Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Farina »

Eiköhän se ollut pääasia, että TM otti mukaan Stelvion koko testiin ja samalla Alfa sai ilmaista mainosta. Montaa Stelviota ei Suomen teille ole myyty ja ei tulla valitettavasti myymäänkään. Toivotaan, että joku liberaalin autopolitiikan talossa työskentelevä liisari-autoilija innostuu TM:n hehkutuksesta ja pistää Stelvion tilaukseen. Stelvio oli nopein, paras pysähtymään, paras ajaa. Mitä merkitystä muulla on? Mitä merkitystä sijoituksella tai tähdillä on, kun Stelvio todisti, että se on Alfamaisin katumaasturi mitä markkinoilta löytyy.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Mielestäni tuossa testissä Stelvio pärjäsi ihan hiton hyvin, kun ottaa huomioon että se on Alfa Romeo ja toiseksi että se on Alfan ihan ensimmäinen katumaasturi ikinä. Tietty joku Audi nyt voittaa sen, mutta Audia ostaakin erilaiset ihmiset. Stelviolta hyvä suoritus ja mielestäni TM:n vertailu oli kyllä aika neutraalisävytteinen.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11176
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Farina kirjoitti: Mitä merkitystä sijoituksella tai tähdillä on, kun Stelvio todisti, että se on Alfamaisin katumaasturi mitä markkinoilta löytyy.
Just näin.

Olettaisin mutuna, että aika harva ihminen perustaa ostopäätöksensä TM:n tähtiin. Tunteet ja järkisyiksi verhotut tunteet ratkaisevat autovalinnan. Tai työnantaja. Tai vaimo.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

Shuttle kirjoitti:Mielestäni tuossa testissä Stelvio pärjäsi ihan hiton hyvin, kun ottaa huomioon että se on Alfa Romeo ja toiseksi että se on Alfan ihan ensimmäinen katumaasturi ikinä. Tietty joku Audi nyt voittaa sen, mutta Audia ostaakin erilaiset ihmiset. Stelviolta hyvä suoritus ja mielestäni TM:n vertailu oli kyllä aika neutraalisävytteinen.
^tämä

Ja jos jollekin tulee paha mieli siitä että Alfa oli "vasta" neljäs (häviten kahdelle parhaalle ihan kokonaiset neljä kymmenystä), niin ainahan voi painottaa taulukon uusiksi. Ääritilanteille ja kiihtyvyydelle 25 prosenttia, ja muille 5, niin Stelvio on jaetulla ykkössijalla Volvon kanssa :-D
932 937 955 955

Avatar
molsky
Viestit: 550
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja molsky »

AR Suomen Facebook julkaisusta:
OHITTAMATON UUDEN VUODEN LUPAUS;
UUDEN ALFA ROMEO STELVION OSTAJALLE
nyt 3000 €:lla varusteita kaupan päälle!*
Kysy lisää Alfa Romeo jälleenmyyjältäsi.
*koskee rajattua erää autoja
TM arvostelun pisteet olivat yllättävän hyvät, suurin yllätys kyllä tuo kulutus. Ainakin speksien perusteella pitäisi olla muun muassa GLC:tä taloudellisempi tai vähintäänkin tasoissa.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

Spekseillä ja todellisuudella ei välttis ole paljoakaan tekemistä keskenään. Kun en juttua ole lukenut niin en tiedä, mutta oletan, että kulutus perustuu testiukkelien ajeluun? Voi olla että Alfa on saanut hiukan enemmän kenkää kuin GLC.

Itsehän en ole koskaan millään autolla päässyt lähellekään ilmoitettuja kulutuksia, kaikkein vähiten MiTolla :twisted:
932 937 955 955

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

mä en päässy 156sella ilmoitettuihin. oli niin prk kovat lukemat jostain keksitty, väkisin aina alle vaikka miten ajoi
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Macela
Viestit: 2618
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Macela »

V6 kirjoitti:mä en päässy 156sella ilmoitettuihin. oli niin prk kovat lukemat jostain keksitty, väkisin aina alle vaikka miten ajoi
Sama homma.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

juri kirjoitti:Spekseillä ja todellisuudella ei välttis ole paljoakaan tekemistä keskenään. Kun en juttua ole lukenut niin en tiedä, mutta oletan, että kulutus perustuu testiukkelien ajeluun? Voi olla että Alfa on saanut hiukan enemmän kenkää kuin GLC.

Itsehän en ole koskaan millään autolla päässyt lähellekään ilmoitettuja kulutuksia, kaikkein vähiten MiTolla :twisted:
Miksi olisi saanut enemmän kenkää kun tarkoitus on selvittää mahdollisimman pieni kulutus? Testaajilla on kyllä mahdollisuus kenkiä noita vehkeitä muulloinkin kuin kukutusmittauksen aikana. Lisäksi testissä mitataan tasaisen nopeuden kulutus ja siinä ei kenkiminen vaikuta yhtään. Tasaisen nopeuden kulutuskäyrällä Alfa on korkeimmalla 60km/h kohdalla, toiseksi korkeimmalla 100km/h saakka ja kolmanneksi korkeimmalla siitä eteenpäin. Kuudessakympissä eroa on jotain 0,8l parhaaseen (4,2 vs. 5,0) ja 120km/h kohdalla ero on samaa luokkaa (7,4 vs. 8,2).

