156:n jarruongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

156:n jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Aranai »

Nyt olisi tieto ja vinkit kullanarvoisia..


Talvella havaitsin jarrunesteen vuodon ja korjaamolla laiskuuttaan meinasivat, että abs-yksikkö vuotaa, kun yksikkö oli märkä lähinnä jarrunestesäiliön täyttämisestä ja yli valuneesta nesteestä. No, tilasin kuitenkin Englannista käytetyn varaosan ja abs-yksikkö vaihdettiin ja vuoto säilyi.
Lopulta vaihdettiin jarrupääsylinteriin tiiviste ja vuoto loppui, mutta samalla vasen etujarru alkoi laahata.

Välillä en huomannut ongelmaa, mutta vähitellen ja enemmän ajaessa ongelma tuli todella esille, ajoon lähtiessä auto rullasi hyvin, mutta muutaman jarrutuksen jälkeen jarru otti kiinni enemmän tai vähemmän. Välillä jarrut laahaa niin, että kaasua saa painaa ihan tosissaan, jotta pääsee liikkeelle ja että auto jaksaa kulkea.

Pariin otteeseen jarru otettiin auki, putsattiin ja ongelma oli poissa päivän tai kaksi, kerran ongelma oli jo heti korjaamolta lähtiessä.

Kesällä tuli katsastus ja selitin korjaamolle tarkkaan, että nyt jarrulle pitäisi oikeasti keksiä jotakin, kun ongelma ei ole hävinnyt mihinkään ja haittaa oikeasti ajamista. No, autoon tuli leima ja jarrukin piti olla kunnossa.. eipä ollutkaan! Taas jarrut auki ja ei ratkaisua.

Vein auton toiselle korjaamolle, vaihtoivat vasemmalle eteen jarrusatulan ja -palat sekä pehmeän jarruletkun. Tulos, ongelma vain paheni.
No ei mitään, auto jälleen alkuperäiselle korjaamolle, jossa ottivat kaikki jarruputket auki tukkeumien varalta - diagnoosina, että ongelma taitaa olla sittenkin abs-yksikössä, siis siinä joka alunperin vaihdettiin turhaan.
No, vanha yksikkö takaisin, josko sitten helpottaisi - ei helpottanut.



Nyt auto kolmannelle korjaamolle, jossa huoltomies sanoo heti, että vasen etujarru ja oikea takajarru laahaavat molemmat eli koko jarrupiiri. Pieni tuumaus siitä, mitä on aiemmin tehty ja päätetään vaihtaa jarrupääsylinteri ajatuksella, josko aiemman tiivisteen vaihdosta huolimatta ongelma olisikin koko jarrupääsylinterissä. Lopputulema jarrupääsylinterin vaihdosta - jarrut jämäköityvät ja samalla molemmat etujarrut alkavat laahata ja nyt niin paljon, että koeajolenkin päätteeksi auto jämähtää korjaamon pihaan.

Jonkin aikaa kun auto on parkissa, jarrut yhä aukeavat itsestään. Ajotietokoneen puolelta ei löydy mitään viitteitä ongelmasta.
Vielä kokeiltiin, josko tehostimen alipaineen poisto auttaisi jarrujen palautumiseen ja että näin ollen ongelma olisi tehostimessa - ei auttanut!

Nyt alkaa jo hiukan ahdistaa, kun persaukisena auto on hankittu rahoituksella ja ongelmiin on mennyt jo suht muhkea summa rahaa, mutta ongelma pysyy ja pahimpana auton pitäisi olla vaimon työautona ja nyt tulee jo noottia, että pitäisi hommata toinen auto..

Jos olisi kapitaalia, niin olisin varmaan jo hakenut 159:n tilalle ja työntänyt vanhan vaikka jonkkaan, mutta valitettavasti nyt pitäisi vaan löytää ratkaisu..

Avatar
atti
Viestit: 585
Liittynyt: 05 Huhti 2005, 20:36
Car(s): Brera 2.4 JTD, QP 4.2 Sport GT S, ex-156 1.9 JTD, 03, ex-156 2.5 V6
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156:n jarruongelma

Viesti Kirjoittaja atti »

Ehkä vastaavan ongelman kanssa taistelleena
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... 0&p=580829

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156:n jarruongelma

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Ja jos vika on tehostimessa niin mulla on käytettyjä tarjolla

Aranai
Viestit: 45
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 15:44
Paikkakunta: Satakunta

Re: 156:n jarruongelma

Viesti Kirjoittaja Aranai »

Kaikki muu on nyt vaihdettu paitsi tuo tehostin!
Jos löytyy tehostin, mikä täsmäisi koodin 9949654 kanssa, niin varmaan maailma pelastuisi!
Alkaa hiukan hymy hyytyä asian kanssa..

Vastaa Viestiin