159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjattu)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjattu)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

EDIT: En kehtaa montaa aihetta joka vian kyselyyn luoda, niin muuttelen tähän ketjuun otsikkoa sitä myötä kun jotakin vikaa ihmettelen. Viimeisin ihmettelyn aihe löytyy alimmaisista viesteistä. Ehkä nämä kaikki kuuluisivatkin siihen tyhmien kysymysten ketjuun...
---

Ostin elämäni ensimmäisen Alfan (159 pre-FL) tänään, ja tutkin tyyppiviat omasta mielestäni huolellisesti. Näillä keleillä ei tullut ikkunoita kuitenkaan testailtua, niin vasta tuossa kotimatkalla kokeilin ja mikään laseista ei liiku ylös eikä alas muuten kuin nappia pohjassa pitäen. Kun nappia pitää "alas" -asennossa, että lasi lähtee laskemaan, ja sitten napsauttaa jompaan kumpaan suuntaan, niin lasi kyllä pysähtyy. Kun sen jälkeen vetäisee napista ylöspäin, ikkuna lähtee silti laskemaan alas asti. Kuuluuko noiden toimia näin, onko tässä kyse vain siitä että käyttäjä ei saa päätään italialaisen logiikan ympärille?

Olen aiemmissa peleissä tottunut siihen että jos vaikka vähäisen vain naksautan kuskin lasin katkaisijaa alaspäin, saan lasin hieman raolleen. Tämä ei tuntunut onnistuvan tässä pelissä mitenkään. Missään tyyppivikalistoissa en tällaista vaivaa löydä, eikä googlauskaan tuota tulosta.
Viimeksi muokannut Beta Julio, 15 Marras 2018, 08:45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
nipaka
Viestit: 2088
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: 159 sähköikkunat toimii vain nappi pohjassa?

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Fiatissa ikkuna pitää "opettaa" jumiutumisen (jäässä tms) jälkeen. Sulje ikkuna pitäen nappia ylhäällä. Ja kun ikkuna on kiinni, pidä nappia yläasennossa muutaman sekunnin ajan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 sähköikkunat toimii vain nappi pohjassa?

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Tekeekö samaa jokaisen oven oman katkaisimen kohdalla vai vaan kuljettajan paneelista ?
Omassa teki saman kuskin lasille. Kytkinpaneelin purku ja putsaus (kumikalvonäppis) auttoi... ainakin tähän asti

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 sähköikkunat toimii vain nappi pohjassa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kiitos vastauksistanne. Ei vielä tullut kokeiltua mitä tekee muiden ovien nappuloista, täytyypä testailla sekin tuossa illanpäälle. Kuskin ovesta tosiaan tekee tuota samaa kaikille laseille.

Millainen homma tuo on irrottaa ja putsata, pitääkö repiä koko ovipaneeli irti?

Avatar
RiQ
Viestit: 102
Liittynyt: 29 Heinä 2009, 11:08
Car(s): 159 STW 2.0 JTDm -11
ex 166 2.4 JTD -07
ex 156 2.0 JTS -04
Paikkakunta: Espoo

Re: 159 sähköikkunat toimii vain nappi pohjassa?

Viesti Kirjoittaja RiQ »

Helppo homma. Paneeli kiinni ovessa yhdellä kuusiokoloruuvilla. Se ja liitin irti niin paneeli on pöydällä. Palasiksi menee viiden torx ruuvin avaamalla.
Puhdistukseen käytin lämmintä vettä kumimatolle ja tinasukalla hankasin piirilevyn kontaktit. Huolellinen kuivaus ennen kasaamista.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 sähköikkunat toimii vain nappi pohjassa?

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kiitos RiQ, en ollutkaan nähnyt viestiäsi niin kerkesin tuon hoksia jo itse. Tässä yksilössä se kahva oli kiinni kahdella kuusiokoloruuvilla, ja sitten takareunastaan nostamalla lähti, etupäässä oli sellaisia kielekkeitä mitkä pitää sitä paikallaan. Itse purin sen piirilevyn kouraan ja otin isopropanolia tops-puikkoon, hieroin kostealla päällä sekä sen kumimaton kontaktipinnat että piirilevyn vastinkohdat puhtaaksi ja kuivailin sitten tops-puikon kuivalla päällä. Liitin näytti olevan ihan kirkas, mutta ruiskautin varulta pikkuisen CRC:tä siihen ennen takaisin asentamista. Nyt toimii ikkunat niinkuin pitääkin, kiitokset vinkeistä.

