Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 25 Maalis 2019, 10:09



Vastaa viestiin  [ 13 viestiä ] 
Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 20 Touko 2004, 08:34
Viestit: 871
Paikkakunta: Turku
Auto: 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
2.5 V6:n hihnapyörä on alkanut selvästi vipattamaan, joten vulkanointi alkanee hiljalleen pettämään. Koska jakopään huolto on lähellä, niin samallahan tuonkin vaihtaisi. Vaan mikä hihnapyörä käy mihinkin, vai käykö kaikki kaikkiin?

2.5 litraisen hihnapyörää (nro 60620395) ei tunnu löytyvän mistään, mutta 3.0:n (60622945) on jonkun verran tarjolla, kuten myös 3.2:n (60670055). Kysymys kuuluukin, että miten nämä eroavat muuten kuin ulkomitoiltaan? Onko kaikissa saman kokoinen akseli ja miten esim 3.2 litraisen hihnapyörä sopii pikkubussoon?

Eroahan näissä on halkaisijassa, joka 2.5 ja 3.0 litraisissa on 130 mm, mutta 3.2 litraisessa 140mm. Mitä taas leveyteen tulee, niin pikkubusson orggis on ilmeisesti 63mm leveä, 3.0 litraisen hihnapyörä taas on leveydeltään 63,5mm ja 3.2 litraisen leveys on 66,5mm. Vaikuttaako tämä miten sopivuuteen ristiin ja rastiin? Alfaworkshop ilmoittaa sivuillaan, että GTA:n hihnapyörä on 2.5 litraisen korvaava osa, joten tuolta pohjalta pikkubussossa pitäisi olla tilaa kaikille em. vaihtoehdoille. Kaikissa pyörissä on kuitenkin 6 uraa, jotan hihna lienee kaikissa suurinpiirtein sama, mutta miten hihnapyörien keskireiät/kiilat sopivat yhteen - se on kai se tärkein kysymys.

Jotenkin tulee sellainen olo, että 3.0:n hihnapyörä olisi oikea, mutta osaisikohan joku perehtyneempi selittää sopivuuksia hämmentyneelle tarkemmin. :crazyeyes:


05 Joulu 2018, 23:27
Profiili WWW
Avatar

Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Viestit: 4867
Paikkakunta: Keuruu
Auto: Käyttis: Alfa Romeo Giulia 2.0T, Fiat 500
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
Kyllä eri kokoisten moottoreiden pyörät paikalleen menevät ristiin mutta ovat eri tavalla tasapainotettuja. Busso on "ulkoisesti tasapainotettu" moottori ja kampuran hihnapyörä sekä vauhtipyörä pitäisi olla samaa sarjaa (siis saman kokoisesta moottorista nyt ainakin)

Se, että onko tasapainotuksissa niin suuria eroja että normikäytössä vaikututtaisi yhtään mihinkään, jääköön jokaisen itse päätettäväksi.

Itse olen kokeillut ristiin 3.0 v6 vauhtipyörää ja hihnapyörää 2.0 v6 koneeseen ja 2.5 v6 vauhtipyörää ja hihnapyörää 3.0 koneeseen enkä ainakaan käyntivärinöissä huomannut mitään erikoista. Toki pitkän ajan kesto on ihan kysymysmerkki...


06 Joulu 2018, 09:34
Profiili
Avatar

Liittynyt: 20 Touko 2004, 08:34
Viestit: 871
Paikkakunta: Turku
Auto: 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
alfa 156 v6 kirjoitti:
Kyllä eri kokoisten moottoreiden pyörät paikalleen menevät ristiin mutta ovat eri tavalla tasapainotettuja. Busso on "ulkoisesti tasapainotettu" moottori ja kampuran hihnapyörä sekä vauhtipyörä pitäisi olla samaa sarjaa (siis saman kokoisesta moottorista nyt ainakin)

Se, että onko tasapainotuksissa niin suuria eroja että normikäytössä vaikututtaisi yhtään mihinkään, jääköön jokaisen itse päätettäväksi.

Itse olen kokeillut ristiin 3.0 v6 vauhtipyörää ja hihnapyörää 2.0 v6 koneeseen ja 2.5 v6 vauhtipyörää ja hihnapyörää 3.0 koneeseen enkä ainakaan käyntivärinöissä huomannut mitään erikoista. Toki pitkän ajan kesto on ihan kysymysmerkki...
Alfaownerissa oli jossain topicissa tuosta tasapainohommasta mainittu, mutta tämä oli paljon selkeämpi selitys. Kiitos! :)

Tilannehan on valitettavasti vain sellainen, että jos uuden pyörän aikoo asentaa, niin on valittava joko 3.2 tai 3.0 litraisen versio. Tuota 2.5 litraisen pyörää ei tosiaan tunnu löytyvän mistään / miltään valmistajalta enää. Pitäisi varmaan heittää kolikkoa ja siltä pohjalta päättää, että kumman hankkii korvaavaksi. 3.0:n pyörä vaikuttaa mitoiltaan sopivammalta versiolta, mutta 3.2:n olisi vähän edullisempi. Mutta tuskinpa kummastakaan niin paljon värinöitä tulee, että busso pomppaa konepellistä läpi. :lol:

Käytettyä ei taas viitsisi asentaa, koska sen kanssa saattaa olla sama tilanne hetken kuluttua.


