159 2.2 jts todelliset tehot

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja oidipus »

[img]
alfa teho vääntö 3.jpg
alfa teho vääntö 3.jpg (115.84 KiB) Katsottu 5952 kertaa
[/img]Normaalisti kulkevan ja kiihtyvän ja valmistajan ilmoittaman huippunopeuden saavuttavan 159 2.2 JTS:n tehopenkkilukemat eivät ole lähelläkään valmistajan ilmoittamia . Ohkohan valmistajilla eri mittausmenetelmät .
Kolme mittausta joista viimeinen optimoinnin kanssa jolla saatiin hieman alavääntöä 3KW lisää tehoa !
Liitteet
alfa teho vääntö 3.jpg
alfa teho vääntö 3.jpg (115.84 KiB) Katsottu 5952 kertaa

Avatar
Smiik
Viestit: 208
Liittynyt: 14 Marras 2016, 21:03
Car(s): GT 3.2
Giulietta Multiair 170
Stelvio 2.0 280hv

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja Smiik »

Tehopenkeissäkin on eroja.. Numeroarvoja eri penkkien välillä on käytännössä turha vertailla edes keskenään. Vain samassa penkissä (ja mielellään samoissa olosuhteissa) saatuja tuloksia voidaan vertailla keskenään luotettavasti. :)
Noissa lapuissa on lisäksi ilmoitettu teho vauhtipyörältä (flywheel), jota ei voida edes mitata, vaan penkin ohjelmisto laskee sen erilaisten kertoimien kanssa renkaille välittyvästä tehosta, jonka penkki siis oikeasti mittaa. Ellei sitten flyweel-teholla tarkoiteta tässä penkin vauhtipyörälle eli rullalle, jota pyörät pyörittävät siirtyvää tehoa (jos on penkki on sellaista tyyppiä).. Siinä tapauksessa lukemat ovat ihan oikealla tontilla. 185hv konetehosta pyörille välittyy ehkä 85-90 % (?), jolloin teholukema vetävillä pyörillä on noin 157-167 hv (115-122 kW).

oidipus
Viestit: 218
Liittynyt: 02 Loka 2017, 16:14
Car(s): alfaromeo 159 2.2

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja oidipus »

Kiitos tiedosta ! Optimoinnilla luvatut +30Nm ja + 10KW eivät toteutuneet mutta omapahan on hyväuskoisuus !

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Kenen softa sinne laitettiin? Ja pitikö softasta maksaa kun lupaukset ei täyttyneet?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

oidipus kirjoitti:Kiitos tiedosta ! Optimoinnilla luvatut +30Nm ja + 10KW eivät toteutuneet mutta omapahan on hyväuskoisuus !
Ei tuollaiset lukemat ole vapaastihengittävässä edes mahdollisia softaamalla.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tuomas K kirjoitti:
oidipus kirjoitti:Kiitos tiedosta ! Optimoinnilla luvatut +30Nm ja + 10KW eivät toteutuneet mutta omapahan on hyväuskoisuus !
Ei tuollaiset lukemat ole vapaastihengittävässä edes mahdollisia softaamalla.
On. Mutta silloin alkuperäinen ohjelma on tietoisesti tehty huonoksi. Aikoinaan Volvon 2.4 vapari vitonen oli softaa vaille sama rauta 140hv ja 170hv versioissa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Toki, jos alkuperäinen softa on tahallaan pilattu, mutta vapareissa tuo ei ole kovin yleistä.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2494
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Helsinki

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

TeroPee kirjoitti: ...Aikoinaan Volvon 2.4 vapari vitonen oli softaa vaille sama rauta 140hv ja 170hv versioissa.
Yep, eipä niillä normiajossa juurikaan eroa ollut. Mulla oli tuo kone V70:ssä (170hv - versio). Nuo tehot irtosivat vasta aika korkeilla kierrosluvuilla. Harva tavantallaaja sinne asti vinguttaa - sattui jo korviinkin. Hyvä kone, mutta kohtuuttoman janoinen.