Mittauslenkillä Stelvion kulutus kaupungissa on toiseksi pienin mutta maantiellä sitten toiseksi suurin.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

onks tossa se ajotilanvalitsin? ja jos on vaikuttaako se kulutukseen? Quottroroutessa tosiaan aika eri kulutukset vrt muihin

edit joo piti lukasta lehti, Alfassa ei ole varsinaista ECO moodia,kuten joissakin noissa on, ja pitäähän sen tehon ja väännön varmaankin jotenkin kulutuksessa näkyä.

"polttoaineen kulutus vaihtelevassa maantieajossa keskinoipeudella 77 km/h ja vaihtelevassa taajama-ajossa keskinopeudella 40 km/h." Mitenhän toi keskinopeus toteutetaan? vai onko nämä rullilla ajettu?
Viimeksi muokannut V6, 30 Joulu 2017, 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tekstin mukaan Stelviossa ei ainakaan ole erillistä taloudellisen ajon ohjelmaa.

Avatar
_rico
Viestit: 1342
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): ModelY
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja _rico »

Se nyt vielä puuttuisi, että Alfan takaluukussa lukisi Eco Boost..

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

TeroPee kirjoitti:
juri kirjoitti:Spekseillä ja todellisuudella ei välttis ole paljoakaan tekemistä keskenään. Kun en juttua ole lukenut niin en tiedä, mutta oletan, että kulutus perustuu testiukkelien ajeluun? Voi olla että Alfa on saanut hiukan enemmän kenkää kuin GLC.
Itsehän en ole koskaan millään autolla päässyt lähellekään ilmoitettuja kulutuksia, kaikkein vähiten MiTolla :twisted:
Miksi olisi saanut enemmän kenkää kun tarkoitus on selvittää mahdollisimman pieni kulutus? Testaajilla on kyllä mahdollisuus kenkiä noita vehkeitä muulloinkin kuin kukutusmittauksen aikana. Lisäksi testissä mitataan tasaisen nopeuden kulutus ja siinä ei kenkiminen vaikuta yhtään. Tasaisen nopeuden kulutuskäyrällä Alfa on korkeimmalla 60km/h kohdalla, toiseksi korkeimmalla 100km/h saakka ja kolmanneksi korkeimmalla siitä eteenpäin. Kuudessakympissä eroa on jotain 0,8l parhaaseen (4,2 vs. 5,0) ja 120km/h kohdalla ero on samaa luokkaa (7,4 vs. 8,2).
Mittauslenkillä Stelvion kulutus kaupungissa on toiseksi pienin mutta maantiellä sitten toiseksi suurin.
Kuten totesin, en ole juttua lukenut, enkä tiedä miten tuo kulutus on mitattu, joten spekuloin.
Tasaisen nopeuden kulutuksen erot on helpointa selittää välityksillä, jotka on Alfaan valittu tietyllä nopeusalueella jokin muu kuin kulutuksen optimointi mielessä. Tai jos laatikko tulee tehtaalta kaikkiin autoihin samoilla hampailla, niin sitten on perissä ja/tai moottorissa tehty valinnat esim. kiihtyvyys edellä.
932 937 955 955

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

GT:llä olen päässyt jopa 7 litraa alle luvatun kulutuslukeman, ei niitä aina olla liioiteltu :-D

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

juri kirjoitti:
TeroPee kirjoitti:
juri kirjoitti:Spekseillä ja todellisuudella ei välttis ole paljoakaan tekemistä keskenään. Kun en juttua ole lukenut niin en tiedä, mutta oletan, että kulutus perustuu testiukkelien ajeluun? Voi olla että Alfa on saanut hiukan enemmän kenkää kuin GLC.
Itsehän en ole koskaan millään autolla päässyt lähellekään ilmoitettuja kulutuksia, kaikkein vähiten MiTolla :twisted:
Miksi olisi saanut enemmän kenkää kun tarkoitus on selvittää mahdollisimman pieni kulutus? Testaajilla on kyllä mahdollisuus kenkiä noita vehkeitä muulloinkin kuin kukutusmittauksen aikana. Lisäksi testissä mitataan tasaisen nopeuden kulutus ja siinä ei kenkiminen vaikuta yhtään. Tasaisen nopeuden kulutuskäyrällä Alfa on korkeimmalla 60km/h kohdalla, toiseksi korkeimmalla 100km/h saakka ja kolmanneksi korkeimmalla siitä eteenpäin. Kuudessakympissä eroa on jotain 0,8l parhaaseen (4,2 vs. 5,0) ja 120km/h kohdalla ero on samaa luokkaa (7,4 vs. 8,2).
Mittauslenkillä Stelvion kulutus kaupungissa on toiseksi pienin mutta maantiellä sitten toiseksi suurin.
Kuten totesin, en ole juttua lukenut, enkä tiedä miten tuo kulutus on mitattu, joten spekuloin.
Tasaisen nopeuden kulutuksen erot on helpointa selittää välityksillä, jotka on Alfaan valittu tietyllä nopeusalueella jokin muu kuin kulutuksen optimointi mielessä. Tai jos laatikko tulee tehtaalta kaikkiin autoihin samoilla hampailla, niin sitten on perissä ja/tai moottorissa tehty valinnat esim. kiihtyvyys edellä.
Suurimman välityksen pituus Stelviossa on testattujen autojen joukosta toiseksi pisin, vaihteita on toiseksi eniten (pisin on Land Roverissa joka kuluttaa saman tai enemmän kuin Stelvio), punnittu omamassa ja ilmoitettu Co2 on pienin. Noiden speksien perusteella testin mitattu kulutus on suhteessa muihin huono.

