156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Koitin haulla, mutta en vanhaa topikkia löytänyt.

Homman nimi on se, että talvella kitkarenkailla mukavan hiljainen varttikuutonen
muuttuu rengasmelultaan matalaprofiilisilla rengasseteillä turhan äänekkääksi.
Lisäksi 156 ei liene rengasäänieristykseltään 166:n ja alkupään ( 2008 asti) 159:n veroinen.
Nuo kaksi lienevät nykyalfoista tehtaalta lähtiessä parhaat ennen Giuliaa.

Meidän tuoreeseen Aurikseen tehtiin lisämassausta ja lisä-äänieristystä rengasmelun
pienentämiseksi ja voin nyt sanoa, että raha ei mennyt tuossa hukkaan.
Tämän innoittamana suunnittelen samaa JTD:hen, varsinkin kun huolto-ohjelmassa on
kesällä pohjan omatoiminen ruosteenestokäsittely ( kolmas kuuden vuoden sisällä).

Kysymys kuuluu, miten helposti sisälokasuojat saa kiinnityksiä rikkomatta pois?
Kellään tietoa tai kokemuksia?

Ps. Ja kumia en haluaisi tässä autossa paksuntaa, kun se on ainoa ei-pussihousumalli meikän autoista.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

Sisäloksut lähtee nätisti ku avaa ruuvit ensiksi ja "nastat". Tietyt renkaat ovat tosi äänekkäitä. Eiks sulla ollu jotkut melumerkkiset (suomen teillä). Puuttukohan muuten autosta semmonen comfort äänieristys, mikä esim. meikäläisen kulkineessa on varusteluettelon mukaan. Saattaa liittyä huonojen teiden versioon (suomiauto)
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

palkus kirjoitti:Sisäloksut lähtee nätisti ku avaa ruuvit ensiksi ja "nastat". Tietyt renkaat ovat tosi äänekkäitä. Eiks sulla ollu jotkut melumerkkiset (suomen teillä). Puuttukohan muuten autosta semmonen comfort äänieristys, mikä esim. meikäläisen kulkineessa on varusteluettelon mukaan. Saattaa liittyä huonojen teiden versioon (suomiauto)
Ei nyt melumerkkiset , mutta matalaprofiiliset -45 -sarjaa. Auto on Saksan tuonti (-08 tuotu) , joten en tiedä mistään tehtaan lisäeristyksestä. Kokeillaan tuota lisämassaa sisälokareiden alla, ja sopivaa materiaalia sisälokarin sisäpintaan, jos siellä vielä ei ole sitä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

45 sarjanen ei vielä ole paha, noin kokemuspohjaisesti melu alkaa (Suomen "sileillä" ) 40 sarjasista. Rengasmerkki/malli siis vaikuttaa vielä eniten. Mutta joo, farkku on aina lähtökohtaisesti melukkaampi takarenkaistaan, joten äänieristysmassa siellä pyöräkotelossa auttaa kyllä.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jaa apropå, mullahan ei ole takapenkin selkänojaa ollenkaan, koska se on N1-pakettiauto .... ja takaahan sitä rengasmelua tulee eniten. Tuonne täytyy ensin iskeä jotakin vaimentavaa.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11216
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei välttämättä olisi huono idea työntää vaimennusmattoa (sitä raskasta, esmes STP:n alumiinibutyylilevyä) vararengaskoteloon, takaluukun kylkikoteloihin ja (taka)oviin. Etenkin farkun kanssa voi lopputulos yllättää.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8683
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen Giulietta JTDm ja 147 2.0
Aikaa odottaa kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x5, 166 x2
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Farkussa iskaritolpan ympäristöä kannattaa kanssa vaimentaa. Siellä on pyöräkotelosta suora peltiväylä ja päällä verhoilu. Tuskin on tehtaan jäljiltä pyöräkotelon ja iskaritornin kylkeen ylimääräistä laitettu. Takajalkatilan pystyreuna ja penkin kohta myös on ilman ihmeempiä eristyksiä ja nyt kun ei ole penkkiä, niin ei ainakaan paranna.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
palkus
Viestit: 5471
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja palkus »

tähän nyt ooteena, että kun otin seedanista takapenkin pois, niin yllätyinvähän, koska luigi oli vetässy bitumimatot melkein kaikkiin pintoihin+ mattoa päälle + penkin alla lisäsuperlooni. Paljasta peltiä näky yllättävän vähän+ reiät oli bitumimatolla ummessa muuten paitsi molemmin puolin oli ilmanvaihtoreiät sentään jätetty.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja jkk »

Bitumi on helvetistä. Alumiini/butyylimattoa paljaisiin pelteihin vähentämään värähtelyä. Jotain dynaliner / muuta vaahto/solumuovityyppistä mattoa joka ei ime vettä itseensä esim sisäpaneelien ja ovipahvien taakse. Viime aikoina aiheeseen tutustunut enemmänkin. Olen myös miettinyt tuota peittoastetta, esim. Kannattaako kaikkea paljasta pintaa peittää vai saavutetaanko suurin hyöty jo "25%"metodilla?

