Näytä vastaamattomat viestit | Näytä aktiiviset viestiketjut Tänään on 17 Syys 2019, 10:17



Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri 
Kirjoittaja Viesti
Avatar

Liittynyt: 11 Loka 2011, 16:29
Viestit: 2852
Paikkakunta: Pohojammaa
Auto: (Museorek.) '81 Giulietta 2.0 , (N1) '03 FL- 156 SW JTD M-JET16 , Giulia ´17 2.0 T sekä jaappanialaane SW-hyprit
Vastaa lainaamalla
Viesti 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri
Moi

Onko 159 JTD Mjet16:sen vaihdelaatikko sama kuin 156:n vastaavalla moottorilla olevan mallin ( 6-v) ?
Toinen juttu, onko muuten 156 V6 ja JTDmjet 1,9 :n vaihdelaatikko sama FL-malleissa ?

Meinaan ulkomaiden foorumeita selanneena 159- GM-perusteinen 6-lovinen boxi ei ole saanut luotettavuudesta
kehuja ( laakerit 60 000- 100 000 km esim.) 156:n vastaava 6-lovinen loota tuntuu pelittävän oikein hyvin ja sujuvasti...
oliko tämä varttikuutosen loota Alfan oma vai saku-ZF vai japsi-Aisin- noita kaikkia lienee käytetty Alfoissa...

Kysymykseni on ( vielä) aika akateeminen, sillä vaimon auton päivityksellä ei ole tulenpalava kiire.
159 farkkuna olisi se haluttu korimalli tosin, jos Alfaan päädymme.

JT

_________________
Kuva
Alfauros-toyotanaaras


12 Joulu 2012, 13:36
Profiili

Liittynyt: 30 Kesä 2008, 13:27
Viestit: 1067
Paikkakunta: Vantaa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri
159 1.9 JTDm 16v laatikko on M32, joka on GM-laatikko.
159/156 2.4 JTDm 20v laatikko on F40, joka on GM-laatikko.
156/147 JTDm 16v laatikko on Alfan oma (1997->) C530, joka on ollut käytössä monissa konsernin malleissa 5/6-vaihteisena, jotka ovat vaatineet väännön puolesta tämän laatikon, ja se on sama kuin 156 V6 mallissa välityksiä lukuunottamatta.
Tehdashan ilmoittaa laatikon max vääntömomenttikeston tuossa tyypissä, M32 on 32 kpm asti, 530 on 30 kpm asti ja F40 on 40 kpm asti (väljästi).


12 Joulu 2012, 14:50
Profiili
Avatar

Liittynyt: 11 Loka 2011, 16:29
Viestit: 2852
Paikkakunta: Pohojammaa
Auto: (Museorek.) '81 Giulietta 2.0 , (N1) '03 FL- 156 SW JTD M-JET16 , Giulia ´17 2.0 T sekä jaappanialaane SW-hyprit
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri
Kiitos Seppo tiedoista.
Juha

PS. Täällä laakerifirman kataloogissa löytyy tarkkaa listaa Alfoissa käytetyistä vaihdelaatikoista:
http://www.noc.ua/pdfs/snr-racatbvemb-en.pdf

Esim. FL 156 V6 , JTD 1,9 , GTA ja 166:ssa kaikissa malleissa on sama 6-lovinen aski : C530.5.31 ... hmmm

_________________
Kuva
Alfauros-toyotanaaras


12 Joulu 2012, 15:11
Profiili

Liittynyt: 30 Kesä 2008, 13:27
Viestit: 1067
Paikkakunta: Vantaa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri
Tyypillinen tarvikeosien valmistajan lista, virheitä täynnä:)

Kyseinen loota, C530.5.31 tarkoittaa tyyppiä 530 (yksiosainen kuori, ei välilaippaa), 5 vaihteiden lukumäärä. 5-v oli ainoastaan Alfalla 166 alkupää ja 156 dieselit 8v ja 10v, muut oli C530.6.31 tyyppiä, eli 6-vaihteisia! Eli ei kovin tarkka, eikä näköjään kovin täydellinenkään!


12 Joulu 2012, 16:18
Profiili
Avatar

Liittynyt: 11 Loka 2011, 16:29
Viestit: 2852
Paikkakunta: Pohojammaa
Auto: (Museorek.) '81 Giulietta 2.0 , (N1) '03 FL- 156 SW JTD M-JET16 , Giulia ´17 2.0 T sekä jaappanialaane SW-hyprit
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri
^Joo, data ei näytä olevan ihan täysin kuranttia tuolla. Voisipa mennä laatikkoremppa pieleen, jos tuon perusteella laakerit tilaisi.

