Mitä uutta bokserin jakopäähän?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Mitä uutta bokserin jakopäähän?

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

On taas kuusikymppiä täynnä ja aika vaihtaa (vaihdattaa) kolmekolmosen jakohihnat. Varaosia tiedustellessani sitten heräsi kysymys, että mitä kaikkea tuonne jakopäähän on syytä uusia. Kysymys koskee lähinnä kiristimiä, eli ne ilmeisesti koostuvat usemmasta osasta. Jossakin kaupataan kiristinlaakeria ja erikseen kiristinlaakerin muovipyörää. Jossain taas puhutaan rullista ja tapeista, tai sitten myydään pelkkää kiristintä/rullaa. :?

Pitänee siis ottaa uusi soittokierros, mutta kysynpä ensin täältä, eli onko tuossa kiristimessä kaksi vai peräti kolme eri osaa, ja mitkä niistä kannattaa vaihtaa? Samoin jos hihnojen ja noiden kiristinhässäköiden lisäksi on jotain muita uusittavia osia niin kertokaapa samalla. Tämä kun ei taas ole niitä tutuimpia asioita :oops:

Ja autohan on siis -92 33 1.7 IE (8V)

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7786
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Itse vaihdatin vuosi sitten 16V:hen hihnat, kiristimet, termostaatin ja vesipumpun. Vesipumppu ja termari sen takia että olivat jo aika valmiita menivät siinä samalla.

Soitin vaan muukkoselle ja tilasin kaikki hilut siitä, ilmeisesti kaikki osat olivat oikein kun ei korjaaja valittanut. Oliskohan mennyt nimikkeellä kiristinrullat.. On mulla se kuitti vielä, voisi kaivaa jostain esiin.

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Eli ilmeisesti on pelkät (muovi?)rullat vaihdettu. Juttelinkin jo korjaajan kanssa aiheesta mutta ei muistanut ihan tarkkaan. Ihmetyttää vaan kun korjausopaskaan ei sano asiasta mitään, että pitäiskö noita muitakin osia joskus uusia kun niitä kerran on myynnissä :)

Noin yleisesti nuo vesipumppu ja termari menee tuossa tietenkin samalla vaivalla kun pitää kuitenkin purkaa laturit ja muut vermeet pois. Itsellä menee kanssa vesipumppu vaihtoon, termari vaihdettiin jo vuosi sitten niin saapi nyt luvan kestää. Lähinnä ajattelin että jos tuohon tarvitaan vielä jotain pikkuhileitä ja kilkkeitä kuten tiivisteitä tms niin olis hyvä tietää etukäteen.

Ana M
Viestit: 240
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 18:12
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Ana M »

sen ainoan kerran kun ne jakohihnat on vaihdettu mun aikana 33:eeni, niin muistaakseni vaihdettiin myös ne hammaspyörät. Eli kunto kannattaa ainakin tarkistaa jos et niitä suoraan vaihda.

Itteltäni meni tuo vesipunppu 160tkm kohdalla rikki että jos sillä on ajettu tuota luokkaa ja vesipumppua ei ole vielä vaihdettu, niin se kannattaa uusia suosiolla kun se ei maksa motonetissä kuin 24€ ja se on tietääkseni varsin yleinen vika noissa 33:ssa. Se jakopään purkaminen kuitenkin kestää aika pitkää että sitä ei varmasti ihan huvikseen teetätä uudestaan ennen aikojaan.
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

No niin, nyt on henkselit vaihdettu ja uskaltaa taas hetken hengittää vähän rauhallisemmin. Tosin hihnat näyttivät vielä kohtuullisen hyväkuntoisilta, mutta näinhän ei saanut ajatella :wink: . Vesipumppukin oli suostunut irtoamaan lohkosta, joten tulipahan sekin uusitua. Näyttäs lämmöt pysyvän nyt hieman paremmin kurissa kuumalla kelillä, tosin kuvittelisi että se pumppu joko pyörii tai ei eli ettei tuolla suurta vaikutusta pitäisi olla.

