Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 22 Syys 2019, 02:09



Vastaa viestiin  [ 17 viestiä ] 
T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä 
Kirjoittaja Viesti

Liittynyt: 02 Maalis 2019, 16:23
Viestit: 7
Auto: 147 x 2 kpl
Vastaa lainaamalla
Viesti T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Käynnistyksen jälkeen n. 5min/5km tehot täysin kateissa. Kun on vielä Sele vaihteilla niin joskus liikkeelle lähtökin hankalaa. Sattuu olemaan vielä termostaatissakin sanomista, eli lämmöt seilaa 60 - 90 asteen välillä ekat 30km. Aina kun lämmöt laskee alle 65 niin tehot katoaa. Ja tehot palaa heti kun lämmöt nousee. Ilmeisesti Lamda anturit alkavat toimia yli 65 asteen lämpötilassa. Mutta mikä määrittää säädöt ECU:lle kylmällä koneella? Ulkolämpötilan ollessa alle 0 niin käynnistettäessä joutuu kaasua polkemaan että lähtee käyntiin.

Foorumia olen ahkerasti selaillut ja tullut vastaan samaa ongelmaa muillakin. Mutta mistään en ole löytänyt ratkaisua ongelmaan. ECU:n päivityksestä ollut juttua sekä että olisi tarkoituksellinen moottorin säästö kylmällä koneella (höpö höpö).

Tyhjäkäyntimoottoria hieman olen epäillyt, mutta tyhjäkäyntiä käy tasaisesti ja nätisti.

Nyt olen 2 vuotta seuraillut tilannetta ja olisi ehkä jo aika päästä tuosta "ominaisuudesta" eroon :-D

Merkkiliikkeestä kävin kysymässä neuvoa ja vastaus oli odotettu. Ei hajuakaan eikä kiinnostustakaan.

Autona 147 2.0 TS vm. 2007


23 Kesä 2019, 20:51
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7575
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Ihan ekana tulisi mieleen vaihtaa se termostaatti, josta vika on jo tunnistettu. Lisäksi heti kättelyssä kattelisin vaikka niiltä lambdoilta livedataa, että millaisilla seoksilla auto menee kylmänä, onko se esim. imuvuodon ansiosta laihalla?

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


24 Kesä 2019, 05:12
Profiili

Liittynyt: 02 Maalis 2019, 16:23
Viestit: 7
Auto: 147 x 2 kpl
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Nyt vaihdettu uusi termostaatti sekä lämpötila-anturi. Ei ollut vaikutusta tehottomuuteen. Vikakoodit luettu (ei vikakoodeja) sekä ennakot ym. tarkastettu liikkeessä. Autosta ei löydy selkeää vikaa mikä aiheuttaisi tuon tehottomuuden. Nyt kaivattaisi Lahden seudulta kunnon Alfa asiantuntijan apua. Lambdojen dataa olisi kyllä kiva lukea, mutta kellä on vehkeet? Merkkiliikkeeseen en mene...

Mutta toisaalta tämä vika muuttui nyt virallisesti ominaisuudeksi.


19 Elo 2019, 20:37
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7575
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Sopivia laitteistoja/ohjelmistoja lambdojen ja muunkin livedatan lukemiseen löytyy useilta harrrastajilta (mm. minulta, mutta nyt ei ole tiedossa Lahteen suuntautuvaa reissua). Tuolta vinkkejä: viewtopic.php?f=13&t=21374

Itsellekin voi ostaa, esim. MultiEcuScan maksaa muistaakseni viitisen kymppiä, lisäksi toki tarttee olla joku mukana kulkeva laite (Windows -kone toimii ainakin, taisi jollekin puhelimellekin olla versio) ja sopiva kaapeli (tilaamalla parikymppiä ulkomailta).

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


19 Elo 2019, 20:47
Profiili
Avatar

Liittynyt: 26 Syys 2018, 16:54
Viestit: 345
Paikkakunta: Askola
Auto: 159 Sportwagon 2.4 JTDm
Joitain takapotku Fiateja
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Käväise autohuolto expressillä Hollolassa. Italoihin erikoistunut paja.


19 Elo 2019, 21:34
Profiili

Liittynyt: 02 Maalis 2019, 16:23
Viestit: 7
Auto: 147 x 2 kpl
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Siellä oli tutkimuksissa auto. Mutta heillä ei ole kunnon diagnostiikka systeemejä Alffaan.


19 Elo 2019, 21:50
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Viestit: 1135
Paikkakunta: Kempele
Auto: .
159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Lainaa:
Italoihin erikoistunut paja.
Markiisk kirjoitti:
Mutta heillä ei ole kunnon diagnostiikka systeemejä Alffaan.

...ttu taas näitä pajoja.

_________________
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-


20 Elo 2019, 12:04
Profiili

Liittynyt: 02 Maalis 2019, 16:23
Viestit: 7
Auto: 147 x 2 kpl
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Vielä jäänyt mietityttämään se "ominaisuus" kun ulkolämpötila laskee alle nollan, niin ei lähde käyntiin kun kaasua polkemalla. Muutoin lähtee ihan mukisematta avainta kääntämällä. Ruiskun rakennetta tai tarkempaa toimintaa en tunne laisinkaan, mutta onko ruiskupeleissä ryypyn tapaista toimintoa? Läppää ym.?


