MiTo kysymyksiä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja HR »

MiTo:sta on pitkä ketju jossa varmaan kaikki oleellinen löytyy, mutta kun ei näe metsää puilta ja on niin laiskakin, sori…

Eli perheen ainoalla Alfalla 147:llä on jo ikää vaikkakaan ei kilometrejä. Looginen ratkaisu olisi katsella MiTo tilalle mutta kun en ole Alfa asioita seurannut aktiivisesti vähään aikaan siksi siis kysynkin.
1) Ja se tärkein, onko MiTo ihan oikea Alfa Romeo ja tuntuuko se ajossa siltä, vai onko se vain taas joku hajuton ja mauton.
2) Onko näissä jotain tyyppivikoja
3) Onko versioita tai vuosimalleja mitä pitäisi välttää
"Timing cingulum off et valuulas node"

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

HR kirjoitti:MiTo:sta on pitkä ketju jossa varmaan kaikki oleellinen löytyy, mutta kun ei näe metsää puilta ja on niin laiskakin, sori…

Eli perheen ainoalla Alfalla 147:llä on jo ikää vaikkakaan ei kilometrejä. Looginen ratkaisu olisi katsella MiTo tilalle mutta kun en ole Alfa asioita seurannut aktiivisesti vähään aikaan siksi siis kysynkin.
1) Ja se tärkein, onko MiTo ihan oikea Alfa Romeo ja tuntuuko se ajossa siltä, vai onko se vain taas joku hajuton ja mauton.
2) Onko näissä jotain tyyppivikoja
3) Onko versioita tai vuosimalleja mitä pitäisi välttää
Vastataas taas jotain:

1) MiTon pohjalevy on edelleen kaiketi sama kuin mm. Grande Puntossa ja Punto Evossa. Nykyään tota alustaa käytetään kaiketi myös mm. Opel Adamissa.

Viimeisin vuosimalla, jota on tuotu Suomeen lienee vuosina 2013 valmistetut autot, joten vuosien 2014 ja 2016 faceliftejä ei täällä ole kaiketi nähty edes yksityisen tuomana. Kannattaa kuitenkin koeajaa, koska mistää Grandesta tai Evosta ei ole kysymys.

Ajotuntuma mun vuoden 2010 MA 135:ssa on ihan ok. Ei-mitenkään-maailman parhaan sähköisen ohjaustehostimen takia ohjauksen tarkkuus ei ole mitenkään laadukas, mutta ihan riittävä vähän omaan ajooni, joka ei sisällä ratakruisailua.


2) Tyyppivikoina on ainakin Puntosta (ja ties mistä muista FIAT/GM-yhteistyön tuloksena syntyneistä malleista) periytyvät seuraavat jutut:

- alkuperäisten iskarien yläpäiden eli kääntölaakereiden hajoaminen (ja sitä myöten riski etuiskarien hajoamisesta)
- mahdollinen sähköisen ohjaustehostimen hajoaminen kesken ajon (mulle tapahtunut kerran motarilla ja kerran ajaessani renkainen vaihdosta koeajolle)
- 155-hv:sta versiota vaivaava M32-vaihdelaatikon ongelmat
- MultiAiriin liittyvät ongelmat, joiden syyt kai vaihtelevat, mutta kohdistuvat ymmärtääkseni enemmän alkupään (vuodet 2010-2012/13?) MultiAir-yksiköihin. Säännölliset (vuotuiset) öljynvaihdot auttanevat pitämään MA-yksikön kondiksessa.

Ärsyttäviä ominaisuuksia on karmittomien ikkunoiden jäätyminen talvella ja aux-in-liitännän puuttuminen kaikista malleista aina vuoteen 2014 asti.

