Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Ostaako kukaan Kian katumaasturia joka vakavasti harkitsee Stelviota? Onko sellaista asiakasta olemassa?
- Ihan vakavissani kysyn. Itse voisin hyvinkin ostaa Stelvion. Ja muutenkin tämä autoluokka on lähellä sydäntäni - SUVeja on ollut isommasta pienempään ML, Patriot ja X1.
Mutta en voisi kuuna kullin valkeana ajatellakaan ostavani Kiaa. Koska silleen ne vaijerit vaan on viritetty, tähän ei järkipuhe tehoa. :|

Avatar
mattijus
Viestit: 5248
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
sininen mersu
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itse voisin oikein hyvin ostaa Kian, kuten myös Stelvionkin. Homma tosin kaatuu rahoitusteknisiin ongelmiin.

"Ei ole pikkurahan puutetta, ainoastaan isot puuttuvat."
VMP

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Jiitee kirjoitti:
TeroPee kirjoitti:Bensakäyttöisessä lataushybridissä on paljon hyvää, jos omat ajot on enimmäkseen 30-50km latauksesta lataukseen ja kilsoja tulee maltillisesti. Meidän käyttöön siis juuri sopiva koska perhelossiin on tullut kilsaa n. 17tkm tahtia. Noita bensalataushybridejä ei vaan juuri ole markkinoilla. GLC 350e:n lisäksi tulee mieleen XC60 T8 ja vähän eri hintaluokassa oleva Range Rover Sport. Vai unohdinko jotain?

Periaatteessa perusbensakin menisi ja se onkin Stelvion valtti. 200hv versio kun virittyy nätisti +300hv tasolle ja sillä alkaa olla jo pikkuisen, vaan ei paljon, parempi suorituskyky kuin nykyisessä on. Vaikealta kun tuntuu vaihtaa hitaampaan tai huonommin varusteltuun...
Eikös Kialta ole Sportage saatavissa myös hybridinä, vaan ei plug -in ? Pienempi Niro lataushybridinä tullee olemaan tuossa 30 tonnin hintaluokassa kova tekijä. https://www.kia.com/us/en/content/vehic ... -in-hybrid

Onko Stelviosta tulossa plug-in- bensahybridiä ? Muuten Alfa antaa turhan paljon siimaa muille markkinoilla ... :|
Eikös tuo Niro ole vielä puoli numeroa pienempi kuin Stelvio, XC60 etc.? Tai ainakin tällainen mielikuva mulla on. Ja nopeasti Sportagen Suomi-valikoimaa katsottuna top-of-the-range -malli on 185hv diesel ja se on auttamatta liian vähän.

Avatar
Jiitee
Viestit: 4269
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

TeroPee kirjoitti:
Jiitee kirjoitti:
TeroPee kirjoitti:Bensakäyttöisessä lataushybridissä on paljon hyvää, jos omat ajot on enimmäkseen 30-50km latauksesta lataukseen ja kilsoja tulee maltillisesti. Meidän käyttöön siis juuri sopiva koska perhelossiin on tullut kilsaa n. 17tkm tahtia. Noita bensalataushybridejä ei vaan juuri ole markkinoilla. GLC 350e:n lisäksi tulee mieleen XC60 T8 ja vähän eri hintaluokassa oleva Range Rover Sport. Vai unohdinko jotain?

Periaatteessa perusbensakin menisi ja se onkin Stelvion valtti. 200hv versio kun virittyy nätisti +300hv tasolle ja sillä alkaa olla jo pikkuisen, vaan ei paljon, parempi suorituskyky kuin nykyisessä on. Vaikealta kun tuntuu vaihtaa hitaampaan tai huonommin varusteltuun...
Eikös Kialta ole Sportage saatavissa myös hybridinä, vaan ei plug -in ? Pienempi Niro lataushybridinä tullee olemaan tuossa 30 tonnin hintaluokassa kova tekijä. https://www.kia.com/us/en/content/vehic ... -in-hybrid

