33/boxer-koneiden venttiilien säätö

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Eero
Viestit: 2846
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

33/boxer-koneiden venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja Eero »

Pitäisi tarkistaa ja säätää venttiilivälykset ja kiinnostaisi tietää, mistä saa bokseri-koneeseen sopivia säätölevyjä? Muukkoselta varmaan löytyy tilaamalla, mutta mahtaako jollakin olla sarja näitä lainattavaksi? Omista varastoista löytyy levyjä 60751372 osanumerolla, mutta eper ei suostu kertomaan mihin tötteröön nuo käy.
Melko hyviä lontoonkielisiä ohjeita hommaan löytyy mutta hyvät vinkit otetaan toki kiitollisuudella vastaan.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4699
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Minulla ei ole tietoa boxerin säätöpaloista, mutta mittaa välykset ja mikäli ne on alle annetun mitan vie säätöpalat hiottavaksi moottorikoneistamoon. Homma ottaa pari minuuttia per pala, kun on tiedossa kuinka paksuja niistä pitäisi saada.
Giulia Super -69

Juise
Viestit: 115
Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja Juise »

Gasolina kirjoitti:Minulla ei ole tietoa boxerin säätöpaloista, mutta mittaa välykset ja mikäli ne on alle annetun mitan vie säätöpalat hiottavaksi moottorikoneistamoon. Homma ottaa pari minuuttia per pala, kun on tiedossa kuinka paksuja niistä pitäisi saada.
Paljonko moottorikoneistamot ottaa noista hionnoista, @toisissa käyttötarkoituksissa olisi erittäin hyödyllistä jos saisi oikeasti tarkkoja paloja? Kun koneet kuluu niin niitä tietyn kokoisia alkaa olemaan nurkat täynnänsä ja sitten niitä oikeita kokoja pitää ostaa kympin kappale..

Minkä kokoisia ne latat (kiekot) on halkaisijaltaan ja paksuudeltaan?

Löytyiskö jostain moottoripyörästä sopivia? Ainakin omaan silmään on asunut tuumaisia ja puolituumaisia (12,5mm ja 25mm halkaisijaltaan)

jamper
Viestit: 207
Liittynyt: 03 Kesä 2015, 22:20

Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja jamper »

Eero kirjoitti: Omista varastoista löytyy levyjä 60751372 osanumerolla, mutta eper ei suostu kertomaan mihin tötteröön nuo käy.
Kertoohan se, muuttaa numeroon 60515527 ja sitten kertoon sopivuuksia ison listan(RZ/SZ/155/164/166/75/GTV/Spider/Thema) eli TC/V6 12V paloja

Avatar
Eero
Viestit: 2846
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja Eero »

jamper kirjoitti:
Eero kirjoitti: Omista varastoista löytyy levyjä 60751372 osanumerolla, mutta eper ei suostu kertomaan mihin tötteröön nuo käy.
Kertoohan se, muuttaa numeroon 60515527 ja sitten kertoon sopivuuksia ison listan(RZ/SZ/155/164/166/75/GTV/Spider/Thema) eli TC/V6 12V paloja
Kiitoksia tästä, käyttämäni nettiversio ei tosiaan suostunut tänään auttamaan asiassa. Noista paloista ei ole tässä hommassa apua.
Gasolina kirjoitti:Minulla ei ole tietoa boxerin säätöpaloista, mutta mittaa välykset ja mikäli ne on alle annetun mitan vie säätöpalat hiottavaksi moottorikoneistamoon. Homma ottaa pari minuuttia per pala, kun on tiedossa kuinka paksuja niistä pitäisi saada.
Välykset ovat korvakuulolla liian isot, mutta täytyy tosiaan napata kopat auki ja mitata.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4699
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Juise kirjoitti:
Gasolina kirjoitti:Minulla ei ole tietoa boxerin säätöpaloista, mutta mittaa välykset ja mikäli ne on alle annetun mitan vie säätöpalat hiottavaksi moottorikoneistamoon. Homma ottaa pari minuuttia per pala, kun on tiedossa kuinka paksuja niistä pitäisi saada.
Paljonko moottorikoneistamot ottaa noista hionnoista, @toisissa käyttötarkoituksissa olisi erittäin hyödyllistä jos saisi oikeasti tarkkoja paloja? Kun koneet kuluu niin niitä tietyn kokoisia alkaa olemaan nurkat täynnänsä ja sitten niitä oikeita kokoja pitää ostaa kympin kappale..

