2.4 jtdm jakopään merkit

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
joasiro
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Loka 2016, 13:28
Car(s): Tervehdys. Onko kellään tietoa jakopään ajoitusmerkeistä, lähinnä nokan merkkiä?? ?? Auto 159 2.4 Jtdm vm 2006. Kampuran lukitustyökaluna minulla on Gates:in 4850 sarja!! Joa

2.4 jtdm jakopään merkit

Viesti Kirjoittaja joasiro »

Terve. 159 2.4 jtdm 2006. Jakopään merkit?? Lukitustyökaluna Gates:in 4850 !! Miten nokan merkki ?? Joa

seppo
Viestit: 1361
Liittynyt: 30 Kesä 2008, 14:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.4 jtdm jakopään merkit

Viesti Kirjoittaja seppo »

Ei ole merkkejä, akselit lukitaan erikoistyökaluilla sivusta(tulpan alla reijät ) huollossa ei voi lukita kuin etummaisen akselin kun takana ei ole tilaa.

Avatar
Maunu
Viestit: 3487
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): Stelvio 2,2 JTDM 210hv 2018, 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, Subaru Forester 2.0X 2006, Peugeot E-2008 2024
Paikkakunta: Pori

Re: 2.4 jtdm jakopään merkit

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ota koneen etupuolella olevasta nokka-akselista huolto tulppa pois ja ruuvaa tilalle toinen niistä jousitetuista tapeista. Pyöritä konetta kampiakselista myötä päivään kunnes kuulet lukitustapin napsahtavan paikoilleen.

Tämän jälkeen kampiakseli pitäisi olla merkissään. Kampiakselin lukitset laittamalla -O mallisen raudan kiinni kahdella pultilla hihnapyörän kiinnityskohtiin ja jatkomutterilla koneen kylkeen. Hihnan pois oton ja uuden laiton ajaksi lukon joutuu ottamaan pois. Kampiakseli ei ainakaan minulla liikkunut helposti mihinkään, kun laitoin uuden hihnan paikoilleen.

Nokka-akselissa pitäisi olla nyt merkki noin kello kahden kohdalla. Uudessa hihnassa on viivat jotka kohdistetaan kampiakselin merkkiin ja nokka-akselin merkkiin. Syöttöpumpun merkkiä ei tarvitse laittaa paikoilleen, mutta sillekin on oma merkki hihnassa. Kiristin auki, vanha hihna pois, uusi vesipumppu ja rullat paikoilleen. Uusi hihna merkkien kanssa paikoilleen, kiristin oikeaan kireyteen ja lukkotyökalut pois ja koneen varmuus pyöritys käsin.

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_jtd_cambelt.shtml

Vanhemman mallin hihna on aikalailla samanlainen vaihtaa.

Jäi varmaankin jotain tärkeää pois ohjeista, mutta suht helppo hihnan vaihto on kyseessä ja on tehtävissä ihan kotipihassa. Pari hallitunkkia toisin vaatii, että saa pidettyä korin ja koneen hyvässä asennossa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

joasiro
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Loka 2016, 13:28
Car(s): Tervehdys. Onko kellään tietoa jakopään ajoitusmerkeistä, lähinnä nokan merkkiä?? ?? Auto 159 2.4 Jtdm vm 2006. Kampuran lukitustyökaluna minulla on Gates:in 4850 sarja!! Joa

Re: 2.4 jtdm jakopään merkit

Viesti Kirjoittaja joasiro »

:wink: :-D :-D
Maunu kirjoitti:Ota koneen etupuolella olevasta nokka-akselista huolto tulppa pois ja ruuvaa tilalle toinen niistä jousitetuista tapeista. Pyöritä konetta kampiakselista myötä päivään kunnes kuulet lukitustapin napsahtavan paikoilleen.

Tämän jälkeen kampiakseli pitäisi olla merkissään. Kampiakselin lukitset laittamalla -O mallisen raudan kiinni kahdella pultilla hihnapyörän kiinnityskohtiin ja jatkomutterilla koneen kylkeen. Hihnan pois oton ja uuden laiton ajaksi lukon joutuu ottamaan pois. Kampiakseli ei ainakaan minulla liikkunut helposti mihinkään, kun laitoin uuden hihnan paikoilleen.

