C635 vaihteiston vian etsintä
Valvoja: Moderators
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
C635 vaihteiston vian etsintä
Tervehdys,
Purin mieltäni tässä eräänä päivänä toisessa ketjussa autoni manuaalivaihteistosta. Toinen laatikko on asennettu paikalleen ja pääsin nyt avaamaan tuon originaalin boxin. Tuolla laatikolla on nyt ajettu noin 40tkm laakeroinnin jälkeen. Vikana tuolloin oli differentiaalin laakerivika. Korjauksen jälkeen alkoi kolahtelu vaihdetta vaihdettaessa ja uutena ilmiönä 5. ja 6. vaihteen ulina vain tietyllä nopeudella. Hieman myöhemmin kuvioon tuli mukaan 6. vaihteella ajettaessa vaihdekepin heilahtelu kaasua lisättäessä/kevennettäessä.
Aiemmin pistin laatikon viaksi senkin kolahtelun, joka ilmeni esimerkiksi pihassa ajosuuntaa vaihdettaessa. Tämän lähteeksi osoittautui vasemman vetarin sisempi nivel, mikä tarkoittaa kaiketi tripoidin uusimista. No, se ei kovin arvokas osa onneksi ole.
Yleishavaintona ruumiin avauksesta on, että
1. vaihteistossa ei ollutkaan metallipurua ainakaan silmin havaittavissa. Sisällä olleessa magneetissa oli vähän sellaista mudan tyyppistä tauhkaa ja vähän hyvin hienoa hienoa metalllipurua
2. Laakerit näyttävät päällisin puolin ok kuntoisilta siltä osin kuin ne ovat näkyvissä. Laatikkoa en enempää purkanut nähdäkseen toisen pään laakereita.
3. Päätykotelon sisällä olevissa laakeripesissä näkyy selkeitä lyöttymiä, jotka eivät mielestäni sinne kuulu. Missäs tässä on shimmirenkaat?
4. Yhdessä kuvassa laakerin pesässä (roller cage) näkyy selkeitä kulumisen jälkiä
Kun en näitä vaihteistoja oikein tunne, niin kaipaisin asiaa tuntevien kommentteja?
Tuossa vielä linkit kuviin, jos kuvat eivät näy
https://photos.app.goo.gl/4hfRdNqgSwWX8pQw5
https://photos.app.goo.gl/AUFpNTqcj3wSZz21A
https://photos.app.goo.gl/WKNj3mZnQsWsTvbL6
Purin mieltäni tässä eräänä päivänä toisessa ketjussa autoni manuaalivaihteistosta. Toinen laatikko on asennettu paikalleen ja pääsin nyt avaamaan tuon originaalin boxin. Tuolla laatikolla on nyt ajettu noin 40tkm laakeroinnin jälkeen. Vikana tuolloin oli differentiaalin laakerivika. Korjauksen jälkeen alkoi kolahtelu vaihdetta vaihdettaessa ja uutena ilmiönä 5. ja 6. vaihteen ulina vain tietyllä nopeudella. Hieman myöhemmin kuvioon tuli mukaan 6. vaihteella ajettaessa vaihdekepin heilahtelu kaasua lisättäessä/kevennettäessä.
Aiemmin pistin laatikon viaksi senkin kolahtelun, joka ilmeni esimerkiksi pihassa ajosuuntaa vaihdettaessa. Tämän lähteeksi osoittautui vasemman vetarin sisempi nivel, mikä tarkoittaa kaiketi tripoidin uusimista. No, se ei kovin arvokas osa onneksi ole.
Yleishavaintona ruumiin avauksesta on, että
1. vaihteistossa ei ollutkaan metallipurua ainakaan silmin havaittavissa. Sisällä olleessa magneetissa oli vähän sellaista mudan tyyppistä tauhkaa ja vähän hyvin hienoa hienoa metalllipurua
2. Laakerit näyttävät päällisin puolin ok kuntoisilta siltä osin kuin ne ovat näkyvissä. Laatikkoa en enempää purkanut nähdäkseen toisen pään laakereita.
3. Päätykotelon sisällä olevissa laakeripesissä näkyy selkeitä lyöttymiä, jotka eivät mielestäni sinne kuulu. Missäs tässä on shimmirenkaat?
4. Yhdessä kuvassa laakerin pesässä (roller cage) näkyy selkeitä kulumisen jälkiä
Kun en näitä vaihteistoja oikein tunne, niin kaipaisin asiaa tuntevien kommentteja?
Tuossa vielä linkit kuviin, jos kuvat eivät näy
https://photos.app.goo.gl/4hfRdNqgSwWX8pQw5
https://photos.app.goo.gl/AUFpNTqcj3wSZz21A
https://photos.app.goo.gl/WKNj3mZnQsWsTvbL6
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Autolusson sivuilla on aika hyvin esitelty lootan toimintaa:
http://www.autolusso.co.uk/gearbox-C635.html
Tieten kohdassa ”Structure of the manual transmission” on kakkosvaihteen voiman reititys esitetty yhden rattaan verran liian vasemmalle (eli kuten se vitosella menee), mutta muuten kait ihan osuva esitys.
Paljonko kepukka heilahteli vedon muutoksissa?
Täysin amatöörimäinen veikkaus, jota en pysty olemaan heittämättä, on että nuo lyöttymät on ihan tarkoituksella tuonne isketty lukitsemaan tuo keskellä oleva kikostin paikoilleen.
http://www.autolusso.co.uk/gearbox-C635.html
Tieten kohdassa ”Structure of the manual transmission” on kakkosvaihteen voiman reititys esitetty yhden rattaan verran liian vasemmalle (eli kuten se vitosella menee), mutta muuten kait ihan osuva esitys.
Paljonko kepukka heilahteli vedon muutoksissa?
Täysin amatöörimäinen veikkaus, jota en pysty olemaan heittämättä, on että nuo lyöttymät on ihan tarkoituksella tuonne isketty lukitsemaan tuo keskellä oleva kikostin paikoilleen.
932 937 955 955
-
- Viestit: 92
- Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
- Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
- Paikkakunta: Oulu
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Itse olen etsinyt pitkään ja hartaasti syvällisemmän tason tietoa tästä vaihteistosta, mutta ei sitä tunnu olevan olemassa.