Onko Stelviosta tulossa plug-in- bensahybridiä ? Muuten Alfa antaa turhan paljon siimaa muille markkinoilla ... :|
Eikös tuo Niro ole vielä puoli numeroa pienempi kuin Stelvio, XC60 etc.? Tai ainakin tällainen mielikuva mulla on. Ja nopeasti Sportagen Suomi-valikoimaa katsottuna top-of-the-range -malli on 185hv diesel ja se on auttamatta liian vähän.
Jep, näin on Nirot. Kialta ei ole vielä Sportagea hybridinä saatavana... Tässä aika hyvä pläjäys teemasta uudet -18 vm. PHEV :
https://www.youtube.com/watch?v=TG-UXmz0hYM
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Tazio
Viestit: 3390
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Tazio »

^
Siis mitä? Tuohan oli kauttaaltaan positiivinen juttu?? Nyky Tekniikan Maailmassa???
Luinko huonosti vai eikö tuossa tosiaankaan ollut yhtään moitetta tai puolihuolimatonta heittoa jossa tehdään selväksi, että onhan se ok, mutta eihän se nyt sentään Skoda ole?

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Avatar
Farina
Viestit: 1498
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Japanilainen sähköinen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Farina »

^ Eikö toi nyt ole jo vanha juttu. Ei TM ole lähtökohtaisesti Alfaa vastaan. Vertailut tehdään vain insinöörimäisellä tarkkuudella.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4200
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^^Kokototuus ei ole vielä tuossa, sillä "Ajettua-artikkeli julkaistaan 17. tammikuuta ilmestyvässä TM:n numerossa 2/18."
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4269
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

No niin , uskaltauduin lopulta koeajamaan Stelvion ESS Autotalossa. !-turboinen bensa-automaatti Q4 alla, sisusta musta täysnahka. On se pahus aito Alfa kuten pelkäsinkin, ja jos farkkua ei ole tulossa Giuliasta niin tämä pahus on parempi meidän käyttöömme 8) Eka koeajamani SUV , jossa unohdin extra-korkeuden.
OK , kaarreajossahan tämä ei pärjää Giulialle, mutta tässä on hyvän kokoinen tavaratila.

DNA-kytkimen vaihto eri asentoihin antoi kivan vasteen paitsi jousitukseen ja kaasuvasteeseen niin myös
ZF:n autoboxi heitti pari pykälää pienempää silmään samalla nopeudella. Varovasti tämä paappa kiihdytti
punarajaan 6500 r/min asti, jossa vasta D-asento löi isompaa silmään.Kitkat alla, ja rengasmeluarvio samaa tasoa kuin oma Auris-SW samaisella rengastuksella... ei silti pärjää 2000-luvun alun BMW 500-sarjalle, joka edelleen on loistavan hiljainen auto ...

Heikki L -alfamyyjä sanoi heidän myyneen lyhyessä ajassa 4 Stelvioita, kun taas vuoden -16 lopusta tähän päivään asti vain 7-8 Giuliaa on heidän kauttaan myyty. Hyvä tuote, ja yksi huoltomies on ainakin ESS:llä koulutettu uusiin Alfoihin. Juuri kohta luovutettavaan Stelvioon ruvettiin ruuvaamaan vetokoukkua kiinni. Tähän se sopiikin paremmin kuin Giuliaan... :mrgreen:

Jäi kyllä hyvä maku suuhun tästä autosta reilun tunnin ja 50 km:n ajon jälkeen.

Kuva

Fotoja täällä muutama :https://jiitee.imgur.com/all/
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

Jiitee kirjoitti: Fotoja täällä muutama :https://jiitee.imgur.com/all/


Welcome to Jiitee's profile!
Unfortunately, there's nothing to see here.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jiitee
Viestit: 4269
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

V6 kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: Fotoja täällä muutama :https://jiitee.imgur.com/all/


Welcome to Jiitee's profile!
Unfortunately, there's nothing to see here.
Nyt publlc--> siel on kyllä muitakin leluja näkyvissä :wink:

Kuva

Etututkat ei sitten toimineet , eikä ihme :wink:
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

