Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
MieliPaha
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600

ex
159 2.4 JTDm

Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja MieliPaha »

Eli otsikon kaltainen onkhelma tuli vastaan.

Kaikki lähti hehku/kylmäkäynnistysongelmista.

Kävin läpi tulpat vastusmittarin kanssa, pitäs olla kunnossa (noin 1ohm tai alle, hehkun boksiin tulevan piuhan päästä mitattuna).

Kävin purkaamolta hakemassa sitten uutta vastaavan boksin ja samalla matkalla mietin akun vaikutusta ongelmaan. Siinä sitten motonetin kautta kotio ja uus akku pellin alle.

Nyt alkaa sitten jännä: Uudella akulla starttasi kerran. Siirsin autoa pihassa ja sammutin sen. Ei ole sen koommin edes lupaillut käynnistyä.
Naksahtaa vaan, niin ku yrittäs starttia pyörittää, mutta ei sen kummempaa. Oonko mä ny rikkonut tuon totaalisesti jollain noituudella? =D
Vanha akkukaan ei anna parempaa yritystä (sillä vielä pikkupakkasella onnistui startata vaivoin, ainakin se pyöritti).

Jos on sähköpuolen tietäjiä ni tääl kaivattais neuvoja. Pitäs vuorokauden päästä lähtä mökiltä pois ja olis jees jos se olis omalla autolla =D

Edittiä sen verran että onko väki huomannut eri akkuvalmistajien kohdalla jotta toi miinusnavan pikakiinnike ei puristu tarpeeksi tiukasti navan ympärille? Pysyy kyl melko hyvin mut lähtee sit tosi nopsaan irti ku vähä heiluttelee piuhasta.
Viimeksi muokannut MieliPaha, 19 Tammi 2018, 20:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Voi olla et startista hiilet loppu/ solenoidi reistailee. Tai herätevirta-/virtakaapeleissa huono kosketus. Saattaa vielä lähteä käyntiin, jos aikansa yrittää tai jos onnistuu kopauttaa jollain starttiin.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

MieliPaha
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600

ex
159 2.4 JTDm

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja MieliPaha »

kovan onnen soturi kirjoitti:Voi olla et startista hiilet loppu/ solenoidi reistailee. Tai herätevirta-/virtakaapeleissa huono kosketus. Saattaa vielä lähteä käyntiin, jos aikansa yrittää tai jos onnistuu kopauttaa jollain starttiin.
Unohtu tuossa vielä editoidessa mainitakin tästä. Eli startti vaihdettu vuosi sitten kun vanhasta porsi solenoidi =D
Nyt ainaki toi solenoidi naksahtas, mut ei lupaile... Virtakaapelien huonoo kosketusta mietin kyl, varsinkin kun uudessa akussa tuntuu negatiivinen napa olevan aavistuksen ohuempi ku edellises akussa.
Toki kun ei vanhallakaan akulla tahdo sitäkään vähää lupailla mitä vielä aamulla.

No, nyt on molemmat latauksessa vielä huomiseen asti...

Panikoidaan vasta kun on pakko olla liikenteessä =)
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Varmista nyt ekana, että ne akun navat on kunnolla kiinni, ellet sitä vielä tehnyt. Jos toinen on heilahtanut/jäänyt löysälle tms, niin voi olla ettei kontakti enää riitä starttivirralle.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

MieliPaha
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600

ex
159 2.4 JTDm

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja MieliPaha »

Jeesh. pitää viel tuplatsekata tuo.

Äkkii tuntu et sil vanhal akulla kyl puri molemmat kengät kii hyvin, täs uudes jäi negatiivinen hieman löyhälle.. Pitänee mätänetiin palautella saatesanojen kera et ei lupaile sopivuutta jos ei saa tota pikaklipsiä puristumaa kii.

