Tt-thermon asennus 159:iin

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja jazma »

Pari viikkoa sitten kyselin tt-thermon asennuksesta, mutta tarkempien asennusohjeiden jäädessä puuttumaan päätin tarttua härkää sarvista.

Ensiksi piti selvittää, onko lämmitin mahdollista asentaa 159:iin. Asennusohjeessa lämmitin suositellaan asentamaan lämmityslaitteen kennon letkuun. Asennusvaihtoehtoja kartoittaessa eräässä korjaamossa tuli puheeksi mahdollinen vesiventtiili, jonka olemassaolo estää jäähdytinnesteen kierron ja tekee tämän tyyppisen lämmittimen käytön turhaksi. Lämpötilan mittaus infrapunalämpömittarilla meno- ja paluuletkuista osoitti termostaatin puolelta tulevan letkun olevan hiukan lämpimämpi. Päätin asentaa lämmittimen kennolle menevään letkuun, jotta auto alkaisi puhaltaa lämmintä mahdollisimman nopeasti. Seuraavaksi autosta lämmönsäätö minimiin ja alla näkyvä letku irti. Pikaliitintä ei tarvitse irroittaa. Puhaltamalla letkuun alkoi viereisestä letkusta kuulua pulputtavaa ääntä. Vesiventtiiliä ei siis ole ja lämmittimen voi asentaa lämppärinkennolle menevään letkuun.

Kuva

Asennuspaikan halusin olevan mahdollisimman tukeva, turvallinen ja että lämmittimeen pääsee tarvittaessa helposti käsiksi. Lisäksi asennusohjeen mukaan lämmitin täytyy sijaita vähintään 20 cm paisuntasäiliön alapuolella ja ideaalitilanteessa oltava pystysuorassa. Näillä ehdoilla asennuspaikaksi valikoitui tulipelti. Koska asennuksessa täytyy operoida sekä ylä- että alapuolelta, on polttoainesuodatin kiinnikkeineen sekä moottorin alapuolen suojamuovi irroitettava. Muuten käsille ei riitä tilaa varsinkaan konehuoneen puolella. Kuvassa näkyy lattaraudasta tehty kiinnike, jonka kiinnityskohtaa on kavennettu, jotta kiinnitysmutterille jää riittävästi kierrettä.

Kuva

Lämppärinkennolle menevä letku on moottorin päästä ulkohalkaisijaltaan 25 mm ja tulipellin läheltä 30 mm. Kennon letkuilla on yhteinen kiinnike, ja pari senttiä ennen tätä kiinnikettä ulkohalkaisija on vielä 25 mm. Katkaisin letkun tästä kohdasta, koska ostamistani tarvikkeista paksumpi letku oli sisähalkaisijalta 19 mm eli ulkohalkaisija on noin 25 mm. Tt-thermon liitännät ovat 16 mm.

Seuraavassa kuvassa oranssi viiva kuvaa letkua moottorista thermolle ja punainen thermolta kohti lämppärinkennoa.
Moottori-thermo -välille laitoin
- 1 kpl 19 mm 1-kulmaletku
- 1 kpl 16 mm 1-kulmaletku
- 1 kpl 16/19 mm supisteliitin

Thermolta kennolle laitoin
- 1 kpl 16 mm 3-kulmaletku
- 1 kpl 19 mm 3-kulmaletku
- 2 kpl 16 mm jatkoliitin
- 2 kpl 19 mm jatkoliitin
- 1 kpl 16/19 mm supisteliitin

Kuva

Sitten ilmausta (ja tottakai kennon paluuletkun ilmausruuvi katkesi :-D ) ja pari päivää nestepinnan tarkkailua. Jäähdytinnestettä meni pari litraa.

No kannattiko? Todellakin. Ensinnäkin siksi, että korjaamo olisi ottanut lämmittimen ja sisähaaran asennuksesta päivän työn. Mutta tärkeimpänä se lämmitysteho. Parin tunnin lämmityksen (ilma -1,5 astetta) jälkeen lämpömittari nousi käynnistyksessä 55 asteeseen! Tosin käynnistyksen jälkeen lämpömittari tipahti 50 asteeseen, mutta parin sadan metrin ajon jälkeen alkoi kohota. Eli jäähdytinnesteen lämpötila lienee melko lähellä 50 astetta. Kone tuntuu ympäriinsä kädenlämpöiselle.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Onko TT-thermon nykylaadusta kokemuksia?
Breraan voisin harkita lämmitintä, kun sydämestä vihlaisee tuon punaniskapuolison tapa hoitaa auton esilämmitys kelien kylmetessä. Auto puoleksi tunniksi pihalle raksuttamaan ennen lähtöä...