3) Mä välttäisisin näitä:

- 155-versioita, jonka vaihdelaatikko viheltää (valmistettiin 2008-2010) tai jonka vaihdelaatikko kuulostaa ja tuntuu ongelmattomalta, mutta jolla on kilsoja takana eikä laatikkoa ole korjattu/vaihdettu
- vuosien 2010-2011 QV-versioita, joissa ykkösvaihde ei mene kuin voimalla päälle
- Varauksella alkupään MultiAir-versioita. Itselläni on siis vuoden 2010 MA135, jossa ei ole ollut MA-yksikössä mitään varsinaista ongelmaa, mutta sillä on toisaalta ajettu vasta 55 000 kilsaa.


Jos maahantuoja toisi MiToja maahan, niin luultavasti halu ostaa vuoden 2016 pävitetty versio houkuttelisi edelleen.

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Tuossahan tuo. Lisätään hiukan:
- MiTo on pieniin kaupunkisiirtymiin ja satunnaiseen motaripyrähdykseen todella hyvä sekä ahtaisiin nurkkiin paras. Omaan käyttötarkoitukseeni ylivoimainen, tct-versio niin loistelias että ostin sen kahdesti.

Lämmin hankintasuositus. (Esim samassa käyttötarkoituksessa ja tasan samoilla reiteillä viimeksi ollut 120iA reilusti heikompi esitys.)

Enkä häpeä sanoa että viimeksi eilen pakkasin perheen MiToon ja jätin 320i GT:n ruutuunsa lepäämään. Joten roolin ulkopuolellakin viihtyy Milanon Torinolainen. :wink:

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

QV version ostin likalle 6kk sitten, pitkästä aikaa tunuu olevan sellainen laite jolla omakin hymy leviää (6 alffaa perheessä)
Ohajustehostimen juuri vaihdoin, herjasi ratin keskialuetta sillon tällöin, vaihto osa Saksasta 250.- ja 2h töitä, ei paha.
Jääätyviin ikkunoihin vähän silikoni rasvaa tiivisteisiin, ei vaivaa enää.

Ehdottomasti kannattaa, etenki QV !!

-aj-
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja HR »

Kiitoksia vastauksista. Olin kyllä jo luvannut että 147:sta ei luovuta ikinä, mutta loppupelissä se on kuitenkin ollut kakkos autona ja päivittäisenä käyttöpelinä, eikä näitä voi oikein nurkissa ruveta säilyttelemäänkään. Pitää nyt katsoa joko MiTo tai sitten jostain tosi priima 147 tilalle. Se vain että saisi kyllä olla 10 vuotta nuorempi, kun 147:lla on ikää lähelle 20 vuotta.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

MiToa on tarjolla erilaisilla moottorivaihtoehdoilla aika laajalla valikoimalla. Mutta yleensäkin MiTo on hauska ja hyvä ajettava, moottoritienopeuksissa meno on vakaata ja ohjautuu rauhallisesti. Renkaat ja alusta vaikuttavat paljon. Kun käyt koeajolla, niin aja riittävän pitkästi, että ainakin laatikko on varmasti lämmin. Tällöin on mahdollista kuulla mahdolliset laatikon alkavat laakeriviat yms.. Tosin, jos kunnolla on jo menossa, niin kyllä sen kuulee kylmänäkin.

Ohjaustehostimen viallisuutta ei tarvitse pelätä. Se vikaantuu taikka on korjattu jo. Eräiden vuosimallien syntinä on siinä vikaantuva kulma-anturi. Senkin voi vaihtaa, mutta kalibrointi onkin jo oma juttunsa ja minä en siinä onnistunut. Briteistä tulee korjattuja ohjaustehostimia ihan parissa päivässä, eikä sen vaihto ole mitään rakettitiedettä. Muuten MiTo ei ole mitenkään poikkeava tekniikaltaan. QV:ssä esiintyy ehkä hieman enemmän sähkövikoja, kun on niitä härveleitäkin enemmän mm. alustassa (soleiboidit ja kiihtyvyysanturit). Tämä ei tietenkään koske kaikkia yksilöitä.