Ei löydy edes Alfaownerin Giulietta -osastolta, joissa tämä vaihteisto ymmärtääkseni esiintyy useammin kuin 159:ssä.
Topicia lainatakseni kiinnostaisi tietää, että voiko tämän vaihteiston vivustoa säätää, ns. resetoida, millään lailla?
Ainakin F40-vaihteistossa vivuston säätäminen näyttää olevan yksinkertainen toimenpide.
Oman auton C635 ulisee joillakin vaihteilla tietyssä nopeudessa, kolisee vaihtamisessa ajoittain tai pykältää ennen kuin vaihteen saa päälle (erityisesti 2->3).
Mutta joskus sitten toimiikin erittäin sulavasti! Kaikki ongelmat esiintyvät yleensä alle 2000 kierroksilla.
Tietystikään ulinaan vivuston säätö ei auta, mutta sekin olisi varsin hyvä jos saisi vaihtamisesta tuota epämääräisyyttä vähemmäksi.
Ei löydy edes Alfaownerin Giulietta -osastolta, joissa tämä vaihteisto ymmärtääkseni esiintyy useammin kuin 159:ssä.
Topicia lainatakseni kiinnostaisi tietää, että voiko tämän vaihteiston vivustoa säätää, ns. resetoida, millään lailla?
Ainakin F40-vaihteistossa vivuston säätäminen näyttää olevan yksinkertainen toimenpide.
Oman auton C635 ulisee joillakin vaihteilla tietyssä nopeudessa, kolisee vaihtamisessa ajoittain tai pykältää ennen kuin vaihteen saa päälle (erityisesti 2->3).
Mutta joskus sitten toimiikin erittäin sulavasti! Kaikki ongelmat esiintyvät yleensä alle 2000 kierroksilla.
Tietystikään ulinaan vivuston säätö ei auta, mutta sekin olisi varsin hyvä jos saisi vaihtamisesta tuota epämääräisyyttä vähemmäksi.
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Kepukan heilunta on vain arvio, ei mikään kovin tarkka lukema, mutta veikkaisin noin puolesta sentistä senttiin. Kävin keskustelemassa yhden laatikkoammattilaisen kanssa tästä asiasta. Koska kepukan heiluntaa tapahtui vain yhdellä vaihteella, hänen mielestään laatikossa pääsee akselilla liikkumaan xxx-ryhmä. En muista mitä nimeä hän käytti tälle asialle, mutta jostakin ryhmästä tosiaan puhuttiin.juri kirjoitti: Paljonko kepukka heilahteli vedon muutoksissa?
Täysin amatöörimäinen veikkaus, jota en pysty olemaan heittämättä, on että nuo lyöttymät on ihan tarkoituksella tuonne isketty lukitsemaan tuo keskellä oleva kikostin paikoilleen.
Sitten lyöttymiin. Itsekin mietin esittämääsi vaihtoehtoa. Mutta koska ne näyttivät olevan vähän miten sattuu, niin ajattelin asiaa toisin. Toisaalta muutama lyöttymä on selkeästi patterinissa, joten niiden luomat "korvakkeet" pitävät varmaan tuota öljyn ohjaukseen liittyvää "torvea" paikallaan. Ne lyöttymät, jotka ovat vähän miten sattuu, voisivat johtua siitä, että laakeripesää on kammettu jollakin työkalulla pois paikaltaan laakerin vaihtoon liittyen.
Otin yhteyttä laakeroinnin tehneeseen firmaan ja odottelen sieltä yhteydenottoa. Onhan tuosta mennyt aikaa jo about vajaa 2 vuotta, joten en kovin sieltä paljoa odota. Onhan se toki hieman ihmeellistä, että laakeroinnin jälkeen alkoi 5 ja 6 vaihde vonkumaan tietyllä nopeudella ja kepukka hiljalleen heilumaan. Annan tuon boxin levätä varastossa jonkun aikaa. Olisihan tuo kiva tutkia ja kunnostaa. Sitä ennen on hankittava tietoutta ja ehkä joitain työkalujakin. Muun muassa Fiatdalys.lt sivustolta löytyy hajotuskuvat + osanumerot ja niiden hinnat euroissa.
Vaihtotapahtuman kolahtelun aiheuttaa olettamukseni mukaan jokin, joka pääse liikkumaan akselilla pituussuuntaisesti. Näitä osiahan laatikossa toki on. Olisi todella kiva, jos tälläkin palstalla joku asiaa tunteva voisi ottaa kantaa kokemuksensa jakamiseksi.
Jahka saan taas motivazioonia hyökätä laatikon kimppuun ja purettua sitä enemmän, niin otan lisää kuvia. Jos jotakin tuosta selviää, niin palaan asiaan. Onhan tässä sekin mahis, että hankin lausunnon joltakin ammattilaiselta. Toki, jos joku haluaa tulla katsomaan ja arvioimaan tätä nähtävyyttä, niin kaikin mokomin .
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Tuo ”xxx” on varmaankin Autolusson kuvasta päätellen alempi apuakseli, jolla ovat vaihteiden 1+2 ja 5+6 synkrot ja tiätty näiden vaihteiden rattaat. Se miksi sitten heiluntaa on vain kutosvaihteella on pieni mysteerio. Jos koko akseli pääsee liikkumaan pituussuunnassa, pitäisi kai kepin nykimistä olla ainakin jollain noista muista saman akselin vaihteista. Siksipä taas ihan vaan enemmän tai vähemmän sivistynyttä arvailua: vika on joko 5/6 vaihteen synkrossa, tai todennäköisemmin apuakselin 6-vaihteen rattaan laakereissa (taitaa olla neulalaakerit?) tai samaisen rattaan päittäisvälyksessä.