Seuraavana ihmetyksen aiheena on että mistä löytyy penkinlämmittimien sulakkeet? Konehuoneesta yhden sulakeboksin löysin, mutta siellä oli lähinnä konehuoneen kamppeiden sulakkeita. :)

Ja vähän myös ihmetyttää ikkunoiden huurtuminen. Matot on kuivat, 159 ei ilmeisesti ole hanakka edes mistään vuotamaankaan. Raitisilmasuodatinkin oli kuiva, mutta hieman rutussa. Tuulilasin etureunan alla oleva kaukalokin oli kuiva ja se "drain hole" näytti sen verran hyvin suunnitellulta että olikin ihan tyhjä kaikista neulasista sun muista, eli sieltäkään ei kerää kosteutta. Liekkö vaan siitä kosteutta jossain kun seisoi jokusen viikon autoliikkeen pihassa, vai kannattaisiko jostain vielä jotain tarkistaa?

Avatar
Tiige
Viestit: 2841
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 159 sähköikkunat toimii vain nappi pohjassa?

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Beta Julio kirjoitti:Ja vähän myös ihmetyttää ikkunoiden huurtuminen. Matot on kuivat, 159 ei ilmeisesti ole hanakka edes mistään vuotamaankaan.
159 on hyvinkin hanakka vuotamaan vettä sisään sateella kun oven sisällä oleva tiiviste kulahtaa. Täällä muutama kuva ja juttua aiheesta. Lattiamatto voi päältä tuntua kuivalta mutta kun sitä raottaa voi sen alla olla ikävä yllätys. Omasta kokemuksesta sanoisin että takaovet alkavat vuotaa ensimmäisenä. Lattiamattoa saa aika hyvin raotettua kun nappaa takapenkin istuinosan pois ja kynnyslistat sivuilta. Ohjeita siihen löytyy täältä
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 huurtuu (sähköikkunavika korjattu)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

No kappas paskaa, joku tyyppivika sentään tuli parin illan huolellisen googlauksen jälkeen yllätyksenäkin. :oops: :-D

Noh, ei siinä mittään, kiitos vinkistä tähänkin, täytynee tutkia. Eipä näemmä ois pahitteeksi olla lämmintä tallia tällaiselle harrastepainotteiselle käyttiksellekin. Tähän hätään ei vaan oo kun varsinaiset harrasteet on siellä levällään. :(

Niin joo, unohtui mainita että penkinlämmittimien sulakkeet löytyi takakontista. Näytti ehjältä, joten täytynee tuota vikaa kartoittaa eteenpäin jahka ehtii. Tuolla oli aika kattava ohjeistus siihen: https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-15 ... ics/379646

arv
Viestit: 588
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 huurtuu (sähköikkunavika korjattu)

Viesti Kirjoittaja arv »

Beta Julio kirjoitti:Niin joo, unohtui mainita että penkinlämmittimien sulakkeet löytyi takakontista. Näytti ehjältä, joten täytynee tuota vikaa kartoittaa eteenpäin jahka ehtii.
Yksi potentiaalinen vikapaikka, joka omassani oirehti: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=415878#p415878

Vesivuodoista oma ketju: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=26258

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 huurtuu (sähköikkunavika korjattu)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kiitos arv, täytyypä tsekata nuo piuhat seuraavaksi, kun keksii miten ne verhoilut saa auki. Oliko sulls sulake palanut kun oli tuo vika? Tuntuis että polttais sulakkeen jod nuo piuhat ottaa maihin.

arv
Viestit: 588
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 huurtuu (sähköikkunavika korjattu)

Viesti Kirjoittaja arv »

Beta Julio kirjoitti:Kiitos arv, täytyypä tsekata nuo piuhat seuraavaksi, kun keksii miten ne verhoilut saa auki. Oliko sulls sulake palanut kun oli tuo vika? Tuntuis että polttais sulakkeen jod nuo piuhat ottaa maihin.
Nuo piuhat on penkin alla. Nosta penkki ylös niin näet paremmin.
Sulake paloi kun penkki oli ala-asennossa. Korjattuani johdot, reititin ne mekanismin ohi eri tavalla.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 huurtuu (sähköikkunavika korjattu)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Noniin, nyt tutkailin vuotopaikkaa ja löytyihän sieltä aika selkeä sellainen. Kuskinpuolen takaovessa on keskellä tiivistettä lammikko ja valumajälkeä jalkatilaan, ja matto kuramaton alta märkä... Mikähän on merkkiliikkeen korjaus tällaiseen, tuntuisi hieman odottamattomalta piilevältä vialta... Liikkeestä auton kuitenkin ostin niin joku virhevastuu myyjällä on.