Kahden eri Alfan omistaneena voisi väittää, että ylläpito vaatii hieman harrastuneisuutta. Näppärä Alfisti turvautuu eri alfa-palstoihin ja tietenkin omaa tarvittavat diagnosoitivälineet (MES+piuhat). Eri nettikaupoista ympäri Euroopan saa varaosia melko edullisesti ja niiden vaihtaminen ei ole sen kummallisempaa kuin muihinkaan autoihin.

Toisin sanoen - aja ja ihastu :-D

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Lisäys yllä mainittuun harrastuneisuuteen: Ei tarvitse olla yhtään harrastuneisempi kuin minkään muunkaan käytetyn auton kanssa. Tämä kahden MiTon, 5 Alfan, 14 eri merkin ja 31 eri yksilön kokemuksella. Ihan kaikki autot hajoaa - oman kokemuksen mukaan jos menen niin eniten hajoaa Toyotat ja Hondat... :roll:

Muutaman bissen voimalla heitän tässä että omat MiTot 1. & 2. ovat olleet parasta vastinetta rahalle autoilun saralta. Ei varmasti flat out parhaat autot, mutta bang for buck verraton! Okei, okei - 7 bissen... :drinking:

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja HR »

No nyt tuli toisen kerran ajettua MiTo:lla sitten ensiesittelyn Suomessa. Alun perin mielikuva MiTo:sta oli jostain ihme syystä laimea, mutta nyt sai varmistuttua, että kyseessä on aivan erilainen auto kun Punto. Ei mitään pahaa Fiiateista erinomaisia autoja nekin ovat vain suunnattu eri käyttötarkoitukseen. Tämä nyt koeajettu versio oli Multiair TCT. Tarkoitus on katsoa vielä muutama yksilö läpi ja sitten päättää mitä tehdään. Mielessä on pyörinyt myös auton haku Ruotsista tai jostain muualta, joko tilaustyönä, tai itse ensi kesänä ajamalla. Tuossa nyt koeajetussa oli ratti hieman vinossa vasemmalle, lienee ohjauskulmiin liittyvää, muuten ihan siisti yksilö joka yllätykseksi olikin ei aivan valkoinen vaan hieman kermaan murrettu väri.

QV versiosta vielä olisi kysymyksenä, että onko tuo alkupään QV versioiden ykkösvaihteen jäykkyys jokin vika vai ominaisuus?

Toinen asia liittyy T-Jet versioon ja siinä esiintyviin vaihdelaatikko ääniin, onko se jotenkin korjattavissa, tai kai se jotenkin on, mutta onko siis kyseessä erittäin kallis remontti?

Multiair olisi meille juuri se sopiva mutta toisaalta QV jotenkin houkuttelee. Nyt myös mietityttää tuon 147 kohtalo kun olen siihen paljon panostanut ja sillä on ikäisekseen vähän ajettu. Vaihtoehdothan on joko myydä se, mutta haluaako luopua siihen hintaan mitä noista maksetaan nykyisin. Toinen vaihtoehto on antaa se nuorison käyttöön jolloin olisi kolmen auton kulut maksettavana mikä sekään ei kuullosta houkuttelevalta. Tai sitten voisin ajaa 147:lla itse kesäisin, mutta pitäisi olla talveksi jokin kuiva säilytyspaikka.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

T-Jetin perässä on ihana M32-vaihteisto. Jos keppi heiluu YHTÄÄN (noh, yli 1mm?) moottorin veto pois/päälle-tilanteessa tai pitää yhtään ääntä, laakeriremppa tiedossa.
Omaan Teejettiin sellanen tehtiin myyjän piikkiin, jossa muistaakseni nimenomaan vain päätylaakerit vaihdettiin (en tiedä, en tarkastanut). Toimi sen jälkeen kuitenkin.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

HR kirjoitti:Tuossa nyt koeajetussa oli ratti hieman vinossa vasemmalle, lienee ohjauskulmiin liittyvää, muuten ihan siisti yksilö joka yllätykseksi olikin ei aivan valkoinen vaan hieman kermaan murrettu väri.
Mun MiToni ohjauskulmat on säädetty kerran siitä syystä, että autoni sähköinen ohjaustehostin lopetti toimintansa kesken motarilla köröttely. Alkoi tosin toimia heti parkkiin ajamisen ja auton uudelleen käynnistämisen jälkeen, mutta lopputuloksena oli ratin oleminen hieman vinossa nimenomaan vasemmalle.