juri
Viestit: 628
Liittynyt: 05 Syys 2003, 03:27
Car(s): Ex 156 ja 147 Selespeed, MiTo
Nyt alla Wrangler JKU 3.6 Backcountry ja MiTo TCT
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja juri »

TeroPee kirjoitti: Suurimman välityksen pituus Stelviossa on testattujen autojen joukosta toiseksi pisin, vaihteita on toiseksi eniten (pisin on Land Roverissa joka kuluttaa saman tai enemmän kuin Stelvio), punnittu omamassa ja ilmoitettu Co2 on pienin. Noiden speksien perusteella testin mitattu kulutus on suhteessa muihin huono.
Niin on.
932 937 955 955

Avatar
flapjack
Viestit: 474
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja flapjack »

TeroPee kirjoitti:Tekstin mukaan Stelviossa ei ainakaan ole erillistä taloudellisen ajon ohjelmaa.
Eikö oikeasti ole DNA:n A asentoa? Vai eikö sitä voinut/osannut käyttää?
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
Aquatica
Viestit: 14997
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Se ei ole varsinainen ecotila, vaan "huonon sään tila"... Ei kelpuuteta testissä, uskoisin.

Lisäksi ainakin Giulietta kuluttaa A:lla enempi mitä D:llä, jos saman pätkän osatrippiä on uskominen. Johtunee varmasti siitä, että A:lla on vähemmän vääntöä käytössä, evt.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

on se ainakin Giulia Qssa "Driving modes include "Dynamic", "Natural" and "Advanced Efficiency" modes"n


onko tossa testissä nyt sitten virhe kun väittävät ettei ole ECO asentoa? kai se dieselissäkin on?

-Any new Alfa model is incomplete without the DNA Drive Mode Selector. The system allows you to easily switch your driving experience between three modes - Dynamic (Sporty), Natural (Normal), and Advanced Efficiency (Economic).
-Quadrifoglio also provides a four-mode Alfa DNA Pro Drive Model Selector with a 'Race' setting
-Stelvion user manualista a=AdvancedEfficiency(ECO driving mode for maximum fuel savings).
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
-Oksid-
Viestit: 254
Liittynyt: 03 Syys 2016, 21:14
Car(s): Ajossa: Abarth 595 turismo ”70th Anniversary” ’19
Mennyt: Alfa Romeo Giulia Diesel AT8 Super '16

Ennen sitä: erinäisiä ajoneuvoja
Paikkakunta: Kotka

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja -Oksid- »

Kuten V6 tuossa kirjoittaa niin eiköhän sama kytkin löydy tuosta Stelviosta kuin Diesel-Giuliastakin.

- Kiulussa ainakin A:lla kaasun vaste muuttuu ekoksi / omituiseksi, lapun saa painaa melkein pohjaan että tapahtuu yhtään mitään, coasting -toiminto tulee automaatissa käyttöön ja muutenkin jurnutetaan pienillä kierroksilla
- kulutussäästöjä ei ole tullut mitattua, voisi joskus huvin vuoksi katsoa paljonko tuolla onnistuu säästämään, jos vaan hermo kestää em. moodissa ajella :mrgreen:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

juu voihan se olla ettei paljon säästöä synny mutta ajosta tulee ärsyttävää .) . Ei netistä oikein löydy mitään mittauksia eri asennoista. Laitoin muuten TMlle asiasta sähköpostia, katsotaan tuleeko vastausta.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Kyllä on työtä ja tuskaan tuo mieleisen Stelvion speksaaminen netissä. Muilla merkeillä, jopa ihan yhtä vähän myyvillä Jaggella ja Land Roverilla, on toimivat konfiguraattorit mutta Alfa Romeolla ei.

Joka tapauksessa speksailin Exceliin nykyistä perhelossia vastaavasti varustellun (koska varusteista ei voi tinkiä) Stelvio Dieselin 1.1.2018 hinnaston perusteella.

Perusauton hinta 54669,09 euroa
Lisävarusteet yhteensä 13845,76 euroa
Kokonaishinta varusteineen 68514,85

Lisävarusteet:
Pack Sport
FSD-iskunvaimentimet
Kääntyvät bi-xenonit
Punaiset jarrusatulat
Pack Convience
Pack Veloce Interior
Pack Business
Metalliväri
Pack Driver assitance plus
Sähköllä taittuvat peilit
Adaptiivinen vakionopeudensäädin
Irrotettava vetokoukku
Tavaratilan kiinnityskiskot
230V tavaratilaan
19" Sport vanteet

Nykyinen auto on siis perhefarkku ja meidän autoa vastaava maksaisi nyt uutena 64,5k ja saman merkin katumaasturi 65,8k. Näissä hinnoissa on tosin varusteita, joita ei saa Stelvioon rahallakaan, esim. valokuviota muokkaavat ajovalot ja sähköisesti esiin tuleva vetokoukku. Lisäksi voimaa on melkein 15 % enemmän ja vääntöäkin reilut 6 % enemmän. Ei isoja eroja mutta väärään suuntaan kuitenkin.

