Alfan 156 Super SW koeajo - kysymyksiä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Hiski
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Touko 2003, 02:59
Paikkakunta: Helsinki

Alfan 156 Super SW koeajo - kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hiski »

Kävin tänään koeajamassa Alfa 156 Super SW mallin ja ensimmäinen mitä pystyy sanomaan autosta on: "No kyllä se jotenkin erilaiselta tuntui..." Lyhyen koeajon (2,5 h) aikana tapahtui seuraavaa ja kun täältä kaiketi löytyy kokeneita Alfa -käyttäjiä niin joku voisi kommentoida kysymyksiini vai mitä ? (Niin tämä oli siis eka kerta kun moisella olen ajanut)

Keli oli tänään sateinen, lämpöä n. 14 astetta.

1) Kuinka tuolla pystyy muka kiihdyttämään 0-100 km/h alle 10 sekuntiin ? Ainakaan se ei paikaltaan lähde kovin ripeästi kun alakierroksilla ei tunnu olevan kovinkaan hyvä vääntö. Itse sain sen koeajon aikana kertaalleen sammumaan liikkeellä lähdettäessä.

2) Kytkin alkaa ottamaan kiinni heti kun sen päästää vähänkin irti lattiasta. Kaupunkiajossa oli pakko pistää vaihde välillä pois päältä kun ei yksinkertaisesti jaksanut painaa kytkintä lattiaan saakka kovin kauaa. Onko tämä jokin säätövika vai kuuluuko sen toimia tosiaankin tuolla tavalla. Vaihteiden siirtokaan ei toiminut sujuvasti mikäli kytkintä ei polkenut kiinni lattiaan. Aika työlästä ajaa ruuhkassa keskellä kaupunkia.

Sinänsä auton kiihtyvyys oli ihan riittävä meikäläisen tarkoituksiin mutta ajaminen oli aika rankkaa. Nostamalla penkkiä tilanne parantui ja kytkimen painaminen oli vähän helpompaa.

3) Ilmastoinnin toiminta oli kummallinen. Vaikka se oli automaattiasennossa ja lämpö säädetty 17 asteeseen, nuolet osoittivat puhalluksen tulevan suoraan eteenpäin ja jalkoihin niin tuntui ettei ilmaa tullut yhtään mistään... oikeasti tuli hiki. Ei kait tuon noin pitäisi toimia vai mitä ? Herättää kysymyksiä miten se talvella mahtaa toimia ? Pysyvätkö ikkunat huurtumatta ? Jotenkin ilmastoinnista jäi aika epävarma kuva joten toimiiko tuo vai onko se vain koriste ?

4) Kuskin oven kahvan nappula jäi kaksi kertaa pohjaan ja ovi mennyt kiinni. Piti ottaa avain ja vetää nuppi ulos jotta sai oven kiinni. Pienellä säädöllä ja rasvauksella moinen kaiketi hoituu mutta aika nolo juttu tuokin oli tämän hintaisessa autossa.

Kokonaisuutena auto oli melko mukava ajaa mutta nuo pikkuviat ja etenkin ilmastoinnin toimimattomuus saivat epävarmaksi. Olen viimeaikoina koeajanut varmaankin 15 erilaista uutta autoa ja tämä on niistä kaikkein erilaisin tähän mennessä.

Onko Alfassa tyyppivikoja vai sainko koeajoon kaikkein huonoimman perjantai-iltapävänä tehdyn yksilön ?

Avatar
GTA
Viestit: 300
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 12:23
Paikkakunta: Côte d'Azur, Ranska

Viesti Kirjoittaja GTA »

Hei Hiski, ihan etukäteen: sori asiaton vastaus, mutta nyt on perjantai ja ....

Oikeat vastaukset kysymyksiisi ovat:

1) Painamalla kaasua.

2) Tämä on sitä Alfan taloudellisuutta. Säästää punttisalimaksuissa kun ei tartte treenata jalkoja.

3) Jos on huonokuntoinen, niin kytkimen ja kaasun reipas painaminen helposti tuo hien pintaan vaikka autossa olisi viileääkin.

4) Nolostuminen kehittää pitkän päälle itsetuntoa.

