Mekaaniset erot jtdm koneissa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Mekaaniset erot jtdm koneissa

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Onkos kellään tietoa, mitä mekaanisia eroja on 1.9, 2.0 ja 2.4 koneissa. Lähinnä liittyy kulutukseen vaikuttavat asiat. Moottorirhan ovat Fiatin modulaarista perhettä, joten samoja osia lienee paljon. Periaatteessa 1.9 on pätkäisty 2.4, tai 2.4 jatkettu 1.9. Miten mahtaa olla nokkien asteiden kanssa? Onko eroja? Saksassa näyttää olevan 159:ä 1.9 Eco -merkinnällä kaupan, jonka kulutusarvot ovat varsin pieniksi merkattuja.
Kimmo

Avatar
Isola
Viestit: 1963
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mekaaniset erot jtdm koneissa

Viesti Kirjoittaja Isola »

Eperistä vakoillen 2.0 JTDm:ää olisi olemassa kahdella eri imunokalla: 55206503 (125 kW) ja 55206425 (103 kW). Pidemmälle en kahlannut kun heti ensimmäinen koepallo osui. Jos on tarjoilla VIN tai suomalainen rekisterinumero kiinnostavasta vertailuparista, niin ePeristä selviää vähällä vaivalla.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mekaaniset erot jtdm koneissa

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

2.0Jtdm on multijet 2 moottorilla. Onkohan niin että moottorinohjaus ja suuttimet ovat se isoin ero, vai onko tehty jotain myös mekaniikkapuolelle? Yksi tapa verrata sukupolvien eroja olisi katsoa mitä eroa on 1.9 2007 ja 2011 malleissa. Kulutuksessa näkyy iso muutos, sekalaisessa 6.0/6.1 -> 5.3/5.2, joka on aika hurja muutos. 2.4 konetta ei kai koskaan päivitetty multijet 2 koneeksi?
Kimmo

Avatar
kterkkila
Viestit: 2386
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mekaaniset erot jtdm koneissa

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Näyttää olevan 2.0Jtdm samalla EDC16C39 ohjainyksiköllä kuin vanhemmat 2.4 moottorit. Suuttimet ovat vihtuneet uudemmiksi, jotka ilmeisesti sulkeutuvat nopeammin/täsmällisemmin, mikä mahdollistaa hyvin lähellä toisiaan olevat ruiskutuksen ajoitukset. Huvittavaa että 2.0 softassa on tehty samoja temppuja ruiskutukseen, joita olen itsekin väkertänyt viimeisen vuoden aikana :-D Muita mekaanisia eroja en vielä ole löytänyt, kuin suuttimet. Boksin softassa on toki eronsa, mutta muuta merkittävää ei ole löytynyt multijet --> multijet 2 päivitykseen liittyen.
Kimmo

Vastaa Viestiin