Busson kytkimen vaihto cf3

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Vaihdelaatikon irroituksesta olen monta ketjua lueskellut mutta muutama seikka on jäänyt niistä epäselväksi.
Tutkin italialaisen insinöörin taidonnäytettä eilen maassa maaten auton alla ja muutama kysymys heräsi heti alkuun.
Näitä moni lienee jo jumpannut eri menetelmin joten kokemusta varmaan löytyy tekemiseen.

Apparin vetoakselin väliosa:
Miten tuo purkautuu. Välilaakeri on ö-suodattimen jalan kanssa kiinteä. Irroitetaanko laatikosta vetarin tiivisteen ympäriltä alumiininen laippa 4 pulttia vai lähteekö väliosa vetarista pyörän suuntaan päin vetäisemällä kun vetoakseli on ensin otettu edestä pois? Jos nuo 4 pulttia laatikon päästä irrottaa niin sieltähän tulee jo laakeri esiin.

Startti:
Altapäin en nähnyt koko starttia kun cf3 kattipönttö estää näkyvyyden lämpöpelteineen. Lähteekö startti ylöspäin tarkoittaen että imusarjan valuosa pitää irroittaa ensin edestä pois?

Tarviiko vaihdelaatikon kannattimia irroittaa laatikon puolelta, riittääkö pelkästään rungon puoleisen kiinnityspultin avaaminen? Tuleeko siis kannattimista ongelmaa laatikon irroitusvaiheessa?

Apurungon irroitus: Miten hammastanko, onko kiinni apurungossa, tarviiko irroittaa vai voiko jättää paikoilleen. Säästyisi tehostimen letkujumpalta joka sekään ei näytä olevan helpossa paikassa.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

atm kirjoitti:Vaihdelaatikon irroituksesta olen monta ketjua lueskellut mutta muutama seikka on jäänyt niistä epäselväksi.
Tutkin italialaisen insinöörin taidonnäytettä eilen maassa maaten auton alla ja muutama kysymys heräsi heti alkuun.
Näitä moni lienee jo jumpannut eri menetelmin joten kokemusta varmaan löytyy tekemiseen.

Apparin vetoakselin väliosa:
Miten tuo purkautuu. Välilaakeri on ö-suodattimen jalan kanssa kiinteä. Irroitetaanko laatikosta vetarin tiivisteen ympäriltä alumiininen laippa 4 pulttia vai lähteekö väliosa vetarista pyörän suuntaan päin vetäisemällä kun vetoakseli on ensin otettu edestä pois? Jos nuo 4 pulttia laatikon päästä irrottaa niin sieltähän tulee jo laakeri esiin.

Startti:
Altapäin en nähnyt koko starttia kun cf3 kattipönttö estää näkyvyyden lämpöpelteineen. Lähteekö startti ylöspäin tarkoittaen että imusarjan valuosa pitää irroittaa ensin edestä pois?

Tarviiko vaihdelaatikon kannattimia irroittaa laatikon puolelta, riittääkö pelkästään rungon puoleisen kiinnityspultin avaaminen? Tuleeko siis kannattimista ongelmaa laatikon irroitusvaiheessa?

Apurungon irroitus: Miten hammastanko, onko kiinni apurungossa, tarviiko irroittaa vai voiko jättää paikoilleen. Säästyisi tehostimen letkujumpalta joka sekään ei näytä olevan helpossa paikassa.
Apparin puolen vetoakselin oon jättänyt paikalleen, laatikko lähtee irti siitä vetämällä. Ei tarvi avata pultteja

cf3 startista ei kokemusta, vanhemmista pääsee alakautta kun ottaa koneen takakannattimen edestä pois. Ja myös yläkautta pääsee, kun purkaa vaihteiston vivuston kannakkeet ja suojapellin pois tieltä.

Kannattimet kannattaa ottaa suosiolla pois laatikon kyljestä.

Hammastanko on kahdella pultilla kiinni apurungossa, kannattaa irroittaa.

Kädessä on hyvä olla pari ylimääräistä niveltä kun starttia irroittaa :mrgreen: :mrgreen:

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Saako alatukivarren alapallon nostettua pois irroittamatta vetaria?
Tällöin apparin puolelle voi jättää vetarin kiinni pyörännapaan ja kuskin puolelta
voisi jättää myös alatukivarret kiinni apurunkoon operation ajaksi.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

atm kirjoitti:Saako alatukivarren alapallon nostettua pois irroittamatta vetaria?
Tällöin apparin puolelle voi jättää vetarin kiinni pyörännapaan ja kuskin puolelta
voisi jättää myös alatukivarret kiinni apurunkoon operation ajaksi.
Muistaakseni ei mahdu. Kannattaa suosiolla purkaa ripustukset pois, saat lisää tilaa ährätä

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Alapallo mahtuu tulemaan pois vaikka vetari on kiinni navassa. Olkavarsi pitää irrottaa yläpallonivelestä, että saa käännettyä tarpeeksi, mutta mahtuu kuitenkin. Viime viikolla kolme alatukivartta vaihtaneena tämä on hyvässä muistissa.