No, lataillahan nuo molemmat ny viel täyteen ennen ku lähetää tonne pimeeseen ja kylmään hortoilemaan uusiks =D
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuo miinuksen eriävä koko alkuperäisen ja tarvikkeen välillä on tullut muutamalle paikallisemmalle lafkallekin yllätyksenä. Sitten kun kaivoivat saman valmistajan mukamas ei-sopivan akun, niin jo kelpas. Nyt en muista, oliko mikä valmistaja... Banner, ehkä? Oli tosiaan kahdella eri koolla miinusnapa ja yhteensopivuus 159:iin oli laitettu väärän kokoisena.

MieliPaha
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600

ex
159 2.4 JTDm

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja MieliPaha »

Tässä tapauksessa kyse oli tosta Sznajderin akusta, tälleen tulevan varalle jos joku miettii noita =)

Pihius kostautui. No mut, jos se tol vanhalla akulla lupais ees. Jääpi nähtäväksi.
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eipä se kerro... Tiedän muutaman, ketkä on vaihtaneet pikalukituksen tilalle oikean kengän tuosta syystä.

MieliPaha
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600

ex
159 2.4 JTDm

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja MieliPaha »

No niin.

Eipä se kauaa antanut ladata vanhaakaan akkua.

Pitäskö ton avaimen muuten ns. lukittua paikalleen startin yritysten välillä? Tuntuu nimittäin että voi ottaa irti tuost kojelaudasta milloin vain.
Muistelisin et ei oo noin tehnyt aiemmin, mut voin olla väärässäkin. Sen verran arkinen asia ettei tu kiinnitettyä huomiota asiaan

Ideoita, arvauksia =D

kengät ja navat putsattu, kummallakaan akulla ei kuulu mitään naksausta suurempaa. Virta tulee kaikkiin laitteisiin ja muutenkin kuulostaa normaalilta. Startatessa täysin mykkä.

Seuraavaksi sorkkarautaa/räikän pitkää jatkoa etsimään ja starttia paukuttamaan.
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.

MieliPaha
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600

ex
159 2.4 JTDm

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja MieliPaha »

ja sitten taas väliaikaraportti:

Ei mitään eloa. Virta tulee mittareille, valoille ym, akut ladattu täyteen, navat ja kengät putsattu.
Onko tuossa mitään mikä vois ees teoriassa hajota startin jälkeen uudella akulla? Esim juur ekassa vastauksessa veikattu startti. Ei kävis järkeen että
uus about saman tehonen akku vois kärväyttää mitään... Ei o tämmöstä tullut vastaan aiemmissa autoissa =D

Koska eniten tässä oudoksuttaa juur se että starttas uudella akulla, jonka jälkeen siirsin auton remppa-alustalta noin 10 metriä sivuun ja sammutin auton.
Tän jälkeen ei oo inahtanutkaan.

En sitten tiedä pitäskö koittaa vielä lyyä toi toinen akku apuvirraksi ja kokeilla sillä hyppäyttää, mutta veikkaan et sekään ei auta. Kuitenkin luulis noissa akuissa virtaa sen verran olevan että ees yrittäs pyöräyttää.
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Onko jännitemittaria tarjolla? Jos mittaisit akun napajännitteen starttiyrityksen aikana ja akunkenkien jännitteen starttiyrityksen aikana, niin saat vähän haarukoitua aluksi.

-Jos kumpikaan ei notkahda, ei startti hörppää mainittavasti virtaa -> startin piuha irti, startti rikki tms.
-Jos kenkien jännite notkahtaa ja napojen ei, ei sähkö siirry akulta kengän yli kaapeleihin.
-Jos molemmat notkahtaa, ei startti jaksa tarjolla olevalla energialla pyörittää konetta.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Meneekös startin pyöritysvirta sen paksun sulakkeen läpi?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

MieliPaha
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600

ex
159 2.4 JTDm

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja MieliPaha »

Näemmä se on sit vuan uskottava että startin puolella häikämää. Ei notkahtele jännite ollenkas. Tai sitten toi iso sulake (150A tais olla, se akun päällä olevas boksissa varmaan mitä tarkotettiin?)

