Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2476
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

https://youtu.be/pJKTP30zV50

Grand Tourissa pelleillään Stelvio QV:lla, Macanilla ja Velarilla.

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ei totaalista dominointia...

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

V6 kirjoitti:juu voihan se olla ettei paljon säästöä synny mutta ajosta tulee ärsyttävää .) . Ei netistä oikein löydy mitään mittauksia eri asennoista. Laitoin muuten TMlle asiasta sähköpostia, katsotaan tuleeko vastausta.
vihdoinkin sain jonkinlaisen vastauksen; heillä ei ole itselläänkään täyttä varmuutta onko testi ajettu A vai D asennossa. Jos näin ei ole ollut kaupunkikulutuksessa voisi olla muutaman desin heitto, maantiellä ero olisi pieni, lupasivat mitata Alfan uudelleen keväällä, molemmilla asetuksilla. Jotta loppuarvosteluun olisi merkitystä tuloksen pitäisi olla paljon eri.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Tommi
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Raimo Miettinen kirjoitti:https://youtu.be/pJKTP30zV50

Grand Tourissa pelleillään Stelvio QV:lla, Macanilla ja Velarilla.
Tuo QV on pakkohankinta kaikille puristeille. Ohjelman mukaan siihen ei voi asentaa vetokoukkua!
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
mutt
Viestit: 5415
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tommi kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:https://youtu.be/pJKTP30zV50

Grand Tourissa pelleillään Stelvio QV:lla, Macanilla ja Velarilla.
Tuo QV on pakkohankinta kaikille puristeille. Ohjelman mukaan siihen ei voi asentaa vetokoukkua!
Kai Winter packiin sentään kuuluu jalopuukahvainen lumiharja ja sille hiilikuituinen teline? :silly:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

V6 kirjoitti:
V6 kirjoitti:juu voihan se olla ettei paljon säästöä synny mutta ajosta tulee ärsyttävää .) . Ei netistä oikein löydy mitään mittauksia eri asennoista. Laitoin muuten TMlle asiasta sähköpostia, katsotaan tuleeko vastausta.
vihdoinkin sain jonkinlaisen vastauksen; heillä ei ole itselläänkään täyttä varmuutta onko testi ajettu A vai D asennossa. Jos näin ei ole ollut kaupunkikulutuksessa voisi olla muutaman desin heitto, maantiellä ero olisi pieni, lupasivat mitata Alfan uudelleen keväällä, molemmilla asetuksilla. Jotta loppuarvosteluun olisi merkitystä tuloksen pitäisi olla paljon eri.
onko kukaan nähnyt onko tätä mittausta näkynyt TMssä? kuten lupasivat (itselleni ei tule TM lehteä joten en tiedä) , hiukan epäilen että asialle ei ole tehty mitään.. alkaa olemaan kevät kohta ohi, ainakin jonkinlaisen korjauksen olisivat voineet seuraavassa numerossa kertoa että kulutusmittauksissa oli virhe.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Tommi
Viestit: 638
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Koeajoin 200hp bensamallin.
Onhan tuo hieno auto. Ei vaan taida allekirjoittaneesta tulla citymaasturimiestä. Se ei varmaan ollut auton vika.
Jotenkin siinä vaan ei tule samanlaista ajamisen tunnelmaa.

Varsinaista vikaa tuosta en löytänyt. Aluksi tuntui, ettei tuolla moottorilla liikahda mihinkään, mutta nopeusmittaria katsomalla kyllä näytti liikkuvan.
Hiljaista ja vakaata menoa. Kunnolla kun polki, niin moottori piti ääntä. Sitä ääntä ei tietenkään kannata V6:een verrata. Automaatti vaihtaa suht hienosti, joten sekin vie hieman kiihtyvyyden tuntua.
Lisävarusteita tuossa ei juurikaan ollut, enkä niitä hirveästi kaivannutkaan. 35w xsenonit oli, mutta niitä ei Suomen kesäillassa paljon havainnut.
Giulia 2.0, MiTo QV (+barchetta); Ex: 156 SW Super, GTV TB, 159 SW 3.2

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kävipä hyvä säkä vaimon ja meikän Baijerin reissun autovarauksen kanssa. Koitin tietysti saada Alfaa alle, mutta mikään Munchenin lentokentän vuokraamo ei tunnustanut väriä. No mikäs siitä pistin BMW:n 1 -sarjan tai vastaavan bensa-automaatin varaukseen 8 päiväksi kesäkuun lopuksi Alamosta , kun muistelin, että ko. firma
on joskus pitänyt AR:ääkin rivistössä.