Ton "Steering corrector unavailable" -vikailmoituksen tärähtäminen näyttöön on jokseenkin yleinen vaiva MiToissa ja muutamissa Fiateissa ja on ilmeisesti perua jo 2000 luvun alkupuolelta. Googlella löytyy lisätietoa.

Mä en silti jättäisi autoa ostamatta tuosta(kaan) syystä.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja HR »

Onkohan kukaan käynyt katsomassa Raision Visa-Autossa myynnissä olevaa punaista MiTo QV:tä?
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

sanctus kirjoitti:Mun MiToni ohjauskulmat on säädetty kerran siitä syystä, että autoni sähköinen ohjaustehostin lopetti toimintansa kesken motarilla köröttely. Alkoi tosin toimia heti parkkiin ajamisen ja auton uudelleen käynnistämisen jälkeen, mutta lopputuloksena oli ratin oleminen hieman vinossa nimenomaan vasemmalle.

Ton "Steering corrector unavailable" -vikailmoituksen tärähtäminen näyttöön on jokseenkin yleinen vaiva MiToissa ja muutamissa Fiateissa ja on ilmeisesti perua jo 2000 luvun alkupuolelta. Googlella löytyy lisätietoa.

Mä en silti jättäisi autoa ostamatta tuosta(kaan) syystä.
Sähköinen ohjaustehostin kun alkaa tippumaan pois pelistä yhä useammin, niin silloin on aiheellista harkita sen vaihtoa. Muun muassa briteistä saa todella nopeasti elektroniikaltaan kunnostettuja tehostimia. Pitää vain tietää tehostimen osanumero. Tehostimen vaihto on melko suoraviivainen juttu: muutama tunti töitä ja rock'n roll. Postikuluineen tehostin kustantaa (+coren palautus) sellaiset noin 400 ekee. Ja niin kuin gtvaj kirjoittaa, vaihto-osa noin 250 ekee. Tuon takia ei QV:tä mielestäni kannata jättää hankkimatta. Autoihin tulee aina vikoja ja MiTo:ssa on moni muu osa tuota tehostinta kalliimpi. Esimerkiksi kierros iskareita kustantaa sellaiset 2-2500 ekee (pelkät osat), jos auton originaalissa kunnossa aikoo pitää. Oikeastaan yleiskunto sanelee mielestäni enemmän QV:n hankkimisen mielekkyyttä ja jos siinä vikoja on, tulee sen näkyä hinnassa. QV on kyllä kieltämättä hauska peli ajella :-D .

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

HR kirjoitti:Onkohan kukaan käynyt katsomassa Raision Visa-Autossa myynnissä olevaa punaista MiTo QV:tä?
Mä olen menossa sinne katsomaan Optimaa, joten voin samalla vilkaista.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja HR »

Shuttle kirjoitti:....joten voin samalla vilkaista.
:-D
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

HR kirjoitti:
Shuttle kirjoitti:....joten voin samalla vilkaista.
:-D
Auto ulkona, joten se on kärsinyt nyt rakennuspölystä ja sateista melkoisesti. Perusolemus siisti, näyttää ainakin olevan jollain tapaa kohtuuhyvin pidetty yksilö. Pientä kosmeettista haittaa siellä ja täällä jos tarkasti katsoo. Sisätiloiltaan ihan kiva, mitä nyt MiTo voi olla perussistustalla QV-malleissa. En ainakaan huomannut mitään ylimääräisiä viiltoja missään tai mitään muutakaan. Ei haise myöskään pahalle, mutta on kyllä saanut torpedollisen "uuden auton hajua".

