Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Vikakoodinlukija herjaa kampiakselin asentotunnistinvikaa . Moottori kuitenkin toimii moitteetta , vain häiriövalo palaa . Eikö asentotunnistimen pitäisi toimia että moottori käy .

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

oidipus kirjoitti:Vikakoodinlukija herjaa kampiakselin asentotunnistinvikaa . Moottori kuitenkin toimii moitteetta , vain häiriövalo palaa . Eikö asentotunnistimen pitäisi toimia että moottori käy .
Onko tunnistin öljynpaineanturin vieressä , kiitos tiedoista .

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Useasti JTS kone herjaa ajoituksen solenoidista. Tämä taas useimmiten johtuu venyneestä jakoketjusta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Juu öljynpaineanturin vieressä. Rockautosta kun tilaa niin alkuperäinen anturi maksaa jotain parikymppiä.
En oo varma voiko moottori toimia häiriötilanteissa nokka- antureiden varassa.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Maunu kirjoitti:Useasti JTS kone herjaa ajoituksen solenoidista. Tämä taas useimmiten johtuu venyneestä jakoketjusta.
Ketju on vaihdettu 20 tkm sitten joten täytynee vaihtaa ajoituksen tunnistin , parilla kympillähän sen saa .

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

kovan onnen soturi kirjoitti:Juu öljynpaineanturin vieressä. Rockautosta kun tilaa niin alkuperäinen anturi maksaa jotain parikymppiä.
En oo varma voiko moottori toimia häiriötilanteissa nokka- antureiden varassa.
Täytyy testata ja ottaa johto irti , jos moottori vielä käy niin homma selvä eli anturi vaihtoon .

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

oidipus kirjoitti:
kovan onnen soturi kirjoitti:Juu öljynpaineanturin vieressä. Rockautosta kun tilaa niin alkuperäinen anturi maksaa jotain parikymppiä.
En oo varma voiko moottori toimia häiriötilanteissa nokka- antureiden varassa.
Täytyy testata ja ottaa johto irti , jos moottori vielä käy niin homma selvä eli anturi vaihtoon .

Näyttää olevan niin että kampiakselin asentotunnistin joko toimii tai ei toimi , eli tein testin , johto irti ja moottori sammui , johto kiinni ja toimii taas . Koodit olivat P0011 ja P0010 jotka ovat yleensä polttoaineen syötön ja imuilman ongelmia . Testeri kuitenkin antoi molempiin tekstin joka viittasi kampiakselin sensoriin .

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja jmi »

Taisi yhdellä foorumilaisella olla kampiakselin hammasrattaassa/vulkanoinnissa vikaa, jolloin sytytteli kampi/nokka-akselin vikavaloa. Kannattaa tarkistaa.

Avatar
Janne
Viestit: 2117
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 1.8t -90, 75 TS -89.Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
Tämä tosiaan kannattaa tsekata!
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

jmi kirjoitti:Taisi yhdellä foorumilaisella olla kampiakselin hammasrattaassa/vulkanoinnissa vikaa, jolloin sytytteli kampi/nokka-akselin vikavaloa. Kannattaa tarkistaa.
Mahto olla joku muu moottori, näissä
hammaskehä on suoraan kampiakselissa kiinni lohkon sisäpuolella nelospytyn ja vauhtipyörän välissä.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

kovan onnen soturi kirjoitti:
jmi kirjoitti:Taisi yhdellä foorumilaisella olla kampiakselin hammasrattaassa/vulkanoinnissa vikaa, jolloin sytytteli kampi/nokka-akselin vikavaloa. Kannattaa tarkistaa.
Mahto olla joku muu moottori, näissä
hammaskehä on suoraan kampiakselissa kiinni lohkon sisäpuolella nelospytyn ja vauhtipyörän välissä.
Anturi on tosiaan nelospytyn ja vauhtipyörän välissä joten kampiakselin hammaspyörävika lienee pois suljettu .

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja seppo »

Molemmat vikakoodit viittaa pakoakselin ajoitusmuuntimeen ja sen solennoidiin. Todennäköisesti jumittaa öljykanavista tulleen epäpuhtauden johdosta. Solennoideista löytyy hienosuodattimet.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

seppo kirjoitti:Molemmat vikakoodit viittaa pakoakselin ajoitusmuuntimeen ja sen solennoidiin. Todennäköisesti jumittaa öljykanavista tulleen epäpuhtauden johdosta. Solennoideista löytyy hienosuodattimet.
Kiitos tiedosta , vikavalon kuittaamisen jälkeen valo syttyy vasta muutaman käynnistyskerran jälkeen ja aina heti käynnistyksen jälkeen , ei koskaan ajon aikana .
Mikä on korjaustoimenpide ja missä solenoidi on .