:crazyeyes:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfan 156 Super SW koeajo - kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja V6 »

Hiski kirjoitti:

1) Kuinka tuolla pystyy muka kiihdyttämään 0-100 km/h alle 10 sekuntiin ? Ainakaan se ei paikaltaan lähde kovin ripeästi kun alakierroksilla ei tunnu olevan kovinkaan hyvä vääntö. Itse sain sen koeajon aikana kertaalleen sammumaan liikkeellä lähdettäessä.

2) Kytkin alkaa ottamaan kiinni heti kun sen päästää vähänkin irti lattiasta. Kaupunkiajossa oli pakko pistää vaihde välillä pois päältä kun ei yksinkertaisesti jaksanut painaa kytkintä lattiaan saakka kovin kauaa. Onko tämä jokin säätövika vai kuuluuko sen toimia tosiaankin tuolla tavalla.


4) Kuskin oven kahvan nappula jäi kaksi kertaa pohjaan ja ovi mennyt kiinni. Piti ottaa avain ja vetää nuppi ulos jotta sai oven kiinni. Pienellä säädöllä ja rasvauksella moinen kaiketi hoituu mutta aika nolo juttu tuokin oli tämän hintaisessa autossa.

Kokonaisuutena auto oli melko mukava ajaa mutta nuo pikkuviat ja etenkin ilmastoinnin toimimattomuus saivat epävarmaksi. Olen viimeaikoina koeajanut varmaankin 15 erilaista uutta autoa ja tämä on niistä kaikkein erilaisin tähän mennessä.
1 jos kiihdytetään paikaltaan ei lähdetä pienillä kierroksilla

2 kytkin on raskas ja pitää painaa aina pohjaan asti, ei neideille :-D

4 ei ongelmia

mitäs pikkuvikoja siinä oli? ilmastoinnista en osaa sanoa kun itselläni on tuota vanhempaa mallia, mikä pelittää ihan hyvin
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Jos ilmastointi toimii ja asetat sen 17asteeseen ei varmaan tule hiki! Paloiko varmasti ilmastoinnin valo myöskin? Itse käytän takkipäällä tuollaisella kelillä ilmastointi 20 asteessa eikä koskaan ole tullut hiki. Oikeestaan päin vastoin. Varsinkin varpaat meinaa pidemmän ajon jälkeen "jäätyä".

Mitä tulee tuohon kaasu + kytkin ongelmaan... Oma ei sammu ja lähtee valoista ihan mukavasti, tosin kone on 2.5 V6. Kytkintä saa kuitenkin painaa ihan kunnolla. Ajoin pakon sanelemana päivän Nissan Almeraa ja meinasin polkasta kytkimen varmasti konehuoneen puolelle kun olin tottunut survomaan alfan kytkintä :)

Kun alfaan istuu ja lähtee koejolle eikä sytytä, niin kyllä se sillon on väärä auto sinulle!

tv
Viestit: 619
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:43
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tv »

Maho kirjoitti:Mitä tulee tuohon kaasu + kytkin ongelmaan... Oma ei sammu ja lähtee valoista ihan mukavasti, tosin kone on 2.5 V6. Kytkintä saa kuitenkin painaa ihan kunnolla. Ajoin pakon sanelemana päivän Nissan Almeraa ja meinasin polkasta kytkimen varmasti konehuoneen puolelle kun olin tottunut survomaan alfan kytkintä :)
Tyypitin toissapäivänä ruokatunnilla pikaisesti työkaverin äskettäin hankkimaa Porsche 911 -73:sta. Kyllä tuntui Alfan kytkin neitimäisen kevyeltä tuon jälkeen, Porschessa sai oikeasti käyttää hieman voimaa alaspainamiseen. Ylösnostaminenkin vaati tarkkaa otetta, kiinniotto oli lähinnä on-off -tyyppistä :)
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia

tv
Viestit: 619
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:43
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfan 156 Super SW koeajo - kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tv »

