Lämpötila ja jakohihnan vaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Lämpötila ja jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Mites se nyt meni. Pohjolan tallissa on nyt suht viileää ja jakopääremppa ajankohtainen. Muistan jostain lukeneeni että ohjeet kiristäjän asennosta eli hihnan kireydestä pätee huoneenlämmössä. Mikäli tehdään huomattavasti viileämmässä täytyy remmi asettaa....niin...oliko se kireämmälle vai löysemmälle?
Only way to feel the noise is when it's good and loud

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Lämpötila ja jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Paljonko on suht viileää? Sanoisin että ainakaan kun ei mennä alle +5C niin ei kannata stressata. T: mekaniikka suunnittelija
Ja jos mennään alle niin laittaa kiristäjän vähän tiukan puolelle. Koska lämmetessään kaikki materiaalin notkistuu ja laajenee, jolloin kylmässä asetettu hihna menee lämpimässä löysälle päin.

Yksi konsti vähän vastaaviin hommiin on järjestää lämmintä ilmaa asennuspaikkaan (säteilylämmitin, lämpöpuhallin), ja säilyttää hinnan lämpimässä ihan viime hetkeen asti.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Topperharley
Viestit: 55
Liittynyt: 25 Elo 2015, 09:48
Car(s): Alfa Romeo 166 2.0 ts vm99

Re: Lämpötila ja jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Topperharley »

Taitaa pidellä tästä eteenpäin alle - 10c lukemia jokusen tovin. Täytyy yrittää kysellä jostain lämmintä paikkaa jossa vaihtaa hihna.

Kumpikos noista on tuhoisampaa hihnalle? Edellisestä vaihdosta on jo 5vuotta mutta kilometrejä vain n:30tkm.

Hihna näyttää ihan hyvältä. Jos sillä kevääseen kurvailisi.
Only way to feel the noise is when it's good and loud

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Lämpötila ja jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Taitaa olla yleinen käsitys että 4v / 60tkm rajojen kanssa ei kannattaisi kikkailla 2l ts/jts koneissa.
Minun profiilissa näkyvä -98 ostin jakovikaisena työkaverilta, siinä oli ollut aika vastaavan ikäinen ja ajettu hihna kuin sinulla, korkeintaan vuoden vanhempi mutta ajettu alle 40tkm.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Lämpötila ja jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mutt »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Paljonko on suht viileää? Sanoisin että ainakaan kun ei mennä alle +5C niin ei kannata stressata. T: mekaniikka suunnittelija
Ja jos mennään alle niin laittaa kiristäjän vähän tiukan puolelle. Koska lämmetessään kaikki materiaalin notkistuu ja laajenee, jolloin kylmässä asetettu hihna menee lämpimässä löysälle päin.
Hihna laajenee lämmetessään, mutta lohko ja kansi laajenevat varmasti enemmän. Jolloin siis kampiakseli ja nokka-akseli erkanevat toisistaan kauemmaksi hitusen verran. Liekö asialla kuitenkaan merkitystä.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Lämpötila ja jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kylmän hihnan kiristämisessä on kyse siitä että jäykkä hihna ei halua rattaille taipua yhtä notkeasti kuin lämmin, kiristäjän jousikuorman alla. Haluaa siis olla pitempi. Joten sama asetus ei pelaa pakkasella ja +25C.
Se että onko käytännössä mitään väliä niin en osaa sanoa.
Oliko muttilla jotain dataa kuinka jakohihna laajenee, eli siis venyy? Teräksen lämpölaajeneminen on yksi viidesosa kumin vastaavasta, alumiini 1/3. Tosin kevlar ja aramidikuidut on aika stabiileja joten siinä mielessä voit olla oikeassa. Riippuu mitä siellä jakohihnassa on vahvikkeena.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
mutt
Viestit: 5418
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Lämpötila ja jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ei ole, ihan vain yleisesti arvailin liittyen materiaalien tavalliseen käyttäytymiseen lämpötilamuutoksissa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Vastaa Viestiin