CF3:n pakosarjakatti on kyllä ikävän suuri ja aina tiellä, kun tuolla tulipellin puolella touhuaa :evil: Eikä se mahdu edes pois mistään, ellei koneen etukannaketta irrota ja kallista tekniikkaa eteenpäin...
"No smoke => no power => no hope"

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Juuri auton alta palanneena tuo kattipönttö dominoi suojapelteineen niin ettei sitä starttia sieltä saa liikutettua mihinkään, ei edes akulta tulevan kaapelin kiinnitystä pääse näkemään. Näyttäis että pitää irrottaa vetarin keskiosa, että saa pakosarjan ja katin ujutettua pois. Eihän tuota pakosarjaa tarvi ottaa pois jos vain lootan irroittaa? Eikös startin lootan poiston jälkeen pääse vetäseen kolosestaan helposti jos siihen tarvista on.

Löysin oletettavan alemman startin kiinnityspultin, oli kuusiokolopultti? Vai sittenkin lootan kiinnityspultti? Ylempi 13 mm pulttihan on ihan siinä lohkon reunassa kolosessaan ja sitä keskimmäistä en löytänyt kun on vielä vaihteiston vivut paikoillaan. Mikä noista on se hankalin ylempi alempi vai keskimmäinen? Kahta jälkimmäistä en vielä 100 varmana löytänyt. Jostain luin että jokin olisi jätetty pulteista jo tehtaalla asentamatta ei ollut ainakaan ylempi.
Helpolta ei näyttänyt noista mikään.

Elikkäs apparin puolelta ei tarvitse irrottaa kuin vakaajan koiranluu ja alatukivarren kiinnityspultit apurunkoon että apurunko lähtee irti mikäli oikein asian jäsentelin päässäni. Kuskin puolelta pitää ottaa vetari ja purkaa ripustusta ja sisälokkarin muovit sen verran että saa vetarin myös sieltä pois.

Britti foorumeilta lueskellu sekä ihmetellyt mikä idea on ottaa syyläri ja tuulettimet edestä irti lootan irroituksessa. En kyllä hoksaa mitä etu siinä on vai pitääkö konetta kiertää vasemmalle niin paljon että tilaa sellaiseen operaatioon tarvitaan?

Nyt kuitenkin vasta tunkkaillaan keulaa lisää sopivalle korkeudelle että mahtuu alle kunnolla mönkimään ja saa pari rengasta pohjan alle että on koppa tukevasti paikoillaan ennen ryskähommia.

Ideana olisi saada tämän projektin sivutuotteena ainakin sanallinen selitys tänne kootusti urakan työvaiheista.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Väittäisin sitä kuusiokolopulttia lootan kiinityspultiksi. Startti on kiinni kolmella M8 (13mm kanta) pultilla. Ainakin kahdessa yksilössä ylin pultti on puuttunut, mutta muista merkeistä olen päätellyt että ei oo tehtaan jäljiltä pois. Hankalin on ylin, siellä ei avain juurikaan mahdu kääntymään.

Sanoisin että ota pelkääjän puolella alapallo irti, ja alatukivarsi alarungon kanssa pois. Sama juttu kuskin puolella. Aika vaikee savotta ährätä apurunko takas, samalla kun yrittää osuttaa alatukivarren kiinnikkeitä paikalleen. muutaman pallonivelen avaus on pikku juttu tuossa savotassa, nimim. vaihteisto viikon sisällä kolme kertaa pois ja takas :mrgreen: Vikalla kerralla ei menny kuin 5h kahdelta mieheltä eestaas laitto

Jos Lahden lähistöllä vaikutat ja haluat tutustua tarkemmin tuohon anatomiaan niin mulla on tällä hetkellä kolme bussoa tallin lattialla, kahdessa on loota kiinni. Auto on keula pystyssä mutta ilman konetta. viikonlopun aikana olis tarkoitus saada noista kolmesta koneesta tehtyä yksi toimiva, ja asentaa se paikalleen

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Kiitos kutsusta.Lahteen on harmittavasti 10 tunnin edestakainen ajomatka rajoituksia noudattaen joten täytyy selvitä etäavuin.

Elikkäs molemmilta puolilta vetarit irti ja alapallo. Apparin puolen vetaria ei tarvinne ottaa irti apuakselista vaan navan puoli riittää?
Liikkuuko napa sen verran, että vetarin saa pujotettua navasta pois pelkän iskarin alapään kiinnityksen alatukivarteen irroituksella vai joutuuko ottamaan raidetangon ja yläpallonkin irti?

Ensimmäisenä pitää etsiä nuo startin loput 2 pulttia ja alkaa keksimään työkaluja joilla ne saa auki.

Kun on kyse suomalais-ugrilaisesta remontista = tehdään pihalla on aikaa suunnitella varsinaista toteutusta ettei sitten mene aika tupakoimiseen jos/kun aurinko paistaa.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Lainaan vähä ketjua kun sama remppa eessä :drinking:
Onko näihin eri kytkinpaketteja eri vuosimalleihin tms vai käykö sparetosta saatavat auton merkin, mallin ym tietojen mukaan? Ja toiseks tuleeko tuossa kaikki tarvittava kytkimen suhteen? Olis tällä kertaa tarkotus tehdä remppa viikossa eikä perinteisessä kahdessa kuukaudessa koska puuttuvat tai väärät osat. :-|
https://spareto.fi/t/vehicles/alfa-rome ... kinpaketti
Through difficulties to defeat

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Tervetuloa kytkinvikaisten hilpeään joukkoon :-D
Kun kyseessä kytkinpaketti niin siihen tulee levy paineasetelma ja painelaakeri vaikkakin tuossa linkissä näkyy kuvasa vain painelaakeri. Paino kuitenkin paljastaa että tulee siihen ne kuvasta puuttuvatkin osat.