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja jazma »

En tiedä nykylaadusta, mutta itsellä tämä sama lämmitin toimii edelleen hienosti. Jos joskus hajoaa, niin en edes harkitse muunlaista lämmitintä tilalle. 8)

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kiitos muuten hyvästä ohjeesta. Vaikuttaako tuo kuristus 16 mm:in lämmityslaitteen tehoon?

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja jazma »

hjpp kirjoitti:Kiitos muuten hyvästä ohjeesta. Vaikuttaako tuo kuristus 16 mm:in lämmityslaitteen tehoon?
Ehdin asentaa tuon ensimmäisenä syksynä ennen pakkaskelejä, joten vertailukohtaa ei ole.
Sen verran hyvin tuossa tarkenee, että ero on kyllä marginaalinen.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Tämä tuli asennettua.
Laitoin sen tosin lämmittimen paluuletkuun, kun sen siihen hieman helpommalla sai. Tarvikkeina meni kaksi 16 mm:n letkua 90 asteen kulmalla ja kaksi supistetta, joista toisen sahasin tukiholkiksi. Tuon paluuletkun sisähalkaisija oli luokkaa 20-22 mm, joten toinen uusi letku tuli sovitettua tukiholkilla höystettynä suoraan vanhan sisään. Paluuletku kiertää nyt jouheasti täyden ympyrän TT:n kautta.
Kerran sitä on käytetty ja silloin toimi. Toivotaan pitkää ikää.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1435
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Isojötsiin TT-Thermon asennuspaikka, lämmitin on nyt ollut käytössä vuoden verran ja tyytyväinen olen, kone on vihdoin lämmin pakkasellakin.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4 ... 35#p591735
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Edelleen toimii ja lämmityslaitteen tehoon ei arvioperusteisesti ole vaikutusta.
Liitteet
IMG_1272.JPG
IMG_1272.JPG (140.3 KiB) Katsottu 8339 kertaa

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Tuon säteilylämmittimen teho kun on niin kehno, niin olen tällaista TT-Thermoa haaveillut itsekin, jos vain jaksaisi alkaa asentelemaan. Tietysti toki pohdintaan vaikuttaa sekin että aionko toisenkin talven tuolla täksi talveksi ostetulla 159:llä ajella. Toistaiseksi olen kyllä sen verran tuosta tykännyt, kulutkin kun on kohtuudessa koska tuohon riittää pelkkä liikennevakuutus, että periaatteessa voisi kesällä vaikka nikkaroidakin tuon TT-Thermon paikalleen. Ilmeisestikin puhaltelee heti lämmintä kun starttaa, jos kerran 55 asteeseen nousee? Vaikuttaako tuohon lämpimänpuhallukseen se, asentaako sen paluuletkuun vai muuhun, ei kai?

Avatar
Maunu
Viestit: 3473
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Meidän toisessa 159:ssä lämmityslaitteen putket kiertää webaston kautta, joka on apurungon päällä nokalla.
Ei huomattavaa lämmitystehon alennusta vaikka myös pohjamuovi on pois.
Mitään takaiskuventtiili hässäkkää ei ole asennettu väliin. Vielä kun tuo webasto jaksaisi lähteä tulille.

Kiinasta tilasin TT-thermoa vastaavan 3kw lämmittimen ja defa yhteensopivan johdonpätkän. Kaivinkoneeseen ajattelin laittaa sen kiinni.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^ Varmaankin lämmityslaitteen kenno on lämpimämpi, jos lämpö kiertää ensin sen kautta. Tämäkin versio tuntuu riittävältä.
Asennus on iltapuhteen pituinen tuumailuineen, jos alle pääsee hyvin.

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja jazma »

Ensimmäinen TT-thermo kohtasi loppunsa 2,5 vuoden jälkeen. Pumppu toimii, mutta neste ei lämpeä yhtään.

Onkos joku asentanut parannetun XC -version? https://www.tt-thermo.fi/tuotteet.html?id=0/748629
Parannukset kuulostavat hyvälle laitteen eliniän kannalta.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

jazma kirjoitti:Ensimmäinen TT-thermo kohtasi loppunsa 2,5 vuoden jälkeen. Pumppu toimii, mutta neste ei lämpeä yhtään.