AVe
Viestit: 357
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 15:37
Car(s): GT 2.0 JTS 2005
Paikkakunta: Lahti

Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja AVe »

^ ei kait ne toimi jos on penkassa käyty... ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

Jiitee kirjoitti:
V6 kirjoitti:
Jiitee kirjoitti: Fotoja täällä muutama :https://jiitee.imgur.com/all/


Welcome to Jiitee's profile!
Unfortunately, there's nothing to see here.
Nyt publlc--> siel on kyllä muitakin leluja näkyvissä :wink:
ei toimi vieläkään
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jiitee
Viestit: 4269
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ ainakin Windows-työläppärillä toimii.... muut vaatineet appsin latauksen kuten esim.android-tabletti jota nyt käytän...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 14997
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Laitas jiitee kuvat albumiin ja tee albumista julkinen (tai sitten hidden), jaa siitä albumilinkki. Jo alkaa toimimaan....

Avatar
Jiitee
Viestit: 4269
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Aquatica kirjoitti:Laitas jiitee kuvat albumiin ja tee albumista julkinen (tai sitten hidden), jaa siitä albumilinkki. Jo alkaa toimimaan....
Done that :wink:

https://imgur.com/a/CFSVQ
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^Minkä värisenä tilasit? :wink:

Avatar
Jiitee
Viestit: 4269
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

lerppu kirjoitti:^Minkä värisenä tilasit? :wink:
Jäi vielä tilaamatta. Sama järkijuttu tässä jumittaa diiliin kuten
Giuliankin kohdalla eli suurehko arvonmenetys uutena, joten maltan
odottaa vielä tovin sopivaa käytettyä :wink:

Alle 5 tonnin auton /mp:n voi vielä ostaa lähes 100% tunteella, mutta
lähes 50 tonnin auton kohdalla ei, ainakaan omilla budjetti-ja pääoman tuottorajoitteilla.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Shuttle
Viestit: 2257
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Cupra Formentor & 500X. Ex. 159 2.2 JTS, Seat Mii

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

En olekaan ainoa, jonka mielestä Stelviossa oli enemmän Alfa-fiilistä kuin Giuliassa. Tuollainen möhköfantti kun on niin hyvä ajettava, ulos näkee hyvin, on neliveto ja kaikki. Ja maksaa saman verran kuin "oikealla tavalla" varustettu Giulia.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7784
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): 45e + GTX
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Onko kenelläkään käsitystä toimitusajoista? Nettiauton demovehkeet on aika korkealle hinnoiteltuna, jos 2ke annetaan listahinnasta pois :eggface:

Avatar
liekki
Viestit: 1082
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Giulietta
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja liekki »

Neljää kuukautta lupaili kun kuukausi sitten kysäisin asiaa.

Avatar
Portti
Viestit: 1158
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
Car(s): Alpine A110 '22 ja Fiesta ST '19
(ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
Paikkakunta: Hollola/Lahti
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Portti »

Aamulla bongasin valkoisen Stelvion Lahdessa kyljissään isot tekstit "Stelvio Driving Experience". Onko tuo vain hienompi tapa ilmaista auton olevan koeajoauto vaiko jotain ihan muuta?

Auton kilvet oli tarrakilvet.
ex-Abarth 500 Esseesse: http://www.pertti.com/abarth
ex-147 GTA: http://www.pertti.com/gta

sanctus
Viestit: 1094
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Hesan Viikissä Viikintiellä rullasi aamulla punainen versio tästä Alfa Romeon virtahepoluomuksesta. Hyvältä ja samalla totaalisen hirveältähän se näytti näytti kirpeässä talviaamussa.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11176
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
molsky
Viestit: 550
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja molsky »


Kertsu
Viestit: 888
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
Car(s): Giulia Veloce 2023
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Kertsu »

molsky kirjoitti:Näköjään TM ei tykännyt? https://tekniikanmaailma.fi/tekniikan-m ... 522e3d-500
Tuliko jollekin yllätyksenä :silly:

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tuollaisen vertailun tarkoituksena TM:n arvostelutaulukon painotuksella on löytää yleispätevin auto. Se ei varmasti ole yllätys että varman päälle autojaan suunnittelevat pärjäävät hyvin tuollaisessa vertailussa. Stelvio on suunniteltu erilaiseksi vaihtoehdoksi tuolle kärkikolmikolle.

