Pakoputki asiaa...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Pakoputki asiaa...

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Perjantaina töissä ajellessani ihmettelin möreää ääntä autossani. Luulin jo , että joku oli koneen vaihtanut autostani :wink: No syyksi kuitenki selvisi takapönttö, joka vuotaa kahdesta kohtaa. Elikkä menee vaihtoon koko pönttö.

Ja sitten itse asiaan. Mahtaakohan tohon autoon (155 Q4) saada jostain rosteritakavaimentajaa? Meinasin olla pihi ja vaihtaa putkea rosteriksi sitä mukaan, kun se alla lahoaa. Mahtaakohan onnistua? Ajatuksissa olisi myös putkiston "avartaminen" eli onko avarammissa putkistoissa nuo laipan kohdat samat vai pitääkö vaihtaa koko putkisto kerralla?

Kertokaapa edullisia paikkoja, joissa teettämällä putkea väännetään. Valmiina tuskin mistään löytyy?

Terv: muhkea pöristelijä 8)

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Turun pakoputkicenter, taalintehtaankadulla. Lausteella. Sieltä saat putken tehtynä mittojen mukaan.

Tosin, päivän hinta ja työhalukkuus riippuu paljolti mielialasta. Se on näemmä ko. firman henki...
Makaroonia jo vuodesta -98

KOPONEN
Viestit: 44
Liittynyt: 21 Kesä 2003, 06:53
Car(s): Mito TCT-13
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja KOPONEN »

Eurostainles otti 560 euroa takapätkästä, koko putki olisi ollut 1200.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jos viittii ite vähän sovitella, niin Motonjetistä saa halvalla yleismallisia rosteripönttöjä.

Oletetaan, että autossasi on 2" putki vakiona. Jos vaihdat pala palalta putkea esim. 2.5" tuumaiseksi, niin joudut tietty laittamaan vanhan 2" putken ja uuden 2.5" putken väliin supistajan.

Raision putkimiehistä en tiedä, mutta pääkaupunkiseudulla Eurostainlesin lisäksi Tiittanen tunnetaan putkihommista.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Q4:ssa on 2½" putkisto joka vielä jakautuu kattien kohdalla.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Oolrait.
Onko siinä siis kaksi kattia? Ja onko ne katalysaattoreilta lähtevät 2.5" vai pelkkä etuputki?
Jos kateilta lähtevät on 2.5" niin pitäis kyllä riittää. Etuputki sais olla sitten isompi.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kattien jälkeen taas yhdistyy, ja lienee edelleen 2½". Kattien jälkeen tekee ihan hirveetä mutkaa edes takaisin sinne tänne ja vielä ylimääräinen pönttö siinä matkalla, eli ne voisi korvata "suoralla" putkellä ja jollain tarvikepöntöllä.

Avatar
Abarth
Viestit: 3104
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jees.

Mutkat suoraksi ja läpivirtaavat pöntöt orkkispönttöjen tilalle. Downpipe vois olla vaikka sen 3" jos mahtuu?

2.5" putki riittää muuten kohtalaisen hyvin jos vaan on muuten virtaavan mallinen ja virtaavat pöntöt.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Abarth kirjoitti: Downpipe vois olla vaikka sen 3" jos mahtuu?
Anteeksi tyhmyyteni :oops: , mutta onko toi downpipe = turbon pakosarja? Vai vasta se putki mikä lähtee pakosarjalta? Vai joku muu, mikä?
2.5" putki riittää muuten kohtalaisen hyvin jos vaan on muuten virtaavan mallinen ja virtaavat pöntöt
Ei kai olisi haitaksi, jos samalla vaivalla vääntää putken 3":n putkesta, jos kokonaan joutuu vaihtamaan. Riittää sitten ainakin virtaukset. Keskivaimentajan tiputan pois, kunhan lahoo tuolta. Talvi ja suola tehköön tehtävänsä :wink:

Kyselin Marteliukselta hintoja koko putkistolle ja tällainen oli vastaus :? :

Kiitos viestistä. Supersprint tuntee autoosi ainoastaan turbon
pakosarjan.
Muihin 155 -malleihin löytyy myös putkisto. Onko tietoa käykö esim. 2,0
Twinsparkin putkiosat myös Turboon?