04 Syys 2019, 13:08
Profiili

Liittynyt: 02 Maalis 2019, 16:23
Viestit: 7
Auto: 147 x 2 kpl
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Tarkoitin siis automaattista rikastin toimintoa?


04 Syys 2019, 13:18
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Kesä 2011, 18:57
Viestit: 885
Paikkakunta: Siikalatva
Auto: Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Onhan siellä yleensä sellaiset. Primeri heittää hieman reilummin bensaa muutamalle ensimmäiselle kampiakselikierrokselle ja sitten imu hieman rikastusta kunnes moottori on riittävän lämmin. Eikö tuo nyt kuulosta selkeästi sellaiselta ongelmalta, että moottorinohjain luulee moottorin olevan lämmin. Silloinhan se ei vaivaudu rikastamaan seosta kuten sen pitäisi tehdä. Ongelma korostuu mitä kylmempi keli on. Vastaavasti kun ajat tuon 5km, niin ohjaimen arpoma seos alkaa täsmäämään moottorin todelliseen lämpöön. Yleensä jos anturi näyttää puuta heinää, niin se ei ole sellainen vika mistä tulisi vikakoodia. Pitäisi mitata se anturi onko se kunnossa. Mittaristossa näkyvä lämpötila tulee yleensä toiselta anturilta, joten siitäkään ei voi paljoa päätellä.


04 Syys 2019, 18:07
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 7575
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
128i E88
350i DHC
9000 CD
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Kylmään autoon diagnostiikka kiinni ja katsomaan, mitä ECU luulee moottorin lämpötilaksi. Mitä pidempään auto on ollut sammuksissa, sitä lähempänä ulkolämpötilaa pitäisi moottorinlämmön olla.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


04 Syys 2019, 20:13
Profiili

Liittynyt: 02 Maalis 2019, 16:23
Viestit: 7
Auto: 147 x 2 kpl
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Nyt olisi testattu testerillä moottorin lämpötila ECU:lta. Kylmänä lämpötila vastaa ulkolämpötilaa ja lämpötila nousee tasaisesti moottorin lämmetessä. Eli ei siinäkään vikaa. Seuraava toimenpide olisi varmaan merkkiliikkeen vikadiagnoosi kunnon testerillä. Mutta ei huvita oikein sinne autoa viedä... Ja jos maksaa oikein huolella niin viemättä jää varmasti...


15 Syys 2019, 16:30
Profiili
Avatar

Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Viestit: 6748
Paikkakunta: Loviisa
Auto: :
159 2.4 JTDm '07
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Ecuresetti?

_________________
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 & 156 V6+Q4


15 Syys 2019, 16:48
Profiili WWW

Liittynyt: 02 Maalis 2019, 16:23
Viestit: 7
Auto: 147 x 2 kpl
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Akku irti 30min? Vai jokin muu konsti resetoinnille?


15 Syys 2019, 18:40
Profiili

Liittynyt: 22 Loka 2015, 22:56
Viestit: 388
Paikkakunta: Jyväskylä
Auto: Mito QV, 156 2.0 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
Mitäs näitä kaikkea on mitä voisi ainakin tarkastella:
-Sytytystulpat
-Puolat
-Nokka-akselin asentotunnistin
-MAF
-Phase variator

Toki varmaan ehkä paras olisi tehdä jo tuo ehdotettu ecu resetti ja katsoa muuttuuko mikään.


15 Syys 2019, 18:44
Profiili

Liittynyt: 22 Loka 2015, 22:56
Viestit: 388
Paikkakunta: Jyväskylä
Auto: Mito QV, 156 2.0 JTS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
^ Tuon oman viestin johdosta taisi yksi ehdotus vian syylle mennä väärälle henkilölle YV:nä, joten laitetaan nyt vielä tänne sama viesti näkyville.

Lainaa:
Vaihda ilmamassamittari se on rikki. Vika näkyy lambda sopeumassa jos osaa katsoa. Rikastus tapissa.


Ja ecu resettiin:

Markiisk kirjoitti:
Akku irti 30min? Vai jokin muu konsti resetoinnille?


https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-14 ... -cure.html


16 Syys 2019, 10:22
Profiili
Avatar

Liittynyt: 01 Syys 2010, 07:37
Viestit: 1885
Paikkakunta: Imatra
Auto: Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 Jtdm -05. Vaimolla 159 JTDm 2.0 Berlina -10 ja 156 2.5 V6 -98 (Arvi).
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: T.Spark 2.0 tehot kateissa kylmänä
ja Ecu-resettiin tällä foorumilla:
viewtopic.php?f=1&t=32512&p=544805&hilit=156+v6+2%2C5+1998+ECU+resetti#p544805


16 Syys 2019, 11:25
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 17 viestiä ] 

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com