Mitkä on kokemuksesi /tietosi eri JTD-laatikoiden kestävyydestä ? Britit väittävät esim. C530:n olevan mitoitettu
yli 400 Nm:iin asti...?? Onko F40 kestävämpi 2,4 :lla kuin M32 1,9:llä?


JT

_________________
Kuva
Alfauros-toyotanaaras


12 Joulu 2012, 18:17
Profiili

Liittynyt: 30 Kesä 2008, 13:27
Viestit: 1067
Paikkakunta: Vantaa
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri
Tuota C530.6.31 vaihteistoa ei käytetä kuin enintään n.300Nm vääntävien koneiden yhteydessä, kun 166 tuli tuotantoon 2.4 20v JTD (385Nm) moottorilla tuli myös laatikoksi tämä F40 (max 400Nm).
Eli 1.9 16v on alle tämän rajan, mutta taas GTA:ssa laatikkoa vahvennettiin kytkimen ja hammaspyörien osalta. On tietysti eri asia valmistaa sarjatutannossa uusia autoja kuin pieniä määriä esim AutoDeltan toimesta, kestoikä ei varmaan ole samaa...
Tässä laatikossa on ollut hyvin vähän ongelmia, alkuaikoina meni muutamiin JTD malleihin kytkinakselin laakeita, toisaalta tämä laatikon ongelmaksi muodostui sen pituus 6-vaihteisena (eri kuoret 5 ja 6-vaihteisessa, koska laatikko on 2-akselinen. Korjaus (asiallinen) hankalahko rakenteen johdosta.
F40 on lyhempi rakenteeltaan koska se on 3-akselinen, myös umpikoppainen rakenne tekee siitä vielä haastavamman korjattavan, se vaatii vielä monimutkaisemmat työkalut säätämiseen kuin 530 laatikko. Ongelmista voi lueskella forumilta, itse laatikossa niitä on kaiketi aika vähän, kykimessä enempikin. On käytössä myös 159 3.2 mallissa.
M32 on tehty pienemmille koneille, rakenne samoin 3-akselinen, vikoja on ollut aika vähän, sirinöitä alkuaikoina jonkin verran?
Näissä kaikissa käytetään ns. monikartiosynkronoituja vaihteita, joka opettavat kuljettajat käyttämään laiskasti kytkintä, ja se on näille laatikoille tuhoisaa. Samoin korjaaminen hankalaa, oikeiden välyksien saamiseksi laakereille, ei "nyrkkipaja" korjattavia mikään näistä :)


12 Joulu 2012, 22:33
Profiili
Avatar

Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
Viestit: 738
Paikkakunta: Loch Troll
Auto: 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri
OOho.kovasti on naftisti mitotettu 2.4 Jtdm:n loota jos nippanappa vakion väännöt pitäs kestää :shock:
Kevyesti lastutettuna nuo kuitenkin potkii liki 500Nm:n lukemia lootan poikimatta :wink:


13 Joulu 2012, 15:20
Profiili
Avatar

Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Viestit: 1432
Paikkakunta: Tampere
Auto: Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri
Muutama kommentti takaisinkutsuista...kun Q4:en vaihdelaatikosta kyse.

Kuvassa on pakoputken takana torsen jakolaatikon pääty missä bongasin että tuossa on jotain jälkikäteen köpöstelty. Surffasin ADAC:in sivuille sieltä alkoi tulla selvyys tuolle..Ao. teksti selvittää hyvin mahdollisen ongelman. Suomessa en ole mistään kuullut että tämä korjaus olisi tehty näihin nelivetoisiin, korjatka jos olen väärässä. Tietty jos päätystefa pullahtaa ulos öljyt lähtee Torsenista => kuumenee ja pahimmillaan leikkaa kiinni niin että takapyörät lukkiintuvat (itse uskon että pakoputken veto aivan tuon vierestä voi olla osasyy ongelmaan).

Toivottavasti Suomessa olevista Q4:ssa tämä asia on hoidettu maahantuojan toimesta?