Itseäni kiinnosti enemmän miten Stelvio pärjää muita erilaiseksi suunniteltuja (Jagge ja Land Rover) vastaan ja löytyykö autosta ne mainosmiesten mainostamat ominaisuudet ja vastaavasti häiritsevätkö ne arkikäyttöä. Siksi jopa ostin irtonumeron vaikka lehden saankin joka tapauksessa käsiini kun menen seuraavan kerran töihin.

En spoilaa vertailua yhtään enempää vaan siitä kiinnostuneet saavat hankkia tulokset muuta kautta.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11176
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^

Juuri näin.

Ja ihan hyvinhän Stelvio tuossa pärjäsi, täysin odotettu sijoitus.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

ihme vertailu olevinaaan premium , mutta joukossa on esim Ford, Porsche Macan taas puuttuu joukosta. Jos olisi pitänyt valita ajajan auto olisi Alfa varmaan vahvoilla, jos taas verrataan tiloja yms niin sijoitus on mitä on. En tiedä mitä TMssä painotetttiin. Macan GTS valittiin Evolehden vuoden SUViksi, joka on taas hiukan ihmetyksen aihe koska auto on jo vuoden vanha, ja Stelviota ei edes mainita koko jutussa, johtuukohan siitä että Stelvio on vasta rantautunut Englantiin.

http://www.evo.co.uk/porsche/macan-gts/ ... r-best-suv
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Jos on lukenut jutun niin tietää miksi mukana ei ole Macan tai X3. Edge on myös ihan oikeassa seurassa tuolla versiolla mikä testissä oli.

Painotukset:

Maantieajo 15%
Kaupunkiajo 10%
Ääritilanteet 10%
Sisämelu 10%
Ajoasento 5%
Takapenkki 5%
Kulutus 10%
Ylläpitokulut 10%
Kiihtyvyys 10%
Valot ja näkeminen 5%
Tavaratilat 5%
Käytettävyys 5%

Avatar
molsky
Viestit: 550
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja molsky »

Eli liian meluisa moottori, ohjaamon materiaalit eivät ole yhtä laadukkaita kuin saksalaisissa kilpailijoissa, viihdejärjestelmästä puuttuu kivat applikaatiot ja mallin luotettavuus on 2/10 koska AR ja Fiat? Kai sitten vielä on muistettu mainita, että Stelvion arvo katoaa samantien kun sen ajaa kaupan pihalta pois. :lol:

Ainakin tuollaiset asiat nousee TM:n ulkomaalaisissa vastineissa esille. Pitääpä yrittää kaivella tuo TM:n numero jostakin ja katsoa mitkä oli siellä Stelvion suurimmat puutteet. Toki kun lähdetään "perhe SUV" kriteereillä arvostelemaan, niin ne kaikki sporttiset ominaisuudet kääntyy hyvin pian negatiivisiksi asioiksi.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Luotettavuutta ja arvonalenemaa ei ole käsitelty testissä ollenkaan. Viihdejärjestelmä ja melu kyllä käsiteltiin.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

TeroPee kirjoitti:Jos on lukenut jutun niin tietää miksi mukana ei ole Macan tai X3. Edge on myös ihan oikeassa seurassa tuolla versiolla mikä testissä oli.
Ford ei ole premium merkki, eikä siitä sellaista tule vaikka olisi mikä versio. Hinta ei saisi olla esteenä jos vertaillaan "PREMIUM" autoja. X3sen poissaolo on selvää, koska on aivan uusi malli. Jos Macan on liian kallis, niin valitaan muista kalliimmat mallit.... Jos Ford on siellä sinne vois sitten samantien laittaa Skoda Kodiaqin huippuversion, sekin sopii sinne seuraan.
Viimeksi muokannut V6, 28 Joulu 2017, 16:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 11176
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): MINIMii V6
Paikkakunta: 13100

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Kuva
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
lerppu
Viestit: 5820
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Stelvio Super ’18 & BMW 225xe ’19 Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS + 31 vääränmerkkistä exää
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Vertailun kriteeristöstä noin niinkuin muuten vain, ajankuluksi:
- Sisämelu, kulutus ja ylläpitokulut eivät oikeastaan kiinnosta, mutta ymmärrän että jotakuta kiinnostaa.
- Valot ja näkeminen... ? Lienee jokin valoteomittaus ja kuolleet kulmat yms. BOORING.