Kuva kuskin takaovesta:
Kuva

Ja vertailuksi vänkärin puolelta:
Kuva

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 huurtuu (sähköikkunavika korjattu)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Tuon vuototopikissa olevan linkin mukaan https://www.alfaowner.com/Forum/alfa-15 ... 230?page=1

Näyttäisi tunteroisen hommalta tilkitä tuo, erilaisia silikonejakin kun löytyy käsivarastosta niin taitaapa olla viisaampaa vain ottaa ja korjata tuo kuin alkaa merkkiliikkeen, jobbarin ja kuluttajansuojan kanssa arkena tuntitolkulla tappelemaan...

Avatar
Tiige
Viestit: 2841
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 159 huurtuu (sähköikkunavika korjattu)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Joo ei se ovipahvin irroitus ole kummoinen homma. Ei sitä sisempää peltiä tarvitse välttämättä edes irroittaa. Vetäisee vaan paksun palon massaa peltien saumaan. Silikonia en suosittele. Maton alle sen sijaan kannattaa katsoa. Siellä pohjapellin päällä voi olla yllättävän paljon vettä.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 huurtuu (sähköikkunavika korjattu)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

No niin, nyt on eLearnikin asenneltu ja hieman ihmetelty. Kai se pitää tuo talli tyhjentää että pääsee pajoittamaan tätä "käyttistä" sinne, niin ei tarvi ulkona sateessa nysvätä...

Millainen massa tuohon olisi sitten parasta? Jotain koriliimamassaa löytyy, vaan se taisi olla sen verran jäsyä että ei taida enää palat irti lähteä kuin rälläkällä jos sitä vetää. Permatexin Black Siliconea olis myös, toiseen tarkoitukseen hankittua, siinä oli muistaakseni hyvä tiivistys öljyisiinkin paikkoihin, ainakin sellaiseen sitä olis metallin ja kumin väliin menossa. Perus-saniteettisilikonia löytyy myös. Olisiko paras ottaa kuitenkin se sisäpelti irti ja butyylinauhaa vetää väliin? Butyylimassaakin taisi kyllä massapistooliin patruunaan jäädä, kun sadevesikouruja asentelin kesällä. Ehkä se olisi parasta?

Onkos joku muuten tehnyt ilmastoinnille desinfiointia noilla kanaviin ruiskutettavilla vaahdoilla? Nappasin raitisilmasuodattimen jo kouraan ja uusi aktiivihiilinen on tulossa, mutta olisko tuossa muuta kuin sieltä raitisilmasuodattimen aukosta vain sinne alaspäin suihkutella? Vai onko joku parempi reitti? Tuota CRC Airco Cleaner Pro:ta siis ajattelin: https://autobild.fi/uutinen/katkulle-ky ... 5478df2880

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 huurtuu (sähköikkunavika korjattu)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mä taisin ostaa ihan D-profiilin ikkunatiivistettä ja laittaa sitä... Meni vähän enemmän ko tunti per ovi, mutta tulipahan tehtyä 8)

Avatar
nipaka
Viestit: 2088
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: 159 huurtuu (sähköikkunavika korjattu)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Beta Julio kirjoitti:Tuota CRC Airco Cleaner Pro:ta
Tein tuon jokin aika sitten 159:iin. Vänkärin kohdalta ilmanottosäleiköstä letku sisään ja pullo tyhjäksi. Muuta en purkanut kuin raitissuodattimen poistin.
Autossa on raikkaampi ilma käsittelyn jälkeen.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 huurtuu (sähköikkunavika korjattu)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

nipaka kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:Tuota CRC Airco Cleaner Pro:ta
Tein tuon jokin aika sitten 159:iin. Vänkärin kohdalta ilmanottosäleiköstä letku sisään ja pullo tyhjäksi. Muuta en purkanut kuin raitissuodattimen poistin.
Autossa on raikkaampi ilma käsittelyn jälkeen.
Ilmanottosäleiköstä? Tarkoitatko siis sieltä konehuoneen puolelta sitä aukkoa mistä näkyy sisätilatuulettimen moottori? Vai tarkoitatko jotain vänkärin puolen ilmasuutinta?

