Virhekoodit P2112 ja P1581

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Como
Viestit: 5
Liittynyt: 25 Loka 2016, 22:49
Car(s): Brera

Virhekoodit P2112 ja P1581

Viesti Kirjoittaja Como »

2.0 JTDM, 2010. Mulla esiintyi virhekoodi P2112 eli dieselin sähköinen kaasuläppä juuttunut kiinniasentoon. Nyky dieselissäkin on tälläinen kaasuläppä EGR toimintaa ja jälkikäynnin estoa varten. Koodi esiintyi kylminä aamuina, ei koskaan lämpimällä koneella. Ensimmäisen kerran esiintyi koodi P1581, mutta vaan kerran, eli ECU ei voi lukea kaasuläpän asentoa. Toi P2112 mun tilanteessa ei tarkoittanut kaasuläpän kiinniasentoa vaan läpän toimilaitesolenoidi on kiinni, jolloin läppä on itseasiassa auki (virrattomana läppä on auki). Jos läppä olisi ollut "oikeasti" kiinni, niin kone ei olisi lähtenyt käyntiin. Niin ei ollut. Kattelin nämä tiedot OBD väylän kautta Multiecuscanillä, jolla myös nollasin virheen.

Nyt kaasuläppäkotelo (throttle valve body) on vaihdettu uuteen ja virheet hävinneet. Samalla tarkastettiin imukanavat, jotka olivat siistit, ja puhdistettiin MAP anturi.

Avasin kuitenkin vanhan läppäkotelon elektroniikkaboksin, joka on kiinni kaasuläppäasetelmassa viidellä metalliklipsillä, helppo irrottaa. Nooh, johan löytyi syy virhekoodeille. Kaasuläpän akselia pitkin oli tihkunut öljyä/mönjää elektroniikkapiirilevylle ja suoraan potentiometrille/asennontunnistajalle, joka on printattu piirilevylle. Eli mönjän takia järjestelmä ei pystynyt lukemaan oikeaa asentotietoa läpästä. Putsasin öljyn pois. Nyt mulla on sitten yksi ylimääräinen kaasuläppäkotelo. Tosin tässä yksilössä saattaa olla kaasuläpän akselin tiivistys hieman vuotava.

Vastaa Viestiin