Turbon pakosarja Supersprintiltä muuten maksaa vaivaiset ~1400 euroa :shock:

Siis tohon kysymykseen nyt vastausta etsin! Onko 2,0 twinsparkissa yhtään samaa putkea kuin Q4:ssa. Itse epäilen, koska Q4:ssä putki luikertelee jo voimansiirronkin takia. Mutta, jos kuitenkin...

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Käyppä nyt hyvä mies kysymässä sieltä lausteelta mitä maksaa! Se ukko vääntää ihan millasen röörin vaan.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

puuha kirjoitti:Käyppä nyt hyvä mies kysymässä sieltä lausteelta mitä maksaa! Se ukko vääntää ihan millasen röörin vaan.
Kyllä kyllä , mutta kaikki vaihtoehdot ensin tutkittava ja sitten eikun tinkimään :wink:

EDIT: Ja tulee samalla opittua vähän uuttakin...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Downpipe on se käyrä joka lähtee heti turbon jälkeen. Kaikkein kriittisin koska sen jälkeen alkaa jo kaasut jäähtymään ja virtaavat siten paremmin.

Ennen turboa on sitten pakosarja, tuo Supersprintin antanee 14hp ihan vakio autoon mutta on kyllä suolainen hinta. Epäilen että Q4:ssa on mitään yhteistä vaparin kanssa, mutta faktaa ei ole.

En saa tässä ääneen sanoa paljonko 3" vapaammin virtaava putkisto auttoi mutta voin sanoa että kannattaa laittaa kun kerran mahtuu ja menisi samalla jos siis vaihtaisi koko kiemuran samalla.

Ja vielä selvyyden vuoksi pakosarja on kiinni koneessa, turbo kiinni pakosarjassa ja sitten tulee downpipe ja loput, eli turbolla nyt ei ole mitään omaa pakosarjaa 8)

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Rolle kirjoitti: Ja vielä selvyyden vuoksi pakosarja on kiinni koneessa, turbo kiinni pakosarjassa ja sitten tulee downpipe ja loput, eli turbolla nyt ei ole mitään omaa pakosarjaa 8)
nii mutku ton mä copy/pastesin Marteliuksen viestistä, ei kai ne pakoputki firmassa mulle nyt hömppää syötä :shock:

Ps. I get the point 8)

Edit:
En saa tässä ääneen sanoa paljonko 3" vapaammin virtaava putkisto auttoi mutta voin sanoa että kannattaa laittaa kun kerran mahtuu ja menisi samalla jos siis vaihtaisi koko kiemuran samalla.
Kuiskaa ihan hiljaa, jooko? :silly:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

AutonaAlfa kirjoitti:nii mutku ton mä copy/pastesin Marteliuksen viestistä, ei kai ne pakoputki firmassa mulle nyt hömppää syötä
Niin siis turbollisen auton pakosarja eroaa vaparin pakosarjasta olennaisimmin siinä että siihen tulee turbo kiinni eikä suoraan putkea jatkoksi. Oli hämäävästi kirjoitettu tuo Marteliuksen viesti, eli kyseessä ei ollut itse turbon pakosarja vaan turbomoottorin.

Kuiskasin äsken mutta epäilen että edes emäntä ei kuullut koska katsoo telkkaria toisessa huoneessa :wink:

Avatar
tomtom
Viestit: 42
Liittynyt: 13 Elo 2004, 23:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tomtom »

Onko aikuisten oikeesti paljo eroa jos muuten vakio Q4:seen laittaa 3 tuumasen putken eikä 2,5 tuumasta? Muistan erään toisen merkin kohalla puhutun että vasta 300hv ja ylölspäin on 3 tuumasesta hyötyä. Downpipen hyöty kyllä sielläkin nähtiin ja paljo merkittävämpänä ku se 3 tuumanen loppuputki. Vastapaineista ja muista puhuttiin... ite en näistä paljoa ymmärrä ja vielä vähemmän turbomoottorin ollessa kyseessä, mutta ajattelin vaan...
ex-Talbot/ex-164TS/ex-156 V6/ex-Golf GTI/ex-TurboSaab