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja palkus »

no jos vaparin ilmoitettu litrateho on 84hevosta ja huippuvääntö yli 100Nm litralta, niin aivan turha lähteä jollain optimoinnilla huukailemaan yhtään mitään. Nämä tämmäset 30Nm väännönlisäys jutut :lol: :lol: :lol:, siinä saa olla jo aikamoinen welho raudankin muutoksissa, jotta moisen lisäyksen esille viilaisi. Siis jo valmiiksi tehokkaaseen myllyyn.
"puhun niin totta kuin osaan"

JiiTeeÄssä
Viestit: 1295
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
ex Giulia Super 2.2 jtdm -16
ex 159 1.9 jtdm -10
ex 159sw 2.4 jtdm -07
ex 159 2.4 jtdm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mielestäni Alfa lupailee vähän liikaa ainakin vapareidensa tehoille, kun ottaa vähän isomman otannan vuosien varrelta ihmisten kokemuksia 156 ja 159 JTS moottoreista, niin aina ollaan miinuksella. Jotkut viripajat jopa kertovat tästä ja lupaavat että virilastun kanssa päästään taas ehkä luvattuihin tehoihin kun vakiotehot ovat alle. Kts. esim. https://www.squadra-tuning.nl/techniek/ ... 9-2-2-jts/

Itse dynotin oman 156 JTS:n ja sieltä puuttui muistaakseni 25-30hp. Joo, monet dynotetut autot ovat käytettyjä ja konit ovat saattaneet jo karata, mutta muilta merkeiltä löytyy niitäkin moottoreita jotka vinkaisevat vanhemmiten vielä ne luvatut hevoset.

Edit: tiedän erot dynoissa ja tarkkana saa olla että puhutaanko rengas- vai kampiakseli tehoista. Autoissa kuitenkin yleensä aina kampiakseli, joka on jokin häviöarvonnan tulos mitatusta rengastehosta.

Edit: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... esult.html
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=21152
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja palkus »

Mää kävin joskus dynolla ja 165hp tuli täyteen, jopa inan yli. Joskin konetehomuunnos oli mielestäni optimistinen. Olen myös ajanut navigaattoriin (suljetuissa olosuhteissa, tietysti) 222km/h tasasella, joten senkään puolesta nyt p*rkeleesti voinut puuttua. Tästä on tosin jo vuosia, nykytilanne voi olla toki toinen.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8678
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

156:n JTS voi olla hyvinkin nuhainen kuluneilla nokilla ja tukkoisella imusarjalla. Parilla yksilöllä ajanut, eikä kumpikaan tuntunut yhtä tehokkaalta, kuin silloin omassa ajossa ollut 2.0TS. Kyseinen ~300tkm ajettu 2.0TS (155hv) antoi kahtena peräkkäisenä vuonna, neljällä vedolla 150hv pintaan olevat penkkilukemat. Ei ollut isoja eroja vetojen kesken, joten kai se ainakin järjissään oli.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kyllä 156 JTS voi olla ihan pelkkä imusarja tukossakin aika vaisu, ja kunnossa oleva TS tuntuu paljon pirteämmältä.
Nytkun tuo JTS on ilmeisesti kohtuuhyvin kunnossa, niin kyllähän siinä voimaa on enemmän kuin TS.ssä.
Eli jos veto on alhaalta diiselimäistä ja veto loppuu ylhäällä => forten imusarjanpuhdistustököttiä koneeseen.
Tällä ihan mulla ainakin aukesi tehtynä kahteen öljynvaihtoon peräjälkeen.
Nokat tuli tarkastettua hihnanvaihdon yhtydessä, ja niistä ei kulumaa löytynyt.

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja seppo »

Siis "imusarjan puhdistustököttiä" moottoriöljyn sekaan? Miten se imusarjaan/kanaviin vaikuttaa? Mekaanisella puhdistuksella kanavat saa avattua puhtaiksi, mutta tuo tapa on aivan uusi mulle...