Moottori kävi nätisti ja MultiAirille ominaiseen tapaan äänekkäästi. Veto oli tallella, ehkä puoltaa hivenen vasemmalle kiihdyttelyssä. Mielestäni renkaat olivat hieman alipaineiset tai sitten johtuu pidemmästä seisonnasta. Kaikki toimii, puhaltaa lämmintä ja viileää (näillä 13C asteilla ei mitään hirveän kylmää sisälle saa). Pari kiveniskemää tuulilasissa, sivulasit laskeutuivat nätisti molemmissa ovissa. Huoltokirjaa ei löytynyt, mutta heillä kuulemma pitäisi sellainen olla. Hihnavaihdoista ja muista ei mitään käsitystä. Tuosta kun tinkaa tonnin pois niin luulisi olevan hyvä auto.

Edittiä: ei tullut kauppoja Optimasta.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja HR »

Kiitokset paljon Shuttle.
Pulotaminen voisi johtua epämääräisistä regaspaineistakin. Nyt on näköjään Raisiossa toinenkin tavallinen Multiair MiTo myynissä, joten ehkä pitää lähteä käymään paikan päällä.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja molsky »

Tänään sitten P0304 JA P0300, käynti epätasaista ja savua pakoputkesta. Onneksi juuri kotipihan kohdalla ilmentyi nämä ongelmat.

Puola ja/tai sytytystulpat vaihtoon vai menikö jo MultiAir rikki?

Edit:
Sytytystulpassa vika, kaksi viimeistä pystyi vielä pihassa ennen pimeää vaihtamaan mutta kaksi ensimmäistä jäi vielä vaihtamatta koska tietenkin pitää joku letku mennä siitä yli ettei olisi liian helppoa. Noita letkunkiristimiä kun lähtee aukomaan (onko tähän jotain erikoista niksiä?) niin varmaan kannattaa korvata nuo vanhat uusilla, ei kai tässä jotain muuta ihmeellistä ole joka pitäisi ottaa huomioon? Muuta kuin että nuo kirisstimet toki tarvitsee jonkun erikoistyökalun.

Tosiaan 1.4 MultiAir Turbo kyseessä.

Edit 2:
Näköjään clip-r letkunliitinpihdit tarvitsee noiden irroittamiseen/kiinnittämiseen.

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja molsky »

Nyt auto kuulostaa erittäin paljon diesel laitteelta tyhjäkäynnillä, joka vähän viittaisi MultiAir ongelmaan. Vai onko vain tuo moottorin suojakotelo löysästi paikoillaan, kun kovasti tuntuu olevan puhettta että MultiAir kuulostaakin tuolta? Mutta joka tapauksessa täytyy työpäivän päätteeksi tarkemmin kuunnella mistä tuo nakutus tarkemmin kuuluu.
Nelossylinterin sytytystulppa oli aika öljyinen ja tulpan vaihdon myötä käyntihäiriöt tyhjäkäynnillä katosi, eikä aamulla ajettaessa juuri muuta erikoista tuntunut olevan vialla kuin tuo voimakas diesel moottorin tyylinen nakutus. Toki 1 ja 2 sylinteristä vielä tulpat vaihtamatta uusiin, joten saa nähdä vaikuttaako noiden vaihtaminen asiaan.

Edit:
No korjaamolle tänään vaihdattamaan viimeiset tulpat ja sieltä sitten kysyä näkemystä jos tuo diesel nakutus vielä jatkuu yhtä voimakkaasti.