Onkos joku asentanut parannetun XC -version? https://www.tt-thermo.fi/tuotteet.html?id=0/748629
Parannukset kuulostavat hyvälle laitteen eliniän kannalta.
Ilmeisesti ei ole täällä XC:stä kokemuksia?

Päädyin tuossa kampiakselin stefaa vaihtaessani vetämään piuhan sisätilalämppärille ettei tarvi enää ikkunoita rappailla ens talvena. Samalla mittailin säteilylämmittimen varmistaakseni että se on sökö, ei mennyt virtaa läpi eli selvä peli. Uusi defan säteilijä olisi 129eur, ja TT 500XC:n saa 159eur. Valinta kohdistuu siis TT:hen.

Mutta arvaako sitä 1000XC:tä laittaa ettei pala tolpista sulakkeet jos sisätilalämppärikin on toista tuhatta wattia?

Mitä kaikkia putkenpätkiä ton TT:n mukana tulee?

Avatar
Polforea
Viestit: 11125
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Voit laskea sillai summittaisesti, että 10A nallilta saa ulos sen ~2,2kW ja 16A nallilta ~3,6kW. Minä oon tupannu tähtäämään 2kW kokonaiskuormaan, koska vaikka kotona on dedikoitu 16A tökkeli autolle, ei välttämättä jossain kyläilypaikoissa yms ole.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^^ Eipä tainnut paketissa olla kuin kaksi letkunkiristintä. Hyvä kun ovat saaneet kasvatettua liitäntöjä edes hiukan, mutta isommatkin ne voisivat olla.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Ok, täytynee siis ostaa samalla noita mutkia ja supistimia sitten kun ostoksille lähtee. Mitenhän tuo 17mm lähtö, ainakin mitä motonetin noita perusletkuja katselin niin siellä oli 16mm ja 19mm vaihtoehtona, ei 17mm lainkaan.. Saakohan sen 16mm letkun venyteltyä siihen sitten vai mitenkähän tuo onnistuu..

90-asteisia kulmia näkyi olevan myös muovisena, mahtaako tuolla olla merkitystä ottaako ne kumiletkuna vai tommoisena "kovana"?

Kyllä se kovasti näyttäisi siltä että toinenkin talvi tulee 159:llä kärrättyä, jos siihen nyt oikein sisätilanlämppärit ja tt-thermot asentaa. :-D

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Vähemmän liitoksia, vähemmän vuotoja.
Biltemassa tai melkein missä tahansa varaosaliikkeessä maksaa sitten samat letkut ja liittimet alle puolet Motonetin hinnasta.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

No niin, suunnitelman mukaisesti aloin tuota asennusta värkkäämään. Ensimmäinen tenkkapoo tuli tarvikeliikkessä; meinasivat että tuo uusi XC-sarja oli niin paska että päättivät lopettaa koko TT-Thermon jälleenmyynnin. XC-sarjasta 300 myydystä oli 150 tullut takaisin takuuseen. KLD2 oli kuulemma sentään kestänyt pari vuotta, kuten tuossa yllä mainittua. Molempia oli jämäkappaleita vielä hyllyssä, joista aikoivat takuuhuollot hoitaa. Näin ollen ostin KLD2:n 1000-wattinenko se nyt oli.

Noh, toinen tenkkapoo tuli sitten letkujen kanssa. Tarvikeliikkeessä ei ollut minkäänlaisia mutkia 16mm tai muussakaan koossa. Noh, menin sitten puuiloon, josta olin scoutannut 16mm-mutkia jo ennakkoon. Sieltähän niitä löytyi ja muutamia otin mukaani, mutta seuraava tenkkapoo oli sitten 16mm-19mm supistimet. Niitä ei löytynyt puuilosta, eikä k-raudan lvi-puoleltakaan.

Kysymys kuuluu siis, mistä olette ostaneet noita 16mm-19mm -supistimia?

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Jossain Fixus tmv. liikkeessä niitä taisi olla. Ylempänä kirjoitin laittaneeni toisen 16 mm:n letkun tukiholkin kanssa suoraan isomman letkun sisään. Sopivasta kohtaa katkaistuna et tarvitse koko supistusta lainkaan vaan molemmat sopivat vanhan sisään.
Ei ole vuotanut liitos.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

hjpp kirjoitti:Jossain Fixus tmv. liikkeessä niitä taisi olla. Ylempänä kirjoitin laittaneeni toisen 16 mm:n letkun tukiholkin kanssa suoraan isomman letkun sisään. Sopivasta kohtaa katkaistuna et tarvitse koko supistusta lainkaan vaan molemmat sopivat vanhan sisään.
Ei ole vuotanut liitos.
Kiitos, juu, kirjoituksesi perusteella päädyinkin ostamaan hieman suppeamman arsenaalin putkia, ja ajattelin toteuttaakin esittämälläsi ajatuksella, mutta tuo supparien saatavuus tosiaan pääsi yllättämään. Pitääpä vilkaista josko edes motonetissä olisi.