Noh, jatketaan vielä nykyisellä ajamista ja katsotaan millainen peli aikanaan tulee perhelossin tilalle.

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja sanctus »

TeroPee kirjoitti:Kyllä on työtä ja tuskaan tuo mieleisen Stelvion speksaaminen netissä.
En oo suomenkieliseltä AR-sivustolta tsekannut yhtään mitään liittyen uusien Alfojen spekseihin, mutta ainakin saksankielisessä versiossa sekä MiTon että Giuliettan speksailu toimi ihan ok, kun kokeilin joskus. Ja sitä myöten varmaan myös Stelvion. Eli ainakin toimiva sivu on olemassa yhdellä kielialueella, mutta ilmeisesti sitten sen sivun fixaaminen suomenkieliseksi ja täällä myytävien autojen versioita ja varusteita vastaavaksi on liian raskasta.

Muuttohaukka
Viestit: 219
Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
Car(s): Ranskalainen sähköauto
ex: Alfa Romeo 159 2.4JTD, Alfa Romeo 156 SW
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Muuttohaukka »

^^Oli aamun lehdessä mainos, että nyt saa Stelvioon 3000e:lla lisävarusteita kaupan päälle.

Avatar
Tiige
Viestit: 2829
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GTV TB Q2
Giulia 2.0 Q2
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tiige »

TeroPee kirjoitti:Kyllä on työtä ja tuskaan tuo mieleisen Stelvion speksaaminen netissä. Muilla merkeillä, jopa ihan yhtä vähän myyvillä Jaggella ja Land Roverilla, on toimivat konfiguraattorit mutta Alfa Romeolla ei.

Joka tapauksessa speksailin Exceliin nykyistä perhelossia vastaavasti varustellun (koska varusteista ei voi tinkiä) Stelvio Dieselin 1.1.2018 hinnaston perusteella.

Perusauton hinta 54669,09 euroa
Lisävarusteet yhteensä 13845,76 euroa
Kokonaishinta varusteineen 68514,85

Lisävarusteet:
Pack Sport
FSD-iskunvaimentimet
Kääntyvät bi-xenonit
Punaiset jarrusatulat
Pack Convience
Pack Veloce Interior
Pack Business
Metalliväri
Pack Driver assitance plus
Sähköllä taittuvat peilit
Adaptiivinen vakionopeudensäädin
Irrotettava vetokoukku
Tavaratilan kiinnityskiskot
230V tavaratilaan
19" Sport vanteet

Nykyinen auto on siis perhefarkku ja meidän autoa vastaava maksaisi nyt uutena 64,5k ja saman merkin katumaasturi 65,8k. Näissä hinnoissa on tosin varusteita, joita ei saa Stelvioon rahallakaan, esim. valokuviota muokkaavat ajovalot ja sähköisesti esiin tuleva vetokoukku. Lisäksi voimaa on melkein 15 % enemmän ja vääntöäkin reilut 6 % enemmän. Ei isoja eroja mutta väärään suuntaan kuitenkin.

Noh, jatketaan vielä nykyisellä ajamista ja katsotaan millainen peli aikanaan tulee perhelossin tilalle.
Olisi ihan mielenkiintoista tietää mihin tässä stelviota verrataan? Varmaan joltain toiselta merkiltä saa paremmilla varusteilla olevan auton samaan rahaan. Saako sitten yhtä hyvillä ajo-ominaisuuksilla, ulkonäöllä ja suorituskyvyllä? Nämä osittain makukysymyksiä tietysti. Mitä kukakin pitää kuinka tärkeänä.

Eikä pelkän voiman numeerinen vertailu ole ehkä tarkoituskenmukaista jos suorituskyvystä puhutaan. Tehopainosuhteen vertailu mielekkäämpää.
ex. GT V6, 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Passatti ja Tikkari 2.0biTDI 4Motion on vertailukohtana. Painoja en ole katsonut enkä tarkkoja suoritusarvoja. Paikaltaan lähtemisellä tai tehopainosuhteella ei ole merkitystä vaan sillä, miten vauhti nousee esim. ison kärrin kanssa tai tavanomaisessa ohitustilanteessa. Passatin 240hv ja 500Nm on riittäneet kohtuullisesti mutta yhtään ylimääräistä voimaa ei tässäkään ole.

Tikkari ei ole meille mikään oikea vaihtoehto, mutta vaikealta tuntuu ajatus Stelviosta mihin joutuisi lyömään tuollaisen kasan rahaa lisävarusteisiin, jotta ei tarvitsisi luopua asioista, joihin on tottunut. Arvonalenema varusteissa on vielä karumpaa kuin autossa itsessään.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4268
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

TeroPee kirjoitti:Passatti ja Tikkari 2.0biTDI 4Motion on vertailukohtana. Painoja en ole katsonut enkä tarkkoja suoritusarvoja. Paikaltaan lähtemisellä tai tehopainosuhteella ei ole merkitystä vaan sillä, miten vauhti nousee esim. ison kärrin kanssa tai tavanomaisessa ohitustilanteessa. Passatin 240hv ja 500Nm on riittäneet kohtuullisesti mutta yhtään ylimääräistä voimaa ei tässäkään ole.