Vinkunan suhteen semmoinen heitto, että tuolla kun noita akseleita, kartiorulla- ja neulalaakereita sekä rattaita pyörii oikein huolella, niin olisi pieni ihme jos jollain vaihteella ei rupeasi joku laakeri vinkumaan päättömän pyörimisnopeuden vuoksi
Vinkunan suhteen semmoinen heitto, että tuolla kun noita akseleita, kartiorulla- ja neulalaakereita sekä rattaita pyörii oikein huolella, niin olisi pieni ihme jos jollain vaihteella ei rupeasi joku laakeri vinkumaan päättömän pyörimisnopeuden vuoksi
932 937 955 955
-
- Viestit: 2624
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
^ Tuo vaihdejärjestys taitaa olla M32:ssa. C635:stä sattumoisin on TCT -variantti, joten siinä on pakko olla 1+3+5 yhdellä sivuakselilla ja 2+4+6 toisella. Autolusson kuvat on ilmiselvästi ihan PÄVI, esim. 3. ja 5. vaihteella käytössä sama välitys.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Vai 2. Ja 5. Vaihteella? Mutta joka tapauksessa tottahan tuon on, eipä tullut mieleen että tct pohjautuu tuohon samaan purkkiin... M32 puolestaan on esitelty lössön sivuilla erikseen ja erilaisilla kaavioilla, mutta tiedä sitten mistä nekin ovat keksineet...insinörtti kirjoitti:^ Tuo vaihdejärjestys taitaa olla M32:ssa. C635:stä sattumoisin on TCT -variantti, joten siinä on pakko olla 1+3+5 yhdellä sivuakselilla ja 2+4+6 toisella. Autolusson kuvat on ilmiselvästi ihan PÄVI, esim. 3. ja 5. vaihteella käytössä sama välitys.
Pitää jatkaa internetsin samoamista.
Edit: voiko muuten olla että pääakseli on manuaalissa ja tct:ssä eri? Kun kerran käsin hämmennettävässä ei ole kaksoiskytkintäkään, niin jotain eroa on pakko olla tuolla akselipuolellakin.
932 937 955 955
- matti_vuorio
- Viestit: 1513
- Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
- Car(s): Giulia Super 2.0 -17
Ex: Giulietta 1.4 Multiair -11,Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79 - Paikkakunta: Siikalatva
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Tämmönen löyty netistä. Poistan jaon illalla. https://1drv.ms/b/s!Aks2s7R_KaAHiEForRzWaG8FUfbS
-
- Viestit: 2624
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Siis 1. sivuakselilla onkin R+2+4+5 1.sivuakselilla ja 2. sivuakselilla 1+3+6 eli 2 ylintä vaihdetta onkin "väärinpäin" Mikähän tuossakin, ollut helpompi paketoida näin vai haluttu mahdollisuus tiputtaa kertalaakista 2 pykälää alas (6->4 tai 5->3)?
No, edelleenkään ei 5 ja 6 ole samalla akselilla, joten suht mysteeriltä ongelma kuulostaa.
No, edelleenkään ei 5 ja 6 ole samalla akselilla, joten suht mysteeriltä ongelma kuulostaa.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Se siitä pakosta
Vaan juu, kyllä ei ole ihanan selkeää C635:n sielunelämä eri versioissaan. Tämän(kin) mukaan manuaaliversiossa alemmalla apuakselilla tosiaan olisi vaihteet 1,2,5 ja 6
https://www.automaticchoice.com/en/tran ... -catalogue
P.S. sori JiiPee kun kaapattiin tämä ketju
Vaan juu, kyllä ei ole ihanan selkeää C635:n sielunelämä eri versioissaan. Tämän(kin) mukaan manuaaliversiossa alemmalla apuakselilla tosiaan olisi vaihteet 1,2,5 ja 6
https://www.automaticchoice.com/en/tran ... -catalogue
P.S. sori JiiPee kun kaapattiin tämä ketju
932 937 955 955
- lerppu
- Viestit: 5831
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
- Paikkakunta: Metsälä
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Kiitos!matti_vuorio kirjoitti:Tämmönen löyty netistä. Poistan jaon illalla. https://1drv.ms/b/s!Aks2s7R_KaAHiEForRzWaG8FUfbS
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Ei hätää, tätä keskustelua vartenhan tämä ketju on. Seuraan mielenkiinnolla ja tietohan ei koskaan ole turhasta [peukkuhymiö tähän]juri kirjoitti:P.S. sori JiiPee kun kaapattiin tämä ketju
Itse asiassa mulla on tuo jo. Sain sen eräältä nimimerkiltä täältä palstalta. Olen sitä käyttänyt tähän mennessä sivulta 94 alkaen, jossa selvitetään QV:n adaptiivisen alustan asioita. Johtojen uusinnassa tuo on ollut erinomainen lähde muun muassa niiden poikkipinta-alat on mainittu kaavioissa. Ei ole tarvinnut arpoa asiaa sen koommin Täytynee tutustua myös alkupuolen sivuihinmatti_vuorio kirjoitti:Tämmönen löyty netistä. Poistan jaon illalla. https://1drv.ms/b/s!Aks2s7R_KaAHiEForRzWaG8FUfbS
Edit: ainiin, ePeristä löytyy kaaviokuvat ja osanumerot vaihteiston osille.
Viimeksi muokannut JiiPee, 19 Kesä 2018, 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2624
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): pikaladattava hybridi
- Paikkakunta: Vantaa
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Pakkohan tässä on kohta ruveta uskomaan, että C635 manuaali ja TCT ovatkin aika erilaiset. Aika puun takaa tuli tämä, koska samalla tyyppikoodilla molemmat kulkee ja matti_vuorion linkittämässä dokumentissakin sanaillaan jotain siihen tyyliin, että sivuakselit melkein identtiset näissä. Se on kyllä ollut tiedossa jo ennenkin, että manuaalin ja TCT:n välityssuhteet ovat hieman erilaiset eikä kyse ollut pelkästä perävälityksestä, vaan vaihteiden porrastuksesta.
Mikähän taika tässä 1-2-5-6 samalla akselilla on, kun sama toteutus on myös M32:ssa? Tosin vikakin taitaa nyt olla sama, aikalailla tutulta oireilu kuulostaa
Vaan eipä tässä mitään, tieto lisäsi taas tuskaa. Giulietan kanssa tuntui vaihdot parittomille onnistuvan vähän heikommin ja Viagran kanssa ongelma on täsmentynyt nimenomaan vaihtoihin neloselta vitoselle semiripeissä kiihdytyksissä. 6 & 5 vaihde nurinpäin selittää tämän, koska 4 ja 5. vaihteen välillä loota joutuukin toimimaan kuin perinteinen robotti = veto katkeaa vaihdon ajaksi. Samalla löytyi selitys siihen, miten loota onnistuu kick downilla niin hemmetin nopeasti tiputtamaan 2-3 pykälää alas.
