Elettricità italiana

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
rexa
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2014, 20:53
Car(s): Nyt:
Alfa Romeo 159 Berlina 2,4 JTDm -07 Qtronic

Aiemmat Alfat:
156 2.0 TS -99
1750 Berlina -68

Elettricità italiana

Viesti Kirjoittaja rexa »

Kirosin italialaiset elektroniikka-insnjöörit alimpaan helevettiin, kun Alhvan ( 159 2,4 JTDm) hyperautomaattinen Can-väylällä ohjattu ilmastointi/lämmityslaite pimeni totaalisesti tankkaukselta lähtiessä tänään.

Ajelin jonnin matkaa auringonpaisteesa ikkuna auki ja luu ulukona leson näkösenä, mutta sisällä kaihersi että voi ...tun italiaanojen tekemät sähköt :(


Nallikariin päästyäni ajoin parkkiin suojaseen paikkaan, ja menin konepellin alle könyämään josko sieltä jottain viantynkää löytyisi ? Hajin sitte takapaksista 13 mm kiintoavaimen ( mulla on aina työkalusarja mukana) ja aloin irrottaa akun miinuskenkää jotta kevyesti buuttaisin alhvan sähköjärjestelmän, mutta se kenkähän olikin jo valmiiksi löysällä, ja joku neropatti oli vielä voidellut akun navan ja kengän sisäpuolen vaseliinilla.


Putsasin kengän ja navan kontaktipinnat vaseliinista ja pistin kiinni ja myös kiristin sen asianmukaisesti, ja nyt se ilmastointi taas toimii, se tuo Can-väylä ei vissiin tykkää huonosta ja epävarmasta kosketuksesta, vaan tiputtaa toimintoja pois jos tulee virtakatkoksia.


Taisin turhaan haukkua ne italian insinöörit, kun vika olikin irtiolevassa akun kengässä, itse akku näyttää olevan uusi, kuten myös se löysällä ollut akunkenkä.
Viimeksi muokannut rexa, 01 Syys 2018, 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 11197
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Elettricità italiana

Viesti Kirjoittaja Polforea »

rexa kirjoitti:itse akku näyttää olevan uusi, kuten myös se löysällä ollut akunkenkä.
Minä jo ehdin lukiessa pohtimaan, että lie joku vaihtanut sen miinuskengän jos siinä jotain lenkkiä kaipaa. Alkuperäinen kun on muistaakseni pikaliittimellä.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: Elettricità italiana

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

rexa kirjoitti:joku neropatti oli vielä voidellut akun navan ja kengän sisäpuolen vaseliinilla.
Fiksu neropatti, niin se kuuluukin voidella.

rexa
Viestit: 30
Liittynyt: 10 Loka 2014, 20:53
Car(s): Nyt:
Alfa Romeo 159 Berlina 2,4 JTDm -07 Qtronic

Aiemmat Alfat:
156 2.0 TS -99
1750 Berlina -68

Re: Elettricità italiana

Viesti Kirjoittaja rexa »

Tuomas K kirjoitti:
rexa kirjoitti:joku neropatti oli vielä voidellut akun navan ja kengän sisäpuolen vaseliinilla.
Fiksu neropatti, niin se kuuluukin voidella.
Kyllä akunnapoihin voi laittaa vaseliinia, mutta vain ulkopuolelle suojaamaan hapettumiselta, vaseliini on eriste eikä se kuulu kontaktipintojen väliin, ko, neropatti oli laittanut sitä vain navan ja akunkengän väliiin, muttei ollenkaan ulkopuolelle johon se kuuluisi :-D

Vastaa Viestiin