159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
MarTan
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 07:40
Car(s): 159 2.4JTD -06

159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Viesti Kirjoittaja MarTan »

Autossani lämmöt nousee mittarin mukaan max. 60-70. Autossa kuitenkin tarkenee hyvinki, vaikka pakkasta ulkona -17 astetta.

Lämpömittari on kuin vm. 92 yamaha moottorikelkan bensamittari, kuin mittari kelluis jossakin..heilahtelee.

Alkaako etsimään vikaa:

a) lämpömittarin anturi
b) termostaatti
c) vesipumppu

Kiitos jo etukäteen.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15032
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Termostaatti, tosin helppo varmistua: kone käymään ja sitten katselemaan, kuinka nopeasti ylävesiletku lämpiää. Jos lämpenee nopeasti, termostaatti on jämähtänyt auki.

PS.
Tuossa liennee on 900W sähkövastukset ilmakanavassa, joka aiheuttaa sisälle kyllä varsin muikeasti lämpöä, mutta ei johdu lämpimästä jäähdytysnesteestä se... :)

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Eipä nuo lämmöt tahdo oikeen nousta ilman Eberin avustusta, pienemmässä ajossa laskee ku lehmän hätä sinne 70 korville. Jatkuvassa isommassa ajossa pääsee sinne 90 kyllä.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

MarTan
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 07:40
Car(s): 159 2.4JTD -06

Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Viesti Kirjoittaja MarTan »

Okei.

Millainen homma on tuo termarin vaihto? Onko mitään erityistä huomioitavaa?

Aquatica kirjoitti:Termostaatti, tosin helppo varmistua: kone käymään ja sitten katselemaan, kuinka nopeasti ylävesiletku lämpiää. Jos lämpenee nopeasti, termostaatti on jämähtänyt auki.

PS.
Tuossa liennee on 900W sähkövastukset ilmakanavassa, joka aiheuttaa sisälle kyllä varsin muikeasti lämpöä, mutta ei johdu lämpimästä jäähdytysnesteestä se... :)

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Eipä oikein muuta kuin varautua niiden haurastuneiden ilmausruuvien pettämiseen ja kannattaa samalla vaihtaa ne uusiin tai metalli pultteihin.
Muutenhan se on vaan putkaa siitä ahtoputkea yms edestä pois koneen laatikon puoleisesta päädystä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Termarihan tulee koteloineen ja joissain termareissa yksi letkulähtö on eri kokoinen. Vielä kun muistaisi että mikä ja mitä ne koot oli, niin olisi helpompaa vinkata.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Viesti Kirjoittaja arv »

Tuommoisia eroja niissä on, pieni letkulähtö on erikokoinen ja keskikokoinen lähtö eri kulmassa.
Liitteet
IMG_4722.jpg
IMG_4722.jpg (84.36 KiB) Katsottu 2699 kertaa
IMG_4723.jpg
IMG_4723.jpg (83.67 KiB) Katsottu 2699 kertaa

Avatar
Polforea
Viestit: 11188
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Jesh, tuota pienempää tarkoitin. Kannattaa varautua ylimäääräisellä letkunpätkällä ainakin letkun kasvaessa, pienempi letku ei veny kovin iloisesti välttämättä tuohon isomman karan päälle. Jos nuo on arvilla vielä pöydällä, niin olisiko paha rasti kertoa ne letkukoot?
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

arv
Viestit: 590
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Viesti Kirjoittaja arv »

Pienempi on 8 mm. Toista ei nyt tässä ole mitattavaksi, mutta muistelisin että 10 mm? Tuohon olin laittanut aikoinaan vulkaaniteippiä tilkkeeksi.

MarTan
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 07:40
Car(s): 159 2.4JTD -06

Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Viesti Kirjoittaja MarTan »

Ok. Kiitos kuvista ja vastauksista.

Termari hommattu, ei vaan tietoa millainen paikallaan oleva on. Tässä ainakin lukee että Made in Italy, liekkö orggis? :?

Kaveri katto ohje-aikaa termarin vaihtoon, antoi 2.5h niin siksi kysyin aiemmin että onko jotain isompaaki purettavaa edestä.

arv kirjoitti:Tuommoisia eroja niissä on, pieni letkulähtö on erikokoinen ja keskikokoinen lähtö eri kulmassa.

