Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Cotzy
Viestit: 801
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Ohessa vielä kuva taka-apurungosta ja alustasta edestä päin ilman suojuksia ennen ruostesuojausta. Ja lopputuloksesta pikapuleerauksen jälkeen.

Cotzy

edit: Taka-apurunko lisätty
edit 2: Lisätty täsmennys alustakuvista ennen ruostesuojausta
Liitteet
Alusta.jpg
Alusta.jpg (137.17 KiB) Katsottu 9721 kertaa
Lopputulos.jpg
Lopputulos.jpg (137.55 KiB) Katsottu 9721 kertaa
Taka-apurunko_nakuna.jpg
Taka-apurunko_nakuna.jpg (144.04 KiB) Katsottu 9714 kertaa

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Muistanko väärin, mutta eikö Stelviossa ovet ole alumiinista eli mitään suojaamistarvetta niissä ei ole?

FinPat
Viestit: 7174
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:Muistanko väärin, mutta eikö Stelviossa ovet ole alumiinista eli mitään suojaamistarvetta niissä ei ole?
Eivätköhän ovet ole peltiä? Etulokasuojat, takaluukku ja konealumiini ovat sitten kevyempää ja eri tavalla oksidoituvaa materiaalia.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4269
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

FinPat kirjoitti:
jmi kirjoitti:Muistanko väärin, mutta eikö Stelviossa ovet ole alumiinista eli mitään suojaamistarvetta niissä ei ole?
Eivätköhän ovet ole peltiä? Etulokasuojat, takaluukku ja konealumiini ovat sitten kevyempää ja eri tavalla oksidoituvaa materiaalia.
Giuliassa ovetkin ovat alumiinia. Eikö Stelviossakin ?
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Cotzy
Viestit: 801
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Joo, ovet, takaluukku ja konepelti ovat Stelviossa alumiinia. Katto ja muut paneelit peltiä. Tsekkasin magneetilla.

Joten niiden helmojen käsittely oli vähän ekstraa.

Cotzy

Avatar
mutt
Viestit: 5392
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja mutt »

Kyllä alumiinikin - toki seoksesta riippuen - osaa lahota, kun sopivasti saa kosteutta ja suolaa. Joten suojaus ihan hukkaan ole mennyt.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Cotzy
Viestit: 801
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Joo, hyvät vedenpoistoreiät löytyi kaikista. Joten parempi suojata pinnat kuivana.

Cotzy

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Muistin oikein :-D
Onko Stelviossa jotenkin kahdessa eri vaiheessa nouseva takaluukku, kun yhtä kun tutkailin niin takaluukku nousi vaan mielestäni "puoleen väliin" eli itse en esim alle mahtunut seisomaan? Vai oliko jo rikki....

Avatar
Cotzy
Viestit: 801
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Ei ole rikki. Peräluukun avautumiskorkeuden voi valita useammasta eri korkeudesta.
Maksimiasennossa sinne alle menee sellainen 190 senttinen suorana kumartelematta.
Sitä pitemmät joutuvat kumartelemaan.

Cotzy

Avatar
Cotzy
Viestit: 801
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti: Eivätköhän ovet ole peltiä? Etulokasuojat, takaluukku ja konealumiini ovat sitten kevyempää ja eri tavalla oksidoituvaa materiaalia.
Etulokasuojat on myös alumiinia. Terästä on korin pohjalevy, tulipelti, helmapalkit, pilarit, katto ja takalokasuojat. Melkoinen hybridirakenne materiaaleiltaan toi kori :) .

Cotzy

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Vähemmän ruostuvia paikkoja, hyvä!
Kuinka paljon 280/200hv mallit eroavat toisistaan, onko muuta eroa kuin teho? 200hv Giulian alla ei tuntunut mitenkään ihmeelliseltä, mutta 280 hv:lle luvataan jotain Testarossan veroisia kiihtyvyysarvoja, onko tosiaan tuollainen ohjus?