Tikkari ei ole meille mikään oikea vaihtoehto, mutta vaikealta tuntuu ajatus Stelviosta mihin joutuisi lyömään tuollaisen kasan rahaa lisävarusteisiin, jotta ei tarvitsisi luopua asioista, joihin on tottunut. Arvonalenema varusteissa on vielä karumpaa kuin autossa itsessään.
Mutta Alfahan on tunnepohjainen valinta jos mikä. Jos siitä Stelviosta tykkää, niin antaa asioita anteeksi ja keskittyy olennaiseen: ajamisen täydellistä , sormen päissäkin tuntemaa tatsia siihen mitä renkaitten ja tien välillä tapahtuu ja intohimoa saada sitä lisää. Ei kai tässä Volkkarin, Kian tai Toyotan valintakriteerejä ole tällöin. Oma mielipide on se että ihan liikaa rupeaa nykyautoissa olemaan sähköanturia,- aivoa ja - nippeliä , jotka vievät osan ajamisen riemua. Vähempikin riittää, koska tuon nippelirunsauden toinen pää on autonominen auto, mitä en halua niin kauan kun itse pystyn vielä ajamaan.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7784
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Olin katsovinani aiemmin, että Stelvioonkin saa sähköisesti taittuvan koukun, tai sitten se on poistunut hinnastopäivityksen myötä. Tai ei se taitu muissakaan vastaavissa mutta tipahtaa alas eikä tarvitse irrottaa.

Stelvio oli kyllä selvästi nopein joukosta, Bemari ei paljoa hävinnyt ja Audi taas on masentavan tylsä kaikilla mittareilla. GLC hybridi oli liukas peli ja hybridi kiehtoo jollain tasolla, mutta kontti jää taas siinä pieneksi.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Autonomisuus on ihan hyvä asia. Tästä syrjäisestä kalastajakylästä kun lähtee melkein minne vaan niin edessä on likemmäs 200km moottoritietä. Siellä ei tosiaankaan halua tuntea jokaista uraa ja kuoppaa. Jos sellaista haluan tuntea niin ajelen kesähäristimellä. :)

Vaikka kuinka Stelvio on tunnepohjainen valinta niin pakko on ottaa reaaliteetit huomioon. 13k lisävarusteisiin on järjetön määrä rahaa, toki ei nuo Tikkari ja Passatikaan ihan perusvarusteilla noin paljon maksa, mutta ei sentään tuollaista määrää tarvitse laittaa perusasioihin.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4268
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

TeroPee kirjoitti:Autonomisuus on ihan hyvä asia. Tästä syrjäisestä kalastajakylästä kun lähtee melkein minne vaan niin edessä on likemmäs 200km moottoritietä. Siellä ei tosiaankaan halua tuntea jokaista uraa ja kuoppaa. Jos sellaista haluan tuntea niin ajelen kesähäristimellä. :)

Vaikka kuinka Stelvio on tunnepohjainen valinta niin pakko on ottaa reaaliteetit huomioon. 13k lisävarusteisiin on järjetön määrä rahaa, toki ei nuo Tikkari ja Passatikaan ihan perusvarusteilla noin paljon maksa, mutta ei sentään tuollaista määrää tarvitse laittaa perusasioihin.
Pointti kommeteillani on se, ettei niitä kaikkia lisävarusteita tarvitse. Jokainen toki tekee omat valintansa niin
auton sielusta kuin lisähilpetööristä. Tässä pappaiässä vaan olen pikku hiljaa koittanut keskittyä vain olennaiseen ja jättää kaikki turha tauhka pois :wink: Ja jos auton sielua ei rakasta niin ei sitä lisävarusteillakaan tapahdu.... kysy vaan esim. jäsen lerpulta :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Kaikkea ei toki tarvitse, mutta kun tiettyihin elämää helpottaviin juttuihin tottuu, niin niistä ei halua luopua. Omalta kohdalta näitä ovat mm. avaimeton kulku, kuolleen kulman varoitin, tehdasnavi, adaptiivinen vakkari ja mukautuvat valot.

Omaan käyttöön ladattava hybrid dieselkoneella olisi paras voimalinja. Arkiajot sähköllä (halliin on tulossa latauspistokkeet) ja pitkää matkaa sitten dieselin mukavasta väännöstä nauttien. Tarjolla ei vaan taida olla kuin Q7. Ne maksaa käytettynä Saksassa alle 70k, verot on luokkaa 7k. Vuoden kuluttua samalla hinnalla saa käytetyn Q7 e-tronin mitä uusi Stelvio mieleisenä maksaa. Ja jos autovero poistuu niin pienempi tappio kuuseiskalla tulee.

Toki ihan eri luokan ja tyypin autoja nuo kaksi ovat. Kumpaakaan ei pääse järkivalinnaksi kehumaan. :)

Avatar
h_lauri
Viestit: 6658
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Kuolleen kulman varoitin. :eggface: Mun kategoriassa se on sama ku sukkahousut vaimolla jalassa. :-?