Mikähän taika tässä 1-2-5-6 samalla akselilla on, kun sama toteutus on myös M32:ssa? Tosin vikakin taitaa nyt olla sama, aikalailla tutulta oireilu kuulostaa
Vaan eipä tässä mitään, tieto lisäsi taas tuskaa. Giulietan kanssa tuntui vaihdot parittomille onnistuvan vähän heikommin ja Viagran kanssa ongelma on täsmentynyt nimenomaan vaihtoihin neloselta vitoselle semiripeissä kiihdytyksissä. 6 & 5 vaihde nurinpäin selittää tämän, koska 4 ja 5. vaihteen välillä loota joutuukin toimimaan kuin perinteinen robotti = veto katkeaa vaihdon ajaksi. Samalla löytyi selitys siihen, miten loota onnistuu kick downilla niin hemmetin nopeasti tiputtamaan 2-3 pykälää alas.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Voi olla että järjestelyllä on haettu tuota nopeampaa vaihtoa pykälän yli alaspäin. Tai sitten joku patenttijuttu, VAG: llä voi olla suoja tuolle vaihteiden jaolle parittomiin ja parillisiin eri akseleilla
932 937 955 955
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
JiiPee, muistatko kumpaan suuntaan keppi liikkui kun kaasua painoi, eteen- vai taaksepäin?
Kun sinulla nyt on akselit irti, voi hampaiden kulmasta yrittää päätellä kumpi rataspareista liikuttelee vedon mukana ja mitä: kutosvaihteen raattaat, vai akselin päässä oleva ja tasauspyörästön ulkokehän ratas. Keppihän seuraa mitä kulloinenkin synkronisointirengas tekee, oikeassa reunassa ollessaan se on (tai pitäisi olla) yhteydessä vain tuohon vitos- ja kutosvaihteen rattaiden välissä olevaa synkroa liikuttelevaan haarukkaan.
Tasauspyörästöä pyörittelevä ratas on kai koneistettu suoraan akseliin? Jos liike tulee sieltä, liikkuu koko akseli jolloin luulisi että kepin nykimistä esiintyisi myös muilla akselin vaihteilla, eli ykkösellä, kakkosella ja vitosella.
Kun sinulla nyt on akselit irti, voi hampaiden kulmasta yrittää päätellä kumpi rataspareista liikuttelee vedon mukana ja mitä: kutosvaihteen raattaat, vai akselin päässä oleva ja tasauspyörästön ulkokehän ratas. Keppihän seuraa mitä kulloinenkin synkronisointirengas tekee, oikeassa reunassa ollessaan se on (tai pitäisi olla) yhteydessä vain tuohon vitos- ja kutosvaihteen rattaiden välissä olevaa synkroa liikuttelevaan haarukkaan.
Tasauspyörästöä pyörittelevä ratas on kai koneistettu suoraan akseliin? Jos liike tulee sieltä, liikkuu koko akseli jolloin luulisi että kepin nykimistä esiintyisi myös muilla akselin vaihteilla, eli ykkösellä, kakkosella ja vitosella.
932 937 955 955
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
^ Ei voi muistaa tarkemmin, mutta saattoi heilahdella eteenpäin.
En ole purkanut laatikkoa tuon pidemmälle. Otin vain kopan pois, ihmettelin ja otin tukun kuvia. Olin yhteydessä laakeroinnin tehneeseen firmaan. Heillä on työtakuu 6kk ja osatakuu 2v. Jos sieltä on laakeri mennyt esim moottorin puoleisestä päästä, niin se menee takuuseen. Muuten ei ole sitten mitään, paitsi että lupasivat osia suurasiakashinnalla. Laatikko menee sinne sitten tarkistettavaksi, mutta sitä ei pureta kovin eikä mittailla. Silmämääräinen tarkistus vain. Kun saan sen sitten takaisin, niin sitten atomeina sitä voi hämmästellä . Eipä tuo käytetty laatikkokaan mikään priimakuntoinen ole. Tässä on kuitenkin nyt se etu, että voin yhtä laatikkoa kummastella ja auto on silti käytössä. Harvinaista herkkua konsanaan. Juhannuksen ajan nämä asiat kyllä lepäävät. Silloin ei vaan kykene ...
En ole purkanut laatikkoa tuon pidemmälle. Otin vain kopan pois, ihmettelin ja otin tukun kuvia. Olin yhteydessä laakeroinnin tehneeseen firmaan. Heillä on työtakuu 6kk ja osatakuu 2v. Jos sieltä on laakeri mennyt esim moottorin puoleisestä päästä, niin se menee takuuseen. Muuten ei ole sitten mitään, paitsi että lupasivat osia suurasiakashinnalla. Laatikko menee sinne sitten tarkistettavaksi, mutta sitä ei pureta kovin eikä mittailla. Silmämääräinen tarkistus vain. Kun saan sen sitten takaisin, niin sitten atomeina sitä voi hämmästellä . Eipä tuo käytetty laatikkokaan mikään priimakuntoinen ole. Tässä on kuitenkin nyt se etu, että voin yhtä laatikkoa kummastella ja auto on silti käytössä. Harvinaista herkkua konsanaan. Juhannuksen ajan nämä asiat kyllä lepäävät. Silloin ei vaan kykene ...
Viimeksi muokannut JiiPee, 20 Kesä 2018, 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Ja söin todella nopeasti edellisen viestini sanat - ja taas puuhastellaan. Tässä muutamia kuvia laatikon sisuksista. Niistä ei varmaan hurskaammaksi tule, mutta mikähän rataspari on mikäkin vaihde? Niin, joo, hahmottamista tietenkin auttaisi, jos ottaisi vaihteensiirtohaarukat pois tieltä. Nyt ei tullut otettua.
Tutkin asiaa lisää. Kun en näistä mitään ymmärrä enkä tiedä, niin kokeilujen kautta mennään eteenpäin ennen kuin joku ammattilainen katsoo sisuksiin. Otin kustakin akselista otteen siten, että laitoin peukalot vastakkain akselin päähän ja sormilla liikuttelin akselilla olevia rattaita samanaikaisesti molemmilta puolilta. Pääakselilla kaikki on tiukasti paikallaan, no play. Molemmilla sivuakseleilla jokaisessa rattaassa on hieman välystä akselin suuntaisesti. Toisin sanoen, saan ne nousemaan sormilla akselin suuntaisesti justiinsa sen verran, että juuri ja juuri tuntuu ja todennäköisesti puhutaan millin osista. Pitääkö näin olla vai onko tuossa feelua?