FinPat
Viestit: 7174
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti:
FinPat kirjoitti: Eivätköhän ovet ole peltiä? Etulokasuojat, takaluukku ja konealumiini ovat sitten kevyempää ja eri tavalla oksidoituvaa materiaalia.
Etulokasuojat on myös alumiinia. Terästä on korin pohjalevy, tulipelti, helmapalkit, pilarit, katto ja takalokasuojat. Melkoinen hybridirakenne materiaaleiltaan toi kori :) .

Cotzy
Ja siihen kaikki muovit ja komposiitit päälle eri pintakappaleissa.

Saapi nähdä kuinka monta eri punaisen sävyä löytyy parin vuoden päästä. 916 Spiderissa näkyy hyvin eri materiaalien päälle vedetyn maalin haalistuminen vuosien saatossa.

FinPat
Viestit: 7174
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

jmi kirjoitti:Vähemmän ruostuvia paikkoja, hyvä!
Kuinka paljon 280/200hv mallit eroavat toisistaan, onko muuta eroa kuin teho? 200hv Giulian alla ei tuntunut mitenkään ihmeelliseltä, mutta 280 hv:lle luvataan jotain Testarossan veroisia kiihtyvyysarvoja, onko tosiaan tuollainen ohjus?
En tiedä ohjuksesta mutta ilmeisesti luvattuihin arvoihin menee.
https://www.motortrend.com/cars/alfa-ro ... first-test
"we have verified Alfa's promise of a 0-60 time of 5.1 seconds. It managed this en route to a quarter-mile time of 13.6 seconds at 103.7 mph, which has the base Giulia running at the head of a crowded pack of 2.0-liter turbo sport sedans."

Jenkkilässä siis perusmalli on takavetoinen 280hp.

Avatar
Cotzy
Viestit: 801
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:Vähemmän ruostuvia paikkoja, hyvä!
Kuinka paljon 280/200hv mallit eroavat toisistaan, onko muuta eroa kuin teho? 200hv Giulian alla ei tuntunut mitenkään ihmeelliseltä, mutta 280 hv:lle luvataan jotain Testarossan veroisia kiihtyvyysarvoja, onko tosiaan tuollainen ohjus?
Samat varusteet taitaa olla saatavilla molempiin. Ja muuten identtisiä jarruiltaan, koriltaan ja alustaltaan.
Kokeilemani 200 hv Stelviot olivat pelkästään perusjakkaroilla ja 18 tuuman vanteella. 280 hv versiot taasen oli paremmilla tai sporttijakkaroilla, rengastus 19 tai 20 tuuman vanteilla ja myös mahdollisesti säädettävällä iskunvaimennuksella. Omalle ruumiinrakenteelle noi paremmat jakkarat ja 19 tuuman vanteet hieman maltillisemmalla rengasprofiililla sopivat parhaiten. Noi on varmaankin ne tärkeimmät perusvarusteet ajettavuuden hienosäätöön itselle sopivaksi.

Suorituskykyreserviä löytyy 280 hv versiosta tietty enemmän ja se oli alussa hieman äksyn tuntuinen. Nyt herkkyys ja eläväisyys on vain mukavaa. Ja käytännön suorituskyky 20-140 km/h nopeusalueella myös liukkaammalla alustalla on muikeaa.

Olen käyttänyt kesällä Stelviota myös vetotehtäviin. Toimii hyvin myös veturina. Eka auto jossa tarttee aktiivisesti muistuttaa ittelle siitä, että jotain on koukussa kiinni :lol: .

Kesäiset Topinoja-visiitit Stelviolla herättivät kumman runsaasti lähempää kiinnostusta henkilökunnassa ja kanssakierrättäjissä. Liekö syy kevyehkössä sidonnassa (matkaa 3 km 50 km katualueella), appiukon perintökärryn kunnossa vai missä?
Luulisi siellä Alfan olevan yleinen näky :mrgreen: .