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja seppo »

Tarkemman diagnoosin jälkeen, jos ongelma on edelleen solenoidin juuttuminen, puhdistaminen tai uusinta asiantuntevalla korjaamolla. Helsingistä löytyy Automilano Viikki.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

seppo kirjoitti:Tarkemman diagnoosin jälkeen, jos ongelma on edelleen solenoidin juuttuminen, puhdistaminen tai uusinta asiantuntevalla korjaamolla. Helsingistä löytyy Automilano Viikki.

Vikakoodi nokka-akselin anturille tarkoitti että halpa tarvikejakoketju venyi 22.000 KM:n aikana niin paljon että antoi ajoituksesta vikakoodin vaikka moottorin toiminnassa ei havaittu tehonmenetystä .
Eipä kannata tarvikeketjua laittaa .

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Onko siihen vaihdettu vain pelkkä ketju?
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jos vaihdettu vain ketju, niin sillä ei ole väliä onko alkuperäinen vai tarvike. Laahaimet ja kiristin/kiristimet ehdottomasti samalla. Muuten vika uusiutuu melko lailla takuulla...

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Aquatica kirjoitti:Jos vaihdettu vain ketju, niin sillä ei ole väliä onko alkuperäinen vai tarvike. Laahaimet ja kiristin/kiristimet ehdottomasti samalla. Muuten vika uusiutuu melko lailla takuulla...
On vaihdettu ketju ja laahaimet sekä kiristin , turkulaisen maahantuojan sarja .

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mutta jäikö vaihtamatta rattaa?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Laitettiin ammattimiehet eli AUTO MILANO asialle ja viaksi paljastui Alfan oman vikakoodinlukijan perusteella että pakonokka-akselin asentoanturi on pimeänä , ei muuta vikaa , ei venynyttä ketjua , ei jumittuneita rattaita , korjauskustannus 140€ .
Kannattaa kääntyä aina ammattihuollon puoleen !!!

progress
Viestit: 56
Liittynyt: 06 Elo 2015, 09:49

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja progress »

Onnittelut, että vika löytyi.

Itsellä alfa ilmoittaa seuraavaa lottoriviä P0010, P0011, P0013, P0014, P0016.
Kone toimii yhtälaisesti mukavasti, eikä vikakoodit uusiudu heti nollauksen jälkeen ja saattavat jopa kadota muutaman käynnistyksen jälkeen.
Ketju on mahdollisuus, mutta pidän tässä myös montaa muuta mahdollisuutta ilmassa ainakin tämän tarinan jälkeen.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

progress kirjoitti:Onnittelut, että vika löytyi.

Itsellä alfa ilmoittaa seuraavaa lottoriviä P0010, P0011, P0013, P0014, P0016.
Kone toimii yhtälaisesti mukavasti, eikä vikakoodit uusiudu heti nollauksen jälkeen ja saattavat jopa kadota muutaman käynnistyksen jälkeen.
Ketju on mahdollisuus, mutta pidän tässä myös montaa muuta mahdollisuutta ilmassa ainakin tämän tarinan jälkeen.
Suosittelen vikakoodin lukua valtuutetussa ALFA - huollossa . Siellä testeri pystyy tarkemmin kohdistamaan vian . Tämän numeroiset koodit poistuvat joskus muutaman käynnistyskerran tai nollauksen jälkeen ja yleensä vikavalo syttyy vasta kolmannella seuraavalla käynnistyskerralla koska auto itse tarkistaa tämän tyyppiset viat kolmen käynnistyskerran välein . Saattaa olla sama vika kuin minulla .

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
MultiEcuscan riittää mainiosti.

progress
Viestit: 56
Liittynyt: 06 Elo 2015, 09:49

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja progress »

Aquatica kirjoitti:^
MultiEcuscan riittää mainiosti.
Omistan tuon multiecuscanin.
Tämä kaikki muut paitsi tuo ...16 viittaa tuohon asentoanturiin imu ja pako puolella.
Taas se nykypäivän tapa korjata autoja on vaihtaa osia ilman selvitystä missä vika on.

Sen verran vielä, että nämä viat siis menevät itsekseen "pois"... eli auto ei huuda niitä hetken päästä enää.