Edit: Hajotuskuvista katsottuna jokaisessa sivuakseleilla olevassa rattaassa taitaa olla neulalaakeri sisällä, joten kaipa ne vähän antavat sitten periksi - vai eikö pitäisi? Voiko holkkuma johtua väliholkkien kulumasta tms... Nämä neulaset ja holkit olisivatkin hinnaltaan jopa melko edullisia.
Tutkin asiaa lisää. Kun en näistä mitään ymmärrä enkä tiedä, niin kokeilujen kautta mennään eteenpäin ennen kuin joku ammattilainen katsoo sisuksiin. Otin kustakin akselista otteen siten, että laitoin peukalot vastakkain akselin päähän ja sormilla liikuttelin akselilla olevia rattaita samanaikaisesti molemmilta puolilta. Pääakselilla kaikki on tiukasti paikallaan, no play. Molemmilla sivuakseleilla jokaisessa rattaassa on hieman välystä akselin suuntaisesti. Toisin sanoen, saan ne nousemaan sormilla akselin suuntaisesti justiinsa sen verran, että juuri ja juuri tuntuu ja todennäköisesti puhutaan millin osista. Pitääkö näin olla vai onko tuossa feelua?
Edit: Hajotuskuvista katsottuna jokaisessa sivuakseleilla olevassa rattaassa taitaa olla neulalaakeri sisällä, joten kaipa ne vähän antavat sitten periksi - vai eikö pitäisi? Voiko holkkuma johtua väliholkkien kulumasta tms... Nämä neulaset ja holkit olisivatkin hinnaltaan jopa melko edullisia.
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
- Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT - Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Hmmm... viimeisestä kuvasta päätellen kun kutosella painaa kaasua, pääakselin vinot hampaat painavat sivuakselin ratasta alaspäin (siis kuvassa), jos klappia on sivuakselin rattaan kiinnityksessä, kepin pitäisi liikkua kaasua painettaessa taaksepäin.
Tasauspyörästön kehällä rattaan hampaiden kulma taitaa olla toisin päin, joten jos klappia on sivuakselin päätylaakereissa, kaasua annettaessa keppi liikkuisi eteenpäin. Tässä tapauksessa liikkuminen pitäisi kai sitten olla havaittavissa myös akselin muilla vaihteilla(?)... Homma riippuu tieten myös siitä mitä rattaiden kokojen suhde vaikuttaa tuohon akselin suuntaiseen voimaan, en pysty arvaamaan.
Vinkuna ei tieten voi tulla kutosvaihteen sivuakselin rattaan neulalaakereista kun ne eivät pyöri vaihteen ollessa kytkettynä. Tähän aikaan illasta/yöstä rupeaa hahmotuskyky olemmaan vähän niin js näin, niin en nyt arvaile että mikä vinkuu...
Tasauspyörästön kehällä rattaan hampaiden kulma taitaa olla toisin päin, joten jos klappia on sivuakselin päätylaakereissa, kaasua annettaessa keppi liikkuisi eteenpäin. Tässä tapauksessa liikkuminen pitäisi kai sitten olla havaittavissa myös akselin muilla vaihteilla(?)... Homma riippuu tieten myös siitä mitä rattaiden kokojen suhde vaikuttaa tuohon akselin suuntaiseen voimaan, en pysty arvaamaan.
Vinkuna ei tieten voi tulla kutosvaihteen sivuakselin rattaan neulalaakereista kun ne eivät pyöri vaihteen ollessa kytkettynä. Tähän aikaan illasta/yöstä rupeaa hahmotuskyky olemmaan vähän niin js näin, niin en nyt arvaile että mikä vinkuu...
932 937 955 955
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Aikalailla tämä vaihteisto muistuttaa M32:sta, muun muassa vaihteet per sivuakseli, kuten tässä ketjussa aiemmin on mainittu. Koppa tosin on erilainen ulkoisesti. Jostain lukasin, että C = Cambio, 6 = vaihteiden määrä ja 35 = 350NM. Ihan järkeenkäypä nimeämistapa.
Mittailin tänään MM-futiksen ohessa sivuakseleilta rattaiden päittäisvälyksiä ja aikalailla näyttäisi rakotulkilla katsottuna olevan 0.15. En sitten tiedä onko tuo liikaa vai liian vähän, mutta jotakin sen täytyy olla, että rattaat pyörivät sutjakkaasti neulalaakereillaan silloin, kun ne ei ole kytkettynä. Jos vain ehdin, niin käyn yhdessä paikassa lähiaikoina näyttämässä sivuakseleita. En minä niistä mitään vikaa ole löytänyt. Vaihteen vaihdon aikainen clunk -ääni (vaihteilla 1,2,3 ja 4) on ihan mysteeri edelleen. Ei tuossa oikein muuta tule mieleen kuin synkrot ja niiden välinen kytkentälieriö (gear hub). Kahden vaihteen (5 ja 6) ulinasta tietyllä nopeudella tulee mieleen tietty shimmaukset. No joo, pelkkää spekulaatiota toistaiseksi. Homma jatkuu hiljalleen ...
Mittailin tänään MM-futiksen ohessa sivuakseleilta rattaiden päittäisvälyksiä ja aikalailla näyttäisi rakotulkilla katsottuna olevan 0.15. En sitten tiedä onko tuo liikaa vai liian vähän, mutta jotakin sen täytyy olla, että rattaat pyörivät sutjakkaasti neulalaakereillaan silloin, kun ne ei ole kytkettynä. Jos vain ehdin, niin käyn yhdessä paikassa lähiaikoina näyttämässä sivuakseleita. En minä niistä mitään vikaa ole löytänyt. Vaihteen vaihdon aikainen clunk -ääni (vaihteilla 1,2,3 ja 4) on ihan mysteeri edelleen. Ei tuossa oikein muuta tule mieleen kuin synkrot ja niiden välinen kytkentälieriö (gear hub). Kahden vaihteen (5 ja 6) ulinasta tietyllä nopeudella tulee mieleen tietty shimmaukset. No joo, pelkkää spekulaatiota toistaiseksi. Homma jatkuu hiljalleen ...