Avatar
nipaka
Viestit: 2088
Liittynyt: 26 Syys 2018, 17:54
Car(s): Fiat Punto Dynamic 1.2
Joitain takapotku Fiateja
Ex:Italiaanoja ja joitain volkkareita.
Paikkakunta: Askola

Re: 159 huurtuu (sähköikkunavika korjattu)

Viesti Kirjoittaja nipaka »

Ulkopuolelta, tuulilasin alapuolelta. Siitä mistä raitisilma otetaan sisään.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 huurtuu (sähköikkunavika korjattu)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Ok, eli se kulkeutuu sille ilmastoinnin lauhduttimelle sieltäkin vaikka siinä on rupeli välissä ja matkaa välissä? Jostain olik lukevinani että rupeli pitäisi olla kiinni sen aikaa kun vaahto vaikuttaa ettei päädy sinne rupelille, ja siitä päättelin että sen joutuminen rupelille ei olisi toivottavaa.

Jossain youtubevideossa volvossa näytti raitisilmasuodatin olevan heti sen lauhduttimen päällä. Tässä kun sieltä suodatinkotelosta kopeloi niin alaspäin tuntui joki rupeli, ylöspäin pelkkä kanava. Mitenhän sen kondenssiveden poistoputken lauhduttajalta sais parhaiten esille niin sieltä ruutaamallahan se päätyis suoraan ja pelkästään lauhduttimelle, eikös?

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 huurtuu (sähköikkunavika korjattu)

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Beta Julio kirjoitti:Ok, eli se kulkeutuu sille ilmastoinnin lauhduttimelle sieltäkin vaikka siinä on rupeli välissä ja matkaa välissä? Jostain olik lukevinani että rupeli pitäisi olla kiinni sen aikaa kun vaahto vaikuttaa ettei päädy sinne rupelille, ja siitä päättelin että sen joutuminen rupelille ei olisi toivottavaa.

Jossain youtubevideossa volvossa näytti raitisilmasuodatin olevan heti sen lauhduttimen päällä. Tässä kun sieltä suodatinkotelosta kopeloi niin alaspäin tuntui joki rupeli, ylöspäin pelkkä kanava. Mitenhän sen kondenssiveden poistoputken lauhduttajalta sais parhaiten esille niin sieltä ruutaamallahan se päätyis suoraan ja pelkästään lauhduttimelle, eikös?
Itse itselleni vastaten; purin vänkärin penkin ja jalkatilan verhoilut irti että pääsi käsiksi kondenssiveden poistoputkeen lauhduttimelta. Tässä yhteydessä sai myös lauhduttimen tarkan sijainnin selviteltyä. Eli se rupeli mikä siellä raitisilmasuodattimen kotelon alapuolella tuntui, on juurikin se samainen rupeli mikä sieltä raitisilma-aukosta konehuoneen puolelta näkyy kun se suodatin on irti. :) Elikkä CRC Airco Cleaner Pro -vaahtoa ruutailin sieltä rupelin välistä lauhduttimen suuntaan, tarkastettuani ensin että lauhduttimen poistoletku vetää moitteetta. Ennen ja jälkeen käytön tietysti kennon kuivailu siten että lämpö täysillä ja puhallus jalkatilaan. Ainakaan juuri nyt ei haise tunkkaiselle.

Takaovikin tuli purettua ja vanhat massat rapsuteltua pois ja vedettyä uudet tilalle ja kuivateltua jalkatila. Ainakaan viime yönä ei ollut kastunut uusiksi, joten korjaus lienee onnistunut.