Noi neljä = NULL omassa täysin subjektiivisessa vertailussa. :wink:

Oma autorähjä poistuu katuvalojen alta kovinkovin harvoin ja silloinkin useimmiten kesäaikaan, joten valo ei juuri olisi issue. Pitkiä matkoja vähän, joten melutaso ei nouse viihtyvyyskysymykseksi. Kulutus-schmulutus, sen auto yleensä kuluttaa mitä tankkiin laittaa. Ja kaikki autot maksaa perhanasti ylläpitää... Stelvio on autonhankintahalukkuutta ylläpitävä malli muuten suht kylmäksi jättävien modernien automallien maailmassa! Onkohan Stelvio minua varten? Ehkä vielä joskus. Ehkä. Joskus.

There's a time for us,
Some day a time for us,
Time together with time to spare,
Time to learn, time to care,
Some day!

Avatar
Jiitee
Viestit: 4269
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^^ oman koeajon perusteella rengasmelu lienee tuon seiskan takana, ei moottorimelu. Rengasmelu rassaa pitkillä siirtymillä, joten paljon ilmatilaa = pussihousurengastus ja sopiva koteloiden ja lokasuojien lisä-äänieristyskäsittely paikallaan.

Omaan käyttöön mahdollisesti tulevassa Stelvio/Giuliassa on oltava riisseli, koska kulutus ajamallani 1-turboisella 200 hp- bensalla oli km. yli 9 litraa sadalla, joka on liikaa vuosittaisella 30 tkm:n ajosuoritteellani... kunnes saadaan se tuleva hybrid- versio markkinoille :wink:

Takinkääntö lujaa meikällä menossa, sillä vielä vuosi sitten en katsonutkaan SUVien perään, mutta Stelvio... :) Jos jatkamme vaimon kanssa 3-4:n auton taktiikalla niin valintani on Giulia. Jos vain kahden niin rc-harrastekamojen kuljetus ei onnistu kuin Stelviolla näistä kahdesta. Vaimon Auriksekseen en viitsi joskus öljyisiä, likaisia kamoja lastata.
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 14997
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Kai siinä oli matalaprofiiliset runflatit alla kuitenkin?

Mun nähdäkseni Stelvio siis häviää testissä ainoastaan melussa ja kulutuksessa. Muuten hyvää keskitasoa tai krikkainta kärkeä. En voi sanoa, että olisin noin positiivista tulosta edes odottanut - tuo on varsin hyvä diili jo.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Mitä vanhemmaksi itse tulee niin sitä enemmän käyttiksessä arvostaa hyviä valoja ja hiljaisuutta. Ylläpitokulut ei paljon kiinnosta kun suurin kuluerä kuitenkin on arvonalennus.

Arjen käytössä erilaiset pienet asiat, joita ei välttämättä omalla koeajolla löydä mutta tällaisessa testissä saattaa tullakin esiin. Testissä esim. mainittiin että Stelvion oviväleihin ei kerääntynyt hiekkaa (mikä on hyvä) ja vastaavasti isot vaihdelavat häiritsevät vilkun käyttöä ja keskinäyttö kärsii heijastuksista.

