156 20v jtd tärinä

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
TDN
Viestit: 27
Liittynyt: 18 Marras 2012, 14:43

156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja TDN »

Mistähän voi johtua vedossa tuleva tärinä varsinkin pienillä vaihteilla. Tärinä voimistuu jos apparin paikalla istuu joku, ja nyt madalluksen jälkeen myös voimistui tuo tärinä? Vetarit pari vuotta sitten vaihdettu ja vauhtipyörään ei madallus pitäisi vaikuttaa .

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1820
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Vetarin vaihdossa laitettu suojakumin sisälle vajaa määrä rasvaa ja nyt kuiva ja lukunut nivel täristää. Siis ehkä.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

TDN
Viestit: 27
Liittynyt: 18 Marras 2012, 14:43

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja TDN »

Rasvaa näytti kyllä hyvin olevan, kun kurkisti suojakumin sisään. Voisiko väljät alatukivarren puslat tehdä tuollaista?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1206
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00,159 1.9 Jtdm Q-tronic -07/2.4 Jtdm -07
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Olikos näissä 20v malleissa vetarin sisäpää ns kaksiosainen eli akselissa on tripodi nivel ja laatikossa vetarin"tumppi" mihin tuo nivel menee? Onko tuolloin vaihdettu sekä akseli että tumppi? Jos ei niin siä tumpissa voi olla kulumaa mikä ilmenee värinänä/tärinänä. Jokatapauksessa hyvin vahva epäily et vetareihin liittyy ko vaiva.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

TDN
Viestit: 27
Liittynyt: 18 Marras 2012, 14:43

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja TDN »

Silloin pari vuotta sitten tuli kyllä vaihdettua molemmat akselit kokonaisuudessaan. Ennen madallustakin pientä värinää oli havaittavissa etenkin, jos joku oli kyydissä. Pitääköhän tässä uudet vetarit taas hommata..

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Onko löytynyt mitään syytä tärinälle ?
Itsellä samanlaiset oireet. Värinän saa kyllä esille muutamilla kierrosalueilla paikallaankin. Itse epäilin ensin suuttimia, ne mitattiin. Ovat tasaisesti yhtä kuluneita, mutta vahva epäilys olisi kaksoismassavauhtipyörälle. Kytkinpaketti mukaanlukien vauhtipyörä tilattu Italiasta ja on tarkoitus vaihtaa se viikonloppuna. Kerron kuinka kävi, ja hävisikö värinät.

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Liityn tähän otsikkoon kirjoittamalla oman autoni ongelmasta, kun oire tässä aiemmin mainitun kaltainen. Poikkeuksena että värisevän käynnin saa esille paikallaankin kierroksia hitaasti nostamalla.
Kaksoismassa vauhtipyörä, kytkinpaketti, kytkinakselilla oleva työsylinteri uusittu. Värinät eivät poistuneet.
Paketti tuli muuten nopeasti ricambi russolta Italiasta ebayn kautta. Hinta 620 €. Vaihto kannatti vaikka tähän vaivaan apua ei ollutkaan.
Vaihdelaatikko muuten tässä F40, eli sama kuin Saab 93/95 ja joissakin isommissa Opeleissa.
Autosta on penkissä mitattu suuttimet. Liitän kuvan yhdestä tulosteesta. Kaikki 5 suutinta saman tasosin arvoin. Boschin miehen mielestä värinä ei voisi johtua tuosta. Mitä mieltä arvon foorumin asiantuntijat ?
Liitteet
CR mittaus.jpg
CR mittaus.jpg (105.15 KiB) Katsottu 4273 kertaa

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Pomigliano kirjoitti:Liityn tähän otsikkoon kirjoittamalla oman autoni ongelmasta, kun oire tässä aiemmin mainitun kaltainen. Poikkeuksena että värisevän käynnin saa esille paikallaankin kierroksia hitaasti nostamalla.
Kaksoismassa vauhtipyörä, kytkinpaketti, kytkinakselilla oleva työsylinteri uusittu. Värinät eivät poistuneet.
Paketti tuli muuten nopeasti ricambi russolta Italiasta ebayn kautta. Hinta 620 €. Vaihto kannatti vaikka tähän vaivaan apua ei ollutkaan.
Mulla värisee n. 900 rpm paikkeilla ilman vaihdetta. Lienee ominaisuus. Olipa halpa setti siis sisälsi kaiken tarvittavan?
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Oli täydellinen setti. Luk- merkkinen. Ostin erikseen takatiivisteen kampiakselille, joka vaihettiin samalla kun kaikki oli levällään.
Olen ymmälläni tuon värinän syistä, voiko kuluneet suuttimet antaa moisen efektin. Boschin mittauksen mukaan suuttimet antavat enempi polttoainetta kuin saisi tietyissä painearvoissa sikäli kun ymmärrän tuota taulukkoa.