EDIT: Motonetissä ois tommmmmone, liekkö soppeli? https://www.motonet.fi/fi/tuote/450362/ ... e-o19-15mm

jazma
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Elo 2004, 07:42
Car(s): ex: 159 2.0 JTDm sportwagon -11
Paikkakunta: Oulu

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja jazma »

Beta Julio kirjoitti:No niin, suunnitelman mukaisesti aloin tuota asennusta värkkäämään. Ensimmäinen tenkkapoo tuli tarvikeliikkessä; meinasivat että tuo uusi XC-sarja oli niin paska että päättivät lopettaa koko TT-Thermon jälleenmyynnin. XC-sarjasta 300 myydystä oli 150 tullut takaisin takuuseen. KLD2 oli kuulemma sentään kestänyt pari vuotta, kuten tuossa yllä mainittua. Molempia oli jämäkappaleita vielä hyllyssä, joista aikoivat takuuhuollot hoitaa. Näin ollen ostin KLD2:n 1000-wattinenko se nyt oli.
Liekö sattumaa, että https://www.tt-thermo.fi/ myy nyt välivarastostaan XC -sarjaa 50 euron alennuksella?

Sanoivatko tarvikeliikkeessä tarkemmin, että mikä noissa XC -sarjalaisissa on hajonnut?
Onkohan KLD -sarjalaisessakin samat ongelmat, kun nettisivujen mukaan uusitussa KLD2:ssa on "suurempi teho pumpussa, uusi vastusrakenne sekä uusi tiivisterakenne".

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

jazma kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:No niin, suunnitelman mukaisesti aloin tuota asennusta värkkäämään. Ensimmäinen tenkkapoo tuli tarvikeliikkessä; meinasivat että tuo uusi XC-sarja oli niin paska että päättivät lopettaa koko TT-Thermon jälleenmyynnin. XC-sarjasta 300 myydystä oli 150 tullut takaisin takuuseen. KLD2 oli kuulemma sentään kestänyt pari vuotta, kuten tuossa yllä mainittua. Molempia oli jämäkappaleita vielä hyllyssä, joista aikoivat takuuhuollot hoitaa. Näin ollen ostin KLD2:n 1000-wattinenko se nyt oli.
Liekö sattumaa, että https://www.tt-thermo.fi/ myy nyt välivarastostaan XC -sarjaa 50 euron alennuksella?

Sanoivatko tarvikeliikkeessä tarkemmin, että mikä noissa XC -sarjalaisissa on hajonnut?
Onkohan KLD -sarjalaisessakin samat ongelmat, kun nettisivujen mukaan uusitussa KLD2:ssa on "suurempi teho pumpussa, uusi vastusrakenne sekä uusi tiivisterakenne".
Meinasi että pumppu pyörii muttei lämmitä, eli vastukset kai palaa XC:ssäkin, liekö joku pieni suunnitteluvirhe siinä rakenteessa missä se vastus ei ole suoraan kosketuksissa nesteen kanssa... Tai voihan se olla enemmän tai vähemmän tietoinen valmistusvirhekin, suunnittelija speksaa jonkun tietyn lämpöäjohtavan matskun vastuksen ympärille, ja kinkki sitten korvaa ko.matskun jollain vähän samannäköisellä...
:eggface:

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Beta Julio kirjoitti:
EDIT: Motonetissä ois tommmmmone, liekkö soppeli? https://www.motonet.fi/fi/tuote/450362/ ... e-o19-15mm
Lienee juu. Yhdestä suorasta esim. 16-16 jatkosta saat toki katkaistua tarvittavat kaksi tukiholkkia.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