No, olipa mieluisa yllätys kun rupesin turisemaan vuokraamon jannun kanssa autoista ja italialaista autosta ja Alfoista. Kaveri muisteli, että Stelvio oli juuri tullut huollosta.... ja sattui olemaan ainoa bensa-automaatti koko firmassa tällöin tarjolla.... jee ...ja meni 1-sarjan mopo-penarin vuokrahinnalla vielä 8)

No niin bensa-automaatti Q4 eli nelivetona tuli ja tuplaturbolla viel..
tämä pappa mummin kera sitten päästelimme pitkin ja poikin
baijerilaista maisemaa n. 1 000 km:n verran.
Parhaat paikat ajaa oli tietysti Stelvion tyyliin sopivasti serpentiinitiet Saksan alpeilla... Bad Hindelangissa mm. oli toistakymmentä serpamutkaa alle kun nousimme noin 600 metriä ylemmäksi ....

Muutamia kuvatuksia alla.
Mahtava auto ja DNA-asennossa D kulutus oli n. 12 litraa sadalla, N:lla noin kymppi. Vaimo sanoi, että on tää paljon
parempi kuin Giulia....

Nolohko ( Alfamainen ) loppu Stelvion vuokralle tosin tuli ... pariksi viimeiseksi päiväksi toivat
Alamosta luvan annettuani vaihdokkina Mersun uuden GLC:n alle , neliveto-
bensa-automaattina tämäkin. Syynä kiire viedä Alfa tehtaan
Recalliin ... Vaimo sanoi,että meikän ilme muuttui ihan samaksi kuin Auriksen ratissa... :mrgreen: '

Mahtava reissu todella kivalla SUVilla. Tavaratilaa ei ole yhtään liikaa, mutta kaksi täyskokoista matkalaukkua ruumaan juuri ja juuri sovitellen mahtuu. Jos
Giulia -Sw tulisi niin tässä olisi sen markkinarako.
Mutta AR tekee mielummmin Giorgion pohjalle isomman SUVin, jonka
kyllä ymmärrän olevan myyvempi malli ja mahdollisesti isompi katteen tuottaja...

Stelviosta jäi oikeastaan vain yksi negatiivinen seikka käteen: kulutus on liian suuri.
Mahdollinen oma hankinta oltava riisselikoneella, sillä kilometrejä tulee nyt kahteen
autoon yhteensä 55 tkm vuodessa, joista JTD:llä 30 tkm.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

https://www.cars.com/articles/2018-alfa ... 699703706/

Tuossa tuo edellisen postauksen Stelvion viimeisin tehtaan takaisin kutsu.... vesi pääsee elektroniikkaan....
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^^Maisemat ottaa huomion pois autosta! :o: 8)
Kuva

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Pujazuba kirjoitti:^^Maisemat ottaa huomion pois autosta! :o: 8)
Joo, mutta eikös Stelvio sovikin hyvin vuoristomaisemaan.., :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

^Ilman muuta mieluummin Stelvio kuin mikään muu.
Tuossa taitaa muuten olla ympärivuotiset kumit?
Kuva

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Pujazuba kirjoitti:^Ilman muuta mieluummin Stelvio kuin mikään muu.
Tuossa taitaa muuten olla ympärivuotiset kumit?
Jep, näin oli allround-kumia alla.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Uutta elämää Stelvion suhteen - Rouva bongasi Bellassa Stelvion ja tykkäsi siitä! Bensanelikkoja hieman huonosti tarjolla nettiautossa ja uuden hinta anyway liikaa... Mutta jossain vaiheessa jos osuu sopivasti vähän käytettynä niin saalistan sellaisen kyllä. Nyt vaan kärsivällisyyttä ja hetken tullessa nopeaa reagointia! :twisted:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4284
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:Uutta elämää Stelvion suhteen - Rouva bongasi Bellassa Stelvion ja tykkäsi siitä! Bensanelikkoja hieman huonosti tarjolla nettiautossa ja uuden hinta anyway liikaa... Mutta jossain vaiheessa jos osuu sopivasti vähän käytettynä niin saalistan sellaisen kyllä. Nyt vaan kärsivällisyyttä ja hetken tullessa nopeaa reagointia! :twisted:
Kappas, meillä on sama toimintasuunnitelma :wink: .... mobile.de:sta ajattelin pongata lisäksi sopivia yksilöitä.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Onnea ja menestystä metsästykseen. Sopivan yksilön laivaaminen saksanmaalta olisi suorastaan kulttuuriteko! Omalta osaltani täytyy nyt pelata fiksusti kun kerrankin olisi paikka katkaista BMW-kierre...