Nokka-akselissa pitäisi olla nyt merkki noin kello kahden kohdalla. Uudessa hihnassa on viivat jotka kohdistetaan kampiakselin merkkiin ja nokka-akselin merkkiin. Syöttöpumpun merkkiä ei tarvitse laittaa paikoilleen, mutta sillekin on oma merkki hihnassa. Kiristin auki, vanha hihna pois, uusi vesipumppu ja rullat paikoilleen. Uusi hihna merkkien kanssa paikoilleen, kiristin oikeaan kireyteen ja lukkotyökalut pois ja koneen varmuus pyöritys käsin.

http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_jtd_cambelt.shtml

Vanhemman mallin hihna on aikalailla samanlainen vaihtaa.

Jäi varmaankin jotain tärkeää pois ohjeista, mutta suht helppo hihnan vaihto on kyseessä ja on tehtävissä ihan kotipihassa. Pari hallitunkkia toisin vaatii, että saa pidettyä korin ja koneen hyvässä asennossa.

jalittam
Viestit: 1842
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta, C5 sitikka, 740 penari, 508GT pösö
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: 2.4 jtdm jakopään merkit

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Pelkkään hihnanvaihtoon ei tartte lukituskaluja. Väri väriin ja loput maihin.

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: 2.4 jtdm jakopään merkit

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Laitetaan tähän ketjuun, 166 JTD 20V kyseessä josta remmi poikki. 6 keinua murtui. Tilasin osat ja lukitusvermeet (http://www.ebay.de/itm/222135871740). Kampuran lukitusverme ei sovi, hihnapyörän nypykkä ei osu työkalun reikään. Väärä vai viallinen työkalu? Enkä ole keksinyt muita merkkejä alahihnapyörästä millä saisi nollaan, joku merkki pyörässä on mutten keksi sille kaveria. Saisi toki kellotettua suuttimen reiästä mutta siihenkin pitäisi keksiä värkit. Oisko kellään oikeata kalua lainaksi tai CAD kuvaa moisesta? Vai uskaltaisinko laajentaa nystyrän koloa vähän, olisiko se kuitenkin oikeassa asteessa. Tai jotai ehdotuksia. Kuvia liitteenä.
Liitteet
pienijako3.jpg
pienijako3.jpg (224.13 KiB) Katsottu 2215 kertaa
pienijako2.jpg
pienijako2.jpg (246.56 KiB) Katsottu 2215 kertaa
pienijako1.jpg
pienijako1.jpg (222.88 KiB) Katsottu 2215 kertaa
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 2.4 jtdm jakopään merkit

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Toi pieni nysty pitäisi olla suoraan alaspäin ja mennä tuohon pieneen reikään. Pultti vasemmalle puolelle ja varsi vasemmalle vaakaan. Yksi öljypumpun kotelon pultti irti ja vaarnapultti siihen ja sitten ajoitustyökalu lukitaan vaarnapulttiin mutterilla. Mulla on tuo lukitus rauta, mutta en ole vielä kokeillut sopiiko paikoilleen.
Hieman on epäselvä tuo kirjan opastus, mutta tekstissä sanotaan tappi klo 6 asennossa, mutta onko kone kallistettu eteenpäin, kuvassa näyttäisi olevan. Kuitenkin varsi päästä kiinni öljypumpun kotelon yhteen pultin paikkaan.

Avatar
VMTD
Viestit: 3336
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97, Lancia Lybra 1.8 -01
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 2.4 jtdm jakopään merkit

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tossa on kuva, vaikka näitä ei saisi julkasta kun ei ole lupaa! Tosin ohje 10v.
Liitteet
hihnan asennus.jpg
hihnan asennus.jpg (118.56 KiB) Katsottu 2165 kertaa

Avatar
jyrkip
Viestit: 821
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: 2.4 jtdm jakopään merkit

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Jep. Ei muuta pulmaa kun tuo nystyrä ei osu lukitustyökalun reikään. Täytyy koittaa lainata jostain toinen kappale jos olen onnistunut saamaan sekundaa. Muutenhan 166 jtd:n jakopää on helppo.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Ex. 156 2,4 JTDm 20V Sportwagon -05
Ex. Giulia 1300 -72

Avatar
Vito
Viestit: 754
Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05x2,156 SW 2.0 JTS-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Paikkakunta: Loch Troll

Re: 2.4 jtdm jakopään merkit

Viesti Kirjoittaja Vito »

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=4&t=27425

Multa saat kalut lainaan jos haet Hiidenvedeltä parikyt kilsaa Nummelasta

Vastaa Viestiin