Tässähän pääsi kerralla ihan tosissaan Alfa-harrastuksen makuun. :lol:

EDIT: Alkuperäistä "ominaisuuslistaa" jäljellä on siis lähinnä nuo penkinlämmittimet, jotka ilmeisestikin on molemminpuolin mykkänä. "Ilmeisestikin" siksi, että vänkärin penkin osalta analyysi perustuu lapsen tuntemukseen siitä onko se lämmennyt vai ei. Ainakaan ilman kuormaa säädin täysillä se ei lämpene ollenkaan. Kuten ei lämpene kuskillakaan. Sulakkeet tarkistin, ne oli ehjiä, mutta en älynnyt samalla katsoa sitä relettä, täytynee se vielä kaivella sieltä erikseen. Säätimelle tulevat piuhat katselin myös päällisin puolin, näyttivät ehjiltä. Ilmeisesti nyt seuraavaksi täytyy tsekata sitten tuo rele ja jos ei siitä vikaa löydy niin mittailla että penkin alle liittimelle tulee se 12v ja maadoitus on tasan 0v, jostain luin että jollakin oli maadoitusviastakin johtuen molemmat mykkänä, tällöin oli liittimen maadoitusnastaan tullut 0.5v(?).

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Käytin releen testipenkissä, hyvin napsuu ja vastus 0ohm kun rele ottaa kiinni. Eli ollut vika siinäkään. Saapa nähdä milloin ehtii purkamaan liittimet esille ja mittailemaan niitä. Ei haittais vaikka olis vähän helpompaa saada nuo penkinlämppärit toimimaan. :( :drinking:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja vastus ei ole poikki? Eikös nuo ollut aika iisisti mitattavissa penkin alta?

Tyypillinen vika ainakin 156:ssa, muistelen kyllä myös 159:ssä, että vastukset katkeaa...

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Aquatica kirjoitti:Ja vastus ei ole poikki? Eikös nuo ollut aika iisisti mitattavissa penkin alta?

Tyypillinen vika ainakin 156:ssa, muistelen kyllä myös 159:ssä, että vastukset katkeaa...
Voi ne hyvinkin olla poikki, eihän sitä tiedä jos ovat pikkuhiljaa pimenneet kaikki eikä edellisiä omistajia ole kiinnostanut. Ihmetytti vaan että ne kaikki neljä elementtiä on mykkiä niin sen takia aloitin näistä muista vaihtoehdoista. Mutta kai se täytyy koittaa taas saada tuonne talliin purettavaksi, kyllä nuo penkinlämppärit pitäis saada edes toimimaan kun sisälämppärille ei ole haaraa. Ja vissiin vähän vittumainen vetääkään, ei äkkiseltään mitään järkevää läpivientipaikkaa vänkärin jalkatilassa näkynyt vaikka mulla oli sieltä kaikki verhoilut lattiamattoa myöten purettuna eilen. :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Reikää vaan jalkatilaan, niin ne muuallakin tehdään.

En tosiaan tiedä tuon rakenteesta sen taivaallista, on vaan jäänyt mieleen sellainen muistikuva, että nuo elementit on myös herkkiä (156:ssa kerran istuit polven päällä penkillä ni rikki meni). Sitäkään en tiedä, onko elementit sarjassa, jotta jos yksi pimenee niin kaikki lakkaa toimimasta? Eikös se piuha ole ihan suoraan penkin alla, liitin auki ja mittari väliin?

Avatar
Maunu
Viestit: 3478
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kyllä sieltä varmastikin on lämmityselementti pimeänä. Se katkeaa helposti reisituen / istuinosan saumasta, jossa menee pääliverhoilun rauta.
Penkki on todella helppo irrottaa, kahdella ruuvilla kiinni ja johdot pikaliittimellä. Purkaminen onkin sitten jo vähän työläämpää, mutta ei mahdotonta.

Kannattaa hakea esimerkiksi Puuilosta katiska hakasia ja sopivat pihdit (nämä voi myös tehdä itse pitkänokkaisista pihdeistä rälläköimällä niihin kulot hakasia varten).
Hakaset voi tietty yrittää avatakin, mutta uusien kanssa on paljon helpompaa kun voi vaan katkaista vanhat.
Todennäköisesti ainoastaan istuinosan joutuu purkamaan.