Ei ole kyllä kovin vahvasti alkanut nämä omistajuussuhteet kun kuukauden sisään ostosta tulee hieman kinkkisempiä ongelmia. :drinking:

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Autot vaihdetaan pois usein syystä. Lähtökohtaisesti kun käytettyä ostaa saa varautua siihen, että on ostanut jonkun toisen ongelmia.
- Omassa MiTossa oli edellinen omistaja "vaihtanut pois" loppuun kuluneet rengassarjat, huutavat takalaakerit ja vaihtokypsän nokkahihnan. Onneksi oli niin kauan myynnissä, että Laakkonen ehti vaihtaa hihnan ja huoltaa muutenkin sekä pyöräyttää talvivanteille uuden sarjan Nokialaisia. Itselle jäi hankittavaksi vain kesärenkaat ja laakerit (ja nyt näyttää että syksyllä menee uusiksi takalevyt sekä palat).
Aina touhutonni tai kaksi syrjään kun autolla sitä ostaessa ikää yli kolme vuotta. Merkistä riippumatta. Harmillisesti.

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja molsky »

Tulpat vaihdettu ja vähän pisemmän ajon jälkeen taas alkoi savuttamaan, vikavaloa palamaan ja kone käymään kolmella pytyllä. Sitten saakin odottaa hetken että saa uuden sytytyspuolan. Toivottavasti vain pelkkä puola joka siellä oikuttelee, jolta nyt vahvasti näyttää.

Jakopää tuossakin oli juuri vaihdon edessä ja liike sen onneksi suostui tekemään. Kesärenkaat toki joutuu uudet ostamaan ensi kesäksi, mutta ei kyllä toivoisi että heti tulee kerralla jo pelkästään varaosan osalta useamman satasen (yli 400-500 euroa) ostos ja tähän päälle vaaditut työtunnit korjaamolla.

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Miksi et ota ongelmissa yhteyttä liikkeeseen?

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja molsky »

Gusse kirjoitti:^ Miksi et ota ongelmissa yhteyttä liikkeeseen?
Tässä vaiheessa vielä tuskin on hirveästi iloa ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen kun vielä vaikuttaa siltä että kyseessä on muutaman kympin arvoiset kulutusosat joissa vika. Sitten jos tämä lopulta etenee siihen että MultiAirissa aletaan epäilemään suurempaa (=kallista) vikaa niin tulee kyllä soitettua myyjän suuntaan.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja juri »

Tässä on nyt syntymässä sellainen tilanne, että tarpeeksi kun korjailet itse, ja vasta sitten otat yhteyttä myyjään, toteavat siellä tiskillä että olet omilla toimillasi särkenyt moottorin. Pistä vika/oireet heti tiedoksi myyjälle.
932 937 955 955

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

juri kirjoitti:Tässä on nyt syntymässä sellainen tilanne, että tarpeeksi kun korjailet itse, ja vasta sitten otat yhteyttä myyjään, toteavat siellä tiskillä että olet omilla toimillasi särkenyt moottorin. Pistä vika/oireet heti tiedoksi myyjälle.
Juuri tätä tarkoitin myös omalla kommentillani.

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja molsky »

Tuo on toki totta, lähetin nyt viestin jossa selostettu tilanne tähän asti ja mainittu että voi tulla vielä MultiAir yksikkö kyseeseen, jossa ongelmat.

Tässä on toki se hauskuus että toisessa korjaamossa muutama päivä aiemmin tuli teetätettyä öljyjen vaihto ja hieman kuitin myötä tuli ihmeteltyä käytettyä öljyä vaikka viskositeetti ja tarvittavat speksit täyttyivätkin ohjekirjen mukaan muuten paitsi fiat 9.55535-s2 kohdan osalta (ja vakuuttivat kyllä että sopivaa öljyä laittoivat). Sopisi kyllä hyvin kuvioon MultiAirin laukeamisen kanssa mitä lukenut kokemuksia muilta kun MultiAir on mennyt rikki... Sittenhän tämä vasta hauskaksi meneekin.

Edit:
Pitäisikö tuossa öljynvaihdossa olla kahden filtterin ja yhden tiivisteen vaihto normaalisti? Kuitissa on perus öljynsuodatin, mutta nähtävästi vielä olisi joku toinenkin filtteri mikä olisi erittäin hyvä vaihtaa myös?