Hiski kirjoitti:1) Kuinka tuolla pystyy muka kiihdyttämään 0-100 km/h alle 10 sekuntiin ? Ainakaan se ei paikaltaan lähde kovin ripeästi kun alakierroksilla ei tunnu olevan kovinkaan hyvä vääntö. Itse sain sen koeajon aikana kertaalleen sammumaan liikkeellä lähdettäessä.
Kuten tuossa muutkin jo sanoivat, kierroskonetta tosiaan pitää hieman käskyttää halutun lopputuloksen aikaansaamiseksi. Omakin ensikokemus Alffasta joskus vuonna -97 taisi alkaa muutamalla moottorin tahattomalla sammumisella. Kyllä se siitä lähtee, ei se moottori kierroksista hajoa.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Maho kirjoitti: Ajoin pakon sanelemana päivän Nissan Almeraa ja meinasin polkasta kytkimen varmasti konehuoneen puolelle kun olin tottunut survomaan alfan kytkintä :)

Kun alfaan istuu ja lähtee koejolle eikä sytytä, niin kyllä se sillon on väärä auto sinulle!
itsekin olen ajanut 1.4 almeraa kun oli sellainen frendillä lainassa ,siinä on tosiaan kaikki kevyttä :o
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

0-100 alle 10s.

Kieroksia 3500rpm ja kykin ylös.
Sitten vaan isompaa pykälää pesään kun rpm viisari on punaisella.
No märällä pinnalla ei varmaan ole pitoa riittävästi.
Kuivalla pinnalla harjoittelee niin kyllä se alle 10 menee.

Avatar
salmiakki
Viestit: 52
Liittynyt: 21 Huhti 2003, 12:36
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja salmiakki »

alfan vaihtamistapaan täytyy oikeesti oppia. mulla oli 2 litrainen automaatti mitsubitsu galant 10 vuotta ennen tätä 2 litraista 156:sta, ja olipa todella vaikeata tottua siihen, että kun galantilla painoin reippaasti kaasua ja sitten antoi rullailla, niin alfassa vaihtaessa oli joko nenä tuulilasissa, taikka takaraivo niskatuessa, ja aika herkästi se tuntuu vastaavan kaasujalan liikkeeseen muutekin, oli lähellä tunne siitä, ettei siihen opi ikinä...
kyllähän alfalla ajamiseen on asennoiduttava eri tavalla kuin noilla japsivispilöillä suhailuun. eiks niin? :twisted:
156 2.0 TS
La mia cara Alfa...

steelduck
Viestit: 146
Liittynyt: 28 Maalis 2003, 22:35
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja steelduck »

...eikös se vähän ole niin että ALfalla ajetaan ja muilla kuljetaan paikasta toiseen ;)

Kyllä vaimokin vähän valitteli kytkimen jäykkyyttä, kun 156:nen oli koeajossa, mutta tokaisi sitten, että kaipa siihen tottuu. :)
-Kristian - 156 2.5 V6

Hiski
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Touko 2003, 02:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hiski »

:) Kiitettävää aktiviteettia. Kiitoksia vastauksista. Ei mulla heikko kunto ole mutta kaasujalan polvi oli vähän kipeä kun kolahti salibandya pelatessa - joskaan sillä en painanut kytkintä.

Ehkä liioittelin sanomalla "pikkuvikoja" mutta tuo ilmastointi jäi kyllä vieläkin mysteeriksi.

- Ilmastoinnin valo oli päällä
- Lämpö säädetty 17 asteeseen
- Puhallus piti tulla eteen ja jalkoihin
- Suuttimet olivat auki

Lopputulos oli että en palellut joten nähtävästi ilmastointilaite oli sitten viallinen koska olen ajellut viitisen vuotta autoilla joissa on ilmastointi ja noilla säädöillä niissä normaalisti paleltuisi.

Nyt tässä on jo vähän toipunut tuosta koeajosta ja ei se Alfa ole vielä tippunut pois listoilta ;-)

T: Hiski

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

HOTAKAINEN kirjoitti:0-100 alle 10s.