Elementin voi korjata pienellä johdonpätkällä ja tinalla.
Liitteet
penkki2.JPG
penkki2.JPG (118.04 KiB) Katsottu 6714 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja jazma »

Beta Julio kirjoitti:Ja vissiin vähän vittumainen vetääkään, ei äkkiseltään mitään järkevää läpivientipaikkaa vänkärin jalkatilassa näkynyt vaikka mulla oli sieltä kaikki verhoilut lattiamattoa myöten purettuna eilen. :roll:
Ota vänkärin puolen muovilokasuoja irti ja kurkkaa lokasuojan takapään yläosaan. Pitäisi näkyä läpivientikumi. Tuosta sain itse vedettyä sisähaaran läpi.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Kiitokset Aquatica, Maunu ja Jazma, tässä tuli paljon hyödyllistä tietoa. Taitaa tosiaan olla viisainta varata ensi viikonlopullekin se pari tuntia aikaa tuolla tallissa ja purkaa ainakin se kuskinpenkki irti ja diagnosoida siitä kunnolla. Jostain ulkomaiselta foorumilta tosiaan luin että nuo elementit toimii toisistaan riippumatta, eli voi olla että selkänoja vielä lämpenee vaikka istuinosa olisi pimeänä.

Penkin purku ja kasaus pitäisi kyllä onnistua, tuli joskus aikoinaan hankittua ihan sellaiset verhoilijan hakaspihdit ja jokunen pussi hakasia, kun entisöin vanhan bemarin penkkejä. Oli siinä vaan sen verran savottaa että ajattelin ettei jaksaisi käyttöpeliin ryhtyä, mutta tuntuisi kyllä sen verran hyvältä peliltä että kun tuossa ei isoja rahoja ole kiinni ja pääpiirteissään hyvin toimii ja mukava ajaa, niin tuon voisi pitää kakkos-/vara-autona vaikka pidempäänkin, ja näin ollen se olisi viisainta pistää näin etupainotteisesti kaikki mahdollinen kuntoon, niin ehtii pitempään itse nauttia toimivista kamppeista.

Tilasin muuten jo kinkiltä 8-ytimisen 4Gb-muistilla varustetun viimeisimmän sukupolven (PX5) DSP:llä varustetun Android-soittimenkin tähän, vähän tuohon edellämainittuun logiikkaan liittyen. Jos siihen laittaisi Wazen pyörimään ja Google Play Musicin kautta musat paukkumaan, niin mikäs tuolla on ajellessa.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

jazma kirjoitti:Ota vänkärin puolen muovilokasuoja irti ja kurkkaa lokasuojan takapään yläosaan. Pitäisi näkyä läpivientikumi. Tuosta sain itse vedettyä sisähaaran läpi.
Tästä olen kahteen 159:iin vetänyt sisäkaapelin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
jazma kirjoitti:Ota vänkärin puolen muovilokasuoja irti ja kurkkaa lokasuojan takapään yläosaan. Pitäisi näkyä läpivientikumi. Tuosta sain itse vedettyä sisähaaran läpi.
Tästä olen kahteen 159:iin vetänyt sisäkaapelin.
Ok, täytynee vilkaista tuosta reittiä sitten kun saan autodocilta tilaamani huolto-osat ja käytän kaverin nosturilla tuon.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Noita penkinlämppäreitä olen tässä tuumaillut, ei ole ollut saumaa vielä jatkaa tutkimuksia mutta muistin juuri että jokunen vuosi sitten ostin ebaystä tuollaiset yleis-elementit, jotka sitten jäikin hyllyyn:
https://www.ebay.com/itm/2Pcs-Carbon-Fi ... :rk:1:pf:0

Mitään vastusarvojahan noista ei tietysti ole ilmoitettu, mutta aloin miettiä että onko tuossa Alfan penkinlämppärin rakenteessa mitään rajoitteita miksi lämmitysmaton pitäisi olla juuri tietyllä vastusarvolla? Kaikennäköistä kolvausta olen kyllä tehnyt mutta sähköinsinööri en ole, tuli vain mieleen että mahtaisiko tuollainen yleismallin matto sopia noiden alkuperäisten tilalle jos purkaessa alkaa näyttää että alkuperäiset elementit ovat korjauskelvottomia?

