156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Ahvenistolla paikallaolleet kenties havaitsivat yhden 156 v6 naputtavan ja kitisevän hivenen normaalia enemmän :mrgreen:
Syyllinen diagnosoitiin jo paikan päällä takimmaisen sylinteriryhmän kytkimenpuoleiseen päähän. Sunnuntainan narun perässä tehdyn kotimatkan jälkeen purin sen verran että diagnoosi varmistui, ja eilen sain kaivettua nokka-akselin pois:

Kuva

Muut nokat n. 40 mm, tuo yksi 2,5 mm matalampi.

Ja paininkuppi:

Kuva

Kupin pinta on reunoista ja keskeltä samalla tasoilla, välissä on kuoppa.

Jakopään hilut lähti eilen tilaukseen, samallahan ne vaihtaa. Varamoottorista (jokaisellahan on tallissa irrallaan yks v6 varuilta) pitää tänään purkaa nokka-akseli+paininkuppi. Ainakin tuo yksi kuppi pitää vaihtaa mutta kannattaako muut vaihtaa?
Purkaessa tuli vastaan pari aika tiukkaan vedettyä pulttia... Jakohihnan ohjainrullat (2 kpl) oli vedetty kiinni niin että pysyy.. etummaisen sain auki 0.5 m jatkovarrella ihan tosissaan vääntämällä, kansien välissä oleva ei vielä totellut samaa voimaa.... Meinaa kuusiokolo vaan nylppääntyä. Otin sen koko päätylevyn pois, laakeri on siinä kiinni. Pitää koittaa viilapenkissä saada pultti auki. Kyseessä siis M8 pultit, jotka tarvii 27 Nm kiristyksen.

Alahihihnapyörän vulkanointi on pettänyt, pyörä on vipattanut sen verran että on pyöriessään syönyt jakohihnasta viitisen milliä leveyttä pois :shock: Joka paikka täynnä kuminpurua... Siitä siis kuului se julmettu vikinä. Pitää toisesta varamoottorista (pitäähän näitä olla :lol: ) otta hihnapyörä, ensimmäisestä on jo pyörä käytetty. Uusia olis kaupassa, ostetaan joskus toiste. Eilen tallilla esitettiin teoria että vipattava alahihnapyörä olisi tuhonnut kampuran laakereita? Juu vai ei? Kannattaako tuohon koneeseen enää rahaa upottaa?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Tähän sitten kysymys: Kun purkaa varakoneesta nokka-akselin pois, pitäisikö samalla löysyttää muiden nokkien nokkapukit niin, että ventiilit on kiinni? Vai pyörittelenkö vaan nokat varovasti lukkopalojen osoittamasta kohdasta semmoiseen asemaan että venttiilinjouset ei yritä pyöräyttää nokkia?`

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Tarkemmin kun katseli paininkuppeja niin ykkösen toisen venttiilin kupin pää näytti kuluneelta. Tönäri käteen ja nokkia tarkastamaan. Kyllähän siitä k. o. nokasta puuttui 0,7 mm, eli senkin kuppi menee vaihtoon. Pitänee vilkaista myös toisen kannen kupit läpi, jos sielläkin moista esiintyisi.

Mutta mutta. Mikä tuon on tehnyt?? Nokka-akselirokko? Vai onko otettu senkka nenästä? Kuinka nopeasti nokasta häviää 2,5 mm? Vaihdoin öljyt viime viikolla, ja sunnuntaina sitten oli tilanne päällä. Pitänee nyt vaihtaa taas suodatin+öljyt, eipähän sitten ole nenän kärki kiertämässä koneessa :lol: Vaikka kyllähän metallipuru on työnsä jo tehnyt. Saas nähdä kauanko tuo kattila kestää. Nyt mittarissa 210 000 km

atm
Viestit: 171
Liittynyt: 28 Joulu 2016, 19:07
Car(s): 156 2,5 24V

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja atm »

Toisen merkkisestä italialaisesta kokemusta, nokka-akselin yhdestä nokasta katosi pari milliä n. 400 km matkalla siitä kun ensimmäisen kerran säädin naputtavaa venttiilinvälystä pienemmäksi. Kun karkaisu pinnasta pettää menee todella nopeasti loppuun.
Taitaa olla Busson ominaisuus 200 tkm jälkeen

Kertsu
Viestit: 894
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Paikkakunta: Kuopio

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

Jaa, kulunut nokka on tuon näköinen. Pitää öljynvaihdossa katsoa onko metallisilppua seassa. Toivottavasti ei.

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Aika vähissä taitaa nokkavikaiset olla, ainakin kommenttien vähäisyydestä päätellen :?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kaivoimpa sitten varakoneesta nokka-akselin pöydälle. Tönäri käteen ja kiroilua :evil: kaks nokkaa menossa tästäkin, nokkien profiili muuttunut ja 0-5-1 mm tavaraa puuttuu. Tänään sitten vuorossa seuraavan koneen avaus...

