikkakunta: Keuruu
Auto: ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 159 vaihdelaatikko paskana (?)
Niinpä. Mitä itse jaksoin joskus lueskella opel-foorumia, niin kyseessä olisi shimmi-ongelma, joka sitten tuhoaa laakerit. Jos sinne laittaa kaiken uutta, niin ei välttämättä kestä montaa tuhatta kilometriä. Täytyy tietää mitä tekee ja miten tekee.. Täydellinen laakerisarja Suomessa taitaa olla 450€.

_________________
Abarth 500 Esseesse


15 Syys 2015, 12:34
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 136 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: atm, Stilo ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com