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

tomtom kirjoitti:Onko aikuisten oikeesti paljo eroa jos muuten vakio Q4:seen laittaa 3 tuumasen putken eikä 2,5 tuumasta?
Tuskinpa siinä "aikuisten oikeasti"(tyhmä sanonta :evil: ) on paljoa eroa laittaako auton alle 2,5" vai 3" putkea, mutta miksikäs ei? Jos kerran muutenkin putken joutuu teettämään, niin miksei samalla avarampaa ja suorempaa kuin alkuperäinen? Sittenhän se on alla valmiina, jos/kun avarampaa tarvitaan. :)
ite en näistä paljoa ymmärrä ja vielä vähemmän turbomoottorin ollessa kyseessä, mutta ajattelin vaan...
Enpä minäkään turbo-auto guru ole, mutta siksi tämä keskustelu palsta on oiva. Oppii koko ajan lisää, kun esittelee tyhmiä kysymyksiä :oops:

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Vapaastihengittävässä liian suuri pakoputken halkaisija hidastaa kaasun virtausta ja siten heikentää pulsseja ja sylinterien tuuletusta.

Ahdetuissa isosta ei taida olla haittaa. Force Induction Performance Tuning (A.Graham Bell) -kirjassa todetaan katukäyttöön 2.5-3.0 litraiselle moottorille pakoputkeksi 3.5 tuumaa tai 2x2.5 tuumaa. Kilpakäytössä vielä 0.5-1.0 tuumaa lisää. Tuo 2x2.5 taitaa olla tuo Rollen kuvaama kahden rinnakkaisen katalysaattorin tilanne.

EDIT: Sen verran vielä että nuo halkaisijat oli sitten tehokkaalle autolle (120-150 hp per litre).
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

puuha kirjoitti:Käyppä nyt hyvä mies kysymässä sieltä lausteelta mitä maksaa! Se ukko vääntää ihan millasen röörin vaan.
No tänään minä siellä kävin! Olin tänään todella aikaan saava muutenkin, paitsi töissä :wink:

Menin sisään pelon sekaisin tuntein, koska ole kuullut juttuja huru-ukosta :) Noh. Halli oli typötyhjä ja joku istui kopissa. Menin kysymään hintaa putkistolle.
Kröhm! Väännätkö rosteria?
Ukko: En! Rosteria ei pysty vääntämään!
Minä: Aha!?
Ukko: Tarvitaan kuulakone.
Minä: Jaa, kenelläköhän olis?
Ukko: Yhdellä tuolla Laitilassa.
Minä: Just, Marteliuksella
Ukko: Jep! Soita Artolle ja kysy!
Minä: Olisko numeroa?
Ukko heitti päästä puhelin numeron sadasosa sekunnissa (Laitilassa lyhkäset puhelin numerot :) )

Eli ei väännetä rosteria Turussa ilmeisesti ollenkaan?!?

Tänään muuten huomasin, että on sitten autosta sekä takapönttö, että keskipönttö revenny. Noh eipä ahdista enää... :roll:

Soitan huomenna Marteliukselle, jospa tekisivät putken mulle.

Onko kenelläkään 155 Q4 pakoputki kaaviota, siis sellaista kuvaa missä näkyisi koko putkisto turbolta aina takapönttöön asti. Olisi helpompaa selitellä puhelimessa, että löytyy kyllä kaavat. Ainoastaan "ompelimo" puuttuu... :mrgreen:

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): Milloin mikäkin.
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Justiinsa, tästä mä kyllä varottelin. Se ukkeli on melko oikukas. Ihmettelen kovasti että miten sillä business pyörii kun mitään se ei koskaan halua tehdä!

Ja nytkin sillä oli takuuvarmasti kaffe ja pulla suussa kun kävit siellä ?!?!

Vittu se on kurko miäs!
Makaroonia jo vuodesta -98

LeBLoB
Viestit: 43
Liittynyt: 28 Elo 2004, 04:01

Viesti Kirjoittaja LeBLoB »

just viimeviikon tiistaina olin vierailulla marteliuksella, joten voin suositella sitä paikkaa 8)

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Eipä vääntäny Herra Marteliuskaan putkea. Kiire pukkaa ja silleen. Kehotti rakentelemaan putkiston Marteliuksen osista, niitä kyllä saa (ostaa)
Kehotti myös suoristamaan putkistoa ( kuten myös Rolle :) ) sekä laittamaan putkistoon ainoastaan yhden vaimentimen. Se kuulema riittää ihan hyvin. Ja tollanen vaimennin, kuulema sitten väännetään. kai? :?