En ole vielä osia tilannut, ajattelin ensin purkaa ja vasta sitten hankkia kun tavoiteaikataulu nippuunsaamiselle on ennen lumia ei siis ennen lomia :wink:

Ajattelin tilata tuolta http://www.alfaworkshop.co.uk/parts/156_Clutch.shtml
kun tarve on vielä jakopäälle, tulpille, vesipumpulle ja muulle pikkuosalle laatikko Tutelat mukaanlukien niin saa samasta paikasta kaikki ja pitäis olla hyväksi havaittua osaa kun itse huolloissa noita käyttävät.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

^kiitän kunniasta siinä on oikea asenne. :mrgreen: Omassa on vielä kytkin nipussa eikä vielä luista mutta polkimesta liike loppu joten levyt lienee entiset. Täytyy vielä kasata jakopääjumpan jäljiltä ennen ku rupeen tappeleen kytkintä mutta pistän linkin tuohon jakopäätä koskevaan ohjeeseen missä todetaan sama mitä tuli ite kiroiltua että ei olis kannattanutkaan tehdä ite :drinking:
http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... PN=0&TPN=1
Through difficulties to defeat

legza
Viestit: 895
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 ja Focus
Paikkakunta: Hollola

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja legza »

Suosittelen myös "pikarin" vaihtoa kytkimen vaihdon yhteydessä, Luulisi sellaisen olevan 156:n laatikossa myös, kun 166:ssa sellainen on ja lienee sama laatikko? No itellä tuo jäi vaihtamatta kun ei ollut aikaa sitä odotella...

Mulle tuli sparetolta väärä kytkinpaketti vaikka listassa oli, että sopisi... Eli siis tuli kiinteä vauhtipyöräisen kytkinlevy, vaikka piti olla kaksoismassa vauhtipyöräsen, Asetelma ja painelaakeri on samoja. Eli tarkkana kannattaa olla.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Pikari as in kytkinakselin stefa? Kannattaa myös saada ehjä sellainen.

Tai teet kytkinrempan pian uusiksi :silly:

grunertee
Viestit: 21
Liittynyt: 06 Syys 2013, 20:07
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99 (purkautuu)
Volvo V40 D2 -14
Nissan Sunny B11 Van 1.5T -90

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja grunertee »

Sopiikohan nuo ohjeet vasenrattisellekin, onko joku tehnyt tuolla tyylillä (ei subframen irroitusta)?
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... 156-a.html

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

^kuulosta tutulta. Mondeon laatikkojumpasta "viisastuneena" meinasin yrittää busson kytkintä ilman apurungon irrotusta. Kuulemma mahdollista mutta huomattavasti vähemmän vittumainen homma jos purkaa apurungon pois tieltä.
Through difficulties to defeat

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Hihnan vaihto täälläkin edessä kunhan kytkinjumpasta ensin selvitään. Oliko kampuran pultti suurin murhe vai jotain muuta?
Varmaan jos olisi kunnon työkalut hihnankiristin ja pyörien ulosvetäjä niin helpottaisi operaatiota.

Nyt sain lainaan 90 asteen kulmaan väännetyn 13mm lenkkiavaimen, ajattelin aloittaa startista tai ensin pitäisi löytää millä pakosarjan lämpölevy on kiinni. Sen poistamalla löytäisi sen keskimmäisen pultin.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

atm kirjoitti:Hihnan vaihto täälläkin edessä kunhan kytkinjumpasta ensin selvitään. Oliko kampuran pultti suurin murhe vai jotain muuta?
Varmaan jos olisi kunnon työkalut hihnankiristin ja pyörien ulosvetäjä niin helpottaisi operaatiota.

Nyt sain lainaan 90 asteen kulmaan väännetyn 13mm lenkkiavaimen, ajattelin aloittaa startista tai ensin pitäisi löytää millä pakosarjan lämpölevy on kiinni. Sen poistamalla löytäisi sen keskimmäisen pultin.
Lämpölevy on vaihdevivuston vaijerien kannattimien alla, 3 kpl 13 mm muttereita lootan päällä. Sitten on vielä yksi kpl 13 mm mutteri lootan takana, edestä katsottuna öljyn mittatikun vas puolella. Kannattaa irroittaa vaihdevivustosta se iso painomötikkä, saa lisää tilaa touhuta. Kiinni yhdellä 13 mm mutterilla

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 349
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

^^hihnajumpassa kampuran mutteri lähti helposti bilteman sähköpulttipyssyllä. Muut pultit ja mutterit vastusti senkin eestä ja vesipumpusta 2 pulttia poikkes lohkoon. Eli kannattaa varautua jumppaan konetta ylös, alas jne et pääse poraan katkenneita pultteja vittumaisista paikoista. Mutta tuo ohje alfa156 foorumilta on erittäin hyvä. Mutta jatketaan hihnasta vaikka omassa ketjussa.
Through difficulties to defeat

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Nyt on Alfa tunkattu lakikorkeuteen, pitää etsiä sopivat joutovanteet runkopalkkien alle että pääsee irrottelemaan renkaat jossain vaiheessa. Setbackiäkin löytyi. Onkohan tämä jo FCA-yhtymän lapsi kun pakosarja-keskiputken muttereita koitin aukaista niin 12 mm avain oli väljä ja 11 mm avain ei mahtunut. :crazyeyes: Tuumakokoa en tuolta väliltä omista että olisi voinut kokeilla sellaista.
Täytyy antaa lämpöä ja ruosteenirroitusta että uskaltaa 12mm avaimella varovasti vääntää.
Liekkö 12 mm mutteri ruostunut niin paljon että pienentynyt tuohon mittaansa.

