164 ts nopeusmittari

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
SP
Viestit: 958
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

164 ts nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja SP »

kun mittarin mukaan ajelee 50 kmh niin todellinen nopeus on noin 75 kmh,renkaat on orkkiskokoa,mistä johtuu!!!!! :crazyeyes:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Todennäköisesti yksi mittarin trimmeri on heikossa hapessa. AREFin kerholehdessä oli juttu sen vaihtamisesta, multakin löytyy tekstimuodossa jos tarvitset.

Osa ei maksa kuin alta euron, eli eipä ole kallis remppa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Juu mars kauppaan ja ostat 22 ohmin makaavan trimmerin. Siinä se vika piilee. Tyyppivika.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
SP
Viestit: 958
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

mittari

Viesti Kirjoittaja SP »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Todennäköisesti yksi mittarin trimmeri on heikossa hapessa. AREFin kerholehdessä oli juttu sen vaihtamisesta, multakin löytyy tekstimuodossa jos tarvitset.

Osa ei maksa kuin alta euron, eli eipä ole kallis remppa.
jos jotain ohjeita remppaan löytyy,niin olis tarpeen!!! :crazyeyes:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: mittari

Viesti Kirjoittaja Jakke »

SP kirjoitti:
jos jotain ohjeita remppaan löytyy,niin olis tarpeen!!! :crazyeyes:
Varmsti täältä löytyy apua. Ainakin mulla ja Rasvanäpillä om hommasta kokemusta.
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: mittari

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jakke kirjoitti:Varmsti täältä löytyy apua. Ainakin mulla ja Rasvanäpillä om hommasta kokemusta.
Joo, laitoin jo tuosta artikkelin sähköpostiin. Eipähän tuo mikään kummoinen homma ole.

"Varmsti", "om"... Joku muukin on tainnut käydä chillailemassa :drinking:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Jakke
Viestit: 3373
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 159 2.2 SW
Fiat Coupé

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: mittari

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
"Varmsti", "om"... Joku muukin on tainnut käydä chillailemassa :drinking:
Hups :oops: Käry kävi heti :mrgreen:
facebook.com/jakkeh
ooo--v--ooo

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4855
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

OK..tätä olenkin odottanut.Nopeusmittari pillkkii ja välillä toimimatta kokonaan.Tosin menee satoja km että ei oireile.Eli jos on tuo trimmeri rikki niin vaikuttaako se niin että matkamittarikaan ei toimi?Nimittäin itsellä loppuu sen toiminta samalla.Eli olisiko anturi menossa vaihtoon?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Trimmeri ei vaikuta matkamittariin, sillä säädetään vain neulaa kääntävän moottorin jännitettä. Jos matkamittarikin pykii niin vika on luultavasti anturissa tai sitten jossakin liitoksessa.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Mulla alkoi näyttämään matkamittarikin liian vähän. Homma ei ikinä kerinnyt ratkeamaan mutta syyllinen luultavasti oli se vaihdelaatikossa oleva anturi. Itte avasin sen ja nähtävästi sieltä tippui joku tanko/akseli joka välittää pyörintänopeuden anturille. Mittari ei näyttänyt enään mitään ja lumihangesta ei puuttuvaa osaa löytynyt :oops:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4855
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

OK....hieman ajattelinkin että ei menis trimmerin kautta....no hyvä tieto.Pitää vaan alkaa etsiin.GTV6:ssa on samaa oiretta ja siinä muka saatiin mitattua että ei tulisi koko aikaa tietoa anturilta.Tosin on vielä ostamatta.Eilen pelas hyvin 500km Turusta Kuopioon.....eli seurantaan... :)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

mulla näyttää mittari oikein sillon kun se edes toimii. Eli melkein koko ajan mittari näyttää nollaa, ja matkamittari ei toimi myöskään silloin. Mittarin saan usein toimiin laittamalla takasumuvalon päälle ja pois, niin kuuluu "naps" ja mittari palaa henkiin. Sen jälkeen se toimii aikansa useimmiten sellasen 5km. Mitenköhän tuollaisenkin saisi korjattua? Niin auto oli 164 ts -87.

Avatar
Fild
Viestit: 65
Liittynyt: 26 Joulu 2003, 04:38
Car(s): 156 v6
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Fild »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Todennäköisesti yksi mittarin trimmeri on heikossa hapessa. AREFin kerholehdessä oli juttu sen vaihtamisesta, multakin löytyy tekstimuodossa jos tarvitset.
Ois muuten samanlainen juttu. Jos viittit laittaa sen jutun postiin niin arvostaisin kyllä. Kiitoksia vaan.