MarTan
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 07:40
Car(s): 159 2.4JTD -06

Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Viesti Kirjoittaja MarTan »

Ei ollu termostaatti viallinen.

Uus termostaatti ja samaa tekee. Kun auto alkaa lämpiämään niin lämmöt nousee 70 asteeseen ja sitten alkaa hiipumaan. Jää n. 60 paikkeille.

Onko tässä toinen termostaatti, EGR:ssä?
JiiTeeÄssä kirjoitti:Eipä oikein muuta kuin varautua niiden haurastuneiden ilmausruuvien pettämiseen ja kannattaa samalla vaihtaa ne uusiin tai metalli pultteihin.
Muutenhan se on vaan putkaa siitä ahtoputkea yms edestä pois koneen laatikon puoleisesta päädystä.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ei ole egr:ssä termostaattia. Se ei liity lämpenemiseen muuten kuin jos poistaa egr:n ohjelmallisesti ja tukkii fyysisesti, niin sitten egr:lle pakosarjasta menevän putken ympärillä oleva lämmönvaihdin jää pois pelistä ja lämpeneminen heikkenee hieman.
Mutta, jos termari vaihto ei auta, niin uskoisin että mittari vain näyttää väärin syystä X. Se kun ei oikein ole fyysisesti mahdollista että se moottorin kehittämä lämpö häviää mihinkään, ainoa mikä sitä hallitsee on "tyhmä" termostaatti joka voisi päästää lämmöt harakoille jos ei toimisi.

Voit katsoa mitä auto itse näkee lämpötilaksi obd-lukijan avulla ja Multiecuscan ohjelmalla. Voit myös ottaa lämppärin sähkövastuksilta sulakkeen pois ja tunnustella mitä lämmintä se sitten pukkaa sisälle. Tietoa löytyy hakemalla foorumista esim. sulakkeista, ovat moottoritilassa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

MarTan
Viestit: 50
Liittynyt: 13 Maalis 2015, 07:40
Car(s): 159 2.4JTD -06

Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Viesti Kirjoittaja MarTan »

Okei. Kiitos.

Olin kai liian hätäinen kun heti ei lämmöt noussut. Toinen pitempi ajolenkki ja nousee 90 asteeseen. Olikohan vielä ilmaa järjestelmässä tai ei vaan ehtinyt pakkaskelissä nousta.

Kiitos neuvoista, taas mennään!
JiiTeeÄssä kirjoitti:Ei ole egr:ssä termostaattia. Se ei liity lämpenemiseen muuten kuin jos poistaa egr:n ohjelmallisesti ja tukkii fyysisesti, niin sitten egr:lle pakosarjasta menevän putken ympärillä oleva lämmönvaihdin jää pois pelistä ja lämpeneminen heikkenee hieman.
Mutta, jos termari vaihto ei auta, niin uskoisin että mittari vain näyttää väärin syystä X. Se kun ei oikein ole fyysisesti mahdollista että se moottorin kehittämä lämpö häviää mihinkään, ainoa mikä sitä hallitsee on "tyhmä" termostaatti joka voisi päästää lämmöt harakoille jos ei toimisi.

Voit katsoa mitä auto itse näkee lämpötilaksi obd-lukijan avulla ja Multiecuscan ohjelmalla. Voit myös ottaa lämppärin sähkövastuksilta sulakkeen pois ja tunnustella mitä lämmintä se sitten pukkaa sisälle. Tietoa löytyy hakemalla foorumista esim. sulakkeista, ovat moottoritilassa.

Avatar
gtvaj
Viestit: 1323
Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
Paikkakunta: Kangasala

Re: 159 2.4 JTD lämpömittari seilaa

Viesti Kirjoittaja gtvaj »

Kyllä se aamusta kestäää ja kestää nousta vaikka Eberillä avittaa, kun isolla tiellä saa 90 astetta tauluun ja tulee hitaampaa / taajamaa, kyllä se putoaa kuin lehmän häntä. Näin näillä keleillä tekee perheen kaikki 4 ajossa olevaa autoa, oli sitten bensa tai diesel, samaa on tehneet muutkin merkit aiemmin.
Ei se vain pidä 90asteessa jos ei kuormaa ole koneelle tarjolla.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi

Vastaa Viestiin