Homma ei helpottunut keskiputken takapäässä. Sieltä kaikki kiinnitysmutterit on ruostunut täysin muodottomaan muotoon. pitää koittaa hiekkapuhaltaa huomenna että saa selvyyden ovatko ne pultti ja mutteri kiinnitys vai jokin mutkikkaampi systeemi. Hankala on laikata niitä poikki yksi on tosi ahtaassa paikassa ei helppo rasti sekään.

Startin ylintä pulttia koitin aukaista, otin puntin irti vaihteensiirtäjästä ja vaijerin. Lainalenkkiavain saisi olla himpun kauempaa taivutettu, tuntuu että lenkki muljahtaa pultin kannasta hetkellä millä hyvänsä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 15020
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Nuo pakoputken pultit/mutterit 156:Ssa on kyllä jotain mystistä.
JTD:stä läks auki todella nätisti kaikki ne muodottomaksi ruostuneet.
Ja sitten tasan ne kaks, jotka näytti ehjiltä, katkesi. :D

Toki tykillä ne ampusin auki, varovaisesti. Muistaakseni 12mm oli ihan toimiva..

Avatar
jeQQ
Viestit: 4330
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4, Kona
Paikkakunta: Vihti

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Kannattaa varautua suorilta käsin poraamaan ne pakoputken pultit ja mutterit pois, katkeaa aika herkästi.

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Ilta Aflan alla ja tulos: Pongasin startin alemman pultin on siellä lootan 6-kolomutterin yläviistossa klo 10 paikkeilla jos katsotaan kohtisuoraan keulaan päin. Lisäksi 4 irrotettua kattilaipan pakoputken mutteria ja 4 ehjää pinnapulttia :shock: - Hankalimmat jäi jäljelle kun niihin on rajoitettu pääsy työkaluilla joita sinne tarvittaisiin. Kampiakselin anturi kans löysätty.
Pakoputken ajattelin takapäästä irrottaa siitä liitoksesta missä on vain yksi putki. Jälleen hauskuus 12 mm ei mene ja 13 mm hylsy väljä mutta annas olla 1/2" on just passeli. FCA-yhteistyön hedelmää? Pitää hommata 1/2" lenkkiavain, räikällä ei pysty vääntämään.
Mutterit on jotain itselukittuvaa tyyppiä koska ovat aika pehmeitä ja avainvälitoleranssit heittää reilusti.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kannattaa irroittaa pakoputki katalysaattorin laipasta. Toi avainväliepämääräisyys johtuu mun mielestä vaan siitä että muuterit ruostuu....
Ei kampiakselin anturia tarvi iroittaa, mutta suojapelti vauhtipyörän takaa tarvii. 3 kpl M6 pulttejä

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Kattilaipan mutterit irti, putken takaosan pultit piti vääntää poikki ja sitten poraamaan laippaan uusia reikiä. Lambdan antureiden johdot pitää löysätä kiinnikkeistään, jäi putki roikkumaan niiden varaan ennen kuin huomasin että nekin pitää löysätä aina apurunkoon saakka kiinnikeistään.
Väänsin putken kiinnitinkumit irti, myöhemmin huomasin että olisi ne kiinnittimen rungot saanut 13 mm avaimella löysättyä pohjastakin.
"Kardaanitunnelin" joutuu irrotamaan myös kun apurunko on 4 pultilla sen alla kiinni. Tuossa kardaanitunnelissa on kiinni vaihdekeppi ja käkkäri joten en alkanut sitä irrottaa sen enempää pohjasta kun saa apurungon ujutettua sen ohi. Kepin jä käkkärin joutuu varmaan irrotteleen kabiinin puolelta.

Löysäilin apurungon kiinnityspultteja jatkovarrella kun auto on vielä pukkien päällä renkaillaan.
Pakosarjan suojapellin alakiinnityksen joutuu poraamaan irti. On jokin 6-kolomutteri joka ruostunut muodottomaksi ja avaimella ei pääse yläpuolelle.

Oletteko muuten nuo pakoputken mutterit hakeneet uudet vastaavat vai pysyykö kiinni ihan perusmutterilla ja prikalla?

Seuraavana tuon lämpösuojan irrotus, vaihdevaijerit ja kytkimen työsylinteri, Lootastakin pitänee öljyt valuttaa pois etteivät tule oikean puolen vetarin reijästä jos tämän urakan siihen pisteeseen saa.

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Lämpösuojan takia piti irrottaa takatuenta väliaikaisesti, ei olisi muuten saanut mutteria irti.
Vahingossa porasin tulipellinpuoleisen lämpösuojan alatuennan irti kunnes tajusin, että ei se sillä ollutkaan kiinni. Olisikin ollut aivan liian helpossa paikassa :crazyeyes:
Minne päin lämpösuoja lähtee ylös vai alas? Siellä on vielä pidike lambdan johdolle, jota ei jaksa auki sormin vääntää mutta ei sinne työkaluakaan saa mahtumaan.
Hooray, hooray, löysin sen keskimmäisen startin - pultin siihen ne tuuletukset loppui, onhan muuten paikassa!! Kertokaas millaisella vääntimellä sinne pääsee, alakautta on ainoa mahis ja ei kyllä onnistu ellei vetaria ota edestä pois.