Avatar
90
Viestit: 8047
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): 75 2.0 TwinSpark -87
90 2.5 Super -87
164 3.0 autom -88
166 3.2 -99
QP IV V6 evoluzione -00
Volvo V60 T8 R-design AWD -21
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Fild kirjoitti:
Ois muuten samanlainen juttu. Jos viittit laittaa sen jutun postiin niin arvostaisin kyllä. Kiitoksia vaan.
tässäpä linkki tuonne arefin sivuille josta ohje löytyy:

http://www.aref.fi/tap/tap8.htm

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jeps, tuossahan tuo jo tulikin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Alla olevat rinkulat 205/65/16".

http://www.aref.fi/tap/tap8.htm

Ohjeistuksessa 205/55/16" paljonko koko erolla on vaikutusta säätöön.

"Esimerkiksi 205/55-16-renkailla varustetussa 164 TS:ssä 1750 kierrosta minuutissa nelosella vastaa nopeutta 50 km/h, 2250 kierrosta viitosella on 80 km/h ja 2750 kierrosta viitosella 100 km/h."

Kuinkahan pitkä johdot voisi vetää trimmeriin ennekuin resistanssi muuttuu liikaa. Olis helpompi ajon aikana vaudissa säätää.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuon kehänpituuden vaikutuksenhan voi laskea STRO-taulukoiden perusteella.

Kyllä sille trimmerille voi kunnon johdon vetää, johdon resistanssi on hituvirralla (kun se ei lämpene) niin pieni ettei sillä ole mitään merkitystä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuon kehänpituuden vaikutuksenhan voi laskea STRO-taulukoiden perusteella.
:crazyeyes:

Avatar
155TS
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Eiköhän tolla pääse helpoimmalla :wink:
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

155TS kirjoitti:http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Eiköhän tolla pääse helpoimmalla :wink:
No nyt menii liian helpoksi :wink:

Avatar
aar
Viestit: 143
Liittynyt: 25 Tammi 2004, 00:53
Paikkakunta: Artjärvi

Viesti Kirjoittaja aar »

olisiko joku mitannu potikan arvoa millä nopeus on kohdallaan niin helpottaisi varmaankin asennuksen/säädön tekemistä
Jaguar X
Toyota Hiace TDIC
Scenic dti
Polaris

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Saattaapi olla aikalailla mittari kohtanen tuo tarvittava vastus. Halvoissa elektroniikka komponenteissa sallitaan prosentuaalisesti melko suuret toleranssit joita saadaan sitten juuri potikoilla paikkailtua...

Onko 33:n sähköisissä mittareissa vastaava potikka ja vastaavia ongelmia? Tuli vaan mieleen kun ei ole koskaan tullut tutustuttua tarkemmin mittarin rakenteeseen...

CARF0329
Viestit: 3
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 22:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja CARF0329 »

moi ,jos et oo vielä vaihtanu trimmeriä , niin kannattaa kokeilla sumuttaa siihen jotain voitelevaa elektroniikanpuhdistusainetta ja samalla pyöritellä trimmerin säätöruuvia . Mulla oli sama vika , mittari näytti ainakin 30 pros. liian vähän ja pelkkä trimmerin herkistely autto ( ninkuin on auttanut kaikkiin muihinkin sähkölaitteiden toimimattomuuksiin ) . Nyt näyttää oikein . Ei sen puoleen trimmerin ostin ja se makso 50 senttiä bebekissä

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Juu, kyllä se contact cleaner auttoi mullakin vähän aikaa mutta sitten mittari alkoi taas näyttää liian vähän. Uudella trimmerillä ei enää kiukutellut.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Katotaans kaunko pysyy nopeudet kohillaan kun putasasin trimmerin tänään.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Palailen jälleen aiheeseen sillä piirilevy on nyt tuossa pöydällä.
Aluksi aattelin vaihtaa tuon trimmerin, mutta nyt aloinkin miettimään että tuskinpa syy on siinä.
Oireena on nopeusmittarin pomppoilu, Suurimman osan ajasta näyttää nollaa (matkamittari ei myöskään toimi), joskus painamalla takasumuvalon nappia niin kuuluu jostain sisältä "naps" ja mittari palaa henkiin joksikin aikaa kunnes taas tipahtaa (hieman pomppoillen). Tuo voisi johtua tuosta anturista vaihdelaatikon päällä, mutta jotenkin en vaan usko siihenkään. Mielestäni tuo vaikuttaa joltain kosketushäikältä, vai?
Onko kokemuksia/niksejä millä voisi ongelmaa lähtee ratkomaan?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Nopeusmittarin anturi on tulossa kohta, nyt tarttisinkin pientä ohjeistusta sen vaihtoon. Elikkä, tuossa jutussa koskien mittarin trimmerin vaihtoa, kerrottiin että vaihtaessa anturia voi helposti käydä niin, että joku muovi osa tippuu laatikkoon sisään. Nyt tarttiskin vähän tietää että miten minimoin/poistan tuon riskin?
Toiseksi olisi kiva tietää missä tuo anturi sijaitsee, kerran tuolla auton alla kömpiessäni sörkin kättä laatikon yläpuolelle ja käteen osui sellainen 5-10 cm pitkä, halkaisijaltaan parin sentin mötikkä, josta lähtee varmaan kaksi piuhaa. Voisikohan tuo olla kyseinen anturi? Ja jos tuo on se niin onko ainoa mahdollisuus sen irroittamiseen alapuolelta, sillä ainakin silloin tuo tuntui melkein mahdottomalta irroittaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Anturi tuli aikoinaan vaihdettua ja jälleen olisi sama homma edesse.