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja palkus »

^A Bart varmaan tarkoitti, että ennenkuin laski oliot mäkeen, niin korotetulla tyhjäkäynnillä ruuttas purkillisen puhdistusainetta imupuolelle. 2 eri käsittelykertaa. Olen tehny saman, eikä ainakaan pahaa tehny.
"puhun niin totta kuin osaan"

seppo
Viestit: 1354
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ok, palotilassa varmaan nostetaan lämpötilaa näin, mutta taitaa jäädä imukanaviin edelleen tukokset? Miten se käytännössä sinne saadaan muuten kuin polttoaineen mukana? Mitsuihin yritettiin rautalangalla rassaamalla saada karstat pois, ei onnistunut hyvin sekään, Alfassa on jouduttu kansi irrottamaan karstan poistamiseksi, kun imukanavat muurautuivat tukkoon, erityisesti alkupään autoissa jo 30-50 tkm ajon jälkeen. No, eihän se mitään uutta ole, jo '70-luvulla eräitä ranskalaisia moottoreita puhdistettiin liruttamalla vettä kaasariin koneen huutaessa korkeilla kierroksilla. Mutta kyllä puhdistu palotila!

Avatar
palkus
Viestit: 5463
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja palkus »

^juu, vedellä tulee puhtaat palotilat ja pakokanavat. Kyllä tarpeeksi kova liutoin taitaa sitä imupuolen muuraumaakin vähentää. Spraypullollinen siittä jostain imupuolelta (ite laitoin ennen läppää, huohottimen reiästä, koska oli helppoa) Eikö gdi mitsu ollu kaikkistapahin muurautumaan, niin paha että tehdas lopetti, aika piankin moottorin tuotannon.
"puhun niin totta kuin osaan"

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja A Bart »

seppo kirjoitti:Siis "imusarjan puhdistustököttiä" moottoriöljyn sekaan? Miten se imusarjaan/kanaviin vaikuttaa? Mekaanisella puhdistuksella kanavat saa avattua puhtaiksi, mutta tuo tapa on aivan uusi mulle...
Ei varmaa mitenkään. Enkä tainnut noin kirjoittaakaan.

Mutta 2000-2500 kierrosta koneeseen ja pillillä ennen kaasuläppää koneeseen 15-20s suihkaus ja sitten vartin tauko ja uudelleen niin monta kertaa/kauan kuin puteli on tyhjä.
Sitten taasen tauko ja reipasta ajoa.
Itsellä tuo vaikutti niin että tuo diiselimäinen alavääntö poistui ja kone lähti kiertämään ihan halukkaasti yli 5000 kierroksen.
Toinen uusintakerta paransi pikkaisen tulosta, muttei enää dramaattisesti, mutta nyt kelaa ihan pirteästi rajoittimeen (kun viikkko sitten viimeksi kokeilin).
Ekalla puhdistuskerralla kun polkaisi lapun lattiaan ylämäkeen olisi vanha diiselimersukin olllut kateellinen, niin mustaa savua sieltä tuli ja takana ollut puskurissa roikkuva hiace katosi taustapeilistä :lol:
Toki pelästyin että nyt tämä peli laukeaa, niin paljon se nikotteli ja kakisteli.
Puhdistusreisun jälkeen siis öljyjen vaihto, ja tämä siis uusittiin 10 tonnin ajon jälkeen.
En ole kanavia jaksanut endoskoopilla kurkkia tuon jälkeen, kun veto on tosiaankin pirteämpää kuin 155 heppaisella ts:llä.

Tuo litku on muistaakseni kullanvärisellä korkilla varustettu ja forte siinä lukee kyljessä.

Tämä vikkihän tuli joskus Heikan varaosapäivillä Turkulaiselta kaverilta, jolla giukiaaro JTS alfa.
Kyllä tuntui oma jts tukkoiselta koeajon jälkeen, mutta avasi tietämystä miten sen kuuluisi mennä puhdistuksen jälkeen tai yleensäkin toimivana.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Ollaan aika kaukana alkuperäisestä aiheesta, mutta miten fiksua tuollaisen kiinteähkön aineen työntäminen käyvään moottoriin on? Lähinnä mietin että voiko se aiheuttaa jotain vaurioita?

A Bart
Viestit: 1848
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja A Bart »

En oikein osaa sanoa, vaihtoehtona olisi ollut kannen avaus.
Tai sitten ajaminen ylitehottomalla kamppeella.