4/2008 Alfa Romeo 159 mit Allradantrieb (Q4) 12.10.2007 bis 19.11.2007

Ölverlust am Deckel des Vorgelegegetriebes (vorne)

Zusätzliche Informationen
Es kann zum Lösen des Deckels am Vorgelegegetriebe kommen. Dies führt zu Ölverlust und infolge Blockierung des Vorgelegeantriebs. Die Händler dichten den Deckel mit einem Streifen Silikon ab und bringen anschließend eine Sicherungsklammer an. Vorgelegegehäuse des Zulieferers Continental (Aufdruck "C") sind nicht betroffen. Die Aktion ist kostenlos und dauert etwa eine halbe Stunde.
Merkmale nach Abhilfe
Halteklammer und Silikon am Deckel auf der rechten Seite des Vorgelegegehäuses

http://www.adac.de/infotestrat/autodate ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;"

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/taka ... etuperalla" onclick="window.open(this.href);return false;"


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Pääty varmistettu tiivisteaineella sekä clipsillä.
IMG_1943_1.jpg
IMG_1943_1.jpg [ 244.45 KiB | Katsottu 1691 kertaa ]

_________________
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
13 Joulu 2012, 19:20
Profiili
Avatar

Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Viestit: 465
Paikkakunta: Savonlinna
Auto: Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri
seppo kirjoitti:
Tässä laatikossa on ollut hyvin vähän ongelmia, alkuaikoina meni muutamiin JTD malleihin kytkinakselin laakeita, toisaalta tämä laatikon ongelmaksi muodostui sen pituus 6-vaihteisena (eri kuoret 5 ja 6-vaihteisessa, koska laatikko on 2-akselinen. Korjaus (asiallinen) hankalahko rakenteen johdosta.

Samoin korjaaminen hankalaa, oikeiden välyksien saamiseksi laakereille, ei "nyrkkipaja" korjattavia mikään näistä :)


Jep, huomasin.. Itse olen 2kpl 156 2.4JTD laatikoita särkenyt jo (ensimmäinen oli -98 136hv) joitain vuosia sitten ja nyt paukahti 156 2.4JTD SW:stä (01 / 140hv) laatikko myös. Ekasta laatikosta tuli joku jousi pihalle ja se särki kuoren (katso kuva). Uudemmasta laatikosta meni kytkinakselin laakeri.

Yritin korjauttaa tuota tänä kesänä hajonnutta lootaa "nyrkkipajalla" ja lopputuloshan oli aika surkea. Ei kestänyt kun muutaman tuhatta kilometriä kyseinen loota eikä siitä enää saatu hyvää tehtyä. Ostin sit purkuosan briteistä ja sillä ollaan nyt menty.


Liitteet:
2012-07-25 13.37.09.jpg
2012-07-25 13.37.09.jpg [ 98.61 KiB | Katsottu 1597 kertaa ]
16 Joulu 2012, 12:58
Profiili

Liittynyt: 11 Elo 2008, 12:12
Viestit: 57
Paikkakunta: nummi-pusula
Auto: Ex 156 2.0TS&2.0JTS
147 2.0TS(nykyinen vielä toimiva)
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri
seppo kirjoitti:
159 1.9 JTDm 16v laatikko on M32, joka on GM-laatikko.
159/156 2.4 JTDm 20v laatikko on F40, joka on GM-laatikko.
156/147 JTDm 16v laatikko on Alfan oma (1997->) C530, joka on ollut käytössä monissa konsernin malleissa 5/6-vaihteisena, jotka ovat vaatineet väännön puolesta tämän laatikon, ja se on sama kuin 156 V6 mallissa välityksiä lukuunottamatta.
Tehdashan ilmoittaa laatikon max vääntömomenttikeston tuossa tyypissä, M32 on 32 kpm asti, 530 on 30 kpm asti ja F40 on 40 kpm asti (väljästi).



Hei, tekisi mieli palata Alfaan takasin, ja juuri diiseli kiinnostaisi. Joten komppaan tätä vanhaa postausta... Onko siis 159 2.0 jtdm 170hv 2010- myös näitä ongelma autoja? Eli jätänkö Alfat liikkeeseen ja ajan tällä bensarosmolla, joka vie a:sta b:hen


12 Syys 2019, 14:00
Profiili

Liittynyt: 16 Elo 2019, 20:55
Viestit: 6
Auto: 159 2.0 jtdm -10
Vastaa lainaamalla
Viesti Re: 156-159- riisseleiden vaihdelaatikoista kyssäri
2.0 Jtdm on käytetty F40 (alkupään mallit) ja C635 vaihteistoa. Näistä löytyy tietoa täältä. Ei pitäisi olla samoja ongelmia kuin M32 vaihteistolla.


16 Syys 2019, 08:23
Profiili
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Vastaa viestiin   [ 11 viestiä ] 

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: mattijus, vesamaan ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com