Ostamassa 80-luvun Alfa GTV:tä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
A-L
Viestit: 60
Liittynyt: 11 Marras 2013, 01:59

Ostamassa 80-luvun Alfa GTV:tä

Viesti Kirjoittaja A-L »

Sairastettuani Saabismin ja sen myötä juotuani vuosikausia pelkkää lhm:ää, on autoharrastuksen syvään päähän aika upota. Sovittelen ostohousuja jalkaan, ja hankinnan aiheena on '82 Alfetta GTV Nord-tekniikalla. Muutamia kysymyksiä!

- Varaosat: pitääkö kaikki tilata ulkomailta, vai löytyykö kilkettä myös Suomesta? Äkkiseltään ainakin jäähdytin näyttäisi olevan vaihtokunnossa.
- Guru: onko sellaista Tampereella? Itselläni on hyvät säilytys- ja kunnostustilat käytössä, mutta perehtyneisyys etenkin vanhojen Alfojen tekniikkaan on vasta alussa, eikä noin eksoottisilla ratkaisuilla varustettua autoa varmaan aivan joka paja tänä päivänä edes ota vastaan.
- Voimansiirto: minkä verran saa olla oireita? Kytkin lähtee ryömittämään heti, ja sen liikevara on lyhyt. Ykkösen ja kakkosen päälle saaminen vaatii vähän rääkkäämistä, määrätietoisuutta ja välikaasua, mutta ne kuitenkin toimivat.
- Ruostepaikat? Auto antoi aika ehjän ensivaikutelman, enkä takakaarista ja helmoista käsikopelolla löytänyt korjattavaa. Onko jotain tiettyjä paikkoja, mihin ruoste piiloutuu erityisesti? Kelien helpottumisen myötä tätä pääsee syynäilemään nosturin äärellä.
- Minkä verran tällaisesta semiprojektista kannattaa oikeasti maksaa?

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Ostamassa 80-luvun Alfa GTV:tä

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Transakseli-Alfa on mainio autoharrastuskohde ja kunnossa oleva on todella makea ajettava! Varaosia saa kotimaasta Muukkoselta, itse olen tilannut osia myös Italian Ebay:sta, käyttämällä maksutapana PayPal:ia riskit huijatuksi tulemisesta vähenevät, eikä tähän mennessä mitään ongelmia ole ollut. Korjaamot kammoavat näitä, itsellä on ollut joskus vaikeuksia jopa öljynvaihdon saamisessa. Voimansiirron korjaaminen vaatii hiukan perehtyneisyyttä, kohteena olevassa saattaa olla kytkin loppu, myös synkrorenkaat saattavat olla kuluneet. Yleensä myynnissä olevissa vanhoissa transakseli-Alfoissa myös kardaanin kumit ovat loppu.

Ruoste on myös näiden ongelma, niinkuin kaikkien vanhojen autojen, joten kannattaa käydä tarkkaan läpi. Semiprojektista tulee helposti täysimittainen projekti. Jos kori on kunnossa, voimansiirto, vaihteiston kannatinkumit, takapyörien laakerit ja takajarrut todennäköisesti vaativat huomiota, mutta osia saa ja kaikki kannattaa laittaa kerralla kuntoon. Eräs harrastajakollega totesi kerran: nämä laitteet vaatii paljon, mutta kunnossa olevat myös antavat paljon!

A-L
Viestit: 60
Liittynyt: 11 Marras 2013, 01:59

Re: Ostamassa 80-luvun Alfa GTV:tä

Viesti Kirjoittaja A-L »

Kiitoksia vaan viestistä! Toivoin vähän enemmän viestejä, mutta yksikin myönteinen auttaa toki jaksamaan.

Niinhän tässä sitten kävi, että kaupat tuli, ja talliin saapuu pääsiäisen jälkeen '82 Alfetta GTV 2.0. Voi jumpe/apua/iik.

ristojärvelä
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Ostamassa 80-luvun Alfa GTV:tä

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Me Transakseli-Alfa harrastajat autamme auliisti toisiamme, jos pulmia tulee, kyssäreitä vaan foorumille, vastauksia kyllä tulee!

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ostamassa 80-luvun Alfa GTV:tä

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Guru: onko sellaista Tampereella?
On useitakin. Joihinkin asioihin voit minultakin saada tietoa, mutta gurun titteliä ei minulla ole.

Onneksi olkoon auton hankinnasta.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Albertolli
Viestit: 4202
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Ostamassa 80-luvun Alfa GTV:tä

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Onnittelut hankinnasta. Sitten van projektiketjua pystyyn niin voidaan seurata touhua.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Vastaa Viestiin