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Sulle voi olla. Mulle, ja erityisesti vaimolle, se on tärkeä varuste kun suhaa muksujen kanssa useampikaistaisilla teillä. Ei ole kiva saada kosketusta kylkeen tai takanurkkaan.

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Oman ympäristön ja oman käyttötarkoituksen mukaan auton speksaaminen ei ole ainoastaan järkevää vaan rehellistä itselle. Haavekuvan mukaan käyttöauton ostaminen johtaa jollain aikavälillä tyytymättömyyteen... Jäsen JiiTee on kyllä oikeassa siinä, että sielutonta autoa ei sielukkaaksi saa varusteilla taikka suorituskyvyllä! Sinänsä sääli tosiaan, että Stelvio on edelleen (tietyissä olosuhteissa) jonkinlainen joko/tai valinta kiinnostavuuden ja käytettävyyden välillä. Omaan käyttöön Stelvion kilkkeet sopisivat mainiosti, mutta suburbiasta on helppo huudella. Jäsen TeroPeen huudeilla kaikki huomioavut ovat käyttövarusteita eivätkä hienouksia. Ymmärrän täten tuskaisuuden Stelvion suhteen ja asia on laajemmastikin harmillinen, sillä tässä saattaa hyvinkin olla edustava näyte suuresta potentiaalisen asiakaskunnan siivusta. Caterointi listattuihin tarpeisiin olisi ollut tästä näkökulmasta toivottavaa.
Oma Stelviohaaveilu on holdissa. Nykyinen auto on liian arvoton vaihdon välineenä (mutta käyttöarvo on mainio). Tässäkin ollaan omakohtaisesti sen äärellä, että sieluttomuus on helpompi kestää kuin rahattomuus! :wink:

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Minä niin kovin haluaisin hankkia sielukkaan auton perheen käyttikseksi. Siksi Stelvio ylipäätään roikkuu listoilla, jolle eivät ole päässeet mm. GLC, X3 tai Macan minkäänlaisena versiona.

Mutta jos sen sielukkuuden vastapainona joutuu tekemään liikaa kompromissejä arjen sujuvuuden suhteen, pelkkä sielukkuus ei riitä. Yhtenä kompromissinä näen esim. tiettyjen itselle tärkeiden varusteiden puuttumisen tai jonkin tietyn varusteen koplaamisen monen muun varusteen kanssa yhteen. En todellakaan tarvitsisi autoon yli 450 euron maalattuja jarrusatuloita, mutta ne on koplattu yhteen Pack Sportin kanssa. Mitään toiminnallista yhteyttä en noilla kahdella näe. Sen sijaan jos, sinänsä kohtuullisesti hinnoiteltu, Pack Sport (578e) olisikin hinnaltaan 1030e ja se sisältäisi nuo maalatut jarrusatulat, olisi se henkisesti fiksumpi diili.

Nykyinen auto on meidän käyttöön erittäin hyvä, juuri oikein varusteltu, riittävän tilava ja käyttökuluiltaan edullinen (takuu 2v, maksuton huoltosoppari 3v) mutta samalla liian geneerinen. Sen takia tässä katselee jo nyt korvaajaa, samalla tosin autotyyppi vaihtuu perusfarkusta johonkin vähän korkeampaan versioon. Meillä on alle 2v kaksoset ja se asettaa paljon rajoituksia hankittavalle autolle.

Auto ei saa aiheuttaa yhtään ylimääräistä vaikeuskerrointa arkeen. Ei vaan saa. Sen sijaan auton pitää pystyä suoriutumaan monesta hyvin erilaisesta tehtävästä. Perheen kuljettaminen on yksi, kärryn vetäminen on toinen. Kulujen pitää olla edulliset ja autoa ei saa näkyä liikaa taksitolpalla (niin, milloin muuten viimeksi näitte Passatin tolpalla?) ja siinä pitää olla ominaisuuksia sekä luotettavuutta niin paljon, että sillä voi ihmeemmin ajattelematta lähteä perheen kanssa kolmeksi viikoksi Saksaan tai Espanjaan. Tai Italiaan. Tai minne nyt mieleen juolahtaa lähteä.

Stelviossa on paljon hyvää. Mutta onko se meille oikea? En tiedä vielä. Tässä varmaan seuraavien kuukausien aikana otetaan vaimon kanssa "autokauppalauantai" ja käydään katsomassa erilaisia vaihtoehtoja. Reilun vuoden kuluttua tästä hetkestä voisi olla uusi auto alla. Pitkä prosessi, mutta varmistaa sen että tulee tehtyä hyvä hankinta.

