APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Biscione
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10

APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja Biscione »

Vähän taustaa, sataviisysistä napsahti laturin hihna poikki ja meno hyytyi tielle. Hinuri paikalle ja auto pajalle. Pajalla pienen selvittelyn jälkeen; laturin vapaakytkin rikki, apulaitehihnan riekaleet oli löytyneet jakopään sisältä. Tämän seurauksena jako mennyt sekaisin. Huoltoliikkeeltä ehdotettiin suoraan vain uuden koneen etsimistä ja sen paikoilleen vaihtoa. Hinautin auton pois ja aloin nyt itse selvittelemään tilannetta. Tarkoituksena mitata sylinterien puristuspaineet ja tarvittaessa koneistaa kansi.
Autoa purettu nyt sen verran, että jakopää ja laturi esillä. Nyt ongelmana kuinka ajoittaa jakopää kohdalleen, että pääsisi pyörittämään konetta ja mittaamaan sylintereiden puristuspaineet. Hihnapyöriltähän löytyy ajoitusmerkkejä mutta itse lohkosta en ole kunnon merkkejä löytänyt, joiden avulla jakopään ajoitus onnistuisi. Tai itse en hoksannut kuinka se onnistuisi.
Olisko teillä arvon forumilaisilla hyviä neuvoja kuinka lähteä hommassa etenemään, ettei tulisi tehtyä turhaa työtä.

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Tuo jakopää on aika simppeli laittaa paikoilleen.
Koneen venttiilin nostimet/keinut on suunniteltu katkeamaan vikatilanteessa, joten voi olla ettei kantta edes tarvitse avata.

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_JTDm ... oken.shtml

Tuolta löytyy lisää tietoa.

https://www.ebay.com/itm/ALFA-ROMEO-GM- ... SwQVZZfIi0

Itsellä on tuollainen työkalusetti jakopään lukitsemiseen oikeaan asentoon.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

jyskyed
Viestit: 295
Liittynyt: 08 Heinä 2009, 00:10
Car(s): 159 TI
156 JTS
Exät:
159 2.2 JTS
2x 156 TS

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja jyskyed »

Tuntuu noita laturin hihnoja kuluvan../
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!

Biscione
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja Biscione »

Eli ajoitustyökalulla yläpäästä nokka kiinni. Alapäästä lukitusraudalla kampiakseli kohdalleen. Ajoittaako ykkössylinterin yläkuolokohtaan vai jonkun muun sylinterin?

Vai menikö ajatukseni aivan harhaan?

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Biscione kirjoitti:Eli ajoitustyökalulla yläpäästä nokka kiinni. Alapäästä lukitusraudalla kampiakseli kohdalleen. Ajoittaako ykkössylinterin yläkuolokohtaan vai jonkun muun sylinterin?
Vai menikö ajatukseni aivan harhaan?
Ei mennyt, ilmeisesti kampiakselin rauta on turha jos voi heittokellolla hakea ykkösen yläkuolon. Toki rauta on helpoin.
Kannattaa myös tulkata tämä sivu, siellä on juttua että nokka-akselin ratas on joskus pyörähtänyt hieman jakohihnan rikkoutuessa. Eli nokan ratas pitäisi löysätä, ja kiristää sen jälkeen kun jako on haettu kohdalleen ja hihnasta otettu löysät pois.
Pultin momentti on 120Nm ja tarvitaan työkalu jolla ratasta pidetään kiristäessä, lukitustyökalua tai hihnaa vasten ei saa vetää.
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-159 ... marks.html
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Gasolina
Viestit: 4678
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Autodata antaa nokkapyörän pultille 29-32Nm momentin joka on aika kaukana tuosta 120Nm. Mikähän mahtaa olla oikea momentti?
Giulia Super -69

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Gasolina kirjoitti:Autodata antaa nokkapyörän pultille 29-32Nm momentin joka on aika kaukana tuosta 120Nm. Mikähän mahtaa olla oikea momentti?
Minkä kokoinen pultti siinä on? Taulukosta katsoo sitte sille sopivan momentin, pikavilkaisulla M12 10.9 on 128Nm. Tosin en kyllä tiedä sen pultin kokoa, kunhan peilasin tuohon mainittuun 120 Nm

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja seppo »

Oikea momentti on 2,9-3.2 + 40ast. , molempiin päihin! Usein kun venttiilit on käyneet kannessa, menee akseleiden keskeinen ajoitus myös sekaisin, jolloin on käytettävä kahta ajoitustyökalua, molemmille akseleille omansa, ja ajoitettava näin myös imupuolen akseli. Se on hiukan hankalampi koska työkalun paikka ei ole vapaa, vaan siinä edessä on putkistoja.

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Ok, sori väärästä infosta momentin suhteen, linkissä väärä tieto tai ymmärsin väärin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

ja sitten huomattava että noi Sepon laittamat momentit on ymmärtääkseni daNm, eli 29-32Nm+40°

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Kyllähän aiemmassa linkissä brittipojat ovat 120Nm käyttäneet nokan rattaan pulttiin.
120Nm on varmasti hyvin lähelle sama asia kuin 29-32Nm+40°
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja seppo »

Jotakuinkin, vanhalle 10v koneelle tehdas antoi 10,2 - 12,6 daNm. Autodataan ei siis kannata uskoa :(

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Eiku kyllä autodata varmasti on oikeassa myös. Tuohon 30Nm kun nykäistään 40 astetta päälle niin voi hyvinkin tulla 120Nm momentin edestä vääntöä. Sama asia esitetty eri tavalla. Nuo +jotain astetta momentit tulee kai sieltä että on esim. haluttu saada oikea tiukkuus riippumatta siitä onko pultti öljyisen liukas tai kuiva.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Biscione
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja Biscione »

Asia etenee. Työkiireiden takia moottoriasiaan pitäisi päästä paneutumaan loppuviikosta. Kysyisinkin nyt jo ennakkoon muutamia kiristysmomentteja. Teillä forumilaisilla varmasti asiasta tietoa.

