Vikisevä ääni, apua!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
PSS
Viestit: 426
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Vikisevä ääni, apua!

Viesti Kirjoittaja PSS »

Mulla on Alfassa korkeataajuinen vikisevä katkonainen tasarytminen ääni joka kuuluu todella ärsyttävästi, jostain edestä. Samanlainen soundi kuin https://www.youtube.com/watch?v=FcFm1x3-Wpo

Oma äänite: https://ufile.io/vmdxx (ilmainen palvelu, hidas mutta toimii). Klikkaa "slow download (free)". Tuossa on sisä-ääntä ensin, sitten ikkuna auki ja jarruttelua.

Sisälle ääni kuuluu vaimeana, muovi/kumimaisena, sisä-ääni alkaa ennenkuin kitinä lähtee käyntiin. Ääni alkaa kunnolla kun on ajettu muutama kilometri. 10 kilsaa niin kuuluu jo todella hyvin (kaikuu tienvarsilta hyvin takaisin).

Ääni häviää kun jarrua painaa, hiljaa painaessa ääni kovenee ja "monimutkaistuu" ja sitten katoaa kokonaan kun jarru on melko pohjassa. Tämä viittaa jarrulevyyn/palaan. Nyt on vaihdettu Milanossa kaikki jarrulevyt ja palat (EBC Turbo Groove / Ultimax), ei muutosta.

Ääni on pulssimainen, eli kuuluu vain lyhyessä osassa renkaan täyskierrosta kiik -- kiik --kiik --kiik.... Muuttuu kurveissa käännettäessä. Eikö äänen pitäisi kuulua koko ajan jatkuvana jos joku jarruosa hankaa? Koska levyt ja palat ovat uusia niin kierosta levystä ei voi olla kyse.

Auto-Milanon mestari sanoi että vasemman etupyörän laakeri "pitää ääntä mutta ei ole vaihtokunnossa vielä". Tuo ääni ilmenee jonkinlaisena kolinana jarruttaessa. Voiko laakeri aiheuttaa tuollaisen äänen (katkonaisen kitinän) ja voiko silloin jarruttaminen lopettaa sen?

Samoin sanoivat että taitaa olla normaalia uuden palan soundia. Ei todellakaan ole, jos tuo olisi uuden palan ja levyn normaalia soundia niin EBC ei myisi yhtään jarrupalaa kun sana kiertää. Ymmärrän vikinät jarrua painaessä, en silloin kun jarruun ei kosketa.

Aivan hvtin ärsyttävä soundi. Ihan hermo mennyt ja ilo ajamisesta. En viitsi pistää enää yhtään rahaa arvailuun.

Onko tullut samanlaista ongelmaa eteen?

Jossain foorumissa joku sanoi kauan sitten että vastaavassa tapauskessa syynä oli ollut joku metallilevy jarruissa, kai nyt Milano sellaisen huomaisi?

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8680
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Vikisevä ääni, apua!

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Omassa vastaava ääni kun ajaa hiljaa, eikä tosin kuulu ikkuna kiinni ajaessa. Jarruja tai laakeria olen omaksi äänilähteeksi veikannut, mutta omassa on sillä osastolla kaikki vielä vanhaa, joskin ihan toimivaa. Jarrukilpeen, jos hankaa, voisi kuulua tuollainen ääni, mutta sittenkin olisi enemmän rahiseva.

Kaverin autossa(Golf) ihmeteltiin pitkään, mikä tsirputtaa ja syyllinen oli vanteen paino, joka hieman hipaisi jarrusatulaa mennessään. Alfan vakiovanteilla ei kyllä ole ko. ongelmaa vastaan tullut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15026
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vikisevä ääni, apua!

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

15" vanteet (Pepperpotit) ja 2.4JTD:n jarrut oli aika timmi sovite. Jos oli paino vähänkin väärässä kohtaa, niin hankasi.

156:ssa mulla oli takajarrussa vastaava ääni, vähän kimakampi vielä, sellainen repivämpi (aika lailla tuon ekan videon tyylinen). Syynä oli joko pala tasapainoa takalevyn ja jarrukilven välissä (joskus myös satulan kiinnityksen nurkilla hankasi jarrulevyyn ja peräti joskus murunen jäi palan ja levyn väliin) tai sitten hiekkatieltä irtokivi.
Oli erittäin ärsyttävä ääni ja yleensä toki poistui motarin jäljiltä...

Kulma kerrallaan ylös, pyörittele rengasta. Etsi ääntä pitävä rengas ja ala tutkia tarkemmin? Rengas irti ja katsoo nuo painot esim.

PSS
Viestit: 426
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vikisevä ääni, apua!

Viesti Kirjoittaja PSS »

Vanteet ei ole syy (hyväkuntoiset 17" GTV munakupit, ei tasapainotuksia).
Auto Milano otti sen hoitoonsa (kiitos!), äänet on helppo havaita ja joitain teorioita on. Odottelen mielenkiinnolla.