On muuten aika naftit tilat laatikon kytkinkopan kiinnityspulteille. Hieman niitä herkistelin ja pitää olla aika ohutseinäinen 17 mm lenkkiavain että saa kunnon otteen.

Funtsin että parempi ottaa apparin puolen vetarin keskiosa irti ennen kuin alkaa laatikkoa sählää irti. Helpottanee myös takaisinlaitossa kun ei tarvitse kahta akselia sihdata samaan aikaan

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Startin ylempi pultti, lähti irti mutta katosi jonnekin, löytyneen 3 pytyn palotilasta :lol:
Kytkimen työsylinteri
Auto laskettu renkaiden päälle ja seuraavaksi pitäisi vetareiden napamutteri irrottaa mutta jäi tekemättä sopivan hylsyn puutteeseen. 36 mm hylsyä joutuu kaventamaan ulkohalkaisijaa 48 mm että menee tarpeeksi perille napaan.
Moottori tuettu öljypohjasta tunkilla.

Havaintoja:
Kuskin puolen pyörännavan puoleinen apurungon pultti lentänyt jonnekin kun ei ollut paikoillaan. :crazyeyes:
Samalta puolelta pitää löysätä tehostimen letkut jotka on kiinnitetty apurunkoon muoviklemmareilla, ennen kun rungon löysää.
Alapallo ja raidepää sekä haarukan pultti irti yläpalloa ei tarvi irrottaa
Vetarit irrotettu, tiukassa oli 6-kolo mutterit mutta onneksi oli kunnon avain ja 1/2 metrin jatko niin napsahteli nätisti auki.
Apurunko pudottamalla saa vetarin haarukan välistä pois, muuten ei tällä konseptilla jossa jätetään alatukivarret kiinni apurunkoon.

Ihan mielenkiinnosta, jos tuon saa menemään kasaan, paljonko on määritetty kiristysmomentti laatikon kiinnityspulteille?

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Tilannepäivitystä
Apurunko irti, alatukivarsineen, vakaajan kumit sama laittaa uudet kun on helposti nyt vaihdettavissa.
Navat jätin roikkumaan ylätukivarsista, joutuu tukemaan etteivät roiku pelkästään jarruletkun varassa.
Seuraavaksi liukuvasaralla pitäisi saada oikea vetarin jatke irti tulilaakerista ja laatikosta että pääsee laatikon 6-kolopulttiin ja startin alempaan pulttiin käsiksi. Keskimmäinen pultti edelleen aika vaikeassa paikassa.
Kytkimen nesteputken kiinnitys pitänee irroittaa korista ettei haittaa laatikon vetoa sivusuunnassa, vaikuttaisi tulevan hieman haitolle + ne 2 muuta metalliputkea tehostimen? jotka samassa kompleksissa kiinni.

Mietityttää tuo laatikon lopullinen irroitus, lähteekö vain vetämällä vai onko painelaakeri paineasetelmassa jotenkin kiinni? Hyviä vinkkejä tähän kaivataan

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

atm kirjoitti:Tilannepäivitystä
Apurunko irti, alatukivarsineen, vakaajan kumit sama laittaa uudet kun on helposti nyt vaihdettavissa.
Navat jätin roikkumaan ylätukivarsista, joutuu tukemaan etteivät roiku pelkästään jarruletkun varassa.
Seuraavaksi liukuvasaralla pitäisi saada oikea vetarin jatke irti tulilaakerista ja laatikosta että pääsee laatikon 6-kolopulttiin ja startin alempaan pulttiin käsiksi. Keskimmäinen pultti edelleen aika vaikeassa paikassa.
Kytkimen nesteputken kiinnitys pitänee irroittaa korista ettei haittaa laatikon vetoa sivusuunnassa, vaikuttaisi tulevan hieman haitolle + ne 2 muuta metalliputkea tehostimen? jotka samassa kompleksissa kiinni.

Mietityttää tuo laatikon lopullinen irroitus, lähteekö vain vetämällä vai onko painelaakeri paineasetelmassa jotenkin kiinni? Hyviä vinkkejä tähän kaivataan
Nykäisemällä tulee syliin, painelaakeri jää asetelmaan kiinni ja irroituskäpälän kynnet irtoaa painelaakerista. Tosiaan kannattaa irroittaa kytkimen letku ja ne kaks muuta, tarvit kuitenkin kaiken tilan mitä sivusuunnassa on saatavissa.

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Startin pultit irti! :crazyeyes:
Piti ottaa irti startille menevä kaapeli kiinnikkeistä ja löysätä sitä että sai tilaa.
Katin suojapeltiä joutui hieman vääntämään ja piti etsiä sopivan mallinen lenkkiavain joka ei ottanut mihinkään kiinni. Lenkin kulma pitää olla liki suora, meinasin jo taivuttaa mutta löytyikin sellainen jolla alkunarskautuksen sai tehtyä. Kun pultin sai auki se lähtikin aika helposti sieltä irti, sormin pyörittämällä.
Kytkinsylinterin kiinnikkeen otin varulta irti ettei tila lopu kesken.

Tuli tunkattua kori hieman liian ylös nyt pitää tunkin alle pistää koroketta

Nyt mietityttää laatikon painopiste. Mihin kohtaan pitäisi tunkki laittaa, hankalan mallinen pohja lootassa, lipsahtaa helposti suuntaan tai toiseen. Perän alla varmaan kaatuu eteenpäin?
Laatikon pultit irti jo lohkosta , ainoastaan etutuen varassa, pitäisi tuo tunkin paikka tietää ennen lopullista löysäämistä ja tempaisua.