Tulee mielenkiintonen paluumatka mökiltä =D Pitänee varmaan ottaa taksi naapurikylään ja käyä autokaupoilla.
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.

MieliPaha
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600

ex
159 2.4 JTDm

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja MieliPaha »

tää on kyl melko mielenkiintonen saaga.

Startti läks pyörittää kun kokeili combona "vanha akku autossa, uudesta apuvirta". todella laiskasti tosin, eikä kummallakaan akulla omin toimin ees yritä.
Sama myös jos uus akku kii ja vanhalla apuvirtaa, ei pelitä.

Eli startin ja ton sulakkeen voinee sulkea pois, mikä on upeeta... jää siis jäljelle tää ihmettely et miten pirussa toi starttas sen ekan kerran tol uudella akulla, mut heti toisella starttiyrityksellä hetkeä myöhemmin ei enää mitään eloa =D Mikä kumma voi akun paskoa silleen? Nyt vielä uudemman kerran laturissa kii tuol pihalla, jos se vaikka sillä sit aamulla lähtis...

On tää yhemmoista. Seuraavaks Sonetista akku latinkiin -> vanhus antamaan apuvirtaa... Olkoon toi lopullinen backup blääni käynnistysyrityksissä. Jos ei se auta niin Sonettiin talvirenkaat alle ja siirtokilvillä kotia kohti =D
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Miten olet apuvirtaa antanut?
Kannattaa laittaa miinus johto apuakulta kiinni moottoriin, jolloin viallinen maakosketus koneen ja auton akun välillä eliminoituu.

Uusi akkukin voi olla viallinen.

Kannattaa myös naputella plus navan kenkää alaspäin, jolloin se kiristyy kunnolla napaan.
Itsellä oli starttaus ongelmia juurikin sen takia ettei plus napa ollutkaan kunnolla kiinni. Tätä ongelmaa ei oikein huomaa sulakerasian alta.
Akun kenkä on sen verran ohut ja poimutettu, että huonolla kontaktilla vain pieni osa ottaa napaan kiinni.

Miinus navan kontaktin saat paremmaksi laittamalla starttikaapelin navalta koneeseen kiinni.

Niin ja sitten tietty kannattaa laittaa kaikki sähkölaitteet varsinkin ilmastointi pois päältä ennen starttia, jolloin saat sähkölämmitin vastuksen pois päältä.

Edit: Vetämälläkin sen käyntiin voisi saada.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

MieliPaha
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600

ex
159 2.4 JTDm

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja MieliPaha »

Akku testautettu, kunnossa.
Virta annettu juur edellä kuvatulla tavalla, nega koneeseen.
molemmat kengät koputeltu paikoilleen.

Ei inaha.

Eiköhä se oo sillee et hinausauto tuon tuosta kuskaa pajalle, ja saa sieltä pajalla kaveri selvitellä ja laittaa tuon ruoskan myyntikuntoon.

Tää palaa tätä menoa Saabeihin tän myötä =D Yhtä kalliit viat mutta pystyy paremmin ite korjailla, plus ei tarvi maksaa kuukauserää pajan pihan koristeena pitämisestä.

Täs on nyt 3 kuukautta menty 500 euroo per kuukaus korjauksilla et pystyy ees töissä kulkemaan. Joka sekin maksaa sen 600 euroo kuukaus lisää =D

Vielä ku sais palkkaa noiden eestä...

Ja siihe lopahti avautuminen. Kiitos ja anteeksi =D
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.

MieliPaha
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600

ex
159 2.4 JTDm

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja MieliPaha »

Ihmetellääs vielä vähemmän angstisena lauantaina.