Avatar
Polforea
Viestit: 11124
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:Nyt vaan kärsivällisyyttä ja hetken tullessa nopeaa reagointia! :twisted:
...ja chattiauton hakuagentti aktiiviseksi.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7785
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kuten toisessa ketjussa oli juttua, on Hedin Bilillä Ruotsissa paljon tarjolla ja kohtuu hinnalla nykykurssilla. Ei kovin kummoisilla varusteilla, mutta lähes uusia.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7785
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Joko kaikki on Ruotsissa hakemassa omaansa?

https://autovouhotus.fi/alfa-romeo-stel ... va-totuus/

Paikalla
FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Stelvio voitti kovassa seurassa ja vieraalla maaperällä:
https://www.motortrend.com/cars/alfa-ro ... can-turbo/

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2324
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulia 2.2 JTD
Ex:
Giulietta JTDm2
156 JTS
146 TS

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Hieno arvostelu ja koeajo. Kuten videollakin käy ilmi, auto on liian hyvä ollakseen totta! Missä muussa autossa on moinen paketti puhdasta ajonautintoa kasattu käytännöllisyyttä heikentämättä.
Lopussa käy ilmi myös syyt joiden takia voisi välttää Stelviota ja ne on tietysti turhan ennakkoluuloisia. Esim ns. tuntematon merkki. Alfa Romeo ei todellakaan ole sitä. Niin voisi sanoa enemmänkin Kiasta ja Hyundaista ja mainitut ovat myyneet kuin mikä.
Kuva

Paikalla
FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Huomenna soitan Ruåtsiin ja kuinka saisin tämän helpoiten Suomeen:
https://www.hedinbil.se/information-om- ... io#carinfo

Jos kikkailu onnistuu niin tässä tuleva köyhän pienyrittäjän "työsuhdeauto".

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

FinPat kirjoitti:
Jos kikkailu onnistuu niin tässä tuleva köyhän pienyrittäjän "työsuhdeauto".
Hieno peli, joskaan eivät köyhät tuollaisia itselleen hanki. Toivottavasti onnistuu kikkailut.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Paikalla
FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

FinPat kirjoitti:Huomenna soitan Ruåtsiin ja kuinka saisin tämän helpoiten Suomeen:
https://www.hedinbil.se/information-om- ... io#carinfo

Jos kikkailu onnistuu niin tässä tuleva köyhän pienyrittäjän "työsuhdeauto".
UPDATE: Projekti etenee mutta on vielä kaukana maalista. Tarjous tulee huomenna.

Thunderbird
Viestit: 26
Liittynyt: 02 Kesä 2009, 14:43

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Thunderbird »

https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/9887218
Miksiköhän tuo sama auto on samoin kuvin myytävänä Porvoolaisessa autokaupassa?

Avatar
molsky
Viestit: 551
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja molsky »

Thunderbird kirjoitti:https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/stelvio/9887218
Miksiköhän tuo sama auto on samoin kuvin myytävänä Porvoolaisessa autokaupassa?
Jaaha, kyseisellä jobbarilla toinenkin Ruotsin kilvissä oleva Stelvio myynnissä tekstillä "Ensimmäinen tilattiin ja varattiin heti. Saimme vielä toisen samanlaisen!!". Onkohan jobbari sitten kerinnyt heti ostaa nuo autot pois. Muutama auto myynnissä ja vasta muutama kuukausi sitten aloittanut toiminnan, ei kyllä tulisi ensimmäisenä tulisi mieleen ostaa tuolta noin kallista autoa.