Kieroksia 3500rpm ja kytkin ylös.
Sitten vaan isompaa pykälää pesään kun rpm viisari on punaisella.
No märällä pinnalla ei varmaan ole pitoa riittävästi.
Kuivalla pinnalla harjoittelee niin kyllä se alle 10 menee.
Jep, 3000 rpm on avainasemassa - sen alle kun menee niin kaupunkiajeluksi menee. Kun talvella oli liukasta kehoitin emäntää ajamaan pienillä kierroksilla, eli alle 3000, ja niinhän tuo oli ajanut aina toukokuuhun asti. Nyt viikko sitten sanoin, että varsinainen ajamisen ilo alkaa vasta 3000 rpm:stä - arvatkaa oliko tyytyväinen kun ensimmäisen kerran tohti kokeilla. Onhan se tunne toinen itse ajaessa kuin kyydissä ollessa.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5760
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, 156 2.5, Spider 3.0, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Taitaapi olla niin, että jos Alfa Romeo ei saa koeajossa kuljettajaansa syttymään, niin ei varmaankaan ole oikea auto kyseiselle henkilölle.

Uskoisin, ettei 0-100 kiihdytys alle kymppiin tuota minkäännäköisiä ongelmia.. Jenkaahan sille pitää antaa heti lähdössä!
Itse meinasin tallata 2.0 JTS:n kytkimen moottoritilaan (puhumattakaan Polo 1.2:sen kytkimestä, siinä oli kaikki "ärsyttävän kevyttä"), kun tyypitin sitä oman 156 V6:n jälkeen.. Aika huima ero jo noissakin ja enpä usko että Superissa ainakaan raskaampaa kytkintä ole, mitä JTS:ssä. Kaikkeen tottuu nopeasti, itse ainakin henk.koht. pidän enemmän "raskaasta" kytkimestä ja 156 V6:sen kanssa ei ongelmia ole ollut, vaikka en jalkaprässiä pahemmin ole treenaillutkaan. Ilmastoinnissa oli todennäköisesti jotain vialla, koeajamassani JTS:ssä ja GTA:ssa se pelasi moitteettomasti.. Niin, ja omassani myös.

Hiski
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Touko 2003, 02:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hiski »

Noh... jotain kuitenkin tapahtui koska olen luultavimmin selaillut kaikki löytämäni Alfa Romeo keskutelupalstat, yms läpi Ruotsista, Saksasta, Iso britanniasta, jne... paras sivusto oli www.alfa156.net jossa oli vastaus useimpiin kysymyksiini. Ei voida sanoa etteikö sytyttänyt vaan tuli epävarman olo kun ovi ei mene kiinni ja ilmastointi ei toiminut.

Kytkimeen tottuu ja samoin kaasun käyttöön mutta kun tuolla täytyy sitten tulla toimeen myös se 36 kk joka tässä tapauksessa on liisarin pitoaika. On oltava varma että Alfa toimii myös paikasta a paikkaan b siirtymisessä hauskuuden lisäksi. Kun ei ole aiempaa kokemusta kyseisestä merkistä eikä ketään lähipiirissäkään jolla moinen olisi on pakko kerätä ensin vähän tietoa.

steelduck
Viestit: 146
Liittynyt: 28 Maalis 2003, 22:35
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja steelduck »

Heh jaa että liisariksi. Itse tilasin 156 V6 2.5:sen liisariksi ja tuostahan ei liisari enää parane. Suhteellisen edulliset hankintakulut ja käyttökuluista ei niin väliä, kun se on liisari. Jos autossa on jotain vikaa niin onhan siinä takuu ja liisingsopimus hoitaa loput.

Itselle kävi aivan samoin. Kävin koeajamassa ja sen jälkeen olenkin ollut Alfa-nettiriippuvainen. Alfaa ei edes kannata yrittää ostaa järjellä vaan tunteella. Anna mennä vaan, elät kuitenkin vain kerran ja onpahan sitten vanhana jatain mitä muistella. Saabit ja Volvot tuskin jää muistoihin samalla lailla kuin se Alfa, jonka ovi ei meinannut mennä kiinni, mutta muuten se oli niin vimmatun hieno peli. ;)

Niinkuin joku täällä jo osuvasti on sanonutkin:" Ei sitä taksiksi ole tehtykkään."
-Kristian - 156 2.5 V6

Vastaa Viestiin