Auto vietti viikon pajalla, about ja nyt kun vihdoin eilen sain sen takas, niin tuntui että akun vaihto vielä kolmanteen auttoi. Siis viikon jonossa, ja päivän ihmetelvänä, ettei tule käsitystä laiskasta pajasta.

Kunnes tullaan tähän aamuun ja taas sama tarina... Eli joku siel purkaapi akkua luulen, silleen että yön yli seisseenä tuosta akusta on kai jerkku huvennut.

Osaisko kohtalotoverit veikata mikä tuollasta tekis =D

Startti siis eilisen kokemuksella pelaa vallan mainiosti (nelisen starttia kun ajoin kotio ja asioita hoitelin). Akku oli Exiden (ilmeisesti ihan alfan kataloogitietojen mukaan kaivettu) ja antoi kyl hyvin startteja pihalle heti. Elikkä siis mitä vituraa? =D
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.

Avatar
Isola
Viestit: 1957
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja Isola »

Onko sinulla käytössä asiallista virtamittaria, jolla voisi katsoa paljonko sitä sähköä menee ja missä tilanteessa?

Mahdollisia vikapaikkojahan on monia. Yksi voisi olla laturi. Lataussäätimen hajoaminen voi aiheuttaa sen, että säädin ajaa laturiin jatkuvaa magnetointivirtaa. Tämän näkee joko mittaamalla akusta otettavaa virtaa auto sammuksissa, ovet kiinni ja kaikki sähkölaitteet pois päältä. Viallinen laturi horii helposti kolmekin ampeeria, mutta mikä tahansa yli muutaman kymmenen milliampeerin on liikaa. Kannattaa odotella muutama minuutti ovien lukitsemisen jälkeen. En tiedä miten 159, mutta Thesis pitää Connectin hengissä kolme minuuttia ovien lukitsemisesta, ja sen aikaa virtaa pitääkin mennä 3 A.

Toinen mahdollisuus on tunnustella laturia kädellä, kun moottori on kokonaan jäähtynyt. Jos tuntuu lämpimältä, vika on siellä.

Muuten taas pitää melkein lähteä eristämään vikaa sulakkeita irrottelemalla, mutta se on melkoisen työlästä hommaa. Virtalukon vikakin voi tietysti aiheuttaa sähköjen päälle jäämistä.
Viimeksi muokannut Isola, 27 Tammi 2018, 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Järkiautoilija. H4, I5 ja V8. Etu-, taka- ja neliveto. Puuttuu W2 ja yliveto.

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kun starttia painaa niin mitä tapahtuu?

Kun akku on rikki tai tyhjä niin yleensä kaikki menee pimeäksi, releet naksuu ym. kun yrittää startata.

Jos taas ei paina jarrua tai kytkintä niin silloin taitaa vaan mennä virrat suoraan pois.
Tämä ajatus siis, jos vaikka jarrun tai kytkimen katkaisija on rikki.

Onko autossa jo tuo automaatti starttaus vai pitääkö starttinappia painaa kokoajan startatessa?
Omasta autosta oli jarrupolkimen katkaisija irronnut kojelautaa vaihtaessa, jonka seurauksena ei tuo automaatti starttaus enää toiminut.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja jos tosiaan löytyy purkukohteita sähkön osalta, niin esim. takaluukun valo on yksi hyvä paikka vilkaista, että sammuu varmasti luukun kiinnittäessä...
Ja 159:ssä kun varusteena on saanut puddle lighteja (eli lammikkolamppu, mikä on siis oven alapuolella ja syttyy oven avatessa), niin niissä voi olla ihan samaa ongelmaa.

Mut tosiaan helpointa on tuo virtamittaus sammutetusta autosta. Halpakin virtamittari tuohon riittää, kalliimmalla saat tarkempaa selkoa. Perus yleismittari, missä on virtamittaus, pitäis riittää - mutta se EI KESTÄ starttausta todellakaan.