Vesipumppua irroittaessa vain kaksi pulttia katkesi :evil: Onneksi jäi nysät näkyviin, jos vaikka saisi hitsattua mutterin kiinni ja selviäis helpolla. Jos ei, niin pitää purkaa moottorin etukannake pois että pääsee poraamaan toisen, toisen kanssa riittää koneen laskeminen muutaman sentin. Muutaman vesipumpun olen näihin vaihtanut, eikä yhdessäkään ole ollut ongelmia pulttien kanssa :?

Yhden suuttimen ympäristö on ollut kostean näköinen jo pitkään, ajattelin tässä samalla vaihtaa siihen tiivisteet/koko suuttimen. Mistäs noita suutimen tiivisteitä saisi nopeasti? Käykö sinne ihan perus ETRA-tavara, ja minkä kokoinen on oikea O-rengas? Aika kovilta ja kärsineiltä vaikuttaa kaikki, jos noita saa tolkun hinnalla jostain nopeasti niin vois laittaa kaikki uusksi. Mulla pitäis jossain olla vanhan Croman suuttimien O-renkaat, onkohan ne saman kokoisia?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Töissä käytetty aamupäivän alku hyvin, ja tuloksena tieto siitä että tiivisteet on sisähalkaisijaltaan 7,52 mm ja langan paksuus on 3,53mm. Etrassa näkyisi olevan ainakin listoilla moista, tuotenumero 80638031300 Pitää käydä kysymässä

Avatar
Polforea
Viestit: 11184
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tarkista myös että materiaali kestää sekä etanolia että bensaa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Tiige
Viestit: 2844
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Ja lämpöä. Kyllä nuo etran o-renkaat pitäisi olla ihan käypäistä tavaraa.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Toki. Alkuperäiset on (varaosasivuston mukaan) fluori-kumia (?), Etrassa löytyy tuon kokoisia Vitonista tehdyistä, muitasta materiaaleista ei löydy. Eikös nuo ihan kestäviä liene?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Etrasta löytyi 8kpl. Oli joskus viime syksynä joku tilannut, mutta ei ollu hakenut. Haisee vahvasti 4-syl suutinrempalle :mrgreen:

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Itselläni oli vanhassa 156 sama homma. Koneessa oli puhti poissa ja kävi välillä epätasaisesti. Vein auton tohtori Tiippanan tutkittavaksi.. moottorista löytyi seuraavaa: -1 lohkon molemmat nokka-akselit kuluneet (nostosta puuttui parimilliä), nostimen kupit olivat kuluneet mistä puuttui myös pari milliä, kampiakselin hihnapyörän vulkanointi oli hukassa, hihnan kiristin oli varmaan väännetty väkisin jollai sorkkaraudalla :crazyeyes: jonka takia kiristin vääntynyt ja ohjannut varmaankin jakohihnaa väärin ja oli kuluttanut hihnan sisäpinnasta 3mm, vesipumpusta puuttui 4-5 pulttia, vesipumpun tiivistekkin taisi olla hukassa muistaakseeni, moniura hihna oli väärällä uralla ja oli mennyt pituus-suunnassa poikki.. siinäköhän ne oli kaikki... :silly: ainiin ja öljyt kun vaihdettiin niin oli ollut ihan vettä.

Uusi jakopääsarja, öljyt+suodatin, moniurahihna, käytetty hihnapyörä missä vulkanointi kunnossa, käytetyt nokka-akselit (molemmat 1 lohkoon) ja nostimet mitkä olivat täysin kunnossa + työt maksoivat n.1100-1200e väliltä. Koneeseen tuli vielä vaihdettua kendallin elite super racing 10w-60 öljyt

Sen jälkeen paketti kasaan ja Busso tulille ja baanalle! Olin ostanut auton viikon ennen vian huomattua, minkä takia jännitti niin pirusti kun odottelin tuomionsoittoa... sehän soitto tuli, mikä alkoi näin: ''Täällä on kaikki ihan päin persettä'' :drinking: .. voin sanoa että silloin oli v-käyrä jossain ihan uusissa sfääreissä. Sen soiton jälkeen aloi kaamea puhelin sota liikkeen kanssa mistä auton ostin :bad-words: ... en tiedä voiko sanoa tässä tapauksessa että ''onneksi'' ostin liikkeestä, niin maksoivat suurimman osan korjauksen kuluista.

Tulipa sitten sekin koettua. Tämän episodin jälkeen oli nautintoa ajella Alfalla! :)

ps. tästä korjauksesta taitaa löytyä vielä kuviakin jostakin kun niitä tänne joskus lisäilin.