Tyyli se tämäkin viettää juhannusta :eggface:

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Ei siellä tunkkia tarvi, istut lattialle niin että loota on sylissä ja vedät sen pois. Kaveri on hyvä olla mukana jos tarvii jotain vääntää tai kääntää

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Laatikko irti!
Wheeler dealerin Ediä mukaellen kutsuin Paulin helping hand avuksi tulkemaan laatikkoa ylhäältä kun vedin pyöränkotelossa hallitunkin avulla laatikon irti koneesta.Homma onnistui hienosti.
Moottori makaa nyt etutuen , hajonneen ylätuen ja ö-pohjan alla olevan saksitunkin varassa.

Kytkinlevy ei tarvitse keskitystyökalua koska kytkinakselin pää ei ulotu kampiakseliin saakka. Lisäksi kun on vetävä mallinen kytkin niin samalla kun vääntää vivusta se vetää laatikon kiinni lohkoon ja keskittää kytkinlevyn. Onpas nerokas systeemi!

Osat tilattu tuolta http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_romeo_parts.shtml ja niitä odotellessa jää aikaa puhdistella irrotettuja osia asennusta varten.

Vetohaarukan toinen vetosilmukka painelaakerissa oli pettänyt ja se oli ongelman syy
Levyn paksuus oli 6,5 mm ja jousilevyn takapuolelta oli painelaakeri syönyt jousilevyn kärjet liki poikki joten kyllä tuon koko paketin kestoikä on mitotettu aika tarkkaan. Paineasetelmassa oli Fiat made by Valeo leimat, saas nähdä millä leimoilla tulee uusi kun mainostettiin että on alkuperäisasennus. Toinen vaihtoehto olisi ollut Valeon valmistama.

Starttia ei muuten saa kolosestaan pois irroittamatta vauhtipyörää tai vaihtoehtoisesti pakosarjaa. Sivulle ei mahdu kun kattipönttö ottaa vastaan ja laatikon suuntaan ei pysty vetämään kun startin ympärillä on paksu laippa joka menee vauhtipyörän taakse sen verran ettei mahdu sieltä pyörähtämään pois. Onhan paikassa.

Laturi pitää käyttää irti, tarkistaa laakerit ja hiilet, kunhan saa laatikon takaisin paikalleen. Sekin on sen verran kivassa paikassa että ei viitsisi heti alkaa tämän remontin jälkeen irrottelemaan apurunkoa uudestaan.

Tarina jatkuu niputtamisen muodossa ....löytyisikö keneltäkään kiristysmomentteja paineasetelmalle, laatikon pulteille, vetarin pulteille ja pyörännavan mutterille?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Kannattaa hommata oikealla kierteellä olevat pitkät pultit lohkoon laatikon ylimmäisiin reikiin ohjureiksi. Mahdollisimman pitkät, niistä kanta pois ja rautasahalla ura mistä pyöritellä pois ruuvarilla :wink: Pultit valmiiksi lohkoon, laatikon nosto pultteihin ja liuttaa paikoilleen. Siis teoriassa, käytännössä joutuu varmasti kannattelemaan tunkilla ja pyörittelemään kytkinakselia :roll:

Ja se kytkinhaarukka, levy ja painelaakeri... Kytkin levy tulee keskittää, koska eihän se muuten osu kohdalleen (levy ei kovin herkästi liiku puristuksen alaisena) Painelaakeri kytkin haarukkaan (älä poista siinä mahdollisesti olevaa muovista kartiorengasta lukkorenkaan päältä!) Sitten sidot kytkimen käyttövivun laatikon päältä siten, että laakeri on mahdollisimman syvällä kytkinkopassa ns. vetäneessä tilassa. Kun laatikkoon paikoillaan ja parilla pultilla kiinni, irrotat tuon vivun ja painat painelaakerin kiinni asetelmaan, kevyesti napsahtaa ja laakeri on lukittuneena asetelmaan.

Noin se käy helposti ja mitään rikkomatta! On sitä nähty vedätettävän painelaakerilla käyttövipua rautakangella "avittaen" ja hieman vielä lekalla naputellen :crazyeyes: Ei muuten mennyt paikoilleen ja laakerikin hajosi :lol:
"No smoke => no power => no hope"

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Kiitos hyvistä neuvoista. Osat saapui ja nuo mainitut ohjainpultit pituus 110 mm tehty. Onkohan nuo paineasetelman pultit 8.8 kovuutta vai numeroa lujempaa tavaraa?
M8 antais kiristysarvoksi 27 N/n 8.8 ja elleivät ole erikoistekoa ei tolla halkaisijalla pitäisi helpolla löytyä kovempia pultteja.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

atm kirjoitti:Kiitos hyvistä neuvoista. Osat saapui ja nuo mainitut ohjainpultit pituus 110 mm tehty. Onkohan nuo paineasetelman pultit 8.8 kovuutta vai numeroa lujempaa tavaraa?
M8 antais kiristysarvoksi 27 N/n 8.8 ja elleivät ole erikoistekoa ei tolla halkaisijalla pitäisi helpolla löytyä kovempia pultteja.
Mä olen ainakin lähtentyt siitä oletuksesta että ne on 8.8