Auto on päivittäisessä ajossa niin mielellään olisi varasuunnitelmat valmiina kun alkaa penkkejä käyttämään poissa, ettei hommaa tarvi tehdä monesti. :)

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

No niin, nyt on kuskin penkinlämppäri onnistuneesti korjattu. Ekaa kertaa purin kangaspenkkiä, tähän asti kaikki työstämäni penkit on olleet nahkaa, niin noiden verhoilun reunakiinnikkeiden kanssa oli vähän tenkkapoo. Nahkaisessa kun on vaan (ainakin bemarissa) reiät nahan reunoissa ja nämä venytellään sitten rungossa oleviin tappeihin, niin homma on helppoa ja nopeaa. Tässä kankaisessa kun se tulee tollaisella muovikiskolla sellaiseen kielekkeeseen kiinni, niin oli vähän haastavampaa. Sitten kun taittelin pellistä työkalun millä sen muovikiskon sai niistä kielekkeistään vapautettua, niin alkoi onnistua.

Joko luigi on tehnyt tehtaalla hommaa eri pieteetillä kuin bemarin verhoilija tai sitten tuota oli auottu jo aiemmin, joka tapauksessa noiden hakasien kiinnityspisteissä oli parhaimmillaan kolme "hutihakasta", eli hakasia mitkä oli puristettu umpeen mutta olivat vain toisen kappaleen ympärillä. Lämmitysmattoa ei ollut kuitenkaan aiemmin käytetty irti.

Vasta kun revin lämmitysmaton puolelta suojateipit irti että näin mihin mikäkin piuha menee, selkeni liittimen pinnijärjestys. Ne kaksi sinistä piuhaa menevät termistorille, joka huoneenlämmössä on resistanssiltaan noin 9,5kOhm. Tämä meinasi ensin hämätä itseäni, kun jostain luin että yleismittari pitäisi olla vain piippiasetuksella kun noita mittaa, ja jos ei piippaa niin se on sökö. Tuossa halpis-yleismittarissa kun ei skaala säädy automaattisesti, niin piippiasetuksella käytännössä täytyy olla resistanssi ihan vain muutamia ohmeja jotta se piippaa. Ensin siis luulin että termistori on sökö, mutta sitten hoksin mittailla korkeammilla ohmiasteikoilla, ja sieltä löytyi tuo 9,5kOhm, ja resistanssi alkoi heti laskea kun sen puristi sormien väliin. Eli toimii. Lämmitinmatosta (punainen ja musta piuha liittimessä) taas ei löytynyt mitään yhteyttä. Ei siitä kyllä löytynyt mitään palaneen näköistä paikkaakaan. Totesin että varmasti osasyy sille miksi tuo matto kärvähtää alfassa herkemmin kuin bemarissa, on että alfassa se on liimattu pehmusteeseen kiinni. Bemarissa ei. Noh, revin maton irti ja aloin tutkia tuota tässä ketjussa toisen foorumilaisen vinkkaamaa reisituen taitekohtaa, ja sieltä suojateipin alta löytyikin katkos. Kuorin piuhaa siitä vähän ja mittailin liittimellepäin, ja johan alkoi mittari piippaamaan. Eipä muuta kuin sopivaa johtoa pätkä, kolvaus kiinni ja kutistesukat päälle, ja kasaamaan.

Katkaisijan käytin myös osina. On kyllä yhtä italialainen design sekin kuin ikkunakatkaisijat. Toimintaperiaate on käytännössä lähes sama kuin sähköautoradan "pistoolissa". Hyvänlaisesti oli jo hinkkautunut johtimet piirilevystä, ja katkaisija melkolailla täynnä mustaa töhnää. Putsailin jälleen isopropanolilla. En ole varma oliko katkaisijassakin vikaa, voi olla että oli ohmimittari väärillä asetuksilla kun ennen puhdistusta en löytänyt eloa minkään nastojen välistä, mutta putsauksen jälkeen kun hoksasin jo kokeilla eri asteikoilla, alkoi kakkos- ja kolmosnastan välistä löytyä katkaisijan asennon mukaan muuttuvaa resistanssia.

Muuten korjaus sujui hyvin, mutta penkkiä takaisin asentaessa kynnyslista otti vähän osumaa kiskosta. Ei se kuitenkaan tullut ihan niin hirveän näköiseksi kuin ex-Bemarissani oli merkkiliikkeessä takuuseen tehdyn penkinlämmittimen korjauksen jälkeen. Huomattavasti vähemmän vituttaa tuollainen itse telottu kynnyslista kuin tappelu merkkiliikkeen kanssa että korvaavat takuunalaiseen autoon tekemänsä tuhot...