Lisäksi sellainen kysymys, että onko teillä varaosakoodia tuohon asentoanturiin.. siis ei alfan vaan jonkun muun. Minusta ~80e hinta on vähän raju. Vastaavia kun muissa moottoreissa on 30euron paikkeilla, joten uskon että tähänkin autoon sellainen löytyy halvemmalla.
myöskin pidän mahdollisuutena, että kyseessä on kontaktivikaa tai että anturi on likainen.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

progress kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^
MultiEcuscan riittää mainiosti.
Omistan tuon multiecuscanin.
Tämä kaikki muut paitsi tuo ...16 viittaa tuohon asentoanturiin imu ja pako puolella.
Taas se nykypäivän tapa korjata autoja on vaihtaa osia ilman selvitystä missä vika on.

Sen verran vielä, että nämä viat siis menevät itsekseen "pois"... eli auto ei huuda niitä hetken päästä enää.

Lisäksi sellainen kysymys, että onko teillä varaosakoodia tuohon asentoanturiin.. siis ei alfan vaan jonkun muun. Minusta ~80e hinta on vähän raju. Vastaavia kun muissa moottoreissa on 30euron paikkeilla, joten uskon että tähänkin autoon sellainen löytyy halvemmalla.
myöskin pidän mahdollisuutena, että kyseessä on kontaktivikaa tai että anturi on likainen.
Minulla vikakoodi luettiin AUTO-MILANOSSA ja heidän lukija pystyi kohdistamaan vian pakonokka-akselin asentoanturiin , joten siellä vaihdetaan vain viallinen osa eikä osia vaihdeta ilman selvitystä missä vika on .
MultiEcuscan ei pysty kohdentamaan kummassa nokka-akselin anturissa vika on joten se on arpomista mitä AUTO-MILANON laite ei tee . Eli MultiEcusan ei näytä kumpi anturi pitää vaihtaa . Jos vika korjataan hintaan 140€ toimintatakuulla AUTO-MILANOSSA niin en lähtisi etsimään halpisosia ja vielä arpomaan kumman akselin anturin vaihdan .

Avatar
Aquatica
Viestit: 15001
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Samat vikakoodit sieltä tulee AM:ssä ko muuallakin. Se on vaan se, miten niitä tulkitsee ja kuka.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Aquatica kirjoitti:Samat vikakoodit sieltä tulee AM:ssä ko muuallakin. Se on vaan se, miten niitä tulkitsee ja kuka.
Luotan kuitenkin sellaiseen koodinlukijaan ja sen käyttäjään joka voi täsmentää vian määrättyyn kohteeseen myös lukijassa olevan tekstin perusteella , eikä pelkällä koodilla , kukin luottaa mihinkin , minä ammattilaisiin .

progress
Viestit: 56
Liittynyt: 06 Elo 2015, 09:49

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja progress »

oidipus kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Samat vikakoodit sieltä tulee AM:ssä ko muuallakin. Se on vaan se, miten niitä tulkitsee ja kuka.
Luotan kuitenkin sellaiseen koodinlukijaan ja sen käyttäjään joka voi täsmentää vian määrättyyn kohteeseen myös lukijassa olevan tekstin perusteella , eikä pelkällä koodilla , kukin luottaa mihinkin , minä ammattilaisiin .
Kun apuja kyselin aiheeseen, niin vastaus on "vie automilanoon!" Tuohan on hyvä vastaus jokaiseen kysymykseen. "Miten vaihtaa raitisilmasuodatin?" "Vie automilanoon."

Alkuperäinen kysymys oli varaosakoodista, joka soveltuu noihin antureihin.
Netistä etsiskelin ja löysin 2.2JTS:n imupuolen anturin koodi olisi 12655420 ja pako 12655421. Samat oletettaen toimii 1.9:lle.
Onko kenelläkään kokemusta, eli vahvistaako kukaan (ilman, että pitää auto viedä automilanoon ensin)?