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Onnea Finnpatille kaupantekoon. Itse omasta Hedin kokemuksesta kirjoittelinkin tänne foorumille kun olisin tuollaisen Stelvion keväällä hakenut. 30 puhelun ja muun säätämisen jälkeen tuli "pitäkää tunkkinne" ja soitin Bavariaan ja homma toimi kun junan vessa, mutta ei tullut Stelviota ja näin jälkikäteen hyvä niin. Pari viikkoa yöhemmin sitten Hediniltä ilmoittautui yksi asiallisen tuntuinen myyjä postilla valmiina hoitamaan kaupan, mutta silloin oli jo uutta alla eikä kiinnostanut.

Tuo Suomi jobbarin myynti on toisaalta ihan kätevä jos ei itse halua pelata ulkomailla - omien hyvin epävirallisten laskujen mukaan tuo hänen katteensakaan ei nyt ihan mahdoton ole ehkä jotain 5ke luokkaa kun ei varmaan noista pyynneistä enää montaa kruunua tingata. Kun on "uusi" auto niin noitten alvien kanssa vaan täytyy pelailla ja maksaa ne ensin Ruotsiin ja sitten Suomeen ja sitten taas hakea Ruotsin alveja takaisin (jos ei halua tukea kansankotia) eli sikäli jos välittäjä tuo järkevällä katteella niin ei välttämättä huono asia.

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja tube68 »

Stelvio Doug DeMuron testissä:
https://youtu.be/zwaAfpo9cvs

Paikalla
FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

sataviisysi kirjoitti:Onnea Finnpatille kaupantekoon. Itse omasta Hedin kokemuksesta kirjoittelinkin tänne foorumille kun olisin tuollaisen Stelvion keväällä hakenut. 30 puhelun ja muun säätämisen jälkeen tuli "pitäkää tunkkinne" ja soitin Bavariaan ja homma toimi kun junan vessa, mutta ei tullut Stelviota ja näin jälkikäteen hyvä niin. Pari viikkoa yöhemmin sitten Hediniltä ilmoittautui yksi asiallisen tuntuinen myyjä postilla valmiina hoitamaan kaupan, mutta silloin oli jo uutta alla eikä kiinnostanut.

Tuo Suomi jobbarin myynti on toisaalta ihan kätevä jos ei itse halua pelata ulkomailla - omien hyvin epävirallisten laskujen mukaan tuo hänen katteensakaan ei nyt ihan mahdoton ole ehkä jotain 5ke luokkaa kun ei varmaan noista pyynneistä enää montaa kruunua tingata. Kun on "uusi" auto niin noitten alvien kanssa vaan täytyy pelailla ja maksaa ne ensin Ruotsiin ja sitten Suomeen ja sitten taas hakea Ruotsin alveja takaisin (jos ei halua tukea kansankotia) eli sikäli jos välittäjä tuo järkevällä katteella niin ei välttämättä huono asia.
Suomi jobbarilla Stelvio 47k€ Suomen kilvissä ja Ruåtsin MOMS/ALV hinta 31k€ eli autoveroihin + katteeseen jää 16k€. Uuden (diesel) Stelvion verot 11k€ joten tuo 5k€ on aika lähellä. Luonnollisesti Suomen epäpätevästi laadittu kartellisuoja-autoverotus aiheuttaa sen että 2017 rekisteröidystä pyydetään enemmän veroja kuin uudesta. Onhan Nettiautossa sentään useita Stelvioita listattu 60k€+ pyynneillä.

Mutta joo, tarjous saatu ja nyt Suomen päässä veroasiantuntijan kanssa lisää pohdintaa.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

sataviisysi kirjoitti: ...
Tuo Suomi jobbarin myynti on toisaalta ihan kätevä jos ei itse halua pelata ulkomailla - omien hyvin epävirallisten laskujen mukaan tuo hänen katteensakaan ei nyt ihan mahdoton ole ehkä jotain 5ke luokkaa kun ei varmaan noista pyynneistä enää montaa kruunua tingata. Kun on "uusi" auto niin noitten alvien kanssa vaan täytyy pelailla ja maksaa ne ensin Ruotsiin ja sitten Suomeen ja sitten taas hakea Ruotsin alveja takaisin (jos ei halua tukea kansankotia) eli sikäli jos välittäjä tuo järkevällä katteella niin ei välttämättä huono asia.
Onko tässä kyseessä palvelu, jossa tilaat auton haun välittäjältä, vai onko tuo Ruotsista auton tuova taho suomalaiseen asiakkaaseensa nähden auton myyvä yritys? Meinaan että sitten jos jokin ei autossa pelitäkään, kuka kuittaa korjauskulut?
932 937 955 955

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Samapa tuo miten ne Stelviot Suomeen päätyvät - pelastetaan pois Ruotsista ennenkuin polttavat ne siellä! Tsemppiä proggikseen FinPat'lle.