hjpp kirjoitti:
Beta Julio kirjoitti:
EDIT: Motonetissä ois tommmmmone, liekkö soppeli? https://www.motonet.fi/fi/tuote/450362/ ... e-o19-15mm
Lienee juu. Yhdestä suorasta esim. 16-16 jatkosta saat toki katkaistua tarvittavat kaksi tukiholkkia.
Kova pää, ymmärsin vasta nyt että tarkoitit tuossa yllä ettå supistimien sijasta menisi kahdella 16mm tukiholkillakin, kun laittaa molemmat vain sinne alkuperäisen letkun sisään. Täytyypä kokeilla silleen.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Hommaa taas pähkäilty, varsinaista etenemistä ei ole tapahtunut... :( Tuolla KLD2:lla tulee minusta vähän hankalasti tuo toinen letkuliitin jos sen asentaa alkuperäisen telineen mukaisessa suunnassa. Se tulee suoraan pakosarjaa kohti ja tilaa ei jää paljoa. Lisäksi itseä hieman arveluttaa tuo kiinnitys tulipeltiin, tuntuu ettei siitä arvaa summassa pukata ruuvia läpi...

Onko kukaan siis asentanut tällaista 2.2JTS:ään? Mietin että mahtaisiko tuon saada järkevimmin akkutelineen alapuolelle kiinni?

Kumpi noista tulipellin läpi menevistä letkuista on paluu? Kuskin vai vänkärin puoleinen?
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

EDIT: päivittelin kuvat suoraan näkyville linkkien sijasta.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Tämä homma jäi tuossa lomalla vähän muiden hommien jalkoihin, mutta kun aamuisin lämpötilat huitelee jo +7:ssä, niin palautui taas mieleen. :D

Eli tuonne tulipeltiin tuota ei saa järkevästi, johtuen noista letkulähdöistä. Olisiko kellään mitään kantaa / vinkkiä asiaan, että voisiko tuo toimia tuossa letkussa mikä tulee tuon akkutelineen vierestä, kun olin katsovinani että tuonne akkutelineen alle sen ehkä saisi ängettyä?
Kuva

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Eikös se pitänyt saada asennettua aika alas? Löytyisikö tulipellistä alempaa tilaa?

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

hjpp kirjoitti:Eikös se pitänyt saada asennettua aika alas? Löytyisikö tulipellistä alempaa tilaa?
Tahtoo siellä alempana olla pakosarja vielä enemmän tiellä :/ Ohjeessa muistaakseni oli että 10cm paisarin alapuolelle, joten jos sen tuohon akkutelineen alle saisi kiinni niin silmävaraisesti arvioituna minusta voisi mennä oikealle korkeudelle.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

Tuon akkutelineen alle asentamisessa nyt päällimmäinen kysymys on että kumpi letku noista tulipellin läpi tulevista letkuista oli se meno ja kumpi paluu? Kun tuo mikä tuossa kuvassa näkyy tuossa akkutelineen vieressä, on toinen niistä tulipellin läpi tulevista letkuista, niin voiko sitä ylipäänsä siihen letkuun asentaa?

Avatar
hjpp
Viestit: 1911
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): Spider V6, 164 ts, (Xf 30d)
Paikkakunta: Espoo

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja hjpp »

Kuskin puoleinen on meno ainakin muun mallisessa. Olettaisin, että kaikissa malleissa olisi sama.

Beta Julio
Viestit: 757
Liittynyt: 09 Marras 2018, 12:53
Car(s): 159 + saksalaisia harrasteita

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja Beta Julio »

hjpp kirjoitti:Kuskin puoleinen on meno ainakin muun mallisessa. Olettaisin, että kaikissa malleissa olisi sama.
Hyvä, kiitokset tiedosta. Minun nähdäkseni se letku menee "semmoisenaan" siitä akkutelineen vierestä, eli lieneekö tuota asennuspaikkaa vastaan mitään muuta lisäsyytä mitä minä noviisina en osaa ajatella? Niin tietäisi kannattaisiko sitä alkaa purkamaan sen verran että näkisi että mahtuuko sitä ylipäänsä tuohon paikkaan asentamaan...

silencio
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Loka 2006, 19:56
Car(s): Alfa Romeo 159

Re: Tt-thermon asennus 159:iin

Viesti Kirjoittaja silencio »

ite asensin 2,2 jts akkukotelon alle https://www.mtt-trading.fi/cat/p3096-tt ... ja-fi.html toi lämmitin,ja siitä apurunkoa hyväksi käyttäen sisähaara porkkanasorvilla lammityslaitteen kondessioveden ulostulovesiputken vierestä sisään ja samalla meni stp vaimennusmattoa jalkatilaan paljaille peltipinnoille sori kuvia ei siinä tohinassa tullu otettua

Vastaa Viestiin