Laitetaanpa nyt vielä tänne tiedoksi, jos joku muukin noita osia joskus ihmettelee, eli kiristäjät jotka vaihdetiin olivat "yhtä puuta", eli rullat ja laakerit ja niiden metallivarret kaikki samassa paketissa. Valmistajana SKF. Mutta noihin varsiin on mahdollista vaihtaa myös pelkät rullat, jolloin ne pitää prässätä irti noista varsista, vaatii siis tarpeelliset työvälineet. Hinta olisi ollut kuitenkin melkein sama, joten vaihtoon meni koko satsi. Olipa muuten Delta-Auton hinnoittelu aika juhlavaa näissä osissa :shock: , onneksi löytyy vaihtoehtoja :-D

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Pepperoni kirjoitti:No niin, nyt on henkselit vaihdettu ja uskaltaa taas hetken hengittää vähän rauhallisemmin. Tosin hihnat näyttivät vielä kohtuullisen hyväkuntoisilta, mutta näinhän ei saanut ajatella :wink: . Vesipumppukin oli suostunut irtoamaan lohkosta, joten tulipahan sekin uusitua. Näyttäs lämmöt pysyvän nyt hieman paremmin kurissa kuumalla kelillä, tosin kuvittelisi että se pumppu joko pyörii tai ei eli ettei tuolla suurta vaikutusta pitäisi olla.

Laitetaanpa nyt vielä tänne tiedoksi, jos joku muukin noita osia joskus ihmettelee, eli kiristäjät jotka vaihdetiin olivat "yhtä puuta", eli rullat ja laakerit ja niiden metallivarret kaikki samassa paketissa. Valmistajana SKF. Mutta noihin varsiin on mahdollista vaihtaa myös pelkät rullat, jolloin ne pitää prässätä irti noista varsista, vaatii siis tarpeelliset työvälineet. Hinta olisi ollut kuitenkin melkein sama, joten vaihtoon meni koko satsi. Olipa muuten Delta-Auton hinnoittelu aika juhlavaa näissä osissa :shock: , onneksi löytyy vaihtoehtoja :-D
Jaa että skf:ät. Et varmaan ottanut laakerin mallinumeroita ylös, meinaan sais ilmatteeks noita 8)

Pepperoni
Viestit: 925
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super -19
Fiat Tipo Cross -21
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

HOTAKAINEN kirjoitti:Jaa että skf:ät. Et varmaan ottanut laakerin mallinumeroita ylös, meinaan sais ilmatteeks noita 8)
Kylläpä varmaan otin, numerot ovat 12500 ja 12501. En muista kumpi on vasen/oikea, mutta sehän selviää asentaessa. Ja huom. nämähän olivat siis 8V:hen, 16V:n mööpelit ovat varmaankin eri osia.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Pepperoni kirjoitti:
HOTAKAINEN kirjoitti:Jaa että skf:ät. Et varmaan ottanut laakerin mallinumeroita ylös, meinaan sais ilmatteeks noita 8)
Kylläpä varmaan otin, numerot ovat 12500 ja 12501. En muista kumpi on vasen/oikea, mutta sehän selviää asentaessa. Ja huom. nämähän olivat siis 8V:hen, 16V:n mööpelit ovat varmaankin eri osia.
Tak tak. Voihan nuo ottaa varoiksi jos käypi 16 venaseen.

Avatar
Garrett
Viestit: 419
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Garrett »

HOTAKAINEN kirjoitti:
Pepperoni kirjoitti:
HOTAKAINEN kirjoitti:Jaa että skf:ät. Et varmaan ottanut laakerin mallinumeroita ylös, meinaan sais ilmatteeks noita 8)
Kylläpä varmaan otin, numerot ovat 12500 ja 12501. En muista kumpi on vasen/oikea, mutta sehän selviää asentaessa. Ja huom. nämähän olivat siis 8V:hen, 16V:n mööpelit ovat varmaankin eri osia.
Tak tak. Voihan nuo ottaa varoiksi jos käypi 16 venaseen.
Ei käy. 16V hihna on leveämpi. SKF:n kirja (eikä mikään mukaan) tunne kiristimiä 16V koneeseen.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Ei käy. 16V hihna on leveämpi. SKF:n kirja (eikä mikään mukaan) tunne kiristimiä 16V koneeseen.


Jep. No täytyy tiirailla kun tulee ajankohtaiseksi.

Vastaa Viestiin