Tuo nyt on semmoista litkua, joka sulattaa sen karstan mustaksi vaseliininomaiseksi mönjäksi.
Se sitten lähtee kait ilmavirrasta liikkeelle koneeseen.
Ainakin tuo on pysynyt nipussa jo muutaman vuoden viimeisimmästäkin käsittelystä, joten lasken tuon hyväksi tempuksi.
Tosin tulpat muistaakseni vaihdoin viimeisemmän käsittelyn jälkeen.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Noin mututuntumalta, parasta se lie sinne käyvään koneeseen tunkea - irrotessaan/liuetessaan vähitellen voi mennäkin koneesta läpi järkevinä määrinä ja järkevän kokoisina partikkeleina. Jos kone sammuksissa rassailee ne karstamöröt irtaalleen ja lyö tulille, voiisn kuvitella negatiivisen efektin olevan kahta kauheampi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1503
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

No joo, vielä vähemmän ajattelin että sammuksissa olevan koneen sylinteriin laitettaisiin yhtään mitään. Mietin vaan mitä katalysaattori tai turbo (jos sellainen on) tykkää palamattomasta kiintoaineksesta. Itse en tekisi noin vaan palikat irti ja kunnollinen puhdistus olisi mun valinta.

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo siis toki mekaaninen puhdistus palikat irti on se oikeasti paras vaihtoehto. Mainitessani "paras" tarkoitin sitä, että jos jotain tehdään konetta aukomatta, niin mieluiten rauhalliseen tahtiin mahdollisimman hienojakoisella karstalla.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Stiletto
Viestit: 356
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): Ar 159 1.9 Jts
Fiat Barchetta
EX AR 147 2.0 TS (pojalla)
EX. AR 156 V6
EX AR 159 2.4 jtdm
Paikkakunta: Kouvola

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Eikös sellasta vaahtomaista ainetta myydä puhistukseen. Dieselille omansa ja bensiinille oma. Liquid moly tais olla merkki. Täytyypä tunnustaa että en ole käyttistä lukenu että laitetaanko käyvään moottoriin vai sammuneeseen. Sellanen pitkä pilli siinä kuitenkin on ja kaasuläpänkuva etiketissä.?
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

kridersson
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Heinä 2016, 01:25

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja kridersson »

Tänä päivänä jokainen vakavasti otettava dyno/viritys paja kyllä pystyy mittaamaan jos ne vain haluaa muutaman hv tarkkuudella todellisen moottoritehon helpostikkin varsinkin alle 300-400hv autosta kun minkäänlaisia sutimis ongelmia ei rullilla ole! Kaikki asiat on laskettu oikein dynosoftaan(inertiat yms.yms.) Saksalaisia autoja olen itse ajanut dynossa paljon ja nähnyt niitä ajettavan niin kyllä tehot kunnossa olevassa autossa on aina ollut +-5hv sisään tehtaan ilmoittamasta ja vääntö yleensä yleensä aina isompi mitä tehdas ilmoittaa. Jotkut dynopajat mitkä myy softia tekee valitettavasti sitä että lähtötehot mitataan ja virisoftan tehot sitten otetaan huijjatulla dynosoftan inertialuvulla tai hirveällä lämpötila korjauksella, mutta ei siitä sen enempää...

En alfa romeon JTS moottorista hirveästi tiedä mutta voisin kuvitella että samat vaivat on kuin vag konsernin kyseisissä moottoreissa että egr yms paskoo kanavat tukkoon ja bensakun menee suoraan pyttyyn niin sinne se karsta jää eikä puhdista kanavia. Siihen ei auta kuin mekaaninen poisto. Pähkinän kuorella puhaltamalla itse olen suorasuihku moottoreita putsaillut.

Avatar
kovan onnen soturi
Viestit: 400
Liittynyt: 20 Heinä 2014, 11:19
Car(s): Alfa Romeo 159 1.9 JTS -06

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja kovan onnen soturi »

Suokaa anteeksi mutuiluni, mut mun käsityksen mukaan näissä 1.9/2.2- jts ei oo egr:ää.
Lapsena minua kuljetettiin tarhaan takamoottori skodalla, sen jälkeen ei oo VAG:laiset sytyttäny.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5545
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Peugeot 607
Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Paikkakunta: Vantaa

Re: 159 2.2 jts todelliset tehot

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^En tunne uudempiä jotsejä, mutta EGR:n voi toteuttaa myös ilman venttiiliä. 156 jötsissä on egr mutta ei egr-venttiiliä, pakokaasunkierrätys hoidetaan venttiilinajoituksella päästämällä pakotahdin lopussa pakokaasua imusarjaan imuventtiilin kautta.

Vastaa Viestiin