Avatar
Alekschuk
Viestit: 173
Liittynyt: 09 Syys 2015, 12:25
Car(s): Ex. 156 2.5 v6
Paikkakunta: Imatra

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja Alekschuk »

Alekschuk kirjoitti:jonka takia kiristin vääntynyt ja ohjannut varmaankin jakohihnaa väärin ja oli kuluttanut hihnan sisäpinnasta 3mm
Korjaan, lohkonpuoleisesta sisälaidasta :-D

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Aika samanlaiselta kuulostaa tuo sun vikalista kuin mullakin :lol: Sehän tässä itsellä on outoa että ei vituta yhtään 8) :lol: tauti vissiin puraissut jo niin syvältä että tajuaa tämmöisten kuuluvan asiaan :silly: :silly: ja kun auto oli ostettaessa lähes ilmainen (okei, loota paskana...) niin mikäs tässä. Ja onneks on saanut kavereilta lainailtua kulkineita niin, että on töissä päässyt käymään.

Pitää tänään tarkistaa kaikki loput nokat+kupit, samallahan nuo nyt sitten tarvittaessa vaihtaa. Tänään myös ohjelmassa katkenneiden pulttien irroitus, ajattelin ensin koittaa lämpöä+hyviä pihtejä, sitten olis vuorossa mutterin hitsaus nysän päähän, ja viimeisenä keinona poraus. Jos nuo helpolla antautuu niin ehkä kerkeän raottamaan seuraavaa purkukonetta sen verran että pääsee nokat tarkistamaan.

UPSin lähetysseuranta väittää että osapaketti olisi jätetty oven viereen, kukaan ei oo kyllä aiheesta soittanut...

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Joopa. Hain kaupasta semmoisen pienen sytkäritohon, liekin lämmöksi luvattiin 1300°C. 5 min annoin liekkiä pultinjämään (n. 6 mm näkyvissä) ja sitten putkitongeilla kiinni ja vääntöä. Ei mitään eloa. Kokeilin varovasti pultin päätä sormella, ja sehän oli ihan kylmä :? Seuraavaksi vähän isommalla toholla lämpöä pultille n. 20 min ja vääntöä. Ei liiku. Pultin pää sormella koitettuna just kädenlämpöinen :evil: Melko hyvin siirtää alumiinilohko lämpöä pois kohteesta... Seuraava yritys sitten M10 mutteri nysän päälle ja sähköliimaa isolla virralla niin paljon että mutteri hehkui punaisena, hetken odotus ja vääntöä-> pultti poikki. Tämän kun toisti vielä kaks kertaa niin oli pakko uskoa että ei auta, poraushommiksi meni. Katkenneet pultit oli tietty jemmassa, toinen runkoaisan takana ja toinen moottorin etukannakkeen takana. Eikun kannaketta irroittamaan koneen kyljestä... No siinähän on tiellä vain ilmastoinnin kompura ja ohjaustehostimen pumppu, molemmat kiinnitetty siihen kannakeeseen. Kannake irti koneesta ja runkoaisan alta, moottori tunkin varassa alaspäin ja prkl. Vetarin sisäpään laippa ottaa apurunkoon kun konetta laskee n. 1 cm Kone takas ylös, vetarista pultit auki ja uus yritys. Ei auta, kone ottaa vetarin laipan yläreunaan kiinni. No kone takas ylös, vähän asettelua (vetari niin taakse kuin mahtuu) ja kone taas alaspäin... Jep. Nyt näkyy. Vingulla pultin pää koneen tasalle, pistepuikolla jälki pultin päähän ja poraamaan. Ensin 3,2 mm, sitten 4,1 mm ja vikaks 5 mm terällä, sitten kierre puhtaaksi M6 tapilla. Hyvä tuli. Sen jälkeen takimmaisen pultin kimppuun... Mutta ei mahdu :evil: Pultti kyllä näkyy mutta porakone ei sovi. Vingulla vähän ylimääräistä peltiä pois runkoaisan alta, samat porauskuviot ja kierre on korjattu. Tänään sitte ehkä uus vesipumppu paikalleen ja tonkimaan varavaranokkaa irti.
Kävin kaikki muutkin vesipumpun kiinnityspulttien reiät tapilla läpi, kovasti ihmettelin kun joka reiästä tuli mujun lisäksi alumiinilastua. Hyvin ohkainen, pitkä lastu, mutta kuitenkin selvästi ollut kierre vähän liian tiukka, muuta syytä en keksi siihen että noin käy.

Ehkä tää vielä joskus valmistuu..

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kone nipussa, liemet sisällä, akku kiinni. Kääntö avaimesta, sekunti käynnissä ja toteamus tarvittavasta koneenvaihdosta.... :drinking: :drinking: tulihan harrastettua. Julmettu naputus alakerrasta

Tänään vois raapaista koneen pois, mitäs sitä muutakaan sunnuntaina tekis?

vesamaan
Viestit: 1781
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 159 2,4 JTDm yleiskulkineena
2,0 Spider kesähupina (hallituksen niin salliessa)

useita 156 matkalla lusikoiksi
Paikkakunta: Orimattila

Re: 156 nokka-akseli+paininkuppi vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Kone lattialla, 2,5 h siinä meni kahdelta ährätessä. Tiistaina vois olla aikaa ottaa luovuttaja-auto sisään ja siitä kone pois. Sitte vähän osienvaihtoa....

Vastaa Viestiin