Alfa Romeo GT 2.0 JTS ja sytytyspuolien mysteeri.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
kuutiopaavo
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Touko 2016, 20:27
Car(s): Alfa Romeo GT 2005

Alfa Romeo GT 2.0 JTS ja sytytyspuolien mysteeri.

Viesti Kirjoittaja kuutiopaavo »

Hei ystävät.

Jo muutaman vuoden omistuksessani ollut Alfa GT 2.0 jts alkoi hiljattain oireilemaan uudella hämmästyttävällä tavalla. Aluksi kylmällä koneella kaasuttaessa moottorin vikavalo rupesi vilkkumaan ja käynti kävi aavistuksen nykiväksi, vikavalon vilkkuminen lakkasi kun nosti kierroksia. Asiasta huolestuneena varasin huollon, mikä osoittautui viisaaksi ratkaisuksi, sillä ennen huoltopäivää vikavalo alkoi vilkkumaan kesken ajon (lämpimällä koneella) ja auto reagoi kaasun antamiseen sakkaamalla rajummin. Huollossa sanoivat että kolmos puola oli sökönä, vaihtoivat sen sekä tulpat ja ongelma lakkasi. Huoltomiehen oma suositus oli että kaikki puolat olisi vaihdettu, mutta auton luovutus olisi viivästynyt joten tilasin puuttuvat puolat ja vaihdon itse.
Nyt päästäänkin varsinaiseen ongelmaan sillä kun viime viikon lopulla hyppäsin autoon ja iskin käyntiin niin moottorin vikavalo syttyi palamaan, vikakoodiksi antoi P0354 ja P0352 eli puolissa taas häikkää ja viime kerralla kun lähdin pihasta niin tuntui kuin tuo edellämainittu sakkaaminenkin olisi taas hienoisesti alkanut...

Ongelma tuntui sen verran kryptiseltä että päätin kääntyä yhteisön puoleen, josko visaammat osaisivat neuvoa.

Kiitos.
i had fun once and it was awful

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS ja sytytyspuolien mysteeri.

Viesti Kirjoittaja a-m »

Olisiko vika niissä isoissa liittimissä, mitkä on siinä siinä rintapellissä. Niihin kerääntyy kohtuu helposti mohnää. Omassa JTS:ssä puolaviat ilmeni aina P0302 tai P0304 koodeina. Tuo P0352 kertonee enemmänkin puolan ohjauksesta johtuvasta viasta, kuin itse puolan toimimattomuudesta.

Avatar
kuutiopaavo
Viestit: 4
Liittynyt: 24 Touko 2016, 20:27
Car(s): Alfa Romeo GT 2005

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS ja sytytyspuolien mysteeri.

Viesti Kirjoittaja kuutiopaavo »

No niin. Nyt on kyseiset liittimet putsattu (kiitos vinkistä) ja laitoin myös kontaktia parantavaa öljyn tapaista sekaan, mutta silti samaa koodia pukkaa. Suoritin myös ecun ja kaasuläppien buuttauksen ilman kummempia tuloksia.
Jos kyseessä on sytytys prosessin ohjaus (ecu) niin mitähän tässä sitten keksisi?
i had fun once and it was awful

Rema
Viestit: 316
Liittynyt: 13 Huhti 2013, 08:06
Car(s): Alfa Romeo 159 2,2 JTS
Toyota Prius Plug in

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS ja sytytyspuolien mysteeri.

Viesti Kirjoittaja Rema »

Voit kokeilla myös sytytystulppia, minulla on Pulstar tulpat ja ne on osoittautuneet hyviksi, kulutus ,moottori käy tasaisesti ja pehmeästi.Myös Denso IK16 tulpat olivat hyvät ja niistä on myös kehittyneempi malli, Denso IK16 TT.
Pulstar tulppia myy Kaasutinexpertti ja sieltä saa myös tiedon mikä tulppa heidän mielestään soveltuu sinun autoon.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS ja sytytyspuolien mysteeri.

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Huomioiden että kyseessä on 156 eikä 159, joten tulppasuositus voi olla eri. Omassa on tehdassuositus NGK pelannut. Nuo on aika kalliit Suomesta ostettuna.

Sytkävian syy voi olla myös bensan suuttimessa, jos on sitkeästi tietyssä sylinterissä. Mutta olen samaa mieltä kuin aiempi eli ne ilmenee yleensä eri koodeilla kuin nyt mainitut.

Kai uudet puolat oli hyvälaatuiset, onko näihin myytykään muita kuin Boscheja. Voisiko vika olla moottorin maadoituksessa, joka tosin tekisi hyvin äkkiä muitakin vikoja. Tai Ecun liittimessä.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS ja sytytyspuolien mysteeri.

Viesti Kirjoittaja a-m »

Onhan ne puolille menevät liittimet kunnossa? Omassani olivat menneet ihmeen haperoksi jo 140tkm jälkeen ja niiden kanssa sai olla pumpulihanskat kädessä irrotellessa. Sitten se venttilikopan päälle tuleva maadoituspiuha oli itselläni huonossa kunnossa abicon juuresta. Ei kyllä oireillut enkä tiedä vaikuttaako tuo edes puolien toimintaan, mutta tein siihen uuden liittimen varuiksi.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo GT 2.0 JTS ja sytytyspuolien mysteeri.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=35669

Liipaakohan nämä aiheet läheltä toisiaan :silent:
Saattaa meinaan olla sama vika kummassakin.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Vastaa Viestiin