Cotzy
Liitteet
Kaatiksella.jpg
Kaatiksella.jpg (129.23 KiB) Katsottu 9270 kertaa

Avatar
Jiitee
Viestit: 4269
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

jmi kirjoitti:Vähemmän ruostuvia paikkoja, hyvä!
Kuinka paljon 280/200hv mallit eroavat toisistaan, onko muuta eroa kuin teho? 200hv Giulian alla ei tuntunut mitenkään ihmeelliseltä, mutta 280 hv:lle luvataan jotain Testarossan veroisia kiihtyvyysarvoja, onko tosiaan tuollainen ohjus?
Eikös Stelvionkin saa softatuunauksella 200-> 280 hp kuten Giuliankin?
Celtictuningilla oliko noin 500eur keikka... edullisia lisähepoja tarvitsijoille.
En ole vielä päättänyt mitä teen Giulian kanssa kun takuu päättyy huhtikuussa-20.
( pussihousuilua paapalla :wink: )
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

JanV
Viestit: 926
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Saa joo softattua, ihan samoin kuin Giuliassakin

Mut onko Stelvion jarrut samat superissa ja velocessa. Etujarrut varmaan on 330 mm molemmissa mutta takajarruihin löytyy sekä 292:sta ja 320:sta.

Kun taas Giuliassa veloce 330 edessä ja 320 takana. Super etu 305, taka 292, joten tästä päätellen voisi kuvitella että stelvio superissa on takana myös 292:set.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Miten paljon nuo softaukset rasittaa konetta/vaihdelaatikkoa eli onko odotettavissa että myöhemmin tulee ongelmia?

Avatar
Cotzy
Viestit: 801
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

JanV kirjoitti:Mut onko Stelvion jarrut samat superissa ja velocessa. Etujarrut varmaan on 330 mm molemmissa mutta takajarruihin löytyy sekä 292:sta ja 320:sta.
320 mm levyt näkyy olevan takana 280 hv Q4:ssa.

Etanolikonversion ajattelin tehdä joskus myöhemmin, jos bensiinin verotus lähtee voimakkaampaan nousuun.

Kolleega innostui Stelvion moottoritekniikasta etanolikonversiomielessä. Hän on muutaman käyttökulkineen moottorin muuttanut itse etanolikäytölle ja seuraa aktiivisesti etanoliharrastajien touhuja maailmalla. USAssa ovat uusilla moottorinohjauskartoilla ja etanolikonversiolla nostaneet Stelvion GME-moottorin tehot yli 400 hv:n :mrgreen: .

Polttomoottoritekniikkahan kehittyy edelleen ja GME-moottorissa on edistyksellisiä uusia ratkaisuja venttiilien ohjauksessa ja käytetyissä materiaaleissa.
Mutta polttomoottoritekniikan parannuksista ja jo olemassa olevien moottorien päästöjen vähennyksistä ei haluta julkisuudessa keskustella. Se on poliittisesti so-last-season.

Cotzy

FinPat
Viestit: 7174
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti: Mutta polttomoottoritekniikan parannuksista ja jo olemassa olevien moottorien päästöjen vähennyksistä ei haluta julkisuudessa keskustella. Se on poliittisesti so-last-season.
Mielestäni olisi reilua kysyä julkisesti pahimmilta sähkösaarnaajilta että valehteleeko Neste biodiesel mainnonnassaan ja kannattaako sähkösaarnaaja ydinvoimaa vai koskien patoamista sähköntuotannossa?

Anyway, Stelvio ketjussa kun ollaan niin todettakoon että löytyi rikki oleva kohde. Tytär avasi pelkääjän puolen autinkolipassa olevan peilin ja se oli aivan säröillä. Onkohan ollut uudesta asti?

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 955
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDI 130
ex: Alfa 159 2.4JTDm, Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Se on ehta FCA! Meillä oli Fiat 500L:ssä kummatkin meikki peilit sirpaleita...