MieliPaha
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600

ex
159 2.4 JTDm

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja MieliPaha »

Pitää kyl käydä mittarin kanssa tutkimassa vielä kertaalleen, noin yleisestikin että näkee onko toi akku kyykännyt yön aikana pahastikin.

Ihan hyviä vinkkejä ja vikakohteita tosiaan, pitää niitäkin tutkailla samalla vaivalla. Nyt on pari päivää rentoutumista vaan ja maanantaina sit alkaa paremmin ton repiminen käyntiin ja pajalle.
Pääsee kokeilemaan työssäkulkua julkisilla... Espoo-Hyvinkää kuulostaa rentouttavimmalta mahdolliselta työmatkalta noilla...

Takaluukun valo ja lätäkkövalot kyl tietääkseni sammuu (takaluukun valo nyt koskaan oo vielä tuossa toiminutkaan siis).

Starttia painaessa kuuluu vain pieni naksahdus, mutta veikkaan että enemmänkin siitä avaimen lukitussysteemistä kuin muualta. Starttinapissa puuttuu automatiikka eli on pidettävä pohjassa koko startin ajan =D Ja tosiaan virrat menee pois jos ei pidä jarrua tai kytkintä pohjassa.
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.

Nummika
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Tammi 2017, 21:11
Viesti:

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja Nummika »

MieliPaha kirjoitti:Eli otsikon kaltainen onkhelma tuli vastaan.

Kaikki lähti hehku/kylmäkäynnistysongelmista.

Kävin läpi tulpat vastusmittarin kanssa, pitäs olla kunnossa (noin 1ohm tai alle, hehkun boksiin tulevan piuhan päästä mitattuna).

Kävin purkaamolta hakemassa sitten uutta vastaavan boksin ja samalla matkalla mietin akun vaikutusta ongelmaan.
Mites tuo boxi,mikä boxi? ruisku, hehku? oletko vaihtanut? Onko varmasti kunnossa?

Kerran bensa autossa kylläkin, ostettaessa tyhjensi akun. Vikoja oli 2. Takalasin lämmittimen ohjausboxista yks konkka poksahtanut, veti kivasti amppeereita. Toinen, ilmeisesti apukäynnistyksessä apuvirtakaapelit käynyt väärin päin, boxi viottunut siten että boxi ei katkaissut ruiskujen ohjausta. Muutama kuukausi mentiin aina irroittamalla ruiskujen sulake.

Pihtimittari oli vikojen etsinnässä ehdoton apuväline.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Kannattaa vielä tarkistaa sekin, että akulta menevä kaapeli on kunnolla kiinni startissa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

MieliPaha
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600

ex
159 2.4 JTDm

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja MieliPaha »

Eipä ollut laturi lämmin ja akulla voltit 12.5 lukemissa (mielestäni hieman liian alhaiset täysin uudelle akulle, mutta ei kuitenkaan kai niin alhaiset että starttaamattomuutta aiheuttaisi).

Huomasin tosin erään pienen poikkeaman kun tota laturia tunnustelin. Siihen meneepi piuhaa tonne laturin perään. Pikaliitin, pistokkeen suunta aikalailla suoraan ylös siit laturin persiistä.
Kuuluiskos tuossa pistokkeessa olla kaks johtoa vai vain yksi? Selkä oli sen verta huonossa hapessa ettei kärsinyt sen kummemmin kumarrella konepellin alla, mutta tollasen täst äkkiseltään bongasi.
Näytti kun olis ollut yks johto kii koko matkalla, ja pistokkeessa itessään semmone parin millin nysä piuhaa, mutta toista päätä ei näkynyt siinä suojakuoressa, mihin noi johdot meni.