Sciroccon takakontti on suurennuslasin alla, koen melkoisen meluisaksi, niinkuin oli giuliettakin

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Finest »

Siitä ohjeet, mikäli et ole vielä törmännyt:
http://autonvaimennus.fi/esimerkkeja/he ... eo-156-sw/

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Finest kirjoitti:Siitä ohjeet, mikäli et ole vielä törmännyt:
http://autonvaimennus.fi/esimerkkeja/he ... eo-156-sw/
Jep, kiitos, en ollut. Ihan noin extremellä en aio tehdä vaimennusta. Peräkontti ja pyöränkotelot/ sisäkokasuojat kuntoon. Itse asiassa JTD vaimentui jo pykälän tänään, kun tarkistin kunnon mittarilla rengaspaineet. Oli lipsahtanut 2,8 eteen ja taakse. Pienensin 2,5 bariin ja nyt jo parempi.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Joni L
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Loka 2007, 23:35
Paikkakunta: Vaasa

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Joni L »

Omassa -03 sedanissa samankaltainen projekti menossa, viime syksynä vaimensin kaikki ovet alumiinipinnoitetulla bitumimatolla ja tämä tuntui poistavan korkeat äänet. Nyt pitäisi jatkaa alustan ja pyöränkoteloiden vaimennuksella.

-Joni

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kuinka laitonta nykyään on käyttää noisekiller/noxudol/tms ruiskittavaa massaa?
Mitä tulevaisuuden hitsaaja tykkää ko tuotteista?

Eli onko jo läästsiison?

Avatar
Jiitee
Viestit: 4333
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, IS250 ´07 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

jalittam kirjoitti:Kuinka laitonta nykyään on käyttää noisekiller/noxudol/tms ruiskittavaa massaa?
Mitä tulevaisuuden hitsaaja tykkää ko tuotteista?

Eli onko jo läästsiison?
Ainakin Mansessa Tammer Auton yhteistyökumppani ruiskutti Auriksen SW:hen ihan kunnon tavaraa mm. pyöräkoteloihin.
Täytyy kaivaa paperit esille, kun en nyt tuotemerkkiä muista.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Eli nuo noxudolit/tms ei ole mitää bitumi/tms mömmöjä vaan ns keraamisia/"kivimäisiä" (mitehä kuvailis...).
Köykäsempiä noihi perinteisiin verrattuna. Massaruiskulla (tahi vaik pensselillä) levitettävä maalattavissa oleva mönjä.

T4 pakun väliseinän ja kajuutan noxudolilla aikoinas ruiskin.

Se et koko pirssin sisustan tommosella vetäis?

Työmaa toki isompi mitä tarrakiinnikkeisellä...

meltyman
Viestit: 52
Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4.
Paikkakunta: Lahti

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja meltyman »

Minulla on työmatka 100km motaria suuntaansa. Oli 159 johon laitoin dynamattia kaikkiin oviin, lokareihin, takapenkin alustaan, hattuhyllyyn ja takakontin kokonaan. Melu loppui vasta kun vaihdoin 7 sarjan bemariin. Onneksi on 75 jossa melu on vain positiivista. Alfan edustus-luokan autoa odotellessa.

Avatar
Moritz
Viestit: 200
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
Car(s): Vollswagen Passat GTE -17, 166 3.0 V6 -99
Ex. 159 sw 3.2 Q4, 33 QV -88, 75 turbo -87.
Paikkakunta: Riihimäki

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Moritz »

Alfaltahan on ollut olemassa edestusauto jo kohta parikymmentä vuotta! 166 :-D
Giuliakin saattaisi lunastaa ko. vaatimukset, mutta siitä en osaa sanoa mitään :mrgreen:
Jarru on vauhdin surma...

Avatar
Tiige
Viestit: 2847
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: 156:n rengasäänieristyksen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Moritz kirjoitti:Alfaltahan on ollut olemassa edestusauto jo kohta parikymmentä vuotta! 166 :-D
Jaa sitä ennen 164 joista ensimmäiset on 30 vuotiaita. Sitä ennen alfa 6 ja 90 jne. :wink:
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Vastaa Viestiin