Itsehän tein tyhmästi silleen että en ajatellutkaan Stelvion olevan hintaluokassa johon voisi tavallinen palkansaaja ylettyä ja menin sitten ostamaan tuon perheauton muutama viikko sitten... (On kyllä se oikein hyvä perhevankkuri, mutta kun Stelvio olikin yht'äkkiä saman hintainen :| )

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

Ei se kyllä aivan sama ole, kun ottaa huomioon kuinka v*tun kallista uuden auton korjaaminen nykyään on... Maailma voi toki olla jo hieman parempaan muuttunut, mutta kun aikoinaan Saksasta bemarin itselleni haetutin, ja sitä korjaamolle muutaman pikkuvian kanssa kiikutin, niin alkuun oli vähän karhean näköisiä ilmeitä marmorilla kunnes kerroin että pirssi kuuluu premium selection -ohjelmaan ja tehdas kuittaa kulut. Kiinnostusta muualta tuotuun autoon ei siis meinannut alkuun olla lainkaan maahantuojan korjaamolla.

Näen jo sieluni silmin kuinka Stelviosta katkeaa männänpalautinjousen vitkaliipotin (1500 euroa + alv), ja arvaamon setä sanoo että maksa ite tai vie Ruotsiin korjattavaksi.
932 937 955 955

Avatar
lerppu
Viestit: 5830
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Elämä on riskejä täynnä. Niitä hallinnoidaan sitten intohimojen mukaan. Onhan sullakin Volkswagen groupin auto - you're no stranger to danger. :mrgreen:

Voisin uuden Stelvion ottaa vaikka takuutta jos hinta olisi alunperin ok, kun oma liikkumis-riskin hallinnointi on hoidossa osoitteen valinnalla. Lähikauppa 300 m, juna-asema 400 m, muut palvelut alle kilometri (tai pojan tarha ihan siinä kilsan huudeilla, mutta kyllä sekin hoituisi) ja bussilla pääsisi ilman vaihtoa lähes koti-ovelta melkein duunin ovelle. Tietty vielä työajan liukuma. Vaimolla 2.3 km työmatka ja vain hieman huonompi julkinen yhteys. Lisäksi molemmilla etäpäiviä. Kun tätä oikein ajattelee, niin pärjäisi varmaankin ilman autoa. Mutta kun ei halua pärjätä niin pihassa on kaksi... Hmm. Voisi olla enemmän harrastuskohteita nuo kulkineet, edes toinen niistä! Peliliikkeiden aika? Harmittaa vaan tämä Stelvio-tilanne, kun laitteita yht'äkkiä saisikin hintaan johon ylettyy. Tai kai sitä olisi ylettynyt aiemminkin, mutta jokin sisäinen raja napsuu tuossa 50 keur kohdalla - pahasti. :|

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

Totta joka sana, ja senpä takia poloinen onkin liisari :-D
932 937 955 955

Avatar
Vainio
Viestit: 704
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): ex. 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Vainio »

159:n takuuajasta jäi kyllä semmoinen maku, että alfan takuu on lähinnä rasite.
Tiedä sitten miten tilanne on viimeisessä kymmenessä vuodessa kehittynyt, mutta kyllä Alfa on siedettävän riskin arvoinen auto minun mielestä.
Nimim. Kävin eilen kokeilemassa Stelviota.

Osataan sitä näemmä hyvä alusta tehdä kitumaasturiinkin italian suunnalla :-D
Takaisin pösön ratin taakse istuminen aiheutti lievää masennusta.

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Oma kokemus Bps takuusta on ainakin ihan toimiva ei väliä mistä maasta sen on saanut - näin ainakin "omalla" marmorilla.

