Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 24 Loka 2020, 02:15



Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
1,9 jtdm jakopää. 
Kirjoittaja Viesti

Liittynyt: 14 Elo 2013, 19:20
Viestit: 8
Paikkakunta: Raahe
Auto: Alfa Romeo 159 1,9 JTDm, vm 2008.
Vastaa lainaamalla
Viesti 1,9 jtdm jakopää.
Terve,
Matkanteko katkesi eilen täydestä 120km/h vauhdista. Vedot hävisi ja Alfa halvaantui tien poskeen ja kotimatka vaihtui hinurikyytiin. Ensimmäisen tukinnan perusteella jakoremmi poikki. Onkos foorumilaisilla kokemusta/tietämystä miten 1,9jtdm koneen käy jakoremmin rikkoutuessa? Auto siis 159 2008 ja tosiaan se 1,9jtdm. Jossain olin lukevinani, että venttiiöien kainuvipuihin olisi tehty heikko kohta, joka vauriotilanteessa katkeaa/vääntyy venttiilien sijasta..ainakin teoriassa..kokemusperäinen tieto aiheesta olisi kuitenkin enemmän kuin tervetullutta.

-Mastroianni


28 Syys 2020, 15:19
Profiili
Avatar

Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Viestit: 5117
Paikkakunta: Keuruu
Auto: Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 1,9 jtdm jakopää.
Mastroianni kirjoitti:
Terve,
Matkanteko katkesi eilen täydestä 120km/h vauhdista. Vedot hävisi ja Alfa halvaantui tien poskeen ja kotimatka vaihtui hinurikyytiin. Ensimmäisen tukinnan perusteella jakoremmi poikki. Onkos foorumilaisilla kokemusta/tietämystä miten 1,9jtdm koneen käy jakoremmin rikkoutuessa? Auto siis 159 2008 ja tosiaan se 1,9jtdm. Jossain olin lukevinani, että venttiiöien kainuvipuihin olisi tehty heikko kohta, joka vauriotilanteessa katkeaa/vääntyy venttiilien sijasta..ainakin teoriassa..kokemusperäinen tieto aiheesta olisi kuitenkin enemmän kuin tervetullutta.

-Mastroianni


8v vai 16v moottori? 16v:ssä pääsee hyvällä tuurilla keinuvipujen vaihdolla, 8v koneisessa ei. 16v:ssä parhaimmillaan riittää jakopään ja keinuvipujen uusiminen sekä ajoituksen kohdalleen laitto (myös nokkien välinen).

Edit: vai olikos JTDm koneet kaikki moniventtiilisiä...


28 Syys 2020, 16:37
Profiili

Liittynyt: 14 Elo 2013, 19:20
Viestit: 8
Paikkakunta: Raahe
Auto: Alfa Romeo 159 1,9 JTDm, vm 2008.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 1,9 jtdm jakopää.
16V motti kyseessä...joten tuurilla(-ko) siis voisi mennä keinuvipujen vaihdolla ja säädöillä?!


28 Syys 2020, 17:04
Profiili
Avatar

Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Viestit: 5117
Paikkakunta: Keuruu
Auto: Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 1,9 jtdm jakopää.
Mastroianni kirjoitti:
16V motti kyseessä...joten tuurilla(-ko) siis voisi mennä keinuvipujen vaihdolla ja säädöillä?!


Sitten ei muuta kuin uudet keinut paikalleen ja jako kohdalleen ja rohkeasti starttia pyörittämään. Vaara on tarjolla että pääsee ihan noin vähällä mutta voi ne venttiilit silti olla ottaneet siipeensä.


28 Syys 2020, 17:46
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Viestit: 1062
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Auto: 147 2.0 T.Spark -08
147 1.9 JTDm -07
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 1,9 jtdm jakopää.
Noissa on käynyt myös niin että hajonneiden keinujen neulalaakereiden neulat pääsee öljykiertoon ja sitä myöten on myöhemmin seurannut moottorivaurio. Kannattaa siis katsoa tarkkaan että löytyy kaikki neulat sieltä kannesta.


29 Syys 2020, 09:13
Profiili
Avatar

Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Viestit: 1531
Paikkakunta: Espoo
Auto: 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xm)
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 1,9 jtdm jakopää.
Onkohan tämä ensimmäinen nelipytty, joka katkaisee hihnansa? Ei varmaankaan ole, mutta eipä muistu yhtään mieleen. Vesipumppuvikaisia kai muutamia joskus on ollut.


29 Syys 2020, 10:48
Profiili
Avatar

Liittynyt: 11 Loka 2011, 16:29
Viestit: 3243
Paikkakunta: Pohojammaa
Auto: (N1) '03 FL- 156 SW JTD M-JET16 , Giulia ´17 2.0 T sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 1,9 jtdm jakopää.
hjpp kirjoitti:
Onkohan tämä ensimmäinen nelipytty, joka katkaisee hihnansa? Ei varmaankaan ole, mutta eipä muistu yhtään mieleen. Vesipumppuvikaisia kai muutamia joskus on ollut.


Ei ainakaan vuosien 11 ja tämä päivä välillä ole saittilaisilta kuullut moista. Onko 159 2,0 sama 3 vuotta ja 60 tkm -suositus kuin
1,9 JTDm:llä ? Tosin olen omassa todennut, että max 4 v tai 80 tkm toimii myös, jos näin lauhat talvet jatkuvat... kun ei ne alkuperäiset vesipumput enää kiusaa. Nyt vaihdot omassa koko jakopäällä tehty v.12, 15 ja 18 ja max kilometrit väleillä 60- 80 tkm.