Muutenkin tänään ollut tosi hyvä päivä noiden varaosien oston kanssa :evil:
Motonetissa olin ostamassa tulppia Q4:seen. Jonotin 20 min ja äijä sanoo: Joo, näitä tulppia on varastossa 3 kpl:ta ja Bosch on lopettanut niiden toimittamisen. Helvetin hyvä homma. Kolmella tulpalla tekeekin vähän helvetisti. Noh, toivotaan, että Porin Motonet tarjoaa Turulle tuon yhden tulpan, niin saa kiesiin uudet tulpat. Toivottavasti ennen kuin on metri lunta ja 20 astetta pakkasta :?

Sitten puhelu. Talli käytössä ensi viikonloppuna. :-D Hienoa! No parit 75:sen iskarit tarvis vaihtaakin... Lappu käteen ja jonoon. Vain parin minuutin odotus. Ja TAAS äijä sanoo: Juu ei ole varastossa, tulee EHKÄ torstaina. Tai sitten joskus. Siinä vaiheessa meinas jo palaa kiinni. Vai, että J O S K U S !?! :evil: Noh, kun olis kerrankin lämmintallipaikka, niin ei saa osia.

Ei aina voi voittaa, ei etenkään alfa kuski varaosa puljussa :x

Avatar
joaweste
Viestit: 205
Liittynyt: 17 Heinä 2003, 16:23
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja joaweste »

Oletko harkinnut RAGAZZON putkea?
Tilasin itse ragazzon:in rosterista väännetty "straight trough center section" kun supersprintiltä niitä ei enä saa :(
Tilasin hollanista,
www.arparts.nl
ARparts:illa on Timon niminen kaveri joka vaikuttaa erittäin asialliselta. Sain putken muistaakseni kahden viikon kuluttua tilauksesta.

Minulla on muuten supersprintin takapönttö jonka tilasin kaverilta joka tilaa niitä suoraan tehtaalta,
www.kcs.fi
Sillä on putiikki turussa ja ihan asialliset hinnat. Maksoin mielestäni siitä takapöntöstä 355€ ja Marteliuksen hinta samasta rööristä on 468€...


Kävin muuten siellä Turun pakoputkicenterillä itsekin viime talvella...
Minä: Tarttis saada kaikki mutkat ja muutama äänennvaimennin pois pakoputkesta
Mr Äijä: Se rupee vittu ampumaan
Minä: Ei se mitään ampumaan ruve, kyllä se turbo sen verran kuitenkin vaimentaa
Mr Äijä: No joo, mutta eihän se kiva ole jos se huutaa kuin vanha huora!
Minä: Kiitti hei...
______________________________________

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

joaweste kirjoitti:Oletko harkinnut RAGAZZON putkea?

Minulla on muuten supersprintin takapönttö.
Juu, en ollu ikinä kuullukaan ragazzon putkesta. Nyt olen :) Vaan eipä ollu 155 Q4:seen sopivaa putken pätkääkään missään. Vapareita kaikki tyynni :?

Supersprintissä ainoastaan yksi tuote mun autolle ja sen jo yllä luitte. :(
Kävin muuten siellä Turun pakoputkicenterillä itsekin viime talvella...
Minä: Tarttis saada kaikki mutkat ja muutama äänennvaimennin pois pakoputkesta
Mr Äijä: Se rupee vittu ampumaan
Minä: Ei se mitään ampumaan ruve, kyllä se turbo sen verran kuitenkin vaimentaa
Mr Äijä: No joo, mutta eihän se kiva ole jos se huutaa kuin vanha huora!
Minä: Kiitti hei...
Hah! Kuten Puuha jo sanoi, se äijä on kurko :?

Minä en enää siihen liikkeeseen jalallanikaan astu :x

Kyllä se ukko mulle oli ihan ystävällis sävyinen, kunhan olin ensin nostanu sen rinnuksista seinälle ja livautin pari kertaa... :silly:
Viimeksi muokannut AutonAlfa, 13 Loka 2004, 04:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

AutonaAlfa kirjoitti:...sekä laittamaan putkistoon ainoastaan yhden vaimentimen. Se kuulema riittää ihan hyvin.
Ja kokemusta löytyy..? Garretilla on kaksi, ok 3" rosteri on jo itsessään hieman äänekkäämpi, mutta kyllä laittaisin sinne kaksi kun ilmeisesti mahtuu. Alkaa meinaan ottamaan päähän pidemmän päälle.

Äh en sano mitään, kaikki on suhteellista ja kohta joku on huutelemassa että ei siellä vaimentimia tarvitse ollenkaan kun turbo vaimentaa..