Avatar
Teddy
Viestit: 377
Liittynyt: 03 Tammi 2017, 17:57
Paikkakunta: Kaakkois-Suomen idioottireservaatti

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Teddy »

TeroPee kirjoitti:(niin, milloin muuten viimeksi näitte Passatin tolpalla?)
Tolpasta en osaa niin sanoa, mutta tästä byroon ikkunasta näkyy kohde, jossa pirssejä pyörii taajaan. Kolme eri Passattia muistuu näin ulkomuistista mieleen, nyt kun kerran kysyit. :-D

Tuo kuolleen kulman varoitin on kyllä arveluttava tapaus, en vielä tämän päivän tekniikalla toteutettuun luottaisi. Kerran olin vähällä tulla kiihdytyskaistalta jonkin VAG:n etukulmaan ja se opetti kerrasta katsomaan sivuilleen, eikä sen koommin ole tilanteita esiintynyt. Toisaalta nykyvehkeet on useimmiten niin perseelleen suunniteltu, että näkyvyys kuskin pallilta ulos on kehno; hyvä se on täältä W201:n ratin takaa huudella. Sinänsä huvittavaa, miten erilaiset tarpeet tai halut eri ihmisillä on autojensa varustelun suhteen. Minä kun esimerkiksi kaipaan toisinaan käyttöautooni sähkölaseja, muita vimpaimia onkin sitten aivan riittävästi. Toivottavasti tuleva kesä olis sen verran edellisiä lämpimämpi, että osais edes muutamana päivänä ilmastointia kaivata.
Operating at the speed of dark

Avatar
Jiitee
Viestit: 4268
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Teddy kirjoitti:
TeroPee kirjoitti:(niin, milloin muuten viimeksi näitte Passatin tolpalla?)
Tolpasta en osaa niin sanoa, mutta tästä byroon ikkunasta näkyy kohde, jossa pirssejä pyörii taajaan. Kolme eri Passattia muistuu näin ulkomuistista mieleen, nyt kun kerran kysyit. :-D

Tuo kuolleen kulman varoitin on kyllä arveluttava tapaus, en vielä tämän päivän tekniikalla toteutettuun luottaisi. Kerran olin vähällä tulla kiihdytyskaistalta jonkin VAG:n etukulmaan ja se opetti kerrasta katsomaan sivuilleen, eikä sen koommin ole tilanteita esiintynyt. Toisaalta nykyvehkeet on useimmiten niin perseelleen suunniteltu, että näkyvyys kuskin pallilta ulos on kehno; hyvä se on täältä W201:n ratin takaa huudella. Sinänsä huvittavaa, miten erilaiset tarpeet tai halut eri ihmisillä on autojensa varustelun suhteen. Minä kun esimerkiksi kaipaan toisinaan käyttöautooni sähkölaseja, muita vimpaimia onkin sitten aivan riittävästi. Toivottavasti tuleva kesä olis sen verran edellisiä lämpimämpi, että osais edes muutamana päivänä ilmastointia kaivata.
Työpaikan lämpötolpilla on Passatteja noin kahdestakymmenestä autosta reilu neljäsosa, Octavioita 3-4 ja
Avensis/Rav4 oliko 4. Yksi Citikka C5 ja meikän JTD kyllä erottuu porukasta :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Polforea
Viestit: 11106
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tero puhuu asiaa. Kun tekstiä lukiessa hahmottaa sen, että tämä on oikeasti se tapa, jolla moni muukkn autoaan valitsee, alkaa vähitellen ymmärtää että miksi uusia asiakkaita ei pulpahtele omistajalistoille ja myyntitilastoihin kuin sieniä sateella.

Mitä enemmän jotain asiaa rakastaa, sitä helpompi siitä on antaa puutteita ja epäkäytännöllisyyksiä anteeksi. Mutta niitä uusia rakastajia voi olla vaikea löytää, jos käytännön elämään ei tarjoa samaa kuin kilpailija. 60+ke hankintaa on vaikea tehdä puhtaasti tunteella, vielä vaikeampi jos tunnetta ei historian ansiosta ole valmiiksi olemassa.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Jiitee kirjoitti:
Teddy kirjoitti:
TeroPee kirjoitti:(niin, milloin muuten viimeksi näitte Passatin tolpalla?)
Tolpasta en osaa niin sanoa, mutta tästä byroon ikkunasta näkyy kohde, jossa pirssejä pyörii taajaan. Kolme eri Passattia muistuu näin ulkomuistista mieleen, nyt kun kerran kysyit. :-D

Tuo kuolleen kulman varoitin on kyllä arveluttava tapaus, en vielä tämän päivän tekniikalla toteutettuun luottaisi. Kerran olin vähällä tulla kiihdytyskaistalta jonkin VAG:n etukulmaan ja se opetti kerrasta katsomaan sivuilleen, eikä sen koommin ole tilanteita esiintynyt. Toisaalta nykyvehkeet on useimmiten niin perseelleen suunniteltu, että näkyvyys kuskin pallilta ulos on kehno; hyvä se on täältä W201:n ratin takaa huudella. Sinänsä huvittavaa, miten erilaiset tarpeet tai halut eri ihmisillä on autojensa varustelun suhteen. Minä kun esimerkiksi kaipaan toisinaan käyttöautooni sähkölaseja, muita vimpaimia onkin sitten aivan riittävästi. Toivottavasti tuleva kesä olis sen verran edellisiä lämpimämpi, että osais edes muutamana päivänä ilmastointia kaivata.
Työpaikan lämpötolpilla on Passatteja noin kahdestakymmenestä autosta reilu neljäsosa, Octavioita 3-4 ja
Avensis/Rav4 oliko 4. Yksi Citikka C5 ja meikän JTD kyllä erottuu porukasta :wink:
Työsuhdeautot ja työkaluna käytettävät autot erikseen. Just taisin lukea että Skoda Octavia on suosituin työsuhdeauto jollain leasing-firmalla. Ja miksipä ei olisi. Kohtuullisella rahalla paljon tilaa ja varusteita. Mallisto on laaja joten jokaiseen tarpeeseen ja hintaluokkaan löytyy vaihtoehto. Ja jos ei Octavista löydy niin Fabia alapuolelta ja Superb yläpuolelta hoitaa tilanteen.