Täyttä varmuutta en ole saanut että syyllinen olisi tuo anturi. Oireethan on juuri nuo aikasemminkin mainitut pilkkiminen ja nopeuden näyttäminen alle todellisen. Voisiko vika kuitenkin olla tuossa trimmerissä?

Eli tällä hetkellä suurimmanosan ajasta anturi näyttää alle oikean nopeuden ja sitten välillä aina pompahtaa oikeeseen hetkeksi.

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Täytyykin soveltaa noita ohjeita omaankin autoon, tuntuu olevan kaikilla kenellä on 164:nen sama ongelma. Vois vaihtaa kaikki mittariston polttimot samalla...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Epezi kirjoitti:Eli tällä hetkellä suurimmanosan ajasta anturi näyttää alle oikean nopeuden ja sitten välillä aina pompahtaa oikeeseen hetkeksi.
Ei se ainakaan anturista johdu. Se toimii tai ei toimi, mutta ei näytä alakanttiin. Voisi hyvinkin olla trimmerivika.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Okei.. Eli trimmeri kauppaan...

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

samoja oireita mittari näyttää hiljasessa nopeudessa ehkä 10% liika vähän mutta täydessä nopeudessa liki 50% liika vähän,matkamittari näyttää oikein,eli mistä kaupasta moisia rimmereitä kannatais kysellä ja millä nimellä etteivät ihan naura pihalle.

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

Nyt on trimmeri vaihettu ja mittari pelittää taas, kiitos hyvien ohjeiden.Täytyy viä hienosäätää on muuten pirun tarkka saada kohilleen se 100 ohmin trimmeri näillä vapinakäsillä

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Omassa oikea arvo tuolle rimmerille oli 12,3ohmia

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

noniin elektroniikka tietäjät.

Käsissä on nyt tuo 100 ohmin trimmeri, ja ajattelin sen säätää suuriinpiirtein kohdilleen jo aluksi.
Kysymys kuuluu että kummalla tavalla tuo trimmeri on kytketty.

Eli kun tuo alkuperäinen trimmeri on 22 ohmin niin sillon napojen A ja B välillä resistanssi on 22 ohmia. En ole mitannut, mutta kuvitellaan nyt että se trimmeri on säädetty niin että navan A ja C välillä on 7ohmia ja napojen B ja C välillä on 15 ohmia. Pitäisikö tuo 100 ohmin trimmeri nyt säätää:

1) niin että navan A ja C välillä on 7 ohmia ja navan B ja C välillä on loput 93ohmia?

2) vai niin että resistanssien suhde pysyisi samana eli uuden trimmerin napojen A ja C sekä B ja C:n lukujen suhde olisi 7/15?

Kun saisi tuon edes suuriinpiirtein kohdilleen niin se helpottaisi säätämistä.
Omassa oikea arvo tuolle rimmerille oli 12,3ohmia
Tämä tarkoittanee että napojen A ja C resistanssi oli 12,3 ja napojen B ja C oli 9,7?

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Otat sen vanhan säätövastuksen pois paikaltaan ja mittaat sen arvon, joka voi hyvinkin lähelle olla tuota 12,3ohmia.
Siitä saat myös jalka järjestyksenkin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

äh.. eipä noista mittauksista oikeen saa järkeviä lukemia... ilmeisesti on niin epätarkka mittari.

Eli ilmeisesti trimmeri pitäisi säätää tyylillä nro 1)

Avatar
Nelli
Viestit: 906
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Kertokaapas viisaammat sitten missäpäin vaihdelaatikkoa V6:ssa toi anturi on. Alkaa oireet vaikuttaa siltä että joutuu vaihtamaan anturin kohtapuoliin.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Epezi kirjoitti:äh.. eipä noista mittauksista oikeen saa järkeviä lukemia... ilmeisesti on niin epätarkka mittari.