Ainiin, tuo aikaisemmin mainitsemani AM-Works vääntää kylläkin, ehkä jopa halvemmalla kun kerran tietää niksit. Siellä voi vielä dynottaa samalla niin ei tarvitse ihmetellä :wink: Onhan sinne matkaa mutta jos laittaa pöytään tuhannen euron luokkaa niin ei parinkympin bensat pitäisi olla este, edellyttäen että on aikaa reissata.

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1020
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Rolle kirjoitti: Ja kokemusta löytyy..?
Epäilen, ettei. Mut en sano mitään, koska minusta vain yksi äänenvaimennin, sekin vielä vapaastivirtaava malli, tuskin riittää. Kyllä siitä sellainen jylinä taitais lähteä, että meikäläinen sais muuttaa työaikojaan. Naapurit ei päästäis autolle ennen klo 10:tä :)
Sen takia mä sen mustasin, että joku älähtäis ja pääsis peesaamaan :mrgreen:
Onhan sinne matkaa mutta jos laittaa pöytään tuhannen euron luokkaa niin ei parinkympin bensat pitäisi olla este, edellyttäen että on aikaa reissata.

395,1 km suuntaan... turhaa edes kuvitella pääsevänsä tonne parilla kympillä. Aika kultaa muistot? :wink:

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

AutonaAlfa kirjoitti:
Hah! Kuten Puuha jo sanoi, se äijä on kurko :?

Minä en enää siihen liikkeeseen jalallanikaan astu :x
Itellä oli aikanaan kakkakoppainen 16V-GTi Golffi johon Mr. Äijä rukkasi Marteliuksen peltipakosarjan. Satsi ja sen asennus maksoi mulle 10 keissiä kaljaa ja pienen kasan euroja.. :lol:

Se oli tosin silloin kun kaikilla ei vielä ollut mahdollisuutta tosta vaan lähteä Tallinnaan tms ja hakea sataa koppaa kaljaa ihan vaan lämpimikseen..

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7791
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

AutonaAlfa kirjoitti:395,1 km suuntaan... turhaa edes kuvitella pääsevänsä tonne parilla kympillä.
Ja tuokin piti laittaa vain sen takia että joku pääsee nipottamaan :wink: No ei ole viisikymppiäkään paha hinta verrattuna siihen että laittaa useita satoja kun joku vääntää paskaa auton alle..

Miten olisi Euro Stainless? Katso tarjoukset.

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Leikkasin juuri 75:sta Supersprintin takapöntön pois kun se oli mätä pöntön pakopuolen alta.. Koko takapöntössä ei näy edes pintaruostetta missään (kuparin värinen pinnoite putkessa, pönttö musta/normaali) mutta pöntön takaosan alapuoli aivan mätä :shock: Mikä vielä uskomattomampaa on auton hiljainen ääni vaikka sen ainoa vaimennin on tuo risa tehoputki, lienee valmistusvirhe? Kokemuksia?
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Keräähän se putki kondenssivettä, jos auto seisoo pitkään. Sitten se vesi kerääntyy johonkin mutkaan tai muuten alimpaan kohtaan ja ruostuu puhki ajan mittaan. Saattaa olla juuri niin, että putki on muuten ihan kuin uusi.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

gYdEbUh
Viestit: 2527
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Jaguar XJ6 -95 3.2 BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Pakoputki asiaa...

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Nostetaanpa tälläinen hivenen vanha topikki ylös, jonka olen näemmä jo aiemminkin itse ylös nostanut, ja udellaan että löytyykö joltain tietoa mikä mahtaisi olla hyvä yleismallin pakoputkivaimennin hinta/vaimennus suhteeltaan? Etsinnässä siis 2.5" keskeltä sisään ja ulos vaimennin jonka pitäisi virrata hyvin mutta myös vaimentaa hyvin. Etelä-Suomen paikat ensisijalla. Olen tietoinen siitä että Motonetistä saa Simonssin vaimentimia. Toki jos jollain on hyvää linkkiä heittää ulkomaillekin niin käyhän sekin.
Tässä on nyt lähinnä ideana se jos joku tietää mikä kyseinen vaimennin joka on pitkälti vapaavirtausvaimennin, vaimentaisi ääntä mahdollisimman hyvin. Isoa/isohkoa ovaalia vaimenninta etsitään tietysti.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Tuomon
Viestit: 132
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: Pakoputki asiaa...