Minkä kokoisia ne latat (kiekot) on halkaisijaltaan ja paksuudeltaan?

Löytyiskö jostain moottoripyörästä sopivia? Ainakin omaan silmään on asunut tuumaisia ja puolituumaisia (12,5mm ja 25mm halkaisijaltaan)
En osaa sanoa hintaa, mutta kallista se ei ole. Hommaan tarvitaan Valvemaster tai vastaava mikrometri säädön omaava laite. Erittäin nopea ja vaivaton homma tehdä. Noinhan se juuri menee ja lopulta vaikka paloja olisi laatikollinen niin kaikki on väärää kokoa ja etsiminen +mittaaminen ottaa enemmän aikaa kuin koneistaminen.

Jos boxerissa on 8mm venttiilin varret niin veikkaan, että säätöpalat on samat kuin tessussa. Muistelen, että boxuun olisi oma mittaustyökalu.

Jos käyttää muita kuin koneen omia säätöpaloja kannattaa olla varma, ettei säätöpalan kaulus paina venttiilin kiiloja, siinä voi kiilat aueta kaikkea ikävää tapahtua sen jälkeen.
Giulia Super -69

Avatar
Eero
Viestit: 2846
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja Eero »

Gasolina kirjoitti: Jos boxerissa on 8mm venttiilin varret niin veikkaan, että säätöpalat on samat kuin tessussa. Muistelen, että boxuun olisi oma mittaustyökalu.
Tuollainen mittaustyökalu on itseasiassa minulla lainassa, joten se helpottaa hommaa. Jos olen ymmärtänyt oikein niin säätölevy on erilainen kuin TS/TC koneissa ja tulisi paininkupin päälle?

Pitäisi näköjään olla paremmin kartalla omista varastoista, kun exceliä penkomalla löytyi myös seuraavat levyt:
60503418
60503422
60567823
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4699
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Hmm, sitten rakenne onkin ihan erilainen kuin noissa tavallisemmissa moottoreissa. En tosiaan ole koskaan boxeriin koskenut eli ei ole tietoa rakenteesta.
Giulia Super -69

Werneri
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Olikos tuo Eeron 33:n ykköskoppanen? Niissä oli alkuun nerokas kaksiosainen halkinokka ja painimessa ruuvisäätö, muistaakseni kuusiokolokannalla. Eli kannattaa käyttää ensin koppa auki ja tarkistaa mikä rakenne siellä on. Myöhemmin tuli sitten normaali (lue halvempi) palasäätö.

Avatar
SP
Viestit: 958
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja SP »

Jos yksiosainen nokka niin sopii volkkarin palat, itse olen lainannut moottorikoneistamolta palasarjan :wink:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

ristojärvelä
Viestit: 557
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Themaan säädätin äsken venttiilit Hyvinkään kansityössä. Sieltä löytyi työkalu säätöpalan irroittamiseen ja sopivia säätöpaloja (Volvo). Jos 33:seen käy jotkut volkkarin palat, sieltä voisi löytyä. Theman säätö ja palat kustansi n.130 euroa, kaikkien venttilien välykset kaipasi säätöä. Sieltä ehkä kannattaisi kysyä.

JVTL
Viestit: 612
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Audi A8 3.7 d3 -03, vw trasporter 1.9 -06.
Paikkakunta: Joutseno

Re: 33/boxer-koneiden venttiilien säätö

Viesti Kirjoittaja JVTL »

-85 33:een vaihtelini joskus noita paloja. Ensin rakotulkilla välit, isolla meisselillä kun käänti ja kärkipihdeillä nappas palan pois välistä, ollut tietoakaan mistään työkaluista silloin. Sitä en muista mistä palat hain lähi koneistamolta varmaan, kun oli mikrometrillä vanhat mitattu.

Vastaa Viestiin