Eli ilmeisesti trimmeri pitäisi säätää tyylillä nro 1)
Ilmeisesti yritit mittailla sitä trimmeriä niin että se on vielä kiinni piirikortissa?
Unohda ne 1,2,3,4,5,6.. abcd tyylit.
Juota se irti ilman mitään vääntelyjä(siis siitä ruuvista mistä trimmeriä säädetään).
Sen jälkeen vasta saat mitattua sen rimmerin.
Ja kiinni vastaavassa järjestyksessä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

kyllä ihan irtonaisena mittailin, nyt on jo uusi trimmeri kiinni. Hetken päästä olis tarkotus mennä ajeleen.

Mittarin arvot tosiaan heitti jopa 20 ohmia joten se ei paljoa auttanut.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Niin no voihan mittarissakin tietysti vikaa olla :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

tanakelettu :evil:
Vaihdoin trimmerin ja säädin kohdalleen (oli muuten todella paska homma säätää tuo 100 ohmin trimmeri).

Kaikki näytti hyvältä kunnes mittari putosi taas 20kmh/h tunnissa alle oikean..


Eli syynä oli kuitenkin se anturi!

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 11225
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, C3 2016, ID.3 Pfennigfuchser Edition 2021
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tuskin se kumminkaan anturista johtuu. Ennemminkin mittaristossa on jotain muuta(kin) vikaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

En todellakaan tiedä. Nyt taas kotimatkalla mittari toimi niinkuin olin sen säätänyt. Luovutan kohta, onhan tuolla jo sen verta tullut ajettua että osaa arvioida nopeuden kierroksista.

Avatar
Mokoma
Viestit: 559
Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Mokoma »

Leimaajasedän kanssa voi vaan tulla onkelmia. Mullakin toimii toi mittari kunhan hetken aikaa "lämpeää" eli vast n. 5km ajon jälkeen

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

no pariin vuoteen ei ole ollut leiman kanssa ongelmia, tuskinpa jatkossakaan.

Itselläni ongelmaan ei ole vaikuttanut aika. Toimivuus on täysin sattumanvaraista.

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

hmph. Hankin toisen mittariston, pistin kiinni ja dadaa, nopeusmittari toimii oikein, mutta kas kummaa kierrosluku mittari näyttää liikaa, tyhjäkäynnillä ok, mutta esim 100 vauhdissa näyttää vitosella 4000rpm. Näin oli noin 400km, kunnes eilen nopeusmittari putosi taas vanhoihin lukemiin ja kierroslukumittari putosi näyttämään kutakuinkin oikein (ei ihan).

Eli siis tämä mittaristo toimii samallalailla kuin edellinenkin, olisikos syynä sitten kuitenkin se anturi :wink:

Avatar
Sape
Viestit: 1395
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Epezi kirjoitti:olisikos syynä sitten kuitenkin se anturi :wink:
Mistä tuo nopeusmittarin anturi löytyy? Eilisen konehuoneen pesun jälkeen ei ole nopeusmittari toiminut, joten olisiko joku johto kenties irronnut?

Avatar
Epezi
Viestit: 7511
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, 33 P4, Sprint, 916 spider, Maserati 430, Lancia Thema 8.32, Opel Ampera, Ampera-e, VW Tiguan, VW Golf GTE
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Se on vaihteiston päällä, vaihteistoöljyn mittatikun vieressä. Vajaa kymmenensenttiä pitkä ja noin kolmen sormen paksunen möllykkä. Alakautta helpointa käsitellä, mutta mahdollista myös ylhäältä.

Avatar
Sape
Viestit: 1395
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sape »

Kiitoksia. Johto ei näyttänyt olevan irti, anturi ei ilmeisesti tykännyt vedestä. Pitää ilmeisesti lähteä metsästämään uutta.
Epezi kirjoitti:Nopeusmittarin anturi on tulossa kohta, nyt tarttisinkin pientä ohjeistusta sen vaihtoon. Elikkä, tuossa jutussa koskien mittarin trimmerin vaihtoa, kerrottiin että vaihtaessa anturia voi helposti käydä niin, että joku muovi osa tippuu laatikkoon sisään. Nyt tarttiskin vähän tietää että miten minimoin/poistan tuon riskin?
Lähteekö siitä anturista irti joku muoviosa? Olisiko ehdotuksia miten saisi estettyä sen tippumisen vaihdelaatikkoon? Anturi on ilmeisesti ihan vain kiertämällä kiinni?

Vastaa Viestiin