Tehdastakuu varmaan toimii siinä kuin Suomesta ostetussa Alfassa yhtä hyvin tai huonosti. Tilanne nyt huononee joka kuukausi ja kuka tietää onko esim. 2019 enää yhtään valtuutettua huoltoa ketä oikeasti kiinnostaisi - Italoja ei varmaan kauheasti kiinnosta mitä Suomen sadalla Giulialle ja Stelviolle kuuluu. Etenkin ns. Goodwillit voinee unohtaa ja siksi esim. pari vuotiaan uuden, mutta reksisteröidyn auton ostossa tulee helposti tilanne, että lastentaudit tulee esiin vasta takuun päätyttyä. Takuukorjauksethan on huonoa kauppaa liikkeille, kyllä ne mieluummin ottaa yksityisiltä sitä 150 euron tuntiveloitusta kun tehtaalta 50 euroa takuuhommista. Laakkosen viime vuoden tuloksesta näkee mitä se tekee normaalisti voitolliselle firmalle kun tehdään tuhansia dieselkorjauksia tehtaan hintaan.

Porvoon liikkeestä en tiedä mitään, mutta ehkä ovat sopineet Hedinin kanssa, että saavat heidän kuvillaan markkinoida täällä ja sitten kauppa hoituu ensin liikkeiden välillä ja kaikki ottaa omansa.

Patille pikku peukku tässä vaiheessa ja jos tilanne eskaloituu niin sitten iso peukku ja jos tulee vastaan nurkilla niin potkitaan renkaat läpi :mrgreen: .

Tuo alv homma kannattaa vielä selvittää, siinä jää heposti muutama tonni huonolle sijoitukselle pyörimään sveamamman koneistoon ja sitten Suomen alvit laskea vielä tarkkaan. Itse laskeskelin (pitkä matikka approbatur aikaan kun skoda ei ollut vielä suomalaisten unelma auto), että olisi ollut järkevämpää tuoda se silloin ainoa 6000km ajettu kuin uusi, mutta kun eivät "suostuneet" myymään sitä eikä ainakaan minulle uutta alvilla tai ilman, vaikka lopulta se olisi heille ihan sama raha joka rapsahtaa kassaan.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Portti »

Pari uutta autoa itselleni toisesta EU-maasta tuoneena tässä hieman kommentteja takuu- ja veroasioista.

Takuun osalta minulla ei ole ollut mitään ongelmia hoitaa omatuontiauton takuuasioita suomalaisessa merkkiliikkeessä. Toinen oli Abarth -merkkinen ja toinen Renault. Molemmissa oli takuuaikana jotain pientä fiksattavaa ja tosiaankin ongelmitta hoituivat asiat molemmissa.

Verotuksen osalta uudessa EU-autossa erityispiirteenä on lähinnä tuo ALV. Mikäli auto on ostohetkellä yli 6 kk ja yli 6.000 km vanha, niin ostomaan ALV:ta ei saa vähentää eikä vastaavasti tarvitse maksaa ALV:ta rekisteröintimaahan (eli Suomeen). Mikäli auto on alle 6 kk tai alle 6.000 km vanha (lasketaan ensirekisteröinnistä), niin ostajan tulisi maksaa ALV rekisteröintimaahan (eli Suomeen) ja hänellä on oikeus saada ostomaan ALV-palautus. Kun yleinen ALV-kanta on Ruotsissa 25 % ja Suomessa 24 %, niin tässä tapauksessahan tuossa säästää hieman ALV:ssa jos sen joutuu maksamaan Suomeen. Täytyy vaan huolehtia, että saa sen ALV-palautuksen Ruotsista.

Se, mikä aiheuttaa välillä sekaannusta on, että uuden auton määritelmä autoverotuksessa ja arvonlisäverotuksessa on erilainen. Eli autoveron näkökulmasta auto on käytetty heti kun se on ollut päivänkin jonkin maan rekisterissä, mutta alv-näkökulmasta kriteerinä on tuo 6 kk/6.000 km.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Paikalla
FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

lerppu kirjoitti: Samapa tuo miten ne Stelviot Suomeen päätyvät - pelastetaan pois Ruotsista ennenkuin polttavat ne siellä! Tsemppiä proggikseen FinPat'lle.
Kiitoksia. Pieni vastoinkäyminen, eli se auto Hedinillä josta olen käynyt keskustelua on ilmeisesti myyty Suomeen tämän Porvoon liikkeen kautta. Punainen sen pitää olla. Miksi suurin osa myytävistä on harmaita? Uusi Alfan värikartta, 50 shades of gray?