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Onko kukaan vielä kokeillut pääsyä esim. multiecuscanilla Stelvioon, onnistuuko? Eikö näihin joihinkin ole jo lisätty SGW.

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

jmi kirjoitti:Onko kukaan vielä kokeillut pääsyä esim. multiecuscanilla Stelvioon, onnistuuko? Eikö näihin joihinkin ole jo lisätty SGW.
Onnistuu.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Vähän kysymyksiä herännyt lyhyen omistuksen jälkeen.

1. Start/stop ja peilien kääntymistä automaattisesti ei taida saada pysyvästi pois päältä?
2. Ambient light-säädöt 1-5, mihin vaikuttavat?
3. Mikä luukku on pelkääjän puolen jalkatilassa ja kuinka saa auki?
4. Mistä löytyy sulake ajovalopesureille, voisi ottaa pois päältä ennen kuin tippuvat :)?
5. Omassa autossa ei tullut takaluukun rullaverhoa, onko muka lisävaruste?
6. Mahtaako alkup. koiraverkko kiinnittyä niskatukiin vai rullaverhoon?

Avatar
Cotzy
Viestit: 801
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:Vähän kysymyksiä herännyt lyhyen omistuksen jälkeen.

1. Start/stop ja peilien kääntymistä automaattisesti ei taida saada pysyvästi pois päältä?
2. Ambient light-säädöt 1-5, mihin vaikuttavat?
3. Mikä luukku on pelkääjän puolen jalkatilassa ja kuinka saa auki?
4. Mistä löytyy sulake ajovalopesureille, voisi ottaa pois päältä ennen kuin tippuvat :)?
5. Omassa autossa ei tullut takaluukun rullaverhoa, onko muka lisävaruste?
6. Mahtaako alkup. koiraverkko kiinnittyä niskatukiin vai rullaverhoon?
Joihinkin osaan vastata.

1. Itsekin haluaisin ulkopeilien kääntymisautomatiikan pois talveksi, ettei jäätyminen tuhoa muovimekaniikkaa. En ole keksinyt miten ne sais pois.
Mutta takaluukun sisäreunan lukituspainikkeesta sulkemalla ulkopeilit ei käänny lukituksen yhteydessä.
Eli toiminto on olemassa :? , mutta käyttäjälle lähes saavuttamattomissa.
3. Luukun alta löytyy matkustamon sulakerasia. Kierrä molempia upotettuja siipimuttereita vastapäivään ja paina sitten luukkua alaspäin, niin saat kannen auki.
5. Ymmärtääkseni on vakiovaruste. Ei ole tullut Stelviota vastaan ilman rullaverhoa.

Cotzy

FinPat
Viestit: 7174
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti: 5. Ymmärtääkseni on vakiovaruste. Ei ole tullut Stelviota vastaan ilman rullaverhoa.
Takalaatikon verhossa on kaksi osaa eli rullaverho ja takaluukussa klipsuilla kiinni oleva kiinteä osa. Onko kysyjällä takaluukussa tuo pieni kaareva verhon kappale kiinni?

FinPat
Viestit: 7174
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Cotzy kirjoitti: 1. Itsekin haluaisin ulkopeilien kääntymisautomatiikan pois talveksi, ettei jäätyminen tuhoa muovimekaniikkaa. En ole keksinyt miten ne sais pois.
Jos painaa oven sisäpuolella olevaa lukitusnappulaa etuoven etukulmassa pois lähtiessään niin sitten eivät taitu. Toimii kuten takaluukun namiska.
Ulkopuolella kahvassa olevasta nappulasta ja kauko-ohjaimesta taas korvat käännetään sisään.