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Huh. Alkaa alfista olemaan ymmällään. Kaikki ruiskusuuttimet uusittu. Käynti edelleen värisevää.
Uutena ilmaantui kaasua painettaessa voiman puute. Saman tyyppinen ilmiö kun ilmamassamittarin rikkoontuessa, mutta ilmi jo vaihdettu, joten sen voi sulkea pois. Lisäksi autossa tänään havaitsin jälkikäyntiä sammutettaessa. Kone sammuu hieman "hypähtäen" mitä se ei ole
ennen tehnyt. Voiko mahdollisesti jumissa olevat turbon siivet saada aikaan nuo vaivat ??
Vikakoodeja ei ole ollut.

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Moottorin kumityynyt ja reaktiotanko tsekattu?
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
Aquatica
Viestit: 15027
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Jälkikäynti taas viittais sammutusläppään enempi? Toimiiko se OK / onko tiivis?

Avatar
Keltsi
Viestit: 1834
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, 1666 3.0, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Omassa JTD:ssä ei moista läppää ole, eikä se käynyt jälkikäyntiä. Käsittääkseni tuo on turvavaruste jolla moottori saadaan sammumaan avaimesta, jos ottaa "hullut" moottoriöljyllä.

Diesel-konehan ei jälkikäyntiä käy ilman polttoainetta, eli jostain saa jotain polttoaineeksi kelpaavaa joko suuttimet vuotaa tai jostain pääsee moottoriöljyä männän päälle..
"No smoke => no power => no hope"

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Aquatica kirjoitti:Jälkikäynti taas viittais sammutusläppään enempi? Toimiiko se OK / onko tiivis?
Mulla kestää hetken aikaa vaikka läpän käsin sulkisi. En tiedä sit tuleeko egr:n kautta vielä palamatonta ilmaa, mut kyllä tuo jyskyttää vielä kymmenisen sekunttia vaikka läpän sulkis.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Otin moottorin päällisen suojamuovin pois. Huomasin juuri Bosch asiantuntijan toimesta vaihdettujen suutinten vuotavan polttoainetta. Lisäksi oli turbon alipaineletku päässyt irti liitoksesta, jossa kumiletku yhtyy metalliputkeen turbon yläpuolella.
Kaikkien suutinputkien kiinnitysmutterit tainneet jäädä löysälle korjaajalta. Koitin kiintoavaimella kääntää mutteria ja totesin sen olevan helposti sillä käännettävissä. Noihin ei taida olla mitään momenttia. Kierteet taitaa olla herkästi pilattavissa ?
Nuo ainakin selittävät huonon ja voimattoman käynnin..

Alan kallistua vetarijumpan puoleen. Mister autosta löytyis edukkaasti koko vetoakselit pakettina noin satasella/ puoli.

Avatar
wileythecoyote
Viestit: 617
Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun)
Paikkakunta: Mansesteri

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja wileythecoyote »

Pomigliano kirjoitti:Otin moottorin päällisen suojamuovin pois. Huomasin juuri Bosch asiantuntijan toimesta vaihdettujen suutinten vuotavan polttoainetta. Lisäksi oli turbon alipaineletku päässyt irti liitoksesta, jossa kumiletku yhtyy metalliputkeen turbon yläpuolella.
Kaikkien suutinputkien kiinnitysmutterit tainneet jäädä löysälle korjaajalta. Koitin kiintoavaimella kääntää mutteria ja totesin sen olevan helposti sillä käännettävissä. Noihin ei taida olla mitään momenttia. Kierteet taitaa olla herkästi pilattavissa ?
Nuo ainakin selittävät huonon ja voimattoman käynnin..

Alan kallistua vetarijumpan puoleen. Mister autosta löytyis edukkaasti koko vetoakselit pakettina noin satasella/ puoli.
Jos ne suutintukit eivät ole tarpeeksi kireellä, niin se kyllä sitten kuuluisi aika railakkaana sutsutuksena, kun palokaasut karkaisivat suuttimen ja kannen välistä.
.
Voimattomuus selittyy kyllä sillä jos alipaineletku vnt:lle on irti. Silloin turbo on jatkuvasti korkeiden kierroksien tilassa.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"

Avatar
Pomigliano
Viestit: 130
Liittynyt: 13 Loka 2008, 16:52
Car(s): EX Alfat: Sprint Coupe x2, 156 2,4 jtd 10 V x2, 156 2,4 Jtd 20V MJet -06,
GT 1,9 JTD -06.
Paikkakunta: Ruovesi

Re: 156 20v jtd tärinä

Viesti Kirjoittaja Pomigliano »

Noniin. Värinät ovat tipotiessään ja auto on taas oma itsensä.
Kummatkin vetoakselit uusittu. SKF:n paketissa tuli koko akseli nivelineen. En olisi alkuun uskonut millainen muutos ajotuntumassa tällä on.
Poistui samalla tyhjän tuntuinen vaihe tai klappi vedon, vapaan ja moottorijarrutuksen välillä. Olisi pitänyt kunnolla pestä vanhat nivelet ja tutkia, millaiset jäljet aiheuttaa moisen tärinän. Pienellä tutkimisella ei mitään isompaa näkynyt. Pieni välys kyllä käsiinkin nivelissä tuntui.
Tuli hyvä fiilis taas kun auto on kunnossa. Ja onpa samalla sitten uusittu paljon osia kuten viesteistä näkyy ;)

Vastaa Viestiin