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

No höh!
932 937 955 955

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Portti kirjoitti:Takuun osalta minulla ei ole ollut mitään ongelmia hoitaa omatuontiauton takuuasioita suomalaisessa merkkiliikkeessä. Toinen oli Abarth -merkkinen ja toinen Renault. Molemmissa oli takuuaikana jotain pientä fiksattavaa ja tosiaankin ongelmitta hoituivat asiat molemmissa.
Sattumalta on tietoa sen verran taustalta, että kyseisen Abarthin takuuhommat maksoi lopulta auton myyjäliike itävallassa Goodwill henkisesti koska silloin Suomessa ei ollut virallista Abarth edustusta jolla olisi ollut takuulaskutusoikeudet kyseiseen merkkiin. :wink: Tämä vaan huomiona jos ostaa jotain erikoista jolle ei välttämättä ole Suomessa virallista edustusta ollenkaan. Välillä erikoismalleille pitää olla maahantuojalla erikoisluvat vaikka olisikin Suomessa myynnissä oleva merkki.

Tuossa Hedinin Stelviossa pitäisi olla yleiseurooppalainen 2v / 100tkm takuu voimassa. Suomen maahantuojan extra 1v ei tietenkään ole voimassa ja GW hommat vähän heikonpuoleiset jossei sitten mene Alfan asiakaspalvelun kautta suoraan Italian päähän.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Portti »

Stilo kirjoitti:...Sattumalta on tietoa sen verran taustalta, että kyseisen Abarthin takuuhommat maksoi lopulta auton myyjäliike itävallassa Goodwill henkisesti koska silloin Suomessa ei ollut virallista Abarth edustusta jolla olisi ollut takuulaskutusoikeudet kyseiseen merkkiin...
No hyvin hoitui ainakin asiakkaalle eli minulle päin kun ei minulle päin näkynyt mitään säätöä/ongelmaa. Tuo, että Abarth on tosiaankin oma merkkinsä Fiat-konsernin mielestä ja sillä ei ollut tuolloin virallista edustusta Suomessa saattoi hyvinkin vaikuttaa siihen, että laskutusasioissa oli jotain taustakiemuroita. Pisteet tästä Lahden Mega-Autolle (ja ilmeisesti auton myyneelle Autohaus Damischille Itävaltaan myös.)
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

Paikalla
FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Stelvio från Hedin caseen päivitystä. Ihmettelin kun kolmaskin punainen Stelvio joka on BytBil.Se -sivuilla on mystisesti myyty kun asiaa tiedustelee nippu kruunuja kourassa mutta loppupelissä paljastui että Hedinillä on useita olemattomia autoja sivuillaan. Muun muassa kaikki punaiset Stelviot.... Prkl. Merisotakoulun käyneenä pitää todeta että "Lita inte på främmande hjälp utan stå pä egna fötter".

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

Mitä helvettiä???
932 937 955 955

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11183
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Osataan sitä näköjään Ruotsissakin!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Paikalla
FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

juri kirjoitti:Mitä helvettiä???
Ruåtsalaista "markkinointia".

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

Vähän kun intterneetsiä selailee niin kovin on paljon tyytymättömyyttä Hediniin liittyen...
932 937 955 955

Paikalla
FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Ei nyt vielä nuolaista koska ei ole tipahtanut mutta kysytään nyt kuitenkin raadilta mitkä vanteet sopisivat parhaiten Stelvioon? 1/4 pussihousuna yleensä mallisarjan rajuimman vekottimen räväkimmät OEM vanteet ovat olleet suosikkeja autossa kuin autossa mutta Stelvio QV:n photoshopilla venytetyt ja vanutetut 20" teledialit ovat ehkä hieman overkill. Varsinkin alle 330mm jarrulevyjen kanssa.

Paikalla
FinPat
Viestit: 7218
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

No, nyt on aika lähellä. Käsiraha ainakin katosi tililtä.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7785
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Asiaa. Toiset puhuu ja toiset tekee 0X

Vastaa Viestiin