Tehot hukassa alakierroksilla

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Wilhö
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Auto on 159 2.4. Ongelma on että ahdot nousee vasta, kun kierrokset nousee lähelle 3 tuhatta. Normaalisti turbo lähtee mukaan jo, kun kierroksia on 1500. Eli kovilla kierroksilla kyllä kulkee. Oon vaihtanu polttoainesuodattimen ja moottorin päällä olevan map anturin. Ilmamassamittarin liittimen nykäisin irti ja kävin ajelulla. Sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta, siispä tilasin uuden. Nyt on uusi ilmamassamittari paikallaan mutta ei auttanut. Mikä mahtaa olla vialla?

insinörtti
Viestit: 2635
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Onko turbo mallia juuttuvasiipinen?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Wilhö
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

insinörtti kirjoitti:Onko turbo mallia juuttuvasiipinen?
Toivottavasti ei :(

Avatar
Maunu
Viestit: 3479
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Turbon solenoidi vialta tai solenoidin letkujen vuodolta vaikuttaisi.

Solenoidihan sijaitsee lukkopellissä kuskinpuolen ajovalon kiinnikkeiden vieressä.

Oma 159:si piristyi solenoidin vaihdolla. Ebaystä tilasin noin 35€ hintaan.

https://www.ebay.com/itm/Vacuum-Pressur ... 4ad19daafb
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Mulla korjaantu ihan sama oireyhtymä halki olleen alipaineletkun vaihdolla... Tosin 156
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Wilhö
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Solenoidin laitoin tulemaan, ihan vaan varulta, kun oli halpa. Vk.loppuna täytyy tutkia löytyykö vuotoja.

Unique
Viestit: 326
Liittynyt: 15 Kesä 2016, 17:13
Car(s): Polestar 2
Alfa Romeo Spider V6 3.0 -97

ex Alfa Romeo Giulia 2.0T Super AT8
ex Alfa Romeo 159 SW 2.4 JTDM Qtronic

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Unique »

Onko EGR tarkastettu?

Avatar
Wilhö
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Unique kirjoitti:Onko EGR tarkastettu?
Egr on poistettu ohjelmalla. Ei pitäis vaivata.

Avatar
Pasi
Viestit: 6786
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
--- [ EX ] ---
156 2.5 V6 '98
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Pasi »

oman kokemuksen mukaan egr hyydyttää auton kokonaan......
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Wilhö
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Vuotoja en löytäny ja solenoidi on nyt vaihdettu. Auto kyllä piristyi vähän, mutta ongelma ei poistunu. Täytyy varata aika huoltoon.

JaRoDD
Viestit: 1474
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet, Giulietta MA+TCT

Nykyisellään liikutaan Zafira Tourerilla ja X Typellä.
Paikkakunta: 16900 ja syvällä.

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja JaRoDD »

Wilhö kirjoitti:Vuotoja en löytäny ja solenoidi on nyt vaihdettu. Auto kyllä piristyi vähän, mutta ongelma ei poistunu. Täytyy varata aika huoltoon.
Vaihdoitko myös ne solenoidin letkut? Ne kun murenee ja alkaa pihisemään sieltä täältä.

Avatar
Wilhö
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

JaRoDD kirjoitti:
Wilhö kirjoitti:Vuotoja en löytäny ja solenoidi on nyt vaihdettu. Auto kyllä piristyi vähän, mutta ongelma ei poistunu. Täytyy varata aika huoltoon.
Vaihdoitko myös ne solenoidin letkut? Ne kun murenee ja alkaa pihisemään sieltä täältä.
En vaihtanu letkuja. Tiistaille on varattu aika huoltoon, silloin pitäis selvitä mikä sitä vaivaa.

Avatar
Wilhö
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Nyt on auto käyny pajalla. Turboa siellä epäiltiin. Vikaa siivissä tai hukkaportissa. Pisteet insinörtille! :drinking:

Nakutin
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Heinä 2014, 11:15
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Nakutin »

Haiskahtaa ihan siltä, että tanko siellä jumittaa. https://www.youtube.com/watch?v=wcDZWI1g_jE

Avatar
Wilhö
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

JaRoDD kirjoitti:
Wilhö kirjoitti:Vuotoja en löytäny ja solenoidi on nyt vaihdettu. Auto kyllä piristyi vähän, mutta ongelma ei poistunu. Täytyy varata aika huoltoon.
Vaihdoitko myös ne solenoidin letkut? Ne kun murenee ja alkaa pihisemään sieltä täältä.
Vika oli juurikin solenoidin letkussa. Moottorin takana on 90 asteen mutka, jossa oli ihan selvä reikä. Laitoin väliaikaisesti sähköteippiä päälle ja johan alkoi auto kulkemaan. Tarjoaisin JaRoDDille pullakahvit jos voisin :-D Suunnittelin jo ahtimen irroitusta, mutta päätin vielä käydä letkut läpi, niin sieltähän se reikä paistoi silmään. Korjaamolla olisivat tilanneet ja asentaneet uuden ahtimen, hinta arvio 1200€. Joten suuri KIITOS vinkistä :mrgreen:

Avatar
Wilhö
Viestit: 73
Liittynyt: 02 Helmi 2011, 20:51
Car(s): 159 2.4 jtdm 210hp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Wilhö »

Vaikka ratkaisu löytyikin jo, niin jäin miettimään tätä juttua. Miten on mahdollista, että auto käy korjaamolla tämän tehottomuuden takia, niin "ammattilaiset" ei vikaa löydä. Tälläkin viestiketjulla, kun oireet kuvailin, niin heti tuli oikeita vastauksia, kiitos vielä Maunulle ja Pasillekin. Samaa päättelykykyä luulisi olevan korjaamoillakin. Nykyään luetaan vikakoodit ja jos niitä ei löydy, niin vian paikallistaminen tuntuu olevan ylivoimainen tehtävä. Pitää ensin itse selvittää missä on vika, niin korjaamolla kyllä vaihtavat osan. Olisin maksanu itseni kipeäksi turhasta. Tässä pieni avautuminen, mutta luotto alfafoorumiin vaan kasvaa :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Halvempi vaihtaa osa, kuin käyttää aikaa vian todellisen syyn selvitykseen.
Moni paikka on nykyään osanvaihtamo, ei korjaamo.

Avatar
hjpp
Viestit: 1919
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tehot hukassa alakierroksilla

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Aika harvassa ovat korjaaja-/korjaamoyhdistelmät, jotka haluaisivat sekä osaisivat tarjota laadukasta korjauspalvelua. Ehkä ihmiset eivät vaadi sitä.
Paremmaksi havaittu keino on ollut tehdä asiat itse.

Vastaa Viestiin