Toivottavast sai selityksestä selvää, kuva tuomassa tolkkua =D

Mikäs piru tuo piuha on ees? Äkkiseltää tulis mieleen jotta menis jännitteensäätimelle...
Liitteet
laturia
laturia
IMG_20180128_123105.jpg (65.38 KiB) Katsottu 6224 kertaa
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.

arv
Viestit: 587
Liittynyt: 25 Loka 2009, 05:12
Car(s): Mito QV -10
Fiat 500 Abarth -18
Paikkakunta: Seinäjoki/Jyväskylä

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja arv »

MieliPaha kirjoitti:Kuuluiskos tuossa pistokkeessa olla kaks johtoa vai vain yksi?
Yksi johto siinä vain on.

Edit: kaavio
https://www.dropbox.com/s/tkqwa3gag28le ... g.pdf?dl=0

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

^^Tuo liitin on oikein yhdellä karvalla, ja käsittääkseni ohjaa vain kojetaulun latausvikavaloa. Nimittäin eräs korjaamo vaihtoi minulle laturin 2015 ja vaikka uusi laturi latasi ja kaikki toimi normaalisti, niin vikavalo paloi. Juuri tuo liitin oli paikallaan, mutta saatu sinne väärinpäin. Vikavalo sammui kun hoksasin kääntää liittimen toisinpäin.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Nummika
Viestit: 44
Liittynyt: 01 Tammi 2017, 21:11
Viesti:

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja Nummika »

MieliPaha kirjoitti:Eipä ollut laturi lämmin ja akulla voltit 12.5 lukemissa (mielestäni hieman liian alhaiset täysin uudelle akulle, mutta ei kuitenkaan kai niin alhaiset että starttaamattomuutta aiheuttaisi).

Huomasin tosin erään pienen poikkeaman kun tota laturia tunnustelin. Siihen meneepi piuhaa tonne laturin perään. Pikaliitin, pistokkeen suunta aikalailla suoraan ylös siit laturin persiistä.
Kuuluiskos tuossa pistokkeessa olla kaks johtoa vai vain yksi? Selkä oli sen verta huonossa hapessa ettei kärsinyt sen kummemmin kumarrella konepellin alla, mutta tollasen täst äkkiseltään bongasi.
Näytti kun olis ollut yks johto kii koko matkalla, ja pistokkeessa itessään semmone parin millin nysä piuhaa, mutta toista päätä ei näkynyt siinä suojakuoressa, mihin noi johdot meni.

Toivottavast sai selityksestä selvää, kuva tuomassa tolkkua =D

Mikäs piru tuo piuha on ees? Äkkiseltää tulis mieleen jotta menis jännitteensäätimelle...

Akusta pitäisi saada mitattua ampperit, jännite voi olla hyvinkin 12-13v mutta amppereita pieni pieraisu jonka jo hehkutus imaisee pois.

MieliPaha
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Marras 2016, 20:58
Car(s): Saab 9-3 SC Aero 2.8 Turbo
Sonett III
CBR600

ex
159 2.4 JTDm

Re: Akun vaihdon jälkeen ei starttaa (159 2.4 jtdm)

Viesti Kirjoittaja MieliPaha »

Pitää tänne viel raportoida se mitä tästä sotkusta on selvinnyt nyt pajalla.

Eli ilmeisesti jostain johtonipusta oli jokin maapiuha sulanut poikki (aika tarkka kuvaus...). Lootan ja korin välillä tämä vikakohta ollut. Nyt vissiin korjailtu ja lisätty ylimääränen maa tonne vielä kaiken varalta.
Selvinnee paremmin huomenna kun pääsee autoa hakemaan, mutta tämmöstä näköjään sit. Jäi vissii homma vaiheeseen ku oli aika pitkälti purettu sisusta tuolta pois vikaa etsiessä.

Eipä tääkään nyt halvaks tullut vielä varsinaisesti, mutta osakulut tältä reissulta tais mennä pientarvikelisällä.
Exhaust gasses go into the turbocharger and spin it.
Witchcraft happens and you go faster.
-J.C.

Vastaa Viestiin