Avatar
Cotzy
Viestit: 801
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

FinPat kirjoitti:
Jos painaa oven sisäpuolella olevaa lukitusnappulaa etuoven etukulmassa pois lähtiessään niin sitten eivät taitu. Toimii kuten takaluukun namiska.
Ulkopuolella kahvassa olevasta nappulasta ja kauko-ohjaimesta taas korvat käännetään sisään.
On se vaan helppoa kun sen osaa! Täytyypä ottaa käyttöön tämä vinkki.

Cotzy

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
FinPat kirjoitti:
Jos painaa oven sisäpuolella olevaa lukitusnappulaa etuoven etukulmassa pois lähtiessään niin sitten eivät taitu. Toimii kuten takaluukun namiska.
Ulkopuolella kahvassa olevasta nappulasta ja kauko-ohjaimesta taas korvat käännetään sisään.
On se vaan helppoa kun sen osaa! Täytyypä ottaa käyttöön tämä vinkki.

Cotzy
Itsekin löysin tuon ohjeen netistä. Start/stop:lle en ole löytänyt ratkaisua, täytyy vaan muistaa painaa pois päältä.
Takaluukussa oleva suoja on mutta itse rullaverho uupuu, edellinen omistaja on varmaan hävittänyt :evil:
Koiraverkolle olisi käyttöä, joten täytyy selvitellä tuleeko penkkeihin kiinni vai rullaverhoon, itse rullaverhoa en välttämättä tarvitse.

Oletteko hankkineet takaluukun pohjalle suojaa, mitä maksaa alkuperäisenä Suomesta?

Nämäkin kiinnostaisi, mutta tarjosi rahdiksi jotain 300 dollaria: https://moparonlineparts.com/alfa-romeo ... -9049.html
Nyt autossa olevat ovat todella pienet.

Ajovalosäätimen logiikkaa en ole vielä ymmärtänyt, säädintä ei saa pysymään parkki/päivävaloasennossa. Eli onko niin että kuski ei itse voi valita onko päivävalot vai ajovalot päällä vaan menee automatiikan mukaan?

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
FinPat kirjoitti:
Jos painaa oven sisäpuolella olevaa lukitusnappulaa etuoven etukulmassa pois lähtiessään niin sitten eivät taitu. Toimii kuten takaluukun namiska.
Ulkopuolella kahvassa olevasta nappulasta ja kauko-ohjaimesta taas korvat käännetään sisään.
On se vaan helppoa kun sen osaa! Täytyypä ottaa käyttöön tämä vinkki.

Cotzy
Tällä tavalla lukitsemalla ulkokahvoihin ja takaluukkuun jää valot palamaan, tosin sammuvat jossain vaiheessa :-D

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Muille koiran omistajille tiedoksi, että koiraverkko tulee niskatukiin kiinni.

Onko kukaan muu huomannut kun esim. kotipihassa kääntyy renkaat lähes linkussa niin etupään tuennassa tuntuu selvä nytkähdys? Löysin artikkelin netistä, jossa väitettiin sen olevan normaalia, koska tuenta on tehty niin että renkaat eivät kallistu käytännössä ollenkaan vaikka renkaat käännetään.

JanV
Viestit: 926
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

no ainakin giulia ihan puskee hyppimällä kun renkaat linkussa kääntää, eli jos toi vaan nytkähtää niin tilannehan on siinä hyvä :D

Avatar
Cotzy
Viestit: 801
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:Muille koiran omistajille tiedoksi, että koiraverkko tulee niskatukiin kiinni.

Onko kukaan muu huomannut kun esim. kotipihassa kääntyy renkaat lähes linkussa niin etupään tuennassa tuntuu selvä nytkähdys? Löysin artikkelin netistä, jossa väitettiin sen olevan normaalia, koska tuenta on tehty niin että renkaat eivät kallistu käytännössä ollenkaan vaikka renkaat käännetään.
Joo, eturenkaan sortaa käännettäessä jyrkästi hiljaisella nopeudella. Kannattaa ottaa huomioon pysäköitäessä ahtaaseen paikkaan.

Talvella on mukavampaa, kun voi kääntää keulaa kaasulla :-D .