- ruiskujen kiristysmomentti?
- kampiakselin hihnapyörän kiristysmomentti?
- hammashihnan kiristysrullan kiristysmomentti?
- hammashihnan ohjainrullan kiristysmomentti?
- moniurahihnan hihnakiristimen kiristysmomentti?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

seppo kirjoitti:Oikea momentti on 2,9-3.2 + 40ast. , molempiin päihin! Usein kun venttiilit on käyneet kannessa, menee akseleiden keskeinen ajoitus myös sekaisin, jolloin on käytettävä kahta ajoitustyökalua, molemmille akseleille omansa, ja ajoitettava näin myös imupuolen akseli. Se on hiukan hankalampi koska työkalun paikka ei ole vapaa, vaan siinä edessä on putkistoja.
Nokka-akselit on kytketty toisiinsa hammaspyörillä. En ihan heti usko että nokkien välinen ajoitus voisi muuttua vaikka jako menisi sekaisin.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Ainakin Fiatin Fire-moottorissa tuossa toisessa rattaassa on mahdollista säätää hammasvälystä. Eli jos periaate on vähänkään saman tapainen, niin voi tuo ajoitus muuttua. Ja tiedän Sepolla olevan näistä kokemusta sen verran, ettei ihan turhaan huutele :wink:
"No smoke => no power => no hope"

Biscione
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja Biscione »

Homma etenee taas....

Jakopää ajoitettu uudelleen. Hommahan meni niin, että ajoitustapilla yläkerrasta nokka kiinni ja alakertaan ajoitusrauta. Ja imupuolen akselia ei tarvitse ajoittaa aivan kuten Tuomas K sanoi, akselit on kytketty toisiinsa hammaspyörillä.

Puristuspaineet mitattu, kaikki sylinterit pimeinä. Tänään nostettu venttiilikopan kansi ylös. Eipä tiedä olisiko itkenyt vai nauranut mutta yläkerta aivan tohjona. Kaikki keinuvivut paskana. Huomenna pitäisi saada nostettua kansi ylös, että pääsee näkemään kuinka paljon vauriota tullut muualle koneeseen. Purkamistahan tuossa tuntuu riittävän, kansi näyttäisi olevan työläs irrotettava. Onkohan joku jo tuon jumpan tehnyt ja olisiko jotakin vinkkejä viskata, ettei tulisi hakattua päätään italian peltiin purkuhommissa :crazyeyes:

Päivittelen tilannetta sitä mukaa kun homma etenee.

PS. kaikki tämä jumppa vain yhden vitun laturinhihnan katkeamisen ansiosta.

Avatar
mattijus
Viestit: 5254
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Biscione kirjoitti:Kaikki keinuvivut paskana.
Maunu kirjoitti: Koneen venttiilin nostimet/keinut on suunniteltu katkeamaan vikatilanteessa, joten voi olla ettei kantta edes tarvitse avata.
Edit:
http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_JTDm ... oken.shtml
VMP

Biscione
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja Biscione »

Ja homma etenee....

Tänään jumpattu kansi irti lohkosta. Nostin kannen ylös imu ja pakosarjan kanssa. Imu- ja pakosarjat purin pöydällä irti kannesta. Männät olivat onneksi säilyneet ehjinä, muutaman männän päässä nähtävissä venttiilin "hipaisu". Seuraavaksi kansi suunnistaa koneistettavaksi.

Venttiilikopan tarkempi syynäys paljasti, että nokka- akseleiden keskeinen ajoitus oli mennyt pieleen. En olisi uskonut, että ajoitus voi mennä pieleen kun akselit yhdistetty hammaspyörillä.

Päivittelen tarinaa sitä mukaa kun remontti taas etenee :lol:

Biscione
Viestit: 40
Liittynyt: 22 Tammi 2017, 09:33
Car(s): Alfa Romeo 159 2,4 JTDm Q-Tronic -08
Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDM -10

Re: APUA kaivataan, 159 2.4 jtdm jakopään ajoitus

Viesti Kirjoittaja Biscione »

Kevät kiireet puskeneet päälle ja jäi päivittämättä viistoistaysin tilanne. Kansihan koneistettiin Kiteen moottorikoneistamolla. Kiitokset heille nopeasta ja hyvästä työstä.
Tuli tuon kansijumpan aikana puhdistettua imusarjakin helvetillisestä määrästä nokea ja laitoin samalla uuden EGR- venttiilinkin ja löysipä uusi laturikin tiensä moottorin kylkeen. Samalla tuli vähän enemmälti huollettua auto kun se sattui olemaan tallissa levällään. Nyt tässä kevään ja kesän aikana auto kerännyt jo nelisentuhatta kilometriä mittariin, toistaiseksi ilman ongelmia. Saa nähdä mistä kohtaa italianneiti seuraavaksi repsahtaa. :wink:

Vastaa Viestiin