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Tervehdys jälleen,
Tänään kävin eräässä pajassa Tuusulassa, missä kokeeksi purettiin prässillä ja ulosvetimillä sivuakseleista pidempi eli jossa on vaihteet 1,2,5 ja 6. Osat tutkittiin toiminnaltaan ja silmämääräisesti. Sama tehtiin myös vaihteistokotelon laakereiden kooleille. Osista ei löytynyt mitään sanottavaa. Osien kyljissä/sivuissa on vielä työstöjäljet nähtävissä, joten eivät ole sivuistansa kuluneita ja näin muodostaisi ylimääräistä välystä. Kytkentäpakat ovat hyväkuntoisia samoin kuin rattaiden neulalaakerit. Akseli koottiin prässillä ja osat ovat akselilla juuri niin tiukalla kuin voivat olla ja niissä on se pieni ilmeisen tarkoituksellinen välys.
Vaihteiden 5 ja 6 rattaissa on kulumisen merkkejä. Nämä voisi tietystä vaihtaa, mutta vaihdetaanko ne pareittain vai riittääkö pelkästään ko akselin rattaiden vaihto? Vielä on tutkittavaa tuossa pääakselissa. Kotelossa olevissa laakereiden kooleissa on normaaleja jälkiä, joita syntyy ajanoloon. Sormella koetellessa niissä ei tunnu mitään epätasaisuuksia eikä niitä löytynyt tarkemmin luupillakaan tutkittaessa. No, 40tkm ajetuilla laakereilla ei tätä ehkä vielä odottaisikaan.
Kotiin päästyäni kokeilin akseleiden välyksiä koteloon siten, että laitoin yhden akselin kerrallaan koteloon ja kotelon kiinni jokusella ruuvilla. Voitelin tätä ennen laakerit ja koolit. Tunnustelin akselin päittäisvälystä ja pyörintää (shimmauksen tiukkuutta) käsin siirtomekanismin aukosta. Päittäisvälystä en tuntenut missään akselissa. Pyörintätestissä pääakseli saattoi pyöriä ehkä liian herkästi. Ymmärtääkseni akseleiden tulisi pyöriä paikallaan hieman naheasti. No, tuskinpa tuon shimmauksessa silti mitään kovin pielessä ole.
Mitään selitystä vaihteiden mekaaniselle klonk -tyyppiselle vaihtoäänelle ei löytynyt. Ei myöskään sille, että 6-vaihteella keppi hieman heilahtelee kevennettäessä/lisättäessä kaasua. Kahden vaihteen (5. ja 6.) hienoiselle ulinalle tietyssä nopeudessa sen sijaan saattoi löytyä syy kuluneisuudesta.
Tämä juttu vaikuttaa vahvasti siltä, että laitan tuon laatikon kasaan. Sitä ennen selvittelen niiden kahden rattaan (kenties ratasparien) hinnat. Jos tuo ei lompakkoa kovin kuumota, niin sitten ne vaihdetaan. Ei noiden rattaiden vaihto kovin hinnakasta ole kun vie akselit irrallaan laitettavaksi. Itse laatikon paketoiminen ei ole rakettitiedettä. Eihän se voi ollakaan, kun tällainen tampiokin siitä selviää.
Tällaista tällä erää, elämä on ....
Tänään kävin eräässä pajassa Tuusulassa, missä kokeeksi purettiin prässillä ja ulosvetimillä sivuakseleista pidempi eli jossa on vaihteet 1,2,5 ja 6. Osat tutkittiin toiminnaltaan ja silmämääräisesti. Sama tehtiin myös vaihteistokotelon laakereiden kooleille. Osista ei löytynyt mitään sanottavaa. Osien kyljissä/sivuissa on vielä työstöjäljet nähtävissä, joten eivät ole sivuistansa kuluneita ja näin muodostaisi ylimääräistä välystä. Kytkentäpakat ovat hyväkuntoisia samoin kuin rattaiden neulalaakerit. Akseli koottiin prässillä ja osat ovat akselilla juuri niin tiukalla kuin voivat olla ja niissä on se pieni ilmeisen tarkoituksellinen välys.
Vaihteiden 5 ja 6 rattaissa on kulumisen merkkejä. Nämä voisi tietystä vaihtaa, mutta vaihdetaanko ne pareittain vai riittääkö pelkästään ko akselin rattaiden vaihto? Vielä on tutkittavaa tuossa pääakselissa. Kotelossa olevissa laakereiden kooleissa on normaaleja jälkiä, joita syntyy ajanoloon. Sormella koetellessa niissä ei tunnu mitään epätasaisuuksia eikä niitä löytynyt tarkemmin luupillakaan tutkittaessa. No, 40tkm ajetuilla laakereilla ei tätä ehkä vielä odottaisikaan.
Kotiin päästyäni kokeilin akseleiden välyksiä koteloon siten, että laitoin yhden akselin kerrallaan koteloon ja kotelon kiinni jokusella ruuvilla. Voitelin tätä ennen laakerit ja koolit. Tunnustelin akselin päittäisvälystä ja pyörintää (shimmauksen tiukkuutta) käsin siirtomekanismin aukosta. Päittäisvälystä en tuntenut missään akselissa. Pyörintätestissä pääakseli saattoi pyöriä ehkä liian herkästi. Ymmärtääkseni akseleiden tulisi pyöriä paikallaan hieman naheasti. No, tuskinpa tuon shimmauksessa silti mitään kovin pielessä ole.
Mitään selitystä vaihteiden mekaaniselle klonk -tyyppiselle vaihtoäänelle ei löytynyt. Ei myöskään sille, että 6-vaihteella keppi hieman heilahtelee kevennettäessä/lisättäessä kaasua. Kahden vaihteen (5. ja 6.) hienoiselle ulinalle tietyssä nopeudessa sen sijaan saattoi löytyä syy kuluneisuudesta.
Tämä juttu vaikuttaa vahvasti siltä, että laitan tuon laatikon kasaan. Sitä ennen selvittelen niiden kahden rattaan (kenties ratasparien) hinnat. Jos tuo ei lompakkoa kovin kuumota, niin sitten ne vaihdetaan. Ei noiden rattaiden vaihto kovin hinnakasta ole kun vie akselit irrallaan laitettavaksi. Itse laatikon paketoiminen ei ole rakettitiedettä. Eihän se voi ollakaan, kun tällainen tampiokin siitä selviää.
