Muutos kaasuautoksi

Alfoista

Valvoja: Moderators

A Bart
Viestit: 1851
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Muutos kaasuautoksi

Viesti Kirjoittaja A Bart »

mutt kirjoitti:Vesi jäähdyttää jolloin voidaan ahtaa enemmän. Vesi itsessään ei tuota energiaa (eli lisää tehoa) millään tavalla. Tuo saksalaishävittäjien ruiskutus oli vesi/metanoli-seosta.
Ja eikös tuossa tule myös se ilmiö esille, että bensan ja veden höyrystymiskerroin(tai mikä lienee) on aika tavalla eri luokkaa.
Eli kun tuupataan vetta sopivasti sekaan, höyrystyvä vesi laajenee pirusti enemmän kuin bensa=> lisää painetta pyttyyn.

Joskus tuolla vedellä muuten poltettiin kaasariaikana karstat pois koneesta helposti.

sämpy
Viestit: 2564
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): Fiat 131 Supermirafiori 2000TC, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Renko

Re: Muutos kaasuautoksi

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mä oon luullu että se putsaus perustu siihen ettei vesi tuolla paineella/lämpötilalla ilman kuormaa höyrysty vaan pisarat toimii vähän kuin lasikuulapuhallus. Voin olla väärässä. Mutta olen itsekin tehnyt paljon tuota, kierroksia 2000 ja suihkepullosta vettä kaasuttimeen. Kierrokset laskee eikä nouse, joten ei mahtane ainakaan tehoja lisätä.

Avatar
jkk
Viestit: 6034
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): Tesla Model 3 Performance -22

ex-Tesla Model 3 LR -21
ex-Tesla Model 3 SR+ -20
ex-VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Muutos kaasuautoksi

Viesti Kirjoittaja jkk »

Tämä rupesi kiinnostamaan kun lueskelin ketjua ja tutustuin tuohon firmaan joka näitä tekee. Löysin firman facebook sivuille, jossa ilmeisesti myös tämän Giuliettan ja monen muun auton muutostöiden kuvat ovat esillä.

Kaasupullojen sijoittelusta tuli mieleen, että mitenkäs kolaritilanteessa vaikka peräänajossa nuo pullot? Onko pelkoa jytkystä vai miten nuo käyttäytyy?

Jonkin verran saisi ajella, että maksaa itsensä takaisin, mutta homma kiinnostaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 2137
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): 508 RXH
Crosswagon Q4
Gtv 3.0 ja pari muuta

Re: Muutos kaasuautoksi

Viesti Kirjoittaja Garmund »

jkk kirjoitti:Tämä rupesi kiinnostamaan kun lueskelin ketjua ja tutustuin tuohon firmaan joka näitä tekee. Löysin firman facebook sivuille, jossa ilmeisesti myös tämän Giuliettan ja monen muun auton muutostöiden kuvat ovat esillä.

Kaasupullojen sijoittelusta tuli mieleen, että mitenkäs kolaritilanteessa vaikka peräänajossa nuo pullot? Onko pelkoa jytkystä vai miten nuo käyttäytyy?

Jonkin verran saisi ajella, että maksaa itsensä takaisin, mutta homma kiinnostaa.

Maakaasu ei itseasiassa ole kovin herkkää syttymään, tai siis palaa kapealla seosaluella yli 5 til-%, mutta alle 15 til-%. Eli pulloon tullessa reijän ja kaasun syttyessä varsinaine palaminen tapahtusi varmaan metrin pari päässä reiästä. Valmisautoissa kaasuletkujen ympärillä on toinen putki, mikä on tuuletettu autosta ulos. Ei niissäkään muistaakseni pulloja ole erityisemmin suojattu.



