JTS MIten todetaan rikkonaiset venttiilin nostajat?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

JTS MIten todetaan rikkonaiset venttiilin nostajat?

Viesti Kirjoittaja ismout »

Neuvoja rikkonaisen venttilin nostajan tunnistamiseen, jos ei näy ulkoisia merkkejä?

Kuulemma venttiilin hydraulisia nostajia voi kokeilla painamalla ja siten todeta rikkonaiset?

-Paljonko voimaa tarvitaan?
-Tarvitaanko jokin työkalu?
-Miten rikkonainen eroaa painettaessa ehjästä?

Rikkonaisen voi myös todeta heittokellolla?

-Miten tämä tapahtuu?

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: JTS MIten todetaan rikkonaiset venttiilin nostajat?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vuotavassa nostimessa tuntuu välys sitä painettaessa, ehjä ei anna periksi. Kun paininkuppi on nurinpäin niin vaikka meisselillä painaa siitä kohtaa, mihin venttiilin varsi osuu. Öljy tulee ulos nostimesta kun painaa jollain terävällä neulalla keskeltä, silloin itse nostin pitää lyödä ulos paininkupista.
Muita en ole puhdistanut kuin Saabin nostimia, mutta eiköhän Alfassa ole samanlaiset.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: JTS MIten todetaan rikkonaiset venttiilin nostajat?

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Eikö tuota kokeilua varten pidä irroittaa nokka-akselit? Jos tuon muun tekemänä teettää, niin melkein sama vaihtaa nostimet (ovat halpoja) jos on vähänkin epäilystä?

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS MIten todetaan rikkonaiset venttiilin nostajat?

Viesti Kirjoittaja ismout »

Pitääkö irroitaa nokka-akselit? Ajatuksena oli se, että tuohon autoon on nyt käytetty niin v*tusti rahaa, että stoppi alkaa olemaan aika lähellä. Raja menee suunnilleen siinä, että nokka pitäisi purkaa ja kun se tekee joku muu, enkä varsinkaan ala vaihtamaan nostajia edes "varuiksi", ellei ennen sitä ole varmuutta että jokin nostajista on rikkonainen.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: JTS MIten todetaan rikkonaiset venttiilin nostajat?

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Kuva

Ei kannata minun tiedon varassa mitään päättää. Ehkä joku teknisesti osaavampi pystyy kertomaan onnistuuko tuo selvittää nokka-akselit paikallaan. Kuvan perusteella tuntuisi, ettei. Sen voin avuksi tehdä että kuvaan pätkän oman nokka-akselivammaisen JTS:än käyntiä jahka pääsen kotiin.

Ruokoton
Viestit: 896
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40

Re: JTS MIten todetaan rikkonaiset venttiilin nostajat?

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Kuva

Tämän kuvan perusteella, tosin aivan eri moottori, taas näyttäisi mahdolliselta, ehkäpä joku oikeasti näistä tietävä kertoo asian laidan TS / JTS moottoreiden kohdalla :-D

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: JTS MIten todetaan rikkonaiset venttiilin nostajat?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuossahan tuo paininkuppi on nokan alla ja itse hydraulinen nostin paininkupin alapuolella, joten noka-akseli on irroitettava.

ismout
Viestit: 68
Liittynyt: 06 Touko 2010, 23:06

Re: JTS MIten todetaan rikkonaiset venttiilin nostajat?

Viesti Kirjoittaja ismout »

Selvittelin asiaa perinteisesti puhelimella, eli rikkinäinen nostin todetaan rakotulkilla.

Kone ajetaan lämpimäksi, otetaan koppa irti ja katsotaan mitä saa nokan ja nostimen väliin.

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: JTS MIten todetaan rikkonaiset venttiilin nostajat?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

No tuon mäkin uskon.
Itse tosin leikein niitten kanssa joskus kunnolla kun oli nokat pois ja pesin ne samalla.

https://1drv.ms/i/s!AmVYHHVaBarBj0Glvtyvs2hiIDAo

Vastaa Viestiin