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

No sehän ei sitten ollut pitkäikäinen korjaus, penkinlämmitin on taas pimeänä. Todennäköisimpänä syypäänä pidän käyttämääni johtoa millä elementtiä paikkasin, tuntui että penkki olisi siitä kohdasta lämmennyt kuumemmaksi ennenkuin meni mykäksi...

Nyt siis suunnitelma B, eli nuo hyllyssä olevat yleismalliset uudet lämpöelementit. Sinne kun ei mene kuin kaksi johtoa, joten päätin tutkia mitä siellä on. Musta johdin näytti menevän tuollaiselle mötikälle, jonka oletin olevan termistori:
url=https://aijaa.com/yYRORM]Kuva[/url

Liittimeltä resistanssi oli 6.5 ohm, ja tuon mötikän juuresta mitattuna 6.3 ohm. Koitin lämmittää sitä kuumailmapuhaltimella, mutta impedanssi ei muuttunut mihinkään. Näin ollen se taitaa olla vain esivastus, joka estää tuota lämpenemästä liian nopeasti / liian kuumaksi?

Kytkin liittimelle 12v testivirtalähteen, ja aika hitaasti matto lämpeni jonnekin vajaaseen +40c:hen.

Mahtaisikohan tuosta uskaltaa ottaa tuon resistorin välistä pois, jos asentaa alkuperäisen termistorin alkuperäiseen johdotukseen?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Beta Julio kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Ja vastus ei ole poikki? Eikös nuo ollut aika iisisti mitattavissa penkin alta?

Tyypillinen vika ainakin 156:ssa, muistelen kyllä myös 159:ssä, että vastukset katkeaa...
Voi ne hyvinkin olla poikki, eihän sitä tiedä jos ovat pikkuhiljaa pimenneet kaikki eikä edellisiä omistajia ole kiinnostanut. Ihmetytti vaan että ne kaikki neljä elementtiä on mykkiä niin sen takia aloitin näistä muista vaihtoehdoista. Mutta kai se täytyy koittaa taas saada tuonne talliin purettavaksi, kyllä nuo penkinlämppärit pitäis saada edes toimimaan kun sisälämppärille ei ole haaraa. Ja vissiin vähän vittumainen vetääkään, ei äkkiseltään mitään järkevää läpivientipaikkaa vänkärin jalkatilassa näkynyt vaikka mulla oli sieltä kaikki verhoilut lattiamattoa myöten purettuna eilen. :roll:
Tuossa omassa projektitopicissa kuva mihin tein läpivientireijän... http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=27033
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Ehkä uudelleen korjaus? Laitoin väliin uuden johdon (vanhasta käytetystä vastuksesta ja verhoilun raudan kohdalla raudan pituuden mukaisesti menemään että ylimenokohtaa ei kuormita ainakaan vetojännitys. Vielä toimii, aika hintsusti vastuslankaa, luultavimmin tarvikeistuinlämmittimet paljon tehokkaampia.
Liitteet
Valmistaja
Valmistaja
WP_20170306_12_54_19_Pro_1.jpg (132.75 KiB) Katsottu 6044 kertaa
Korjaus
Korjaus
WP_20170309_10_41_11_Pro__highres_1.jpg (126.93 KiB) Katsottu 6044 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: 159 penkinlämppärit (ovivuoto ja sähköikkunat jne korjat

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

No niin, nyt on penkinlämppäri taas toiminnassa, tai ainakin istuinosa lämpenee. Otin penkin taas auki ja otin vanhan lämmitinelementin pois. Oli sinällään ilo huomata että se ei ollut kärvähtänyt korjaamastani kohdasta vaan toiselta puolelta vastaavasta kohdasta.

Nyt siellä kuitenkin on tarvike-elementti sisällä. Sähkömies-kaverin neuvoi jättämään etuvastuksen paikalleen, joten korvasin alkuperäisen elementin tuolla tarvikkeella kokonaisuudessaan, ja vedin termistorin teipillä uuden elementin pohjaan kiinni.

En ole vasta kuin kerran kokeillut, mutta nyt ei tuntuisi selkänoja lämpiävän, tai ei ainakaan samaa tahtia istuinosan kanssa. Täytynee testailla vielä lisää, mutta tärkeintä että edes ahteri lämpiää...

Vastaa Viestiin