Polforealle tankkaamisesta:
Ottaa muistaakseni hieman kauemin kuin normaali nestemmäisen polttoaineen tankkaus. Riippuu vähän myös montako tankkaajaa asemalla on ollut ja aseman koosta. Eli onko aseman pullot täynnä. Asemien kompura nostaa maakaasuverkon paineesta kaasun paineen tankkauspaineeksi(200bar ehkäpä, en muista) aseman varastopulloihin. Edit: samoin tankkauspistolin irroitus ja kiinnitys vie muutaman sekunnin kauemmin. Pistooli lukitaan auton tankkausliittimeen. Tosin tällöin siitä ei myöskään tarvitse pitää kiinni ja painaa kahvaa.
Olin parina kesänä töissä Gasumilla (Gasum tekniikalla) mekaanisessa kunnossapidossa.
Suoraan vaan suoraa

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muutos kaasuautoksi

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

jkk kirjoitti:Onko pelkoa jytkystä vai miten nuo käyttäytyy?
Maakaasun tiheys on puolet ilman tiheydestä, joten ulkona se karkaa nopeasti taivaan tuuliin. Suljetussa tilassa voi tietty, huonolla tuurilla, syntyä räjähdyskelpoinen seos. Tämän suhteenhan kävi hups yhdistelmällä kaasukäyttöiset bussit ja uusi & uljas Kampin maanalainen terminaali...

Autojen perässä ei ole kokoonpainuvaa vyöhykettä, joten pullon ruttaaminen vaatii vähän enemmän yritystä. Ja kun auto rutataan kunnolla, saa ihan oikeasti pelätä vuotavaa bensaankin. Se kun ei karkaa taivaan tuuliin, vaan valuu auton alle. Tämän takia kaasua on jopa väitetty turvallisemmaksi vaihtoehdoksi!
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Angelique
Viestit: 21
Liittynyt: 29 Maalis 2016, 11:39
Car(s): Alfa Romeo Giulietta

Re: Muutos kaasuautoksi

Viesti Kirjoittaja Angelique »

Tankkausnopeudesta kysytty, eli jos menee se millä ajan n.250 km niin siihen menee suunnilleen sama aika kun tankkaisin bensaa 60 litran tankilliseen jopa vähemmänkin. Vähän riippuu tankkausasemasta että millä paineella sieltä tulee. Ruskeasuolla on on tankki mistä tulee nii tulee semmosissä "pätkissä" kaasu kun taas esim. Tattarisuolla tulee ihan "putkeen" se. Mutta ei merkittävää eroa ajallisesti.

Niin ja tuli vielä semmonen ajatus mieleen että kun on jälkiasennus niin tankit on suojassa tuolla sisällä mm.maantiesuolan ym. aiheuttamilta vaurioilta. En tiedä miten noi tehdasasennetut on suojattu mutta ne kai on siellä pohjassa herkillä kaikelle.
En ole asiantuntija näissä teknisissä hommissa :)

Ja kickdownista joku kyseli. Onnistuu ainakin kun on toi dna systeemi niin D:llä hienosti. Myös N:llä toimii vähän enemmän viiveellä kyllä. Miellyttävimmän ajokokemuksen saa kyllä kun kiihdyttelee rauhallisesti vaikka motarinrampilla.

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Muutos kaasuautoksi

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Kyllä toi meidän 2003 tehdastekoinen ooppeli on helpompi tankata kuin bensa. Liitin kiinni ja painat nappia, taivastelet maailmanmenoa hetken ja puhinan loputtua irroitat. Aikaa menee luullakseni vähemmän kuin bensan täyttö, tosin matkaakin taittuu meillä vaan 3-350km. Toi on opelin alkupään kaasuvehkeitä, siinä saa itse päättää mennääkö huiman 14litran bensatankin voimin vai kaasulla. Ja kyllä ne säiliöt ruostuu, Zafiraan tuli 2004 tai 5 takaisinveto säiliöiden pinnoituksen osoittauduttua huonolaatuiseksi, ovat auton alla 4kpl. Meidän autoon sitä ei oltu tehty ja tehdas maksoi säiliöiden vaihdon vielä 2016 :-) . Turvallisuustakaisinveto ei kuulemma vanhene. Ollut meillä reilun viisi vuotta ja 110tkm, ostaessa 90 ja nyt vajaa 200tkm. Nyt toi on ollut vuoden päivät vara-autona ja pojalla ajossa, tulee niin vähän kilsoja että pitänee myydä pois.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

insinörtti
Viestit: 2636
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): pikaladattava hybridi
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muutos kaasuautoksi

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Heitelläänpä lisää tyhmiä kysymyksiä.

Miten Giulietan ajotietokone suhtautuu kaasulla ajeluun? Siis niinkuin kulutustietojen (l/100 km) osalta.

Entä näkeekö pullossa olevan kaasun määrää/painetta mistään?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Vastaa Viestiin