Takimmainen ohjauspultti voi olla tarpeen tehdä lyhyemmäksi, itsellä ei ainakaan mahtunut laatikko paikalleen jos oli liian pitkä ohjuri.
Ja tosiaan, muista laittaa se muovinen kartiorengas painelaakerin jousisokan päälle, muuten joudut ottaan vauhtia (laatikon taas pois) muutaman ajokilometrin jälkeen :oops: kolmannella yrityksellä vasta tajuttiin mistä kiikasti

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Se muovinen kartio painelaakerissa oli valmiiksi paikoillaan siinä etureunassa. Idea lienee sellainen että muovikartio perääntyy painelaakeriin päin ja paljastaa altaan lukitusmekanismin joka jää pitämään painelaakeria kiinni paineasetelmaan?
Jos muovikartio on perääntynyt painelaakerin juureen se pitäisi vetää sieltä takaisin "etureunaan" niin että lukitus jää sen alle.
Ymmärsinköhän asian oikein?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

atm kirjoitti:Se muovinen kartio painelaakerissa oli valmiiksi paikoillaan siinä etureunassa. Idea lienee sellainen että muovikartio perääntyy painelaakeriin päin ja paljastaa altaan lukitusmekanismin joka jää pitämään painelaakeria kiinni paineasetelmaan?
Jos muovikartio on perääntynyt painelaakerin juureen se pitäisi vetää sieltä takaisin "etureunaan" niin että lukitus jää sen alle.
Ymmärsinköhän asian oikein?
Jep, just noin

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Laatikko kiinni koneessa, tosin vielä pitää tehdä loppukiristys kaikille kiinnityspulteille että saa jotakuinkin samaan tiukkuuteen.
Havaintoja:
Uuden paineasetelman lautasjousi "tähtiasetelma" oli ulospäin kun se käytetyssä asetelmassa oli sisäänpäin. Vissiinkin lautasjousi muljahtaa oikeinpäin kun painelaakeri painaa itsensä sen läpi laatikkoa lohkoon kiinnitettäessä.
Löysäsin kytkinvivun lukituksen yläasennosta ja siinä tuntuu nyt 2-3 cm välys.
En ole uskaltanut vipua vääntää voimalla, pitäisikö sitä kääntää apuvarrella vai laittaa seuraavaksi työsylinteri paikoilleen ja kokeilla sillä toimivuutta?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

oletko kytkinvipua vetänyt niin paljon että kytkimenstä kuului napsahdus kun se lukkorengas meni paikalleen? sen jälkeen kun lukkorengas on kiinni et käsivoimin saa kytkinvipua juurikaan liikkumaan

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Ei sen asetelman jousien kuulu olla tätä enempää ulospäin.

Jos se kytkinvipu liikkuu herkästi käsin, niin laakeri ei ole lukittunut asetelmaan. Väännä vipua kohti sylinteriä, että laakeri lukittuu. Jos tuntuu liian tiukalta, niin mallaa työsylkkää paikoilleen ja katso onko vipu lähelläkään oikeaa asentoa.
"No smoke => no power => no hope"

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Jees asetelma oli OK, tuli pieni oikosulku kun vertailin asennettua uutta ja irrallaan olevaa vanhaa asetelmaa. Kun on levy välissä ja asetelma vauhtipyörää vasten tähtiasetelma työntyy ulospäin. Vapaana ollessa se on sisäänpäin kun ei ole vastavoimaa.

Laatikon etukiinnikkeen pistin kiinni että uskaltaa mennä auton alle.

Startin pultteja laittaessa huomasin ettei startin välilevyn ohjainholkki ei ollut paikoillaan, löysäsin lootaa ja himmasin sen paikalleen, sen jälkeen meni startin pultitkin ähisemättä koloihinsa. En tiedä miten olette ylimmän ja keskimmäisen saaneet koloihinsa mutta keksin mielestäni nerokkaan keinon jolla pultit sai paikoilleen ilman pelkoa että varsinkaan se ylempi putoaa sinne jonnekin. Tallista löytyi sopivalla silmällä olevaa 0,4 mm lankapaksudella olevaa teräsverkkoa alun perin puutarhan puiden suojaksi jyrsijöitä vastaan. Siitä leikkasin sopivat kappaleet pulttien ympärille jolla sain pujoteltua molemmat pultit paikoilleen. Tosin ne lankaviritykset jäi sinne kun pultit kiristin, onpahan turvalankana seuraavaan kertaan. Eli startti kiinni kaikilla kolmella pultilla!

Vetäisin napakasti kytkinvivusta jakarin avulla, kuului kliksahdus ja vapaaliike pieneni alle puoleen. Veikkaisin että painelaakeri on telakoitunut paineasetelmaan onnistuneesti :wink: Koitin aluksi pistää työntötappia paikalleen välistä mutta ei sitä sieltä kautta saanut vaan piti löysätä vielä työsylinteri kiinnityssokasta.

Seuraavaksi pitää tehdä hieman pintaruosteen poista ja maalausta paikoista joihin nyt vielä on helppo päästä.

Ajattelin ottaa laturinkin tarkistukseen kun sekin näyttäisi nyt paljon helpommalta irrotella kun että apurunko olisi kiinni.

