Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa

Viesti Kirjoittaja atm »

Kävi tällainen tapaus, varoitukseksi muille ettei tarvitse kohdata samaa kuin mitä tässä kävi.

Metellin metallisiipinen vesipumppu, tilasin UK:sta Alfa work shopista vuosi sitten.
Jakohihnaremontti oli siinä vaiheessa, että kaikki nokat oli saatu asemoitua kohdalleen kolmannella yrittämällä. Kun tarkistin hihnan kireyttä päätin hieman lisäkiriä että saan kireyden optimiin asentoon. Löysäsin kiristimen alimman kiinnitysruuvin ja ajattelin että kiristin pyörähtää yläruuvin ollessa tiukalla- ei pyörähtänyt.
Väänsin kiristystyökalun mutteria, en mielestäni edes kovaakaan kun yhtä-äkkiä alkoi jäähdytysnestettä valumaan pumpun alareunasta.
No, otettiin kaikki kasatut vermeet uudestaan irti ja viimeisenä itse pumppu. Hihnankiristin työkalulle tehty "tappi" pumpusta oli pettänyt ja vedet tuli halkeamasta pihalle.
Valu oli tosiaan ohutta ja se ei kyllä kestä yhtään ylimääräistä rasitusta!

Hihnankiristin työkalu lienee tehty jollekin eri moottorityypille koska alimman tukipisteen ja hihnankiristimen välinen tanko oli liian lyhyt.
Sillä ei olisi ylettänyt itse kiristimeen.
Jatkoin tankoa yläpäästä lattaraudalla 35mm jolloin vääntörasitus tuolle vesipumpun tapille tietenkin hieman kasvaa.

Yläruuvin löysäämättömyys, väärin modattu työkalu lienee olleet pääsyyt siihen miten kävi.


Muutin rullan kiristystyökalun rakennetta jatkamalla sitä alapäästä 35 mm. Nyt vesipumpun "tapille" tulisi pienempi rasitus kiristysvaiheessa. Tilauksessa uusi vesipumppu, jospa siinä olisi hieman vahvempi valu, että kestää kiristää vaadittuun tiukkuuteen.

Tietysti jos älyäisi miten tuon hihnan kiristyksen voi tehdä ilman tuota työkalua niin saisihan tuon pumpun vielä Technoweldillä paikattuna saada pitämään. Aika hankalaa vääntää jollain rengasraudalla ja samalla vääntää ruuvejä kiinni...

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa

Viesti Kirjoittaja heme »

Käytin sorkkarautaa kiristystyökaluna, onnistui helposti myös kiristimen pultin kiristäminen toisella kädellä. Sorkkarauta on senverran pitkä, että ei tarvi paljoakaan voimaa että kiristin tulee oikeaan asentoon ja tällöin toisella kädellä on helppo kiriä se pultti kun ei tarvitse hampaat irvessä vääntää kiristintyökalulla. Mulla sorkkaraudan pituus oli luokkaa 50-60 cm

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa

Viesti Kirjoittaja atm »

Väännätkö yläpuolelta vai alapuolelta? Ainakin kiristimen kiinnitysruuvit vääntelin ylhäältä päin mutta se hihna ja takimmaisen lohkon hihnapyörät on kyllä pahasti tiellä jos tuollaista perus sorkkarautaa koittaa ylhäältä sinne ujuttaa.

heme
Viestit: 541
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 147 GTA -03, 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, DS7 Hybrid -20
Paikkakunta: Jämsä

Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa

Viesti Kirjoittaja heme »

Alapuolelta työskentelin.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Ylhäältäpäin onnistuu myös kiristys semmosella suoralla metrisellä talttameisselillä tai käyrällä vääntöraudalla. Saattoi olla jotain ylimäärästä virittelemistä siinäkin että pääs kirraan kiristimen pultin. Enkä edes muista kumpaa käytin mutta ainakaan en käyttänyt kiristintyökaluhärpäkettä kun en älynnyt miten sen olisi pitänyt toimia :oops:
Through difficulties to defeat

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa

Viesti Kirjoittaja atm »

Metallisella siipipyörällä olevia pumppuvaihtoehtoja

Hieman haasteellista valita netistä millä valmistajilla on metallisella siipipyörällä olevia pumpuja.

Laitetaan listaa toimittajista ja siipipyörän materiaalista mistä vahvistus.

Metallipyörällä:
Metelli
Airtex
Hepu


Muovipyörällä:
Bugatti

Kenelläkään tietoa ?
Magneti Marelli
Graf
SKF Muovipyörä??
Mapco
Meyle
Thermotec
Viimeksi muokannut atm, 03 Elo 2018, 23:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

oalfi
Viestit: 37
Liittynyt: 15 Tammi 2012, 20:14
Car(s): 156 V6

Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa

Viesti Kirjoittaja oalfi »

Ricambi Heikalla oli joku malli metallisiivillä, mutten muista valmistajaa.

(Minulla pitäisi olla ylimääräinen sieltä aikoinaan ostettu, olisikohan vuodelta 2012, uusi, käyttämätön, metallisiivillä, jossain varaston nurkassa, Paimio, jos kiinnostaa: oojala@gmail.com )

Avatar
JT Newman
Viestit: 370
Liittynyt: 23 Joulu 2005, 13:53
Car(s): Kiitos 2018-2021 Giulia 1&2
Karvalakkitesla
Belvedere -58 290hp
Paikkakunta: It's a long way to Leppärary

Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa

Viesti Kirjoittaja JT Newman »

Tilasin jostain Ebayn italomyymälästä metallisiipisen pumpun, paljastui Airtex-merkkiseksi.
Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Hihnankiristintyökalun ja vesipumpun huomioita bussossa

Viesti Kirjoittaja atm »

OK päivitetään listaa noilla tiedoilla. Harmi ehdin tilata Hepu- merkkisen pumpun ja nyt jännätään onko metallia vai kuttaperkkaa. Ainakin oli painoltaan 200 g ilmoitettu painavammaksi kuin tuo Metelli joten toivoa että olisi metallinen ja valukin himpun paksumpaa.
Jos tulee muovipyörällä otan yhteyttä.

Vastaa Viestiin