Stelviossa tosiaan rengasäänet ja tuulen suhinat peittävät moottorin äänen alleen. Ensimmäiselle pystyy tekemään jotain, jälkikäteen jälkimmäiselle ei. Renkaiden merkkiä ja mallia ei mainittu mutta testiauton tuumakokona oli 20".
Viimeksi muokannut TeroPee, 28 Joulu 2017, 17:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

testissä olisi pitänyt olla mukana joku sporttinen ajo tai millä nimellä sitä nyt kutsutaan. Alfasta on sanottu että se olisi kaikista lähimpänä ajettavuudeltaan normi hatchbackia, eikä tuntuisi korkealta SUVilta, pitäisi varmaan itse koejaa... turvallisuus olisi voinut olla myös osana pisteitä-, tosin kaikkihan noista taitaa olla korkeilla pisteillä Euroncapissa.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

V6 kirjoitti:testissä olisi pitänyt olla mukana joku sporttinen ajo tai millä nimellä sitä nyt kutsutaan. Alfasta on sanottu että se olisi kaikista lähimpänä ajettavuudeltaan normi hatchbackia, eikä tuntuisi korkealta SUVilta, pitäisi varmaan itse koejaa...
Mielestäni taas ei olisi pitänyt olla sporttista ajoa. Tuo autoluokka dieselautomaattina ei ole sporttista etsivän autoluokka joten se ei kuulukaan ole arvosteluperuste. Ei nimittäin ollut edes nelivetojärjestelmien toimivuus vaikka testasivatkin ne rullilla ja rantahiekkaisessa mäessä ja se nelivedon toimivuus tai toimimattomuus on esim. venetraikun tai hevoskärrin vetäjälle oleellinen ominaisuus.

Avatar
molsky
Viestit: 550
Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
Car(s): Gulietta QV ´17

Mito QV
156 2.0 JTS

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja molsky »

Rengasmelusta ei ole muualla tullut vastaan mainintaa, kerran sanottu että soratiellä melu kuuluu häiritsevästi sisään. Lähinnä moottorien äänestä ja tuulien suhinoista sivupeiliin on tulleet suurimmat moitteet.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

TeroPee kirjoitti:
V6 kirjoitti:testissä olisi pitänyt olla mukana joku sporttinen ajo tai millä nimellä sitä nyt kutsutaan. Alfasta on sanottu että se olisi kaikista lähimpänä ajettavuudeltaan normi hatchbackia, eikä tuntuisi korkealta SUVilta, pitäisi varmaan itse koejaa...
Mielestäni taas ei olisi pitänyt olla sporttista ajoa. Tuo autoluokka dieselautomaattina ei ole sporttista etsivän autoluokka joten se ei kuulukaan ole arvosteluperuste. Ei nimittäin ollut edes nelivetojärjestelmien toimivuus vaikka testasivatkin ne rullilla ja rantahiekkaisessa mäessä ja se nelivedon toimivuus tai toimimattomuus on esim. venetraikun tai hevoskärrin vetäjälle oleellinen ominaisuus.
siinä tapauksessa en suosittele Alfaa sinulle, se kun on tehty siihen, taitaa olla aina Alfoissa se ensisijainen lähtökohta mallista riippumatta , eli ajettavuus/sporttisuus, muutenhan se ei erottuisi edes tuosta joukosta mitenkään- :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

V6 kirjoitti:
TeroPee kirjoitti:
V6 kirjoitti:testissä olisi pitänyt olla mukana joku sporttinen ajo tai millä nimellä sitä nyt kutsutaan. Alfasta on sanottu että se olisi kaikista lähimpänä ajettavuudeltaan normi hatchbackia, eikä tuntuisi korkealta SUVilta, pitäisi varmaan itse koejaa...
Mielestäni taas ei olisi pitänyt olla sporttista ajoa. Tuo autoluokka dieselautomaattina ei ole sporttista etsivän autoluokka joten se ei kuulukaan ole arvosteluperuste. Ei nimittäin ollut edes nelivetojärjestelmien toimivuus vaikka testasivatkin ne rullilla ja rantahiekkaisessa mäessä ja se nelivedon toimivuus tai toimimattomuus on esim. venetraikun tai hevoskärrin vetäjälle oleellinen ominaisuus.
siinä tapauksessa en suosittele Alfaa sinulle, se kun on tehty siihen, taitaa olla aina Alfoissa se ensisijainen lähtökohta mallista riippumatta , eli ajettavuus/sporttisuus, muutenhan se ei erottuisi edes tuosta joukosta mitenkään- :mrgreen:
En minäkään koskaan suosittele kenellekään mitään muuta autoa kuin Toyotaa. Enkä tee sitäkään pyytämättä.