Iso-Jaska
Viestit: 32
Liittynyt: 06 Heinä 2008, 12:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Nyt on kyllä niin tutun kuuloisia efektejä, että suosittelen orientoitumaan MultiAir-yksikön vaihtoon, liikkeen kanssa neuvottelu, mitä kukin osapuoli maksaa, on kuitenkin kutakuinkin nelinumeroinen luku kokonaiskustannukseltaan... Nm. kokemusta on....

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja molsky »

Ei puola vaikuttanut mitenkään asiaan. Sitten saakin odotella taas ensi viikkoon että saavat korjaamolla otettua tutkintaan auton. Pitää vielä soitella Jyväskylässä Deltalle jos heillä olisi jotain osaamista MultiAir moottorien osalta ja saisi ehkä nopeammin auton huoltoon.

Gusse
Viestit: 876
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Model 3sr -21 & F-Pace -16 & Miata -90 ex: Niro -18, Proceed Gt -19, Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Gusse »

^ Onko myyjäliikkeelle ok, että viet Deltalle huoltoon tai mulitair korjaukseen? Koska ymmärtääkseni myyjälle pitää antaa itselle mahdollisuus korjata auto tai ainakin sopia heidän kanssaan korjaukseen viemisestä. Muuten voi olla vaikeampi saada myyjää maksamaan kaikkia korjauksia.

jalittam
Viestit: 1839
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Tuskin kaikkea, mut puolet?
Jos/kun ei takuuta.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja juri »

Pirssi on nyt ollut Molskyllä kai 5 viikkoa. Jos tuossa ajassa ilmenee, että Multiair on kyykännyt, on vika kyllä ollut kytemässä jo ostohetkellä. Lähtisin siitä, että myyjän piikkiin kokonaan ellei myyjä ole todistettavasti ilmoittanut että "näistä sitten yleensä tässä vaiheessa porsii venttiilikoneisto".
932 937 955 955

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja molsky »

Tosiaan myyjäliike eri puolella Suomea ja heillä ei ole edustusta Jyväskylässä. Soittelin nyt myyjälle ja sanoivat että vie huoltoon ja että laittavat kerralla kuntoon ja pyytää korjaamoa sitten laittamaan kustannusarvio/lasku heille menemään ja taitavat toivon mukaan hyväksyä kokonaisuudessaan tuon laskun. Myyjäliike tosiaan enemmän Toyotaan erikoistunut, joten hekään eivät tuollaista vikaa osanneet mainita oston yhteydessä ja taisi sinnekin yllätyksenä tulla tällainen vika.

Huoltokirjasta ei nyt ainakaan mitään viitteitä löytynyt tai AR kansiosta mitään kuitteja jotka olisi viitannut että MultiAir tuohon olisi jo aiemmin vaihdettu, joten sinänsä varmaan tuo olisi enemmin tai myöhemmin muutenkin mennyt vaihtokuntoon (rikki). Toki hyvä että tässä vaiheessa eikä sitten vasta kun virhevastuu olisi rauennut. Ja tuosta Jurin mainitsemasta 5 viikosta auto on nyt seissyt puolitoista viikkoa pihalla. :-D

Edit:
Deltalle yhteyttä ja sieltä puolelta löytyisi yksi korjaaja jolla on merkistä kokemusta enemmän, tosin aika siirtyisi sitten taas eteenpäin milloin tuon auton saisi huoltoon. No ainakin on nyt jonkinlainen vaihtoehto jos ei tämän hetkisessä paikassa saa huollettua autoa kuntoon.

Avatar
Bird
Viestit: 121
Liittynyt: 09 Syys 2010, 19:09
Car(s): Alfa MiTo QV, BMW 530xd Touring (F11)
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Bird »

HR kirjoitti:QV versiosta vielä olisi kysymyksenä, että onko tuo alkupään QV versioiden ykkösvaihteen jäykkyys jokin vika vai ominaisuus?
Kyllä se taitaa valitettavasti ihan ominaisuus olla. Ostin itse oman MiTo QV:ni uutena tammikuussa 2011, ja tämä asia tuli nopeasti ilmi. Useamman kerran käytin autoa takuuhuollossa sen takia, mutta ei siihen mitään ratkaisua löytynyt. Vaihteistoöljytkin jossain vaiheessa muistaakseni vaihtoivat, ehkä se vähän auttoi.