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Päivitystä projektiin.
Laturin käytin irti - ehkä turhaan mutta saa nukkua yöt rauhassa sen suhteen. Laakerit oli äänettömät ja välyksettömät eikä hiilet olleet kuluneet juuri nimeksikään. Hieman sai äheltää apulaitehihnan kanssa sekä laturin ylemmän kiinnityspultin kanssa kunnes hoksasin laittaa moottoripaketin takatuen väliaikaisesti paikalleen ja tunkkaamalla siitä sain koneen nousemaan sen verran että pultin sai kolostaan irti.
Takaisinlaitossa kannattaa laturin kiinnityksen kierreholkkeja lyödä taaksepäin, menee laturi helpommin paikalleen korvakoihin.

Apurungon sain paikoilleen ilman helping hand-apua ihan ite! Ensi alkuun pitemmillä pulteilla takaa heftiin ja siitä kehimällä pultteja lyhentäen niin että orkkis pultit ylsivät paikoilleen. Toisen puolen ripustus meni nätisti paikoilleen. Jännä juttu että vaikka rakenne näyttää mutkikkaalta joutuu paljon yksinkertaisimpien rakenteiden kanssa äheltämään ja vääntämään paljon enemmän. Vielä toinen puoli paikoilleen ja pääsee vetämään apurungon pultit lopulliseen tiukkuuteen.

Lootaan uudet öljyt valutettu ja vaihdevivustot pistetty voideltuina paikoilleen.

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Toisen puolen ripustukset paikoillaa paitsi koiranluu alkoi temppuilemaan. Olin irrottaessa joutunut tuhoamaan ylemmän kiinnitysmutterin ja eihän siihen viottuneeseen kierteeseen enää saanut uutta mutteria kiinni. Olisi ollut helppo korjata kun oli apurunko irti. Tietenkin hirtti alempi mutteri kiinni ja 6-kolo avain pyöri tyhjää akselin päässä :(
Alempi kiinnitys on alfamaiseen tyyliin paikassa minne ei oikein mistään pääse työkalulla kiinni. Lopulta löytyi yksi kulma josta sai laikkaa pallanivelen selkään ja koiranluu palasiksi, että näin.

Laatikon takakiinnitys paikoillaan, seuraavaksi "kardaanitunnelin" kiinnitys ja putkisto.


Pyöränlaakereiden kiristysmomenttia löytyykö keneltäkään, se tieto tarvittaisiin seuraavaksi että saa nostettua auton jälleen pyörien varaan.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^Jos ei parempaa momenttia tule niin täällä on kymmenkunta laakerinvaihtoa onnistunut momentilla. Puolimetrisellä varrella niin tiukkaan kun jaksaa vääntää. Onhan siinä vielä lukitukset varmistuksena, eikä pienestä ylikiristyksestä tämän tyyppisessä laakerissa ole varsinaista haittaa.

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Ok muistaakseni oli metrinen varsi millä sai auki niin siitä puolet kiristykseen. Toista puolta oli joskus auottu ja se olikin tuplaten tiukemmassa kuin tehtaan jäljiltä oleva.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1731
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Ei Alfaa tällä hetkellä...
Mini Cooper Electric Maximise/XL
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

atm kirjoitti:.


Pyöränlaakereiden kiristysmomenttia löytyykö keneltäkään, se tieto tarvittaisiin seuraavaksi että saa nostettua auton jälleen pyörien varaan.
Jos vetarin mutskua tarkoitit niin se on 67-74 Nm+62° eli aikas paljon..

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

Auto laskettu jälleen pyörilleen. Kiitos navan kiristystiukkuusarvoista. Näkyi asettuvan samoihin vanhoihin kohtiin mutterin lukituskohdat joten kireydet lienee kohdallaan.
Hieman tuli pohjan pitkittäispalkkeihin painaumaa kun auto makasi poikittaisen 2x4 lankun varassa rengaspinon päällä. Olisi pitänyt pistää lankku pitkittäin eli palkin suuntaisesti niin olisi tullut ainakin 6 kertaa suurempi kantopinta-ala. Ideaali olisi jos lankusta tekisi kiilamaisen niin autoa edestä tunkatessa korin paino tulisi jakautumaan tasaisesti koko palkin matkalta.
"Kardaanitunneli" kiinni.
Putkistokin sujumassa paikoilleen mutta sateen johdosta tämän päivän tavoitteet jäi saavuttamatta.

Konehuoneen puolella lisäksi jäljellä vielä hieman sähkötöitä ja akkukotelon asennus paikoilleen.

Öljyn määrä laatikossa pitää tarkistaa kun auton saa jälleen vaateriin ja käyntiin, sinne pitäisi mennä vielä 3 dl että tulee 2 L täyteen.

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: Busson kytkimen vaihto cf3

Viesti Kirjoittaja atm »

No niin, lyhyt koeajo suoritettu uudella kytkimellä :-D
Ilmoja lienee vielä linjastossa kun ottaa jo 6 mm pohjasta ylöspäin kiinni.
Kuukauden seisonnan jälkeen 13 vikakoodia ja code-avain loisti näytössä. Akun vierellä olevien releiden cleaner käsittelyn jälkeen ja OBD nollaus -> homma kunnossa.

Kiitoksia osallistuneille tärkeistä neuvoista. Onnea oli mukana kun esimerkiksi apurungon pulttien vastamutterit pysyivät paikoillaan ja ainoastaan pakoputken umpeen ruostuneiden pulttien kanssa joutui taistelemaan. Startin pultitkin irtosi ja meni paikoilleen kun oikeanmalliset työkalut löytyi ja piiitkät hermot.

Jos oma mieli kiihtyy 0-100 km/h GTA:ta nopeammin on parasta homma jättää kärsivällisemmän käsiin.

Vastaa Viestiin