Cotzy

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Eli on ihan ominaisuus siis. Miten mahtaa nivelet kestää....

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Maahantuojan edustaja kertoi lehdistölle kun autot tuli markkinoille, että ajoominaisuudet on huippuluokkaa. Jos sortamista oli vähennetty niin ajoominaisuudet olisi kärsineet liikaa. Eli sortaminen on normaalia ja suunniteltua. Renkaatkin voivat kulua hiukan nopeammin.

JanV
Viestit: 926
Liittynyt: 13 Marras 2018, 12:24
Car(s): Mito QV 2011
Exät:Giulia 2018 2.0t, 156 2.0 ts

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja JanV »

Kestäähän ne nivelet kunnonkin puskemista jos ajetaan oikeasti. Näin ainakin muissa autoissa, alfasta en toki mene takuuseen :D Mut pikemminkin ärsyttävää toi on.

Avatar
Cotzy
Viestit: 801
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

Ipi76 kirjoitti:Maahantuojan edustaja kertoi lehdistölle kun autot tuli markkinoille, että ajoominaisuudet on huippuluokkaa. Jos sortamista oli vähennetty niin ajoominaisuudet olisi kärsineet liikaa. Eli sortaminen on normaalia ja suunniteltua. Renkaatkin voivat kulua hiukan nopeammin.
Kävin Stelviolla pyörittämässä hitaita kierroksia viime suunnuntain CARFin CS4:ssa Ahvenistolla. Tosin mutkaisella suolenkillä vauhti oli lähempänä maksimiratavauhtia ja oli oikein mukavaa rata-ajoa. Pääsuoralla ja etukaarteissa piti kaasulta nostella, jottei nopeudet kasvaneet liiaksi.
Nopeille kierroksille en lähtenyt. Ahvenisto on vähän armoton paikka pidon rajojen etsintään.

Kymmenen kierroksen jälkeen takarenkaat eivät olleet millänsäkään. Eturenkaista meni pinta jo hieman ruvelle. Paineet nousi 0.2 bar joka nurkassa.
Joten kyllä eturenkaat joutuvat Stelviossa takarenkaita kovempaan kulutukseen.

Mutta hienon tasapainoisesti ohjautui kaarteissa. Kallistelukin oli aikas maltillista. Ja jarrutuntuma pysyi samana kierroksesta toiseen.
Suoranopeuden potentiaali jäi vähän piippuun. Ehkä Alastaron nopeilla kierroksilla ensi kesänä :mrgreen: .

Cotzy

Avatar
mutt
Viestit: 5392
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja mutt »

JanV kirjoitti:no ainakin giulia ihan puskee hyppimällä kun renkaat linkussa kääntää, eli jos toi vaan nytkähtää niin tilannehan on siinä hyvä :D
Mersun GLC:ssä oli sama ominaisuus, mutta käsittääkseni tehdas on katsonut sen viaksi ja siihen on korjaus.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

280hv raksuttaa mielestäni melko kovaäänisesti kylmällä koneella vaihteen ollessa P:llä, tämäkin on varmaan ominaisuus?

apulus
Viestit: 65
Liittynyt: 09 Huhti 2019, 09:08
Car(s): Giulia Veloce Q4 '17 ja Mazda Miata '99
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja apulus »

Lauantaina tulee tähän perheeseen mun Giulia Velocen kaveriksi diesel-Stelvio. Jännittää!

Avatar
Cotzy
Viestit: 801
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:280hv raksuttaa mielestäni melko kovaäänisesti kylmällä koneella vaihteen ollessa P:llä, tämäkin on varmaan ominaisuus?
On ominaisuus. P:llä kylmänä tyhjäkäyntikierrokset on korkeammalla 1300 rpm tasolla. Ja rapsutus on kuuluvampaa. D:lle vaihdettaessa kierrokset putoaa heti 850 rpm:ään ja käynti siistiytyy.