Toisaalta sama MiTo QV on yhä mulla käytössä, ja nyt mittarissa on jo 122 000 kilometriä. Ykkösvaihteen kanssa on edelleen välillä ongelmia, mutta edelleenkään vaihteistossa ei ole mitään muuta vikaa ollut. Asian kanssa on tottunut elämään, eikä tuo ongelma nyt valoista lähtöä koskaan ole montaa sekuntia hidastanut. :)
molsky kirjoitti:Huoltokirjasta ei nyt ainakaan mitään viitteitä löytynyt tai AR kansiosta mitään kuitteja jotka olisi viitannut että MultiAir tuohon olisi jo aiemmin vaihdettu, joten sinänsä varmaan tuo olisi enemmin tai myöhemmin muutenkin mennyt vaihtokuntoon (rikki).
Tämä kuittien tai huoltokirjaleiman puuttuminen ei välttämättä kerro asiasta mitään, jos homma on hoidettu aikoinaan takuuseen. Omaan autooni Multiair-yksikkö vaihdettiin takuuseen kesällä 2013, jolloin autolla oli ajettu runsaat 40 000 kilometriä. Ja mitään dokumenttia mulle ei tuosta jäänyt, en tosin älynnyt pyytääkään.

Ja Multiair-yksikön ongelmat tosiaan on todella helppo havaita: auto alkaa välillä täristää selvästi, kun kone käy vajailla pytyillä + moottorin vikavalo syttyy. Mulla nuo ongelmat iskivät ekan kerran kuukauden reissulla Keski-Euroopassa, muistaakseni Slovakiassa ajellessa. Ensin tuli mieleen, että olisikohan paikallisen polttoaineen laadussa ollut jotain häikkää. Mutta ihan hyvin sieltä päästiin poiskin, vaikka kieltämättä miestä söikin välillä madella Saksan Autobahneilla ongelman takia vain satasen vauhtia.

Ja edelleenkin ison osan ajasta auto toimi ihan normaalisti, ongelmat olivat vain ajoittaisia. Reissun jälkeen vein auton toki heti huoltoon, mutta silloin eivät vielä tienneet heti Multiair-yksikköä vaihtaa. En nyt enää jaksa muistaa, mitä silloin tekivät, mutta kuukauden parin päästä Venäjän-reissulla vaiva iski uudelleen. Sen jälkeen sitten yksikkö vaihtoon, ja nyt on ajettu ongelmitta noin 80 tkm.

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja molsky »

Viikon odottelun tulos on se että odotellaan viikko lisää. Korjaamossa vahvasti sitä mieltä että uudet tulpat rikki ja puola rikki tai ei ole oikeaa mallia autoon. Nyt odotellaan taas uutta puolaa saapuvaksi.

Edit:
Olivat korjaamolla tutkineet sen verran tuota auton MultiAir yksikköä että sitä on nähtävästi aiemmin käytetty poissa ja paikkailtu jostakin kohdin liimalla tai vastaavalla aineella. Jos ei nyt uusilla tulpilla ja puolilla vielä korjaannu, niin sitten tekevät MultiAir yksikön vaihdon.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja HR »

Tälläinen TCT Multiair haettiin (etualalla) viimme viikonloppuna, niin ja kerran vielä kiitokset hyvistä neuvoista.
Liitteet
MiTo.JPG
MiTo.JPG (139.31 KiB) Katsottu 7104 kertaa
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
lerppu
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Onnittelut valinnasta. Hieno väri!

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: MiTo kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^^ Onnittelut täältäkin. Väri on kerrassaan upea ja sopii MiToon todella hyvin. :-D

Vastaa Viestiin