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

Samaa olen tässä vähän mietiskellyt. Alkuperäinen putkisto alkaa olla hapan. Varsinkin kiinnikkeet. Tiittanen Kannelmäessä varmaan kokoilisi Simons-osista putken, se on yksi vaihtoehto. Eri asia onko siellä kauhean miellyttävä asioida ainakaan oman kokemuksen perusteella. Ja äänet voi olla yllätys. Marteliuksen kautta saa ainakin Supersprintin putkistoja ja valmistaa tietysti omankin. Hintaa voi kyllä tulla! Molemmat olen kysynyt mutten muista hintoja. Harmi kun ei löydy ainakaan 147:aan Simonsilta tai Marteliukselta valmista sarjaa. Ne olisi aika edullisia. Houkuttaisi tilata myös Alfistilta sport-putkisto. Onko muita tilannut putkistoja sieltä? Ja katsastajasta riippuen saattavat varmaan TUV-todistusta kysellä, mutta noissakin mainostavat hyväksyntää varmaan kaikissa. Kai niissä sitten joku lappu tulee mukana? Sitkeimmät inssit vissiin silti kitisee ellei erikseen ole vielä vaimentimiin stanssattu hyväksyntänroa.

Avatar
Eero
Viestit: 2840
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pakoputki asiaa...

Viesti Kirjoittaja Eero »

^ Kannattaa kysyä tarjousta myös Auto-Origosta hyrylästä. Teetin siellä putken 75:een ja hinta sekä laatu kohtasi. Palvelukin pelaa.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Pakoputki asiaa...

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Oon tilannut Alfistilta sekä CSCn että Ragazzonin putkistot ja molemmissa tuli laput mukana.Eipä niitä leimalla koskaan kyselty.Otin kylläkin keskiputkeen vaimentimen molemmissa tapauksissa,joten äänetkin olivat melko maltilliset.Sopivuus molemmissa hyvä ja toimituskulut oli jotain 20e nurkilla eli melko edullista.CSCn mild steel putkisto kesti ympärivuotista ajoa n.4-5vuotta kunnes oli jo niin vainaa että oli pakko vaihtaa(kerran olin jo hitsannut tuona aikana takapönttöä).Ragazzon oli rosteria joten kesto vähän eri luokkaa.Mullakin olisi edessä putkiston rakentelu 75een jossain vaiheessa ja olisi kiva kuulla muiden kokemuksia esim Simonsin vaimentimista,kun niitä on helposti saatavilla.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Pakoputki asiaa...

Viesti Kirjoittaja palkus »

Olikos se ragazzonin takapönttö hjuva ääniltään + kestävä 156jts/v6. Nyt alkaa vähän kyrsimään, kun tuo parivuotias tarvikevakiopönttö on alkanu sisuskaluiltaan kälisemään :-D Csc kesti sen 3v, ennenkun märäntys puhki :-D Olis vaan tarvinnu ajaa sillä orggispöntöllä pidempään, mutku piti saada iiisoo ovaali ja sointia :roll: Nyt kelpais joku asiallisella ovaalilla ja kohtuu äänillä. Vielä kun olis sellanen, mitä ei tarttis heti lähteä modaamaan. Siis olis kannakkeet oikeassa paikassa, kuten myös liitosputki.
"puhun niin totta kuin osaan"

berliina
Viestit: 1154
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Pakoputki asiaa...

Viesti Kirjoittaja berliina »

Mulla on takapönttö Simonssin 166 3l : ssä . Semmosta matalaa murina pitää tyhjäkäynnillä ei mua häiritse . Tietysti kun vetää n. 6800 kmin. niin ääntä lähtee . keski pönttö vakio . Noitahan saa eri pituisia niin vaimentaa paremmin jos äänet häiritsee . Oli mun ralli latuskassakin simonssit 1 ei riittänyt oli desipelejä liikaa laitoin simonssin huilun keskelle sai äänet olikohan se jotain 100 desipelin paikkeilla . -80 -90 luvulla sai ääniä olla enemmän . 1600 kone oli Ladassa.Sisällä ei äänet ole mitenkään kovat Alffassa normaali kierroksilla .Gtv 6 :ssa takana Bilteman pönttö aika kireet äänet siinä on vaihdan sen joskus Simonssiin .
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Vastaa Viestiin