Itse tykästyin kovasti heti talvella tuohon luonteenpiirteeseen, että moottori lähtee hieman rajummin, räjähtäen ja kevyesti nytkähtäen käyntiin.
Hienoa, että auto uhkuu menohaluja heti käynnistyksestä :lol: .

Noita äänettömiä ja menohaluttomalta vaikuttavia kulkupelejä nykyään riittääkin ihan kylliksi :roll: .

Cotzy

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
jmi kirjoitti:280hv raksuttaa mielestäni melko kovaäänisesti kylmällä koneella vaihteen ollessa P:llä, tämäkin on varmaan ominaisuus?
On ominaisuus. P:llä kylmänä tyhjäkäyntikierrokset on korkeammalla 1300 rpm tasolla. Ja rapsutus on kuuluvampaa. D:lle vaihdettaessa kierrokset putoaa heti 850 rpm:ään ja käynti siistiytyy.

Itse tykästyin kovasti heti talvella tuohon luonteenpiirteeseen, että moottori lähtee hieman rajummin, räjähtäen ja kevyesti nytkähtäen käyntiin.
Hienoa, että auto uhkuu menohaluja heti käynnistyksestä :lol: .

Noita äänettömiä ja menohaluttomalta vaikuttavia kulkupelejä nykyään riittääkin ihan kylliksi :roll: .

Cotzy
Äänet korostuu myös D:llä ajaessa. Jostain syystä 200hv Giulia oli aikoinaan ihan hiljainen, tässä on tiettyä räyhäkkyyttä.
Onko sinulla moottorinlämmitintä autossa, itse olen ajatellut tuollaista Defan öljypohjanlämmitintä?

Avatar
Cotzy
Viestit: 801
Liittynyt: 07 Maalis 2019, 22:33
Car(s): Stelvio MultiAir Turbo Q4 280 First Edition -17, 166 3.0 V6 man. Distinctive -01, Brera 3.2 JTS V6 man. Q4 -06, & DS3 Crossback E-Tense -21, Carado A464 -11
Paikkakunta: Turku

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Cotzy »

jmi kirjoitti:Onko sinulla moottorinlämmitintä autossa, itse olen ajatellut tuollaista Defan öljypohjanlämmitintä?
En ole laittanut moottorin- tai sisätilanlämmitintä. Yöpyy kotona tallissa ja on mielestäni edeltäjäänsä PHEV-siirrintä lämpimämpi talviauto.
Johtunee hieman suuremmasta hukkalämmön tuotosta.

Cotzy

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

AAW kirjoitti:
jmi kirjoitti:Onko kukaan vielä kokeillut pääsyä esim. multiecuscanilla Stelvioon, onnistuuko? Eikö näihin joihinkin ole jo lisätty SGW.
Onnistuu.
Mites? 500X ainakin vaatii sen boksin sijoittamisen sinne huijaamaan, jotta pääsee multiecuscanilla. Onko Stelviossa SGW jätetty pistämättä?

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Shuttle kirjoitti:
AAW kirjoitti:
jmi kirjoitti:Onko kukaan vielä kokeillut pääsyä esim. multiecuscanilla Stelvioon, onnistuuko? Eikö näihin joihinkin ole jo lisätty SGW.
Onnistuu.
Mites? 500X ainakin vaatii sen boksin sijoittamisen sinne huijaamaan, jotta pääsee multiecuscanilla. Onko Stelviossa SGW jätetty pistämättä?
Asia jäi itselläkin silloin vähän kesken eli millaisella lukijalla pääsee sisään, täytyykö ostaa sellainen missä on monta lukijaa jos haluaa muihinkin kiinni kuin moottoriin? Linkkejä toimivista laitteista.
SGW:tä on Stelvioissa, mutta ei käsittääkseni kaikissa.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Cotzy kirjoitti:
jmi kirjoitti:280hv raksuttaa mielestäni melko kovaäänisesti kylmällä koneella vaihteen ollessa P:llä, tämäkin on varmaan ominaisuus?
On ominaisuus. P:llä kylmänä tyhjäkäyntikierrokset on korkeammalla 1300 rpm tasolla. Ja rapsutus on kuuluvampaa. D:lle vaihdettaessa kierrokset putoaa heti 850 rpm:ään ja käynti siistiytyy.