Mutta jos tuo sporttisuus on toteutettu siten, että se ei häiritse arkea niin hyvä. Nykyisessä autossa on säädettävä iskunvaimennus. Siihen siis saa hyvinkin sporttisen (= aina nypyttävän ja iskut läpi välittävän) tuntuman mutta ei sitä juuri koskaan tule käytettyä. Mutta silloin kun sitä käytän, se tulee tarpeeseen ja on hyvä. Siksi seuraavassakin autossa pitää olla säädettävä iskunvaimennus.

V6
Viestit: 5200
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja V6 »

Aquatica kirjoitti:^
Kai siinä oli matalaprofiiliset runflatit alla kuitenkin?

Mun nähdäkseni Stelvio siis häviää testissä ainoastaan melussa ja kulutuksessa. Muuten hyvää keskitasoa tai krikkainta kärkeä. En voi sanoa, että olisin noin positiivista tulosta edes odottanut - tuo on varsin hyvä diili jo.
kattelin tota kulutusta Quottrorouten testissä oli näin.

Combined Consumption
Stelvio 2.2 diesel Q4: 13,3km/l = 31,3mpg
F-Pace 2.0D AWD: 12,8km/l = 30,1mpg

previous tests of the same magazine
GLC 220 d 4Matic: 13,3km/l = 31,3mpg
new Audi Q5 2.0TDI Quattro: 13,1km/l = 30,8mpg

linkki juttuun;
http://www.stelvioforum.com/forum/54-al ... d-awd.html
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02>Helkama

Avatar
Jiitee
Viestit: 4269
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): 916- Spider 2.0 Twin Spark ’96, e-Cinquecento ´21 sekä koreealaine suvi larattava hyprit. Projektina VW Typ1 1964 DeLuxe.

ex-Giulia 2,0 TB ´17, 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

V6 kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^
Kai siinä oli matalaprofiiliset runflatit alla kuitenkin?

Mun nähdäkseni Stelvio siis häviää testissä ainoastaan melussa ja kulutuksessa. Muuten hyvää keskitasoa tai krikkainta kärkeä. En voi sanoa, että olisin noin positiivista tulosta edes odottanut - tuo on varsin hyvä diili jo.
kattelin tota kulutusta Quottrorouten testissä oli näin.

Combined Consumption
Stelvio 2.2 diesel Q4: 13,3km/l = 31,3mpg
F-Pace 2.0D AWD: 12,8km/l = 30,1mpg

previous tests of the same magazine
GLC 220 d 4Matic: 13,3km/l = 31,3mpg
new Audi Q5 2.0TDI Quattro: 13,1km/l = 30,8mpg

linkki juttuun;
http://www.stelvioforum.com/forum/54-al ... d-awd.html
Jep, ei tuo seiskan pintaan oleva riisselin kulutus ole paha, vaikka ajaakin hiukan enemmän.
Toki JOS saatavilla olisi SW-Giulia.. niin menisi kevyempänä ja paremmalla aerolla ainakin litran vähemmällä...
Kuva
Alfauros-kianaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Aquatica
Viestit: 14997
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Nyxät:
159 2.4JTDm Q4 SW '08

Exät:
Giulietta MA170 TCT '11
159 2.4JTDm Q4 SW '07
Giulietta MA170 '11
159 2.4JTDm '06
MiTo 1.4 T-Jet 155 '09
156 2.4JTD '01
156 1.8TS "Super" '03
207 1.6HDi '06,
156 2.0TS '99
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^^
Tuossahan on ihan hyvällä maltilla nuo O_o