Nykyautojen suunnittelu tosiaan on mitä on. Sivutörmäyssuojan parantuminen tekee ovista paksumpia ja pilareista vahvempia. Autoissa myös istutaan lähempänä keskilinjaa ja varsin alhaalla. Se ei voi olla vaikuttamatta näkyvyyteen sivuille. Siksi korkeammat autot ovatkin suosittuja, niistä näkee paremmin ainakin eteenpäin, jossain määrin myös sivulle.

Avatar
Eero
Viestit: 2839
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Paikkakunta: Janakkala

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Eero »

TeroPee nosti Skodan esille ja niiden kanssa touhuavana en malta olla kysymättä, kävisikö Kodiaq?
En tiedä näkyykö tämä (kliks) muille, mutta rakentelin nopsaa hyvin varustellun version ja hinnaksi jäi 59K€. Eihän tuo Stelvio ole, mutta rehdin käyttiksen tarpeet varmasti täyttäisi.
Alfa Romeo 75: it may look like a brick, but drives like a ballerina.

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

Teropeelle - jos Stelvio ei iske lopullisesti niin F-Pace voisi täytellä nuo tarpeet ja toiveet aika kivasti ja jos pakka on oikein hyvässä iskussa niin saman konsernin samalle pohjalle tehty RR Velar on kyllä ainakin omaan silmään pysäyttävän hieno laite. Tämä nyt menee Alfa foorumilla maanpetoksen puolelle, mutta vähän erilaisia vaihtoehtoja noille harmaille saksalais vehkeille, joista ainakin omaan silmään X3 ja Q5 muuttuivat uudistuksen myötä rumemmiksi kun edelliset (tekniikkaan en ota kantaa). Tuon rumentumisen myötä tuli itselle ainakin syy vaihtaa X3 Evoqueen, mutta F-pacekin oli mielessä ja jäi pois kun en tarvitse tavaratilaa tai takapenkin tilaa ja Evo on omaan silmään edelleen hieno.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Kodiak on listoilla, tosin tuo 190hv diesel ei houkuttele ja samaa kuin nykyisessä olevaa 240hv konetta ei Skodaan saa. Rahalle kyllä sinänsä saa vastinetta ja Passatin sijaan meillä olisi nytkin Superb Combi mutta siihen aikaan L&K varusteltuun autoon ei saanut kuin beigen tai tummanruskean sisustan. Kumpaakaan ei haluttu joten ei tullut kauppoja. Superb olisi tullut lisäksi bensakoneella.

Velar, F-Pace, Disco sport ja RR Sport on listoilla myös. Ovat vaan aika tyyriitä laitteita. Myös XC90 sekä Q5 ja Q7 e-tron on vielä pelissä mukana. Velarin, Disco sportin ja RR sportin esitteet tulikin tilattua jo kotiin oikein paperiversiona.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7784
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Yllä oleva kuvastaa hyvin tilannetta, vaihtoehtoja tässä luokassa on huimasti. Stelvio on halvimmasta päästä, Velar kaikessa hienoudessaan on jo miltei tuplahintainen. Vakaampaa autoa en ole ajanut, mutta edes 300 heppaisella dieselillä ei vielä kulje erityisesti liukkaasti vaan on Rangemaisen tanakka.

Fakta on kuitenkin se, että Stelvio on 5-10ke muita halvempi lähtöhinnaltaan, joten toivottavasti kauppa käy. Ja hintaero vastaavaan Giuliaan yllättävän pieni.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

tossa muuten ihan ok video Stelvio ja Velar, ihan hyvin se Stelvio pärjäilee, jotenkin toi Velari näyttää siltä kuin joku lippisjannu olisi tuunannut musta vanteet ja keulan

https://www.youtube.com/watch?v=_wgNxzmh0T8
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Ekan kerran bongattu livenä Stelvio. Todella mitäänsanomaton oli kyllä. Toisaalta, ei tän luokan vehkeiltä voikaan odottaa mitään omistushaluja ulkonäön perusteella :mrgreen:

EDIT: Pirkkalan Partolassa bongattu pari tuntia sitten. Kuskina niskavammainen, kuuskymppinen mummeli.
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Hmm... Sopisikohan tuohon Stelvio eteen?

Kuva

FinPat
Viestit: 7173
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Tuohon ei mikään muu kuin Stelvio sopisikaan! ;)

Avatar
mutt
Viestit: 5392
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63 + mastapikkari -96 ja Dexta -60

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja mutt »

TeroPee kirjoitti:Hmm... Sopisikohan tuohon Stelvio eteen?

Kuva
Ei mitenkään mahdu, kun on noin lyhyt kärri.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
sataviisysi
Viestit: 213
Liittynyt: 18 Touko 2010, 07:55
Car(s): Pelkkää exää, mito tb, mito qv, giulietta ma tct x2, 159 2,4 x2, brera 3.2.

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja sataviisysi »

:lol:

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Vastaa Viestiin