PSS
Viestit: 426
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vikisevä ääni, apua!

Viesti Kirjoittaja PSS »

No niin, Auto Milano sai kuntoon. Syynä yksinkertaisesti sopimattomat jarrupalat, niistä oli lohjennut materiaaliakin, ehkä ottivat kiinni levyjen uriin. Uudet peruspalat tilalle ja täysi hiljaisuus! :-D Erikoista on että jarrulevyt ja palat olivat EBC:n uudet, mutta eipä kukaan siellä myynnissä eikä webbisivulla vihjaissut että ne eivät sovi yhteen.
Viimeksi muokannut PSS, 07 Elo 2017, 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
palkus
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Vikisevä ääni, apua!

Viesti Kirjoittaja palkus »

Ite en laita enää uralevyjä, enkä ebc:n paloja. Syvältä ovat. Ebc:n levyjä en koita, koska palojakaan eivät osaa tehdä. :-D
"puhun niin totta kuin osaan"

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Vikisevä ääni, apua!

Viesti Kirjoittaja Gasket »

EBC ei suosittele Ultimaxeja uralevyjen kanssa, et ole ensimmäinen jolle noin käy. Huonoimmillaan lähtee koko kitkapinta litomaan. Vihreä/punainen/keltainen pitäsi olla ok :roll:

Radalla on kokeiltu noita EBC:n paloja, eikä noihin hirmu luottoa ole. Kadulla varmaan ihan ok jos suurin murhe on pitää vanteet puhtaana. Itsehän tökkäsin Apparalla rengaspinoon kun sininen EBC:n endurancepala päätti luovuttaa kitkapintansa varikon portin mutkassa jarrua painaessa. Spinnaa muuten uskomattoman nopeasti kun ulkokurvin puoleisesta etusesta häviää jarru..

Sen sijaan nuo turbo-uralevyt ainakin Ferodon DS2500/3000 kaverina pelaavat vallan mainiosti.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vikisevä ääni, apua!

Viesti Kirjoittaja Finest »

Jaa, itselläni on myös Ultimax2:set ja Brembon tavisleyvt Fiiussa ja toinen puoli vinkuu tietyllä jarruvoimalla.
Toisaalta Gtv:ssä Brembon Max:it samojen palojen kanssa, eikä ääni ongelmaa.

PSS
Viestit: 426
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vikisevä ääni, apua!

Viesti Kirjoittaja PSS »

Gasket kirjoitti:EBC ei suosittele Ultimaxeja uralevyjen kanssa
Yritin Googlailla ja en löytänyt EBC:n sivuilta tai muualtakaan yhtään mainintaa asiasta. Tää on vähän niinkuin Linuxin kanssa, pitää tietää vastaus ennenkuin osaa kysyä oikean kysymyksen :)

Gasket
Viestit: 1428
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Lancia Delta -09
Fiat Tempra 1,6 SX -96
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Vikisevä ääni, apua!

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Et löydäkään, mutta jos katsot heidän kittejään, niin Ultimaxien kanssa on aina vakiolevy ja Turbo Groovien kanssa sitten joku väripala. Tosin esimerkiksi vihreää/keltaista myyvät myös normilevyjen kaverina, mutta ei koskaan toisinpäin.

Aspasta voi saada lisätietoa, tai sitten ei. Ei tuo oma Bluestuffin pettäminenkään koskaan oikein selvinnyt. Ei kuulemma tarvitsisi ratapäiville noita sinisiä ("overkill") vaan keltaista. Sinisillä ei saisi ajaa kadulla (ei ajettukaan kun pelkkä rata-auto). Pala juuttunut levyyn kiinni seisoessa (hajosi radalla jokusen tunnin ajon jälkeen?), jarrutasapaino, ABS, jne syyteltiin. Lopputulos oli, että radalla ei takuuta ja end of story. Siihen eivät koskaan osanneet vastata, että jos kerta sininenkin häipyy ja pettää, niin miten keltainen olisi muka parempi vaihtoehto.

Saa mun puolesta EBC:n palat olla. Mielestäni tuo noiden myynti on aika arveluttavaa. Myyvät orkkiksia parempina, mutta monilla on ollut ties minkälaista ongelmaa. Tekeeköhän ne muuta kun maalaavat jotain peruspaloja.. Ennemmin joku TRW/Bosch/Brembo/Mintex tai sitten upgradena Ferodoa.

Taannoin sumujen saarilta kyselin myös yhtä vahvistettua kytkintä kun oli useampaa upgreidattua stagea tarjolla. Kevyesti viritettyyn eivät kuitenkaan minkään luvanneet varmasti kestävän. Jotenkin veikkaisin, että ovat vain maalattuja vakioasetelmia jollain hassun näköisillä levyillä.

Klassinen caveat emptor.

Sachilta kysyin ja kevyin (+15%) upgrade oli "no problem, of course it will hold". Tuli myös tarkka selvitys miten heidän vahvistetut kytkimet tehdään.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Vastaa Viestiin