Itse tykästyin kovasti heti talvella tuohon luonteenpiirteeseen, että moottori lähtee hieman rajummin, räjähtäen ja kevyesti nytkähtäen käyntiin.
Hienoa, että auto uhkuu menohaluja heti käynnistyksestä :lol: .

Noita äänettömiä ja menohaluttomalta vaikuttavia kulkupelejä nykyään riittääkin ihan kylliksi :roll: .

Cotzy
Autossani kuuluu vasemman eturenkaan luota korkeammalla tyhjäkäynnillä jotain räminää joka selkeästi tulee konehuoneesta. Ääni häviää kun kierrokset laskevat. Kuuluuko sinulla tällaista?

AAW
Viestit: 1035
Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
Car(s): Stelvio Veloce Tbi
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm, Stelvio JTD
Paikkakunta: Billnäs

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AAW »

Shuttle kirjoitti:
AAW kirjoitti:
jmi kirjoitti:Onko kukaan vielä kokeillut pääsyä esim. multiecuscanilla Stelvioon, onnistuuko? Eikö näihin joihinkin ole jo lisätty SGW.
Onnistuu.
Mites? 500X ainakin vaatii sen boksin sijoittamisen sinne huijaamaan, jotta pääsee multiecuscanilla. Onko Stelviossa SGW jätetty pistämättä?
Ihan normi läppäri + multiecuscan (tuore versio) kombolla olen vikakoodeja kuitannut ongelmitta.

FinPat
Viestit: 7174
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

AAW kirjoitti: Ihan normi läppäri + multiecuscan (tuore versio) kombolla olen vikakoodeja kuitannut ongelmitta.
SGW tuli joskus vuoden 2018 aikana.

https://shopeurocompulsion.net/products ... elvio-2-0l

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

Omassani ei ainakaan ole SGW:tä, uudella MES:llä pääsin sisään.

jmi
Viestit: 1477
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo 166 3.2 v.2004

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja jmi »

15v. Alfailua takana ja ei yhtään hinauskeikkaa, mutta jos jotain yllättävää sattuu niin kuinka laatikosta saa vaihteen pois, jos esim. virtoja ei tule? Jossain oli kuvaa että pohjan alla on joku pultti ja jostain Giulian huoltokirjasta katsoin että takasuulakkeiden alta löytyy jonkinlainen vetonaru. Stelvion huoltokirjassa ei ole mitään mainintaa. Eli aika sekalaista ja epämääräistä...

Avatar
Stilo
Viestit: 408
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): i20 N
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Stilo »

jmi kirjoitti:15v. Alfailua takana ja ei yhtään hinauskeikkaa, mutta jos jotain yllättävää sattuu niin kuinka laatikosta saa vaihteen pois, jos esim. virtoja ei tule? Jossain oli kuvaa että pohjan alla on joku pultti ja jostain Giulian huoltokirjasta katsoin että takasuulakkeiden alta löytyy jonkinlainen vetonaru. Stelvion huoltokirjassa ei ole mitään mainintaa. Eli aika sekalaista ja epämääräistä...
Alkusarjan Giulioissa on vapautuslenkki takailmasuulakkeiden takana, myöhemmissä malleissa askin kuskin puoleisessa kyljessä ruuvi jonka loppuun saakka kiristämällä kääntää askin kyljessä olevan parkkilukituksen vapautusvivun auki. Eli auton alla könyämällä pitäisi onnistua, Stelviossa toki huomattavasti helpompaa kuin Giuliassa kun alla enemmän tilaa.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

Vastaa Viestiin