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja seppo »

GM:n numeroista en tiedä, mutta solenoidit on samat 1.9 ja 2.2 JTS koneissa. Autossasi taitaa olla hiukan laajempi vika jos se antaa myös tuon P0016 vian noiden muiden lisäksi. Se on Imupuolen synkronointiero nokka-akselin ja kampiakselin välillä. Ne muut viittaa imu- ja pakopuolelle ajoitusmuuntimeen ja niiden diagnoosiin. Niin kuin tuolla aiemmin oli juttua, nuo solenoidit voi yrittää puhdistaa paineilmalla, siellä on verkkosuodatin, joka voi mennä tukkeeseen. Toki muitakin vikoja voi olla, ajoitusmuuntimet jumissa jne.

progress
Viestit: 56
Liittynyt: 06 Elo 2015, 09:49

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja progress »

seppo kirjoitti:GM:n numeroista en tiedä, mutta solenoidit on samat 1.9 ja 2.2 JTS koneissa. Autossasi taitaa olla hiukan laajempi vika jos se antaa myös tuon P0016 vian noiden muiden lisäksi. Se on Imupuolen synkronointiero nokka-akselin ja kampiakselin välillä. Ne muut viittaa imu- ja pakopuolelle ajoitusmuuntimeen ja niiden diagnoosiin. Niin kuin tuolla aiemmin oli juttua, nuo solenoidit voi yrittää puhdistaa paineilmalla, siellä on verkkosuodatin, joka voi mennä tukkeeseen. Toki muitakin vikoja voi olla, ajoitusmuuntimet jumissa jne.
P0016 ei ole esiintynyt kuin vain kerran, enkä tiedä onko se joku vanhempi vikakoodi jostain menneisyydestä, mutta pistin sen näiden muiden mukaan, kun se tuolla kerran oli. Se oman arvion mukaan voisi viitata ketjun venymiseen.
Pitää katsella jos puhdistus riittää, jos ei niin ei tuo 30e/solenoidi paha hinta ole muutenkaan.

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

progress kirjoitti:
oidipus kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Samat vikakoodit sieltä tulee AM:ssä ko muuallakin. Se on vaan se, miten niitä tulkitsee ja kuka.
Luotan kuitenkin sellaiseen koodinlukijaan ja sen käyttäjään joka voi täsmentää vian määrättyyn kohteeseen myös lukijassa olevan tekstin perusteella , eikä pelkällä koodilla , kukin luottaa mihinkin , minä ammattilaisiin .
Kun apuja kyselin aiheeseen, niin vastaus on "vie automilanoon!" Tuohan on hyvä vastaus jokaiseen kysymykseen. "Miten vaihtaa raitisilmasuodatin?" "Vie automilanoon."

Alkuperäinen kysymys oli varaosakoodista, joka soveltuu noihin antureihin.
Netistä etsiskelin ja löysin 2.2JTS:n imupuolen anturin koodi olisi 12655420 ja pako 12655421. Samat oletettaen toimii 1.9:lle.
Onko kenelläkään kokemusta, eli vahvistaako kukaan (ilman, että pitää auto viedä automilanoon ensin)?
Minun tapauksessa vasta Auto-Milanossa voitiin sanoa mikä anturi tai solenoidi on viallinen , onhan siinä neljä vaihtoehtoa eli imun anturi tai solenoidi tai pakopuolen anturi tai solenoidi , eipähän tarvitse arpoa ja vaihtaa ehjiä osia .

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: Alfa 159 kampiakselin asentoanturi

Viesti Kirjoittaja oidipus »

progress kirjoitti:
seppo kirjoitti:GM:n numeroista en tiedä, mutta solenoidit on samat 1.9 ja 2.2 JTS koneissa. Autossasi taitaa olla hiukan laajempi vika jos se antaa myös tuon P0016 vian noiden muiden lisäksi. Se on Imupuolen synkronointiero nokka-akselin ja kampiakselin välillä. Ne muut viittaa imu- ja pakopuolelle ajoitusmuuntimeen ja niiden diagnoosiin. Niin kuin tuolla aiemmin oli juttua, nuo solenoidit voi yrittää puhdistaa paineilmalla, siellä on verkkosuodatin, joka voi mennä tukkeeseen. Toki muitakin vikoja voi olla, ajoitusmuuntimet jumissa jne.
P0016 ei ole esiintynyt kuin vain kerran, enkä tiedä onko se joku vanhempi vikakoodi jostain menneisyydestä, mutta pistin sen näiden muiden mukaan, kun se tuolla kerran oli. Se oman arvion mukaan voisi viitata ketjun venymiseen.
Pitää katsella jos puhdistus riittää, jos ei niin ei tuo 30e/solenoidi paha hinta ole muutenkaan.
Vie auto sellaiseen vianluentaan jossa voidaan tarkasti sanoa mikä anturi tai solenoidi on viallinen tai likainen , mistä muuten voit tietää minkä solenoidin tai anturin vaihdat .
Itse katsoi varmimmaksi vaihtoehdoksi Auto-Milanon ja korjauksen hintaan 140€ , tuleehan kerralla kuntoon ja takuutyö !

Vastaa Viestiin