07 Joulu 2018, 20:45
Profiili WWW

Liittynyt: 20 Kesä 2006, 16:57
Viestit: 787
Paikkakunta: Hollola
Auto: Alfa 75
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
alfa 156 v6 kirjoitti:
Kyllä eri kokoisten moottoreiden pyörät paikalleen menevät ristiin mutta ovat eri tavalla tasapainotettuja. Busso on "ulkoisesti tasapainotettu" moottori ja kampuran hihnapyörä sekä vauhtipyörä pitäisi olla samaa sarjaa (siis saman kokoisesta moottorista nyt ainakin)

Se, että onko tasapainotuksissa niin suuria eroja että normikäytössä vaikututtaisi yhtään mihinkään, jääköön jokaisen itse päätettäväksi.

Itse olen kokeillut ristiin 3.0 v6 vauhtipyörää ja hihnapyörää 2.0 v6 koneeseen ja 2.5 v6 vauhtipyörää ja hihnapyörää 3.0 koneeseen enkä ainakaan käyntivärinöissä huomannut mitään erikoista. Toki pitkän ajan kesto on ihan kysymysmerkki...

Eli sittenhän se on ihan sama siis minkä sinne laittaa, jos ei oo mahollisuutta koko mosaa purkaa. :) Miten oli mielikuva että 3.2 ois ollu yhdestä palikasta veistetty kampuran hihnapyörä.


08 Joulu 2018, 00:10
Profiili

Liittynyt: 14 Loka 2011, 17:44
Viestit: 422
Auto: Alfa Romeo GTV6
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
GTA:ssa (3,2) on vulkanoitu hihnapyörä, vaihdoin viimeisessä hihnanvaihdossa.


08 Joulu 2018, 08:49
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Kesä 2014, 07:59
Viestit: 20
Paikkakunta: Tampere
Auto: Alfa 166 3.0 V6
6-v manual Super
1999
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
Lainataan hiukan topiccia kun liippaa omaa aihetta läheltä.

Tuohon omaan 166 3.0 V6 1999 pitäis ehkä jossain vaiheessa vaihtaa kytkin ja ehkä vauhtipyörä (mahd. kevyempi tai GTA versio tms.)
Auto toimii vain kesäkäytössä harrasteajokkina...

Onko vauhtipyörien & kytkinten kanssa tullut normikäytössä mitään tasapainotusongelmia jos vaihtaa suoraan vain ne ilman mitään tasapainotuksia?


08 Joulu 2018, 12:23
Profiili
Avatar

Liittynyt: 23 Elo 2003, 14:42
Viestit: 1995
Paikkakunta: Mikkeli
Auto: GT 3,2 ja 159 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
^Mun ex-166:seen oli vaihdettu GTA:n vauhtipyörä ja uusi kytkin. Ainakaan laskussa ei puhuttu mitään tasapainotuksesta. Tietääkö auton nykyomistaja Alfissimo asiasta lisää?


21 Joulu 2018, 19:14
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:06
Viestit: 823
Paikkakunta: Hackensack NJ
Auto: 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
Omaani tuli gtan vauhtis&valeon kytkinsetti ja uudet pultit tietty ja ei ongelmaa.

_________________
Just cook it! It's already broken.


22 Joulu 2018, 06:52
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Syys 2008, 19:06
Viestit: 823
Paikkakunta: Hackensack NJ
Auto: 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
[quote="Dio Natale"]Omaani tuli gtan vauhtis&valeon kytkinsetti ja uudet pultit tietty ja ei ongelmaa ,direct bolt on.

_________________
Just cook it! It's already broken.


22 Joulu 2018, 12:37
Profiili
Avatar

Liittynyt: 18 Kesä 2014, 07:59
Viestit: 20
Paikkakunta: Tampere
Auto: Alfa 166 3.0 V6
6-v manual Super
1999
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
Mietiskelin tuota vaan sen takia kun en ole ihan varma miten nuo Bussot on oikesti tasapainotettu tehtaalta (ulkoisesti/sisäisesti).
Siksi kyselen hiukan kokemuksia asiasta.

Mitä noita ulkomaan elävien foorumeita katsellut niin sielläkin tuntuu olevan mielipidettä/kirjottelua suuntaan ja toiseen tästä asiasta 8)


28 Joulu 2018, 14:22
Profiili

Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Viestit: 837
Auto: Alfa Romeo 156 2.5 V6 SW vm.2005
Alfa Romeo Giulietta 1.4 TCT vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
https://spareto.fi/oe/60620395

Eikö tuosta linkistä vielä saa hihnapyöriä?


29 Joulu 2018, 12:29
Profiili
Avatar

Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Viestit: 4747
Paikkakunta: Vantaa
Auto: Alfa 75 V6
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 t16 Lux
Rellu
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
^Yhdelläkään ei ole hintaa, eli tuskin saa enää.


30 Joulu 2018, 17:52
Profiili
Avatar

Liittynyt: 27 Kesä 2011, 18:57
Viestit: 798
Paikkakunta: Siikalatva
Auto: Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: Pohdintaa Bussojen kampiakselin hihnapyöristä
Aiheesta en sen enempää tiedä, mutta törmäsin tähän kappaleeseen muissa asioissa. Ilmeisesti ei ole niin vaarallista vaihdella osia etuvetoisiin tarkoitettujen V6 moottoreiden kesken kuin mitä jos otetaan vaikka puolet osista 75:en moottorista. Olisiko siis olennaista katsoa millä osanumerolla näiden 2,5 3.0 ja 3.2 -moottoreiden vauhtipyörät ovat jos niiden pitäisi olla pari tuon hihnapyörän kanssa?


Liitteet:
Balance.png
Balance.png [ 263.78 KiB | Katsottu 328 kertaa ]
30 Joulu 2018, 18:44
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 13 viestiä ] 

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com