On muuten perverssi tapa kertoa kulutus joko mpg TAI kilometriä litralla-tyylisesti. Mutta 31,3mpg on oikeasti todella hyvä etenkin isolle autolle.
Eli nyt kyllä hieman hämmästelen tuota valitusta kulutuksesta? Vai onko kuitenkin ollut niin, että koelenkillä haluttu kenkiä vähän enempi ku "se on Alffa"? :)

Avatar
glideslope
Viestit: 1475
Liittynyt: 02 Syys 2003, 17:00
Car(s): Giulietta T-jet 120, Enyaq 80x
Ex: 164 Super 3,0 V6-24 + muut.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja glideslope »

Stelviohan menestyi vertailussa ihan hyvin!
Audin, Mersun ja Volvon odotinkin olevan yleispätevinä, mutta hajuttomina ja mauttomina keulilla.
Alfa on aidosti urheilullinen vaihtoehto, joka loisti omimmilla alueillaan (jarrut, äkkitilanteet, kiihtyvyys).

Pettymyksenä voisi mainita kaikkien autojen joko kömpelösti toimivat, tai muuten vaan puutteelliset kosketusnäytöt, -automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät näyttävät myös olevan vielä kaukana täydellisyydestä.

Kaksi tonnia painoa ja vähän sinnepäin-suunnittelua, -ja tuloksena on tämän päivän Jagge ja Lantikka.
Kummankaan vaisu esitys ei yllätä, ja samansuuntaisia arvioita näkyy kaikkialla, paitsi brittilehtien vertailutuloksissa.

Avatar
Macela
Viestit: 2618
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
'06 Brera 2.2
'01 166 2.5 V6
'99 156 2.5 V6
(ex: GT 3.2, GTV TS, 164 V6)
Paikkakunta: Pori

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Macela »

TM:n vertailuissa nyt lähes aina jokapaikanhöylät kärjessä (VAG). Jos auto on painotettu johonkin tiettyyn tarkoitukseen enempi, ei se silloin voi olla TM:n arvostama tasavahva tai tasaisen hyvä kaikessa.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1502
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tasaisen vahva on monessa lajissa hyvä valinta. Esim. renkaissa tuote, jossa on kaikki ominaisuudet hyviä, muttei erinomaisia, on parempi erilaisiin käyttötarkoituksiin kuin tuote, jossa kuivan kelin jarrutus on erinomainen mutta tuote romahtaa vesiliirron vastustamisessa.

Tämän vuoksi TM tekee arvostelutaulukosta hyvin tasapaksun jotta ne tasaisen hyvät, ja sitä kautta joka tilanteesta asiallisesti suoriutuvat, ovat kärjessä.

Onneksi jokainen voi tehdä omat painotukset arvostelutaulukkoon ja siten saada omia mieltymyksiä palveleva paremmuusjärjestys.

Avatar
Polforea
Viestit: 11106
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
159 Berlina
33 P4
348TB
350i DHC
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfa Romeo Stelvio (Tipo 949)

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Rehellisesti sanoen, olen hieman yllättynyt, että tasavahvaa suorittajaa tavalliselle kansalle etsiessä kiihtyvyys arvostetaan oletuksena korkeammalle kuin ergonomia (istuma-asento), käytettävyys, tavaratilat ja valot/näkyvyys. Äkkiseltään kuvittelisin, että etenkin tässä luokassa aika moni ostajakandidaatti kuitenkin arvostaa noita enemmän kuin kiihtyvyyttä (minkä voi päätellä myös siitä, kuinka ahnaasti suomipoika painaa kaasua rajoituksen noustessa tahi liikenteeseen liittyessä, jos ketään ei ole tulossa ohi, mutta se kuuluu toiseen ketjuun).

Helppohan tuosta tosiaan on painotuksia muutella itselle sopivammaksi ja tekstiä lukemalla löytää niitä yksityiskohtia, jotka voivat olla itselle ehdottomuuksia tai showstoppereita. Lehden antama arvosana on kuitenkin lopulta sivuseikka, yksityiskohdat ja kokonaisuus ratkaisee.
Tekemällä mitä haluaa oppii tekemään mitä haluaa.

Vastaa Viestiin