_________________
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too


29 Syys 2020, 17:14
Profiili

Liittynyt: 03 Kesä 2005, 10:49
Viestit: 456
Paikkakunta: Kymenlaakso
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 1,9 jtdm jakopää.
hjpp kirjoitti:
Onkohan tämä ensimmäinen nelipytty, joka katkaisee hihnansa? Ei varmaankaan ole, mutta eipä muistu yhtään mieleen. Vesipumppuvikaisia kai muutamia joskus on ollut.


Sukulaismiehen 1.9 Tid 9-5 Saabissa kävi sama, remmi poikki vauhdissa. Pannuhan on sama. Ottivat kannen auki, ehkä turhaan. Keinut näissä toimii aika hyvin sulakkeina.


29 Syys 2020, 19:40
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Kesä 2011, 00:17
Viestit: 8690
Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Auto: 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
4C 1:24 TBi
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 1,9 jtdm jakopää.
^Saapeissa näitä on paukkunut jonkin verran, kun GM:n jakopään huoltoväli on vuodesta riippuen 120 tai 150tkm ja orggis vesipumput on tupannu kestämään ~100tkm. Yhtään en muista siltä puolelta kuulleeni, jonka laukeamisen juurisyy olisi muu kuin tuo vesipumppu.

_________________
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.


29 Syys 2020, 20:05
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Viestit: 740
Paikkakunta: Loch Troll
Auto: 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 1,9 jtdm jakopää.
Jiitee kirjoitti:
Onko 159 2,0 sama 3 vuotta ja 60 tkm -suositus kuin
1,9 JTDm:llä ?

156 20v 2.4 jtdm:ssä suositus on kyllä ohjekirjan mukaan 4v /120tkm joten eiköhän se 16v:ssäkin ole sama,ainakin rouvan Bravo 2.0 jtdm:ssä on 4v/120tkm vai onko 159:ssä pudotettu alemmaks ? :roll:


01 Loka 2020, 08:00
Profiili
Avatar

Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Viestit: 1531
Paikkakunta: Espoo
Auto: 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xm)
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 1,9 jtdm jakopää.
Kaksi kappaletta siis. Suunnittelu vaikuttaa aika onnistuneelta, sanoisin.
Ja vaihtoväli tosiaan on täällä 120tkm ja etelämpänä 150tkm.


01 Loka 2020, 19:51
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Viestit: 1062
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Auto: 147 2.0 T.Spark -08
147 1.9 JTDm -07
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 1,9 jtdm jakopää.
Lainataampas tätä ketjua.
Kukas tietää noista jtdm:n jakoremmien hammasmääristä faktatietoa? Sarjoja myydään siis kahdella eri hihnalla, joista toisessa 198 hammasta ja toisessa 199 hammasta. Pidempi remmi passaa ilmeisesti CF4 koneeseen ja lyhyempi CF3 koneeseen. Mutta kumpikos moottori on kyseessä tämmöisessä fl 147:ssa?
Jakoremmi 5v vanha 80tkm ajettu, kai tuo vielä menisi mutta vois olla järkevää vaihtaakin :)


13 Loka 2020, 11:40
Profiili
Avatar

Liittynyt: 11 Loka 2011, 16:29
Viestit: 3243
Paikkakunta: Pohojammaa
Auto: (N1) '03 FL- 156 SW JTD M-JET16 , Giulia ´17 2.0 T sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 1,9 jtdm jakopää.
JMC kirjoitti:
Lainataampas tätä ketjua.
Kukas tietää noista jtdm:n jakoremmien hammasmääristä faktatietoa? Sarjoja myydään siis kahdella eri hihnalla, joista toisessa 198 hammasta ja toisessa 199 hammasta. Pidempi remmi passaa ilmeisesti CF4 koneeseen ja lyhyempi CF3 koneeseen. Mutta kumpikos moottori on kyseessä tämmöisessä fl 147:ssa?
Jakoremmi 5v vanha 80tkm ajettu, kai tuo vielä menisi mutta vois olla järkevää vaihtaakin :)


Eikös sulla ole 16-venttiilinen ?
http://ricambi.alfisti.net/product_info.php?products_id=7892
Tuo käy.

Mulla olisi 8.18. ostettu tuo sarja näitä vajaa ( 1 x Screw#V41102#
1 x Spacer#V71184# ) 198-hampainen Daycon sarja jouten. Säilytetty kuivassa ja pimeässä.

Saat tarjota mitä haluat. Pistä yv jos kiinnostaa. Mm. huomenna tulossa Sjoelle.
Terv. Tiaisen Juha

_________________
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too


13 Loka 2020, 12:25
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Viestit: 1062
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Auto: 147 2.0 T.Spark -08
147 1.9 JTDm -07
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 1,9 jtdm jakopää.
16v on joo. Ess:n mukaan tässä on euro4 moottori, eli 199 hampaisella remmillä, silloin tuo sun ei käy :)
Kiitoksia kuitenkin.


13 Loka 2020, 14:04
Profiili
Avatar

Liittynyt: 11 Loka 2011, 16:29
Viestit: 3243
Paikkakunta: Pohojammaa
Auto: (N1) '03 FL- 156 SW JTD M-JET16 , Giulia ´17 2.0 T sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 1,9 jtdm jakopää.
^ Ok. Ricambi-Alfistilla sitten näemmä on väärää tietoa saitilla.

_________________
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too


13 Loka 2020, 16:32
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 15 viestiä ] 

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com