Tällaista tällä erää, elämä on ....
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Päivitystä tilanteeseen.
Laakerit ja laakerikoolit
Kävin näyttämässä osina olevaa laatikkoa laakeroinnin tehneessä paikassa. Silmämääräisessä tarkastelussa ja käpistelyssä ei suoranaisesti ilmennyt mitään sellaista mistä olisi voinut sanoa sen olevan oikeasti viallinen. Vaihteiston kopassa olevissa laakerikooleissa on kaikissa tasainen kuluma taikka rullausjälki, mikä on normaalia. Laakereiden rullat olivat erinomaisessa kunnossa. He haluaisivat toki tarkistaa shimmauksen ja mikäli se menee vajaa parivuotta sitten maksetun laskun piikkiin, niin sitten mulle se on jees.
Vaihdekepin liike vedon muuttuessa
Kuutosvaihteella ilmennyttä vaihdekepin liikettä ihmelteltiin aikamme. Koska se ei ilmennyt muilla samalla akselilla olevilla vaihteilla, on akselin laakereiden liiallinen välys melkeinpä poissuljettu. Mahdollinen syy voi olla kytkentäpakassa, mutta tämä on arvaus.
Mekaaninen vaihtoääni
Vaihteiden vaihdon yhteydessä kuuluva clunk-tyyppinen ääni ollee laatikon ominaisuus, jota kuulemma ilmenee myös M32:ssa. Johtunee siis laatikon suunnittelusta ja äänestä ei sinänsä tarvitse olla huolissaan. Silti ihmettelen, että miten FPT on kyennyt tekemään muun muassa entisen Stilon laatikosta hiljaisen myös vaihtoääneltään.
Lopuksi
Odotellaan, että asioista päättävät henkilöt saapuvat kesälomiltaan töihin. Tällöin keskustellaan siis mahdollisesta tarkistusshimmauksesta ja mahdollisesti tarvittavien osien hinnasta (5. ja 6. vaihteiden rattaat, kytkentäpakka ja synkrot). Listahinnaltaan puhutaan hieman alle 400 eurosta. Mukaani tällä erää sain eLearnista tulostetut ohjeet C635-vaihdelaatikon purkamiseen ja kasaamiseen liittyen. Kaiken kaikkiaan ihan hyvä ja keskusteleva maku jäi käynnistä.
Laakerit ja laakerikoolit
Kävin näyttämässä osina olevaa laatikkoa laakeroinnin tehneessä paikassa. Silmämääräisessä tarkastelussa ja käpistelyssä ei suoranaisesti ilmennyt mitään sellaista mistä olisi voinut sanoa sen olevan oikeasti viallinen. Vaihteiston kopassa olevissa laakerikooleissa on kaikissa tasainen kuluma taikka rullausjälki, mikä on normaalia. Laakereiden rullat olivat erinomaisessa kunnossa. He haluaisivat toki tarkistaa shimmauksen ja mikäli se menee vajaa parivuotta sitten maksetun laskun piikkiin, niin sitten mulle se on jees.
Vaihdekepin liike vedon muuttuessa
Kuutosvaihteella ilmennyttä vaihdekepin liikettä ihmelteltiin aikamme. Koska se ei ilmennyt muilla samalla akselilla olevilla vaihteilla, on akselin laakereiden liiallinen välys melkeinpä poissuljettu. Mahdollinen syy voi olla kytkentäpakassa, mutta tämä on arvaus.
Mekaaninen vaihtoääni
Vaihteiden vaihdon yhteydessä kuuluva clunk-tyyppinen ääni ollee laatikon ominaisuus, jota kuulemma ilmenee myös M32:ssa. Johtunee siis laatikon suunnittelusta ja äänestä ei sinänsä tarvitse olla huolissaan. Silti ihmettelen, että miten FPT on kyennyt tekemään muun muassa entisen Stilon laatikosta hiljaisen myös vaihtoääneltään.
Lopuksi
Odotellaan, että asioista päättävät henkilöt saapuvat kesälomiltaan töihin. Tällöin keskustellaan siis mahdollisesta tarkistusshimmauksesta ja mahdollisesti tarvittavien osien hinnasta (5. ja 6. vaihteiden rattaat, kytkentäpakka ja synkrot). Listahinnaltaan puhutaan hieman alle 400 eurosta. Mukaani tällä erää sain eLearnista tulostetut ohjeet C635-vaihdelaatikon purkamiseen ja kasaamiseen liittyen. Kaiken kaikkiaan ihan hyvä ja keskusteleva maku jäi käynnistä.
- Aquatica
- Viestit: 15002
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Tuo klonksahdus on brittifoorumin yleiskäsityksen mukaan ominaisuus, joka on toisissa mutta uupuu toisista. Ilman järjellistä syytä tai selitystä.
Mites se laakerointi tehtiin, kaikki laakerit vaihdettiin vai pelkästään tasauspyörästön?
Mites se laakerointi tehtiin, kaikki laakerit vaihdettiin vai pelkästään tasauspyörästön?
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
^ Tasauspyörästön laakerit olivat lopussa. Pyysin samalla vaihtamaan kaikki akselilaakerit, kun laatikko kerran oli otettava pois. Samalla laitettiin uusi kytkin ja painelaakeri&työsylinteriyhdistelmä. Nämä siis tehtiin aikalailla tasan 2 vuotta sitten.
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
eiks toi vaihdekepin heilahdus ole melkein ominaisuus, ainakin molemmissa omissa 156szissa se taisi hiukan aina nytkähtää
- Aquatica
- Viestit: 15002
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08
Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
^
156:ssa menee vanhuuttaan. En tiedä, onko ihan uutena heilunut? Mulla ollut TS ja JTD, jossa ei vispannu keppi.
M32:ssa laakerivika ja C635:ssa oletettava laakerivika, jos keppi heiluu.
156:ssa menee vanhuuttaan. En tiedä, onko ihan uutena heilunut? Mulla ollut TS ja JTD, jossa ei vispannu keppi.
M32:ssa laakerivika ja C635:ssa oletettava laakerivika, jos keppi heiluu.
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Aquatica kirjoitti:^
156:ssa menee vanhuuttaan. En tiedä, onko ihan uutena heilunut? Mulla ollut TS ja JTD, jossa ei vispannu keppi.
M32:ssa laakerivika ja C635:ssa oletettava laakerivika, jos keppi heiluu.
no aika uuten ne jo heiluu eli semmoset 30 tuhatta ajettuna heilu
- JiiPee
- Viestit: 2494
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Helsinki
Re: C635 vaihteiston vian etsintä
Otin varaosaboxin pois ja pistin originaalin takaisin paikalleen. Siinä kun ei ollut havaittavaa vikaa, vain pientä kulumaa vaihteiden 5 ja 6 rattaissa sivuakselilla. Itse asiassa tässä varaosaboxissa on ihan sama juttu pois lukien vaihdon yhteydessä kuuluva klonk-tyyppinen ääni. Mun päänuppi kun on luotu tavoittelemaan äänetöntä laatikkoa kustannuksista välittämättä, niin purin tuon varaosaboxin. Kelailin nettiä löytääkseni sopivat osat eli 5. ja 6. vaihteiden rattaat ja niihin uudet neulalaakerit. Löytyhän ne ja laitoin tarjouspyyntöä peliin. Nyt kaikki tarvittavat lähtisi alle 350 euron, mitä pidän jo kohtuullisena. Katsotaan miten tässä talven tullen käy. Hienoa olisi, jos saisi boxin alle viimeistään ensi kesänä. Tämä toinen boxin vaihto meni jo 12 tuntiin . Viisastako? Tuskinpa, voisinhan jättää sen noinkin ja moni pitäisi sitä ominaisuutena. Minua asian tila vaan häiritsee.
Ne joita kiinnostaa yleensäkin tuo MiTo QV:n C635.6.35.07 vaihdeboxin sisuskalut, niin tuosta linkistä pääsee katselemaan. Samaa manuaaliaskiahan on muun muassa Giulietassa hieman eri välityksillä. Muuten tuntuisi olevan samaa tavaraa. Kuvista on tietty vaikea yksiselitteisesti havaita taikka tunnistaa kulumia, vikoja tms... mutta jos jotain noista tupsahtaa mieleen, niin kirjoitelkaa.
Edit 24.10.2018: Osista haalittu kasaan/tilattu
* ostettu kaikki tiivisteet (differentiaalin vasen+oikea ja vaihteiston pääakselin tiiviste)
* tilattu 5. ja 6. rattaat ja niihin kuuluvat neulalaakerit
* ostettu 5. ja 6.vaihteiden uudet synkrot (nämä olivat autokeskuksen poistotorilla -60%, joten päätin vaihtaa ne samalla. Pakkaa ei ole tarvis uusia. Tässä säästyy mukavasti sellaiset noin vajaat 90 euroa
Kun nuo viimeiset tilatut osat joskus saapuvat, niin sitten etsin paikan jossa akseli voidaan purkaa ja kasata. Tähän hommaan tarvitaan prässiä ja jonniinmoista isohkoa ulosvetäjääkin.
Edit 22.11.2018:
Pidemmälle sivuakselille osat on vaihdettu. Itseasiassa selvisin projektista pulttipyssyllä, 12mm kuusiokolohylsyllä, isohkolla ulosvetäjällä, kaasupullo&toho yhdistelmällä. Aikaa meni osien irrotukseen, pesuun ja kasaukseen hissukseen tehtynä noin 1.5 tuntia. Prässi ja siihen passelit työkalut olisi nopeuttanut hommaa, mutta meni se näinkin. Käytin ulosvetäjää myös osien vetämisessä paikalleen. Akselilla oli 3 holkkia, jotka piti laajentaa kevyesti lämmittämällä niin, että ne sai takaisin akselille. Seuraavaksi on edessä vaihteiston kasaus. Kuvia päivitetty linkin taakse.
Edit 22.11.2018:
Vaihteisto kasattu ja kaikki tiivisteet uusittu. Sitten kun sen alle laittaa niin pääsee kokeilemaan, notta miten homma onnistui.
Ne joita kiinnostaa yleensäkin tuo MiTo QV:n C635.6.35.07 vaihdeboxin sisuskalut, niin tuosta linkistä pääsee katselemaan. Samaa manuaaliaskiahan on muun muassa Giulietassa hieman eri välityksillä. Muuten tuntuisi olevan samaa tavaraa. Kuvista on tietty vaikea yksiselitteisesti havaita taikka tunnistaa kulumia, vikoja tms... mutta jos jotain noista tupsahtaa mieleen, niin kirjoitelkaa.
Edit 24.10.2018: Osista haalittu kasaan/tilattu
* ostettu kaikki tiivisteet (differentiaalin vasen+oikea ja vaihteiston pääakselin tiiviste)
* tilattu 5. ja 6. rattaat ja niihin kuuluvat neulalaakerit
* ostettu 5. ja 6.vaihteiden uudet synkrot (nämä olivat autokeskuksen poistotorilla -60%, joten päätin vaihtaa ne samalla. Pakkaa ei ole tarvis uusia. Tässä säästyy mukavasti sellaiset noin vajaat 90 euroa
Kun nuo viimeiset tilatut osat joskus saapuvat, niin sitten etsin paikan jossa akseli voidaan purkaa ja kasata. Tähän hommaan tarvitaan prässiä ja jonniinmoista isohkoa ulosvetäjääkin.
Edit 22.11.2018:
Pidemmälle sivuakselille osat on vaihdettu. Itseasiassa selvisin projektista pulttipyssyllä, 12mm kuusiokolohylsyllä, isohkolla ulosvetäjällä, kaasupullo&toho yhdistelmällä. Aikaa meni osien irrotukseen, pesuun ja kasaukseen hissukseen tehtynä noin 1.5 tuntia. Prässi ja siihen passelit työkalut olisi nopeuttanut hommaa, mutta meni se näinkin. Käytin ulosvetäjää myös osien vetämisessä paikalleen. Akselilla oli 3 holkkia, jotka piti laajentaa kevyesti lämmittämällä niin, että ne sai takaisin akselille. Seuraavaksi on edessä vaihteiston kasaus. Kuvia päivitetty linkin taakse.
Edit 22.11.2018:
Vaihteisto kasattu ja kaikki tiivisteet uusittu. Sitten kun